Gå till innehåll

Poddna - Livepoker för en stund


Poddna

Recommended Posts

Är ju inte Poddna, men jag håller med och jag själv skulle då se det som en bra heuristic; genom att fokusera på att inte göra bort dig når du lättare framgång än genom att fokusera på att göra grymma saker.

 

Kan även härledas via Trillskes Metodlära (Icke-TM, det behövs uppenbarligen inte). Om du fokuserar på att göra grymma saker innebär det att du, istället för att acceptera "status quo" när du inte ser en bättre lösning än den nuvarande, hela tiden måste forcera fram lösningar. Då kommer du ofelbart hamna vid lösningar som är katastrofala, och det är i slutändan jättesvårt att ens nå "breakeven" med en sådan metod (d.v.s. det är ofta till och med bättre om du sket i att utvecklas överhuvudtaget). Väldigt generellt applicerbar regel.

 

 

Den andra, mer rimliga vägen att göra saker är alltså att hålla ögonen öppna för nya lösningar men ge fan i att dampa-sönder det fungerande (imperfekta) systemet om du inte ser några att hänga i granen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 262
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Kul att du tagit upp detta igen, hoppas det håller längre denna gång :) Ska absolut försöka skicka ngn intressant hand framöver. Ang tv-serier:

Breaking bad antar jag du har sett, annars har du verkligen missat nötseriernas nötserie! Fringe var bra i ca 3 säsonger innan det barkade lite väl mkt, dock en serie man inte vill plöja massa avsnitt i sträck av då den då upplevs lite repetitiv

How to make it in america, sett?

 

Spartacus är riktigt skön om man gillar splatter och lite bögmys, dock blev serien i mitt tycke klart sämre iom att Spartacus IRL-dog och byttes ut till en tunn blek kopia. Rome avser samma tidsepok men är klart mer mogen, riktigt bra. Justified verkar av det lilla jag sett helt ok, sen har vi även den töntmysiga serien Leverage som funkar ok som back-up.

 

GL

 

Har sett alla breaking bad avsnitt minst tre ggr, mkt bra serie!

 

Kollade något avsnitt av Fringe men la ner sen, kommer inte ihåg varför. Kanske dags att ge det en ny chans.

 

How to make it in america låter som en nice serie! Ska gensast kolla upp.

 

Har sett ngt randomavsnitt av spartacus, är nog inte riktigt i min smak. Rome verkar mkt mer intressant.

 

Får kolla upp Leverage, aldrig hört talas om den.

 

Californication är för tillfället helt överlägset!

 

AK-handen funderade jag på men hittade inget bra utan att bli spelarberoende, tycker AK blir boardeline (utan att alls räkna på det). Du kan få min explo-version: Du möter ett ganska våldsamt spel med tanke på den odynamiska brädan, vilket avg. människa viktar för hårt mot värde. På samma sätt kommer avg. människa dunka rivern för sällan om han bluffar turn där. Med andra ord ser jag fold som okej och syn/fold river som okej.

 

Sen har vi den andra typen av människa, den som är viktad åt andra hållet. Vissa gör det för att de är både intelligenta och rationella, så de utnyttjar den där typen av spots utan att svettas. Vissa gör det för att de har ADHD. Oavsett brukar det med lite funderande ofta gå att lista ut om de tenderar att blåsa här med luft innan de gör det. Ibland så pass att man kan sitta och hoppas att ett läge av den här typen dyker upp så de får blåsa iväg ett inköp.

 

FWIW alltså, många ogillar att vara så diffusa. Det är mot semiduktiga spelare jag presterar bäst resultat (trots att jag själv inte har IQ geni), så vore konstigt om det inte ligger något i resonemangen.

 

Californication äger :)

 

Låter som att vi är inne lite på samma banor angående handen. Känns mycket svårt att lista ut sådana här tendenser utan att granska enskilda spelare väldigt noga när det kommer till duktiga regs. Tror inte det hade räckt med att se FI spewa bara vid ett tillfälle för att vilja ta synen. Det stärker upp en hel del i vart fall.

 

Kan du utveckla detta?

