Gå till innehåll

Poddna - Livepoker för en stund


Poddna

Recommended Posts

  • Svars 262
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Rent spontant om detta hade utspelat sig på mina nivåer ( /4 svs) så förväntar jag mig inte detta spel som bluff särskilt ofta och lutar då mot fold turn. Men gillar även "Balans Poddnas" tänk lite med att syna turn och folda river då fi ej lär gilla att skjuta river som bluff efter vi synat turn.

 

I övrigt så känns ju bet turn given (såg nån diskussion om det) då vi väldigt sällan lär möta en check/raise och annars missar värde. Tycker då ej att det är fy skam att bara folda dom få gångerna det händer?

 

Sen balansmässigt så bör vi väl syna endel av gångerna även om vi kommer fram till att fold ligger närmast hjärtat om vi tror fi anpassar sig och exploitar oss.

 

Mvh

 

Det låter som att vi är överens om det mesta :) Snart dags för en ny hand!

 

trevligt som fan, glgl.

 

tyty!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas på en trevlig och givande dagbok , gl!

 

Syna turn, vika river?

Låter rimligt då vår betsynrange på turn bör vara jättestark (ak som sämst typ?)

 

Push turn?

Nä känns väl som en klassisk synar med bättre viker sämre

 

Syna turn, syna river?

Inte så lockande utan några rejäla reads på fi då han bör fatta att vår range är stark

 

Bet om FI checkar river?

Ingen aning..

 

Vad sägs om vår sizing på turn?

Gillar då det ger honom chansen att syna/bluffa med sämre. Gillar även Jackvegas kommentar

inte gå i fällan att vi "betade för att inducea så nu måste vi syna av
, den fällan går iaf jag i allt för ofta..

 

Fold?

Känns ok/bra mot många!

 

 

Jag tycker det är kul om ni skickar händer till mig!

Bara att posta direkt här i dagboken eller? alla nivåer ok?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inne på att syna turn, vika river. Borde bli tråkigt för FI att skjuta river om vi bara kan ha set/AK när vi synat turn. Borde bli ganska okej fördelning mellan fold och call på river mot ett shove. Kanske att vi får syna med 25% av våra AK (förslagsvis alla AKs) även på river för att inte kunna bli exploaterbara.

 

Vilka rivers skulle du isåfall vika på? Varför kan vi bara ha set/AK när vi synar turn?

 

Folda turn? Känns som FI vill ge sig möjligheten att få in stacken. Ganska onaturligt att inte barrella turn heller på det kortet som träffar honom så sjukt mkt mer än vad det träffar mig. Hade han varit tom (tex AT) så hade han nog snarare cbettat än C/Rat.

 

Folda turn känns vekt, utan väldigt talande statistik/notes. Vid marginella lägen tar jag nog hellre en syn, eftersom vid fold får du ingen information öht. Blir lite knepigt att floata och bluffa turns ifall du foldar händer som är såhär pass högt upp i rangen. Kan dock köpa att checka bakom marginella händer (som denna)/floats och betta rivers. Checkar vi bakom 100% turn då? Om inte, vilka händer bluffar/värdebettar vi på turn?

 

 

Notera att jag inte sitter o tänker speciellt mkt i balanspoddnas banor när jag spelar utan är mest allmänna reflektioner kring att uppnå balans såhär i efterhand.

 

Hur stor databas/historik kräver du för att gå från balans -> explo? 100? 1000? 10000 händer?

 

 

bra iniativ till dbn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hahaha maste 100% vara AT. Helt säker. ffs.

 

Kan inte hjälpa sa mkt om du inte lägger ut lite stats eller comments pa FOO.

 

*Om din enda anledning för att syna AK vs 3B pre är för balans eller för att "jag vill kunna dyka upp med starka Ax händer här" sa tänk igenom det konceptet lite mera. Tar gärna ngra hh snaxx via skype eller dy. Hört av en gemensam bekant att du kan formulera dina pokertankar rätt bra sa tar gärna ngn chattkonvo via skype. Inte manga som kan det. Se posten ovan exempelvis :).

 

Jag kan väl inte möjligtvis tänka mig någon annan anledning än att han känner sig obekväm att spela mot en 5bet range 170bb djup mot SB här? Vilket är helt rätt imo, ofta kommer SB antingen vika eller 5betta i detta läge, och känner att AK spelar så otroligt mycket bättre som en stark hand i en 3bettad pot IP, än mot en 5bet 170bb djupt. Syn pre måste vara långt mycket bättre än 4bet, mot alla utom de mest aggro eller som vi har mest dynamik mot.

 

Dessutom verkar analysen/slutsatsen din vara bristfällig som bäst, så du kan ta och droppa den nedlåtande attityden.

 

För övrigt känns det som en rätt standard syn på turn, syna i princip varje river. Ser inte hur vi kan kontemplera att lägga en så stark hand som AK!

 

Kul tråd förresten, kommer följa. Och titt som tätt dras med i diskussioner antar jag :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara att posta direkt här i dagboken eller? alla nivåer ok?

 

Skicka PM med handhistorik till mig så lägger jag upp efter hand. Kan bli rörigt annars om alla postar händer kors och tvärs.

 

Vilka rivers skulle du isåfall vika på? Varför kan vi bara ha set/AK när vi synar turn?

Överväger att oftast vika river här om det brickar. Kanske syna ner om det kommer K eller brädan parar sig lågt.

 

Folda turn känns vekt, utan väldigt talande statistik/notes. Vid marginella lägen tar jag nog hellre en syn, eftersom vid fold får du ingen information öht. Blir lite knepigt att floata och bluffa turns ifall du foldar händer som är såhär pass högt upp i rangen. Kan dock köpa att checka bakom marginella händer (som denna)/floats och betta rivers. Checkar vi bakom 100% turn då? Om inte, vilka händer bluffar/värdebettar vi på turn?

 

Tyckte att det fetmarkerade är en extra intressant kommentar. Tror faktiskt att jag checkar bakom en hel del med mina floats här och bettar river istället mtp att vi reppar så tunt. Känns som en mer trolig historia att berätta.

 

Blir ju inte mycket kvar i betrangen på turn bara. Blir mest set vad jag kan hitta.

 

Hur stor databas/historik kräver du för att gå från balans -> explo? 100? 1000? 10000 händer?

 

0. Jag brukar kolla stora samples (3-5M) på hur standardregs agerar i vissa spots och anpassa mina spel efter tendenser jag ser där. Har jag inte kollat upp ett speciellt spel brukar magkänslan få styra över balansen även om det är en avvägning mellan de båda två. Ju bättre motståndet är desto mindre skillnad brukar det vara mellan magkänsla och balans.

 

Tror inte 100k händer hade räckt för att få tillförlitlig statistik över det här läget.

 

 

Är fold flop helt bedrövligt?

Om ja, vilka brädtexturer foldar vi?

 

Nej, men det är ganska nice att träffa A eller K på turn sålänge han bara trippelbarrellar istället för att gå check/raise. Hyffsat stor chans att vi har bäst hand också och det finns i alla fall en god chans att vi får ta den till showdown utan att stoppa in mer pengar.

 

Jag kan väl inte möjligtvis tänka mig någon annan anledning än att han känner sig obekväm att spela mot en 5bet range 170bb djup mot SB här? Vilket är helt rätt imo, ofta kommer SB antingen vika eller 5betta i detta läge, och känner att AK spelar så otroligt mycket bättre som en stark hand i en 3bettad pot IP, än mot en 5bet 170bb djupt. Syn pre måste vara långt mycket bättre än 4bet, mot alla utom de mest aggro eller som vi har mest dynamik mot.

 

Dessutom verkar analysen/slutsatsen din vara bristfällig som bäst, så du kan ta och droppa den nedlåtande attityden.

 

För övrigt känns det som en rätt standard syn på turn, syna i princip varje river. Ser inte hur vi kan kontemplera att lägga en så stark hand som AK!