 

Är ju inte Poddna, men jag håller med och jag själv skulle då se det som en bra heuristic; genom att fokusera på att inte göra bort dig når du lättare framgång än genom att fokusera på att göra grymma saker.

 

Kan även härledas via Trillskes Metodlära (Icke-TM, det behövs uppenbarligen inte). Om du fokuserar på att göra grymma saker innebär det att du, istället för att acceptera "status quo" när du inte ser en bättre lösning än den nuvarande, hela tiden måste forcera fram lösningar. Då kommer du ofelbart hamna vid lösningar som är katastrofala, och det är i slutändan jättesvårt att ens nå "breakeven" med en sådan metod (d.v.s. det är ofta till och med bättre om du sket i att utvecklas överhuvudtaget). Väldigt generellt applicerbar regel.

 

 

Den andra, mer rimliga vägen att göra saker är alltså att hålla ögonen öppna för nya lösningar men ge fan i att dampa-sönder det fungerande (imperfekta) systemet om du inte ser några att hänga i granen.

 

Trillske förklarar det bra tycker jag. Min approach har till stor del varit att leta upp lägen där jag själv läcker och försöka täta igen dessa. En spelare som aldrig bjuder på enkla exploits kommer vara svår att spela mot. För er som läst Talebs Antifragile känns detta som typisk Via negativa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min approach har till stor del varit att leta upp lägen där jag själv läcker och försöka täta igen dessa. En spelare som aldrig bjuder på enkla exploits kommer vara svår att spela mot. För er som läst Talebs Antifragile känns detta som typisk Via negativa.

 

Och i Talebs anda kan ju svänga till med en cool neologism för detta synsätt, t.ex. GTO.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har problem med att exportera händer jag spelat på svs till ett vettigt format (se hur det ser ut i spoilern). Någon som vet hur man löser detta? Finns det någon site som kan konvertera detta formatet?

 

 

<HISTORY ID="1896663130" SESSION="session327442715.xml" TABLE="Moa 1" GAME="GAME_THM" GAMETYPE="GAMETYPE_REAL" GAMEKIND="GAMEKIND_CASH" TABLECURRENCY="SEK" LIMIT="NL" STAKES="100.00/200.00" DATE="1359410382" TABLETOURNEYID="" WIN="0.00" LOSS="18162.50" ENDTIME="1359410449">

<PLAYER NAME="Poddna" SEAT="1" AMOUNT="37555.01" STATE="STATE_PLAYING" DEALER="N"></PLAYER>

<PLAYER NAME="BrickTop1" SEAT="2" AMOUNT="42250.00" STATE="STATE_PLAYING" DEALER="Y"></PLAYER>

<PLAYER NAME="Mavrick77" SEAT="3" AMOUNT="94235.00" STATE="STATE_PLAYING" DEALER="N"></PLAYER>

<PLAYER NAME="Spelarn_" SEAT="4" AMOUNT="48065.00" STATE="STATE_PLAYING" DEALER="N"></PLAYER>

<PLAYER NAME="Ralfrolf" SEAT="5" AMOUNT="32420.11" STATE="STATE_PLAYING" DEALER="N"></PLAYER>

<ACTION TYPE="HAND_BLINDS" PLAYER="Mavrick77" KIND="HAND_SB" VALUE="100.00"></ACTION>

<ACTION TYPE="HAND_BLINDS" PLAYER="Spelarn_" KIND="HAND_BB" VALUE="200.00"></ACTION>

<ACTION TYPE="HAND_DEAL" PLAYER="Mavrick77">

<CARD LINK="b"></CARD>

<CARD LINK="b"></CARD></ACTION>

<ACTION TYPE="HAND_DEAL" PLAYER="Spelarn_">

<CARD LINK="b"></CARD>

<CARD LINK="b"></CARD></ACTION>

<ACTION TYPE="HAND_DEAL" PLAYER="Ralfrolf">

<CARD LINK="b"></CARD>

<CARD LINK="b"></CARD></ACTION>

<ACTION TYPE="HAND_DEAL" PLAYER="Poddna">

<CARD LINK="45"></CARD>

<CARD LINK="51"></CARD></ACTION>

<ACTION TYPE="HAND_DEAL" PLAYER="BrickTop1">

<CARD LINK="b"></CARD>

<CARD LINK="b"></CARD></ACTION>

<ACTION TYPE="ACTION_FOLD" PLAYER="Ralfrolf"></ACTION>

<ACTION TYPE="ACTION_RAISE" PLAYER="Poddna" VALUE="575.00"></ACTION>

<ACTION TYPE="ACTION_FOLD" PLAYER="BrickTop1"></ACTION>

<ACTION TYPE="ACTION_CALL" PLAYER="Mavrick77" VALUE="575.00"></ACTION>

<ACTION TYPE="ACTION_FOLD" PLAYER="Spelarn_"></ACTION>

<ACTION TYPE="HAND_BOARD" VALUE="BOARD_FLOP" POT="1350.00" RAKE="0.00" MAINPOT="1350.00" LEFTPOT="" RIGHTPOT="">

<CARD LINK="28"></CARD>

<CARD LINK="32"></CARD>

<CARD LINK="27"></CARD></ACTION>

<ACTION TYPE="ACTION_CHECK" PLAYER="Mavrick77"></ACTION>

<ACTION TYPE="ACTION_BET" PLAYER="Poddna" VALUE="1012.50"></ACTION>

<ACTION TYPE="ACTION_CALL" PLAYER="Mavrick77" VALUE="1012.50"></ACTION>

<ACTION TYPE="HAND_BOARD" VALUE="BOARD_TURN" POT="3360.00" RAKE="15.00" MAINPOT="3360.00" LEFTPOT="" RIGHTPOT="">

<CARD LINK="28"></CARD>

<CARD LINK="32"></CARD>

<CARD LINK="27"></CARD>

<CARD LINK="41"></CARD></ACTION>

<ACTION TYPE="ACTION_CHECK" PLAYER="Mavrick77"></ACTION>

<ACTION TYPE="ACTION_BET" PLAYER="Poddna" VALUE="2200.00"></ACTION>

<ACTION TYPE="ACTION_RAISE" PLAYER="Mavrick77" VALUE="4400.00"></ACTION>

<ACTION TYPE="ACTION_CALL" PLAYER="Poddna" VALUE="4400.00"></ACTION>

<ACTION TYPE="HAND_BOARD" VALUE="BOARD_RIVER" POT="12160.00" RAKE="15.00" MAINPOT="12160.00" LEFTPOT="" RIGHTPOT="">

<CARD LINK="28"></CARD>

<CARD LINK="32"></CARD>

<CARD LINK="27"></CARD>

<CARD LINK="41"></CARD>

<CARD LINK="21"></CARD></ACTION>

<ACTION TYPE="ACTION_BET" PLAYER="Mavrick77" VALUE="12175.00"></ACTION>

<ACTION TYPE="ACTION_CALL" PLAYER="Poddna" VALUE="12175.00"></ACTION>

<SHOWDOWN NAME="HAND_SHOWDOWN" POT="36510.00" RAKE="15.00" MAINPOT="36510.00" LEFTPOT="" RIGHTPOT="">

<RESULT PLAYER="Poddna" WIN="0.00" HAND="$(STR_G_MUCK)" WINCARDS="45 32 41 28 51 "></RESULT>

<RESULT PLAYER="Mavrick77" WIN="36510.00" HAND="$(STR_G_WIN_ACEHIGHFLUSH)" WINCARDS="">

<CARD LINK="26"></CARD>

<CARD LINK="33"></CARD></RESULT></SHOWDOWN></HISTORY></ROOT>

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fantastisk db! Ska bli riktigt kul att följa! :)

 

Serierna jag följer atm är Suits, Girls, Cali och Top Gear (Är inte ens bilintresserad, det är bara sjukt roligt och underhållande). Sen antar jag väl att du har kikat igenom House vilken är enligt mig den bästa serien.

 

Har sett typ 6 säsonger av House, tyckte det var bra ett tag men är lite för upprepande imo.

 

Laddade faktiskt ner ett par avsnitt av top gear för ett par dagar sen. Kan inte heller påstå att jag är speciellt bilintresserad, men det programmet är fan bra! Tåls att tilläggas att jag är jämngammal med min egen bil :oops:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snygg DB!

 

På seriefronten så gillar jag Scandal och The Killing, som ingen annan nämnt. Chicago Fire har jag börjat kolla på också, inte bestämt mig än dock samt Last Resort.

 

Sen är det väl Modern Family, Sons of Anarchy och Breaking Bad som är ganska trevliga också. Har börjat grinda Big Bang Theroy på senaste med, lite sent på det där.

 

Har även hört gott om The following och Episodes, men inte hunnit kolla än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder du HM2 måste du ta "Copy with stats" istället för "Copy"

 

Tackar! Det löste problemet! Då kan vi fortsätta analysen!

 

Hand 2

 

Vi är uppe mot Mavrik. Han spelar ganska löst (synar väldigt brett i blindsen), tar många konstiga linjer, vinner en hög andel av potterna postflop trots att han lägger ganska mycket mot cbets. Har bara lirat 200 händer mot honom så mina observationer bör tas med en nypa salt. Har dock railat lite när han har spelat tidigare och tycker mig ha sett dessa tendenserna även tidigare.

 

Han har bettat river 8/16 gånger han har haft möjligheten till det och det är tredje eller fjärde gången han har pottat.

 

Stats i stil med 40/20/5 (VP/PFR/3bet)

 

Boss No-Limit Hold'em, $200.00 BB (5 handed) - Boss Converter Tool from http://www.flopturnriver.com

 

Hero (MP) ($37555.01)

Button ($42250)

SB ($94235)

BB ($48065)

UTG ($32420.11)

 

Preflop: Hero is MP with 7spade.gif, Kspade.gif

1 fold, Hero bets $575, 1 fold, SB calls $475, 1 fold

 

Flop: ($1350) 3heart.gif, 7heart.gif, 2heart.gif(2 players)

SB checks, Hero bets $1012.50, SB calls $1012.50

 

Turn: ($3375) 3spade.gif(2 players)

SB checks, Hero bets $2200, SB raises $4400, Hero calls $2200

 

River: ($12175) 9club.gif(2 players)

SB bets $12175, Hero ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snygg DB!

 

På seriefronten så gillar jag Scandal och The Killing, som ingen annan nämnt. Chicago Fire har jag börjat kolla på också, inte bestämt mig än dock samt Last Resort.

 

Sen är det väl Modern Family, Sons of Anarchy och Breaking Bad som är ganska trevliga också. Har börjat grinda Big Bang Theroy på senaste med, lite sent på det där.

 

Har även hört gott om The following och Episodes, men inte hunnit kolla än.

 

Får kolla upp Scandal och The killing. Tack för tipset!

 

Såg nyligen första säsongen av modern family och har börjat ge mig in på s02. Sons of Anarchy är bra, tror jag kommit till säsong 5. Breaking bad och the big bang theory är jag up to date med.

 

Återkom gärna med en rapport om the following och episodes. Är riktigt sugen på the following!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hand1 beror på dynamiken men mot de väldigt många av regsen på party spelar jag syn-syn och mår som en gud. är inte helt främmande för att slå om flopp heller.

hand2 knackar jag turn och viker river som spelat.

 

jag är dock inte särskilt vinnande i texas längre så ta det med en nypa salt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina explotankar (balans är för svårt): Knackar också turn för jag tycker inte att vi ligger så värst bra mot hans flopp-synrange som gör att det inte finns mycket värde i ett bet. Sedan är ett eventuellt check-raise svårspelat för oss för att vi kommer få ett svårt beslut på river om vi synar det. Ett check på turn ger också fi utrymme att bluffa på river och då vi är ganska högt på vår cbetflopp, xturn-range på rivern och synar.

 

Mina femtio ören. Känn er välkomna att såga mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hand1 beror på dynamiken men mot de väldigt många av regsen på party spelar jag syn-syn och mår som en gud. är inte helt främmande för att slå om flopp heller.

hand2 knackar jag turn och viker river som spelat.

 

jag är dock inte särskilt vinnande i texas längre så ta det med en nypa salt

 

Mina explotankar (balans är för svårt): Knackar också turn för jag tycker inte att vi ligger så värst bra mot hans flopp-synrange som gör att det inte finns mycket värde i ett bet. Sedan är ett eventuellt check-raise svårspelat för oss för att vi kommer få ett svårt beslut på river om vi synar det. Ett check på turn ger också fi utrymme att bluffa på river och då vi är ganska högt på vår cbetflopp, xturn-range på rivern och synar.

 

Mina femtio ören. Känn er välkomna att såga mig.

 

Tackar för åsikterna!

Ni är båda inne på att checka turn. Har lite argument/påståenden mot det som hade varit kul om ni eller någon annan skulle vilja bemöta.

 

 

*Vi leder oftast här

 

*Vår hand är sårbar för fler kort

 

*Sitter inte FI på väldigt många enkortsfärgdrag som vi kan få värde av / få bort?

 

*Sannolikheten är ganska liten att FI raisar turn

 

*Vi missar värdebet mot alla sämre händer om 4-färgen träffar river

 

*Vi riskerar att bli bluffade av bäst hand om 4-färgen lägger sig på river

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Serier! Jag blev nyligen helt frälst av Workaholics och den enda draman som inte har nämnts tidigare här som jag gillar är Nip/Tuck. Annars så rekommenderar jag Shark Tank, vet inte riktigt om man kan klassa den som en serie men den har säsonger och avsnitt så there you go antar jag. :) Brittiska dragons den on crack ungefär, precis som allt i USA.

 

 

Ang. hand 2 så är jag också inne på BF turn, speciellt om min motståndare är generellt oförutsägbar. Man gräver lite av ett hål för sig själv här och sitter i en tråkig spot på river (spec om du har readen att han pottar mycket) där, som IFS säger, han förmodligen inte bluffar lika ofta som man kan lätt kan föreställa sig med grunderna av att spelen bildas kring honom om man nu ska säga så. Kan ha fel där, har inte railat tillräckligt mycket.:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har sett typ 6 säsonger av House, tyckte det var bra ett tag men är lite för upprepande imo.

 

Laddade faktiskt ner ett par avsnitt av top gear för ett par dagar sen. Kan inte heller påstå att jag är speciellt bilintresserad, men det programmet är fan bra! Tåls att tilläggas att jag är jämngammal med min egen bil :oops:

 

 

Haha ja. Top Gear är fantastiskt.

Måste dock säga att House bästa säsonger är typ 5-8 då det börjar bli mer sammanhängande story och inte same old same old. :D

 

Har annars inga åsikter att tillägga om handen då de redan har sagts av andra.

 

Förövrigt väldigt kul med såpass mycket action på lite tid som den här db'n har skapat! Wp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo, absolut house blev riktigt bra på slutet. Dom knöt ihop det väldigt fint.

Serien spelar ju mig rakt in i händerna också då själva tanken med den är att ta sherlock holmes karaktär, med alla dess drag och sätta han i en modern miljö inom medicin. Dom har ju en del starka referenser till sherlock genom serien också, som en slags ytterligare hyllning. Sidekicken heter dr.wilson ist för watson, han har samma adress(211B) etc utöver likheterna mellan karaktärerna dr.house och sherlock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mad men. Det tar typ en halv säsong att komma in i serien, vilket gjorde att jag la ner efter de första avsnitten några ggr innan jag till slut något år senare lyckades se vidare och insåg hur underbara karaktärerna är.

 

Person of interest äger! Handlingen är ganska kass men huvudkaraktärerna är sjukt awesome och bjuder på oändligt mycket oneliners och lolwtf-moments =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hand 1 vill jag vika floppen, hade han haft en bluff hade han troligtvis bara bettat turn eftersom det är ett perfekt barrelkort för hans range. Han borde inte heller förvänta sig att vi bettar turn jätteofta (vilket gör hans spel med TT ganska dåligt imo).

 

Känns vekt att vika AK här men jag ser han inte ha tillräckligt med bluffar i denna situationen. Tveksamt som sagt om jag klarar att hitta folden ingame dock med 15s betänketid.

 

Hand 2 är väldigt svår om det är mot en reg, är det en fisk instaviker jag turn dock:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...