 

Kul tråd förresten, kommer följa. Och titt som tätt dras med i diskussioner antar jag :)

 

Precis så jag tänkte angående preflopspelet. Inte allt för vanligt att folk 3bettar megabrett mot CO och tror mest att vi sätter oss själva i en tråkig spot eller tar hem en liten pott pre.

 

Vet inte riktigt om jag är med på att alltid syna av river. Upplever inte motståndet till att vara tillräckligt kreativt. Beror nog lite på vad vi har för tendenser att floata floppen här också. Jag viker nog lite för mycket ibland på flopp och får en ganska snäv range redan på turn. Är dock inne på att checka bakom en hel del av floatsen också.

 

Vad tycker du om att betta QQ-JJ på turn? Känns som att om vi bettar med QQ-JJ så kan vi inte sitta och folda AK här mot C/R följt av bet på river (balanspoddna framme igen). I och med att jag generellt sett inte bettar så många händer på turn blir ju situationen lite annorlunda och jag upplever det som att vi inte behöver stacka.

 

 

vika flopp är då min std men jag är omanlig nit :(

 

Vi har ju nöten om ingen kan slå ett par!

 

Softsoft, lägger till dig på skype angående plo då jag tror att vi kan hjälpa varandra på något sätt någon gång iaf

/jn

 

accepterad =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avrundar dagens session med ett 35k back efter att ha blivit ägd ett par gånger av Mavrick. Spelade en intressant hand som kommer upp i dagarna.

 

Får in o ta revansch imorn! Nu får det bli soffan med en öl + ölkorv och det senaste californication.

 

Någon som har tips på serier?

 

GN så tar vi nya tag imorn!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avrundar dagens session med ett 35k back efter att ha blivit ägd ett par gånger av Mavrick. Spelade en intressant hand som kommer upp i dagarna.

 

Får in o ta revansch imorn! Nu får det bli soffan med en öl + ölkorv och det senaste californication.

 

Någon som har tips på serier?

 

GN så tar vi nya tag imorn!

 

Beror ju på vad du gillar men jag vouchar för:

 

- Person of interest

- Shameless US

- Homeland

- Suits

- Vampire diaries :oops:

- White collar

- Arrow

- Elementary

 

Intressant dagbok även om mina texaskunskaper inte sträcker sig så långt ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syn på river känns standard, ser inte honom check/höja några tvåpar dels för att vi blockar två kungar och alla andra tvåpar är inte supertroliga, men dels för att jag är ganska säker på att han bara bettar tvåpar på turn. Han check/höjer inte heller AA, med största sannolikhet. Lyckas han ha TT, så är det bara att grattulera, men ser inte hur vi kan folda, explotivt för att inte tala om gto!

 

Betta turn med JJ/QQ känns givet då vi har relativt många floats på floppen och han bör vanligtvis betta turnen med en kung.

 

Imponerande att bara släppa en negativ session sådär. Själv blir jag alltid tiltad/arg/besviken för flera timmar framöver :/ Alltid varit mitt största problem, bra att du lyckas släppa sånt.

 

edit: resultat på handen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror ju på vad du gillar men jag vouchar för:

 

- Person of interest

- Shameless US

- Homeland

- Suits

- Vampire diaries :oops:

- White collar

- Arrow

- Elementary

 

Intressant dagbok även om mina texaskunskaper inte sträcker sig så långt ;-)

 

Du får kompensera med goda seriekunskaper :)

 

Homeland och Suits har jag sett allt. Två mycket bra serier! Har kollat 7-8 avsnitt av första säsongen av Arrow. Tycker det är lite för överdrivet att en kille kan klara sig genom så många automatvapensbeskjutningar med bara en pilbåge, men den var lite häftig måste jag säga.

 

Såg två avsnitt av persons of interest nyligen. Blev inte helt såld direkt men borde kanske ge den mer tid.

 

Har hört mycket gott om white collar och är riktigt sugen på att kika in vad det är för något!

 

Får ladda ner förstaavsnitten av alla de olika och testa runt lite, verkar vara flera bra tips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

suits är en skön serie.

 

sedan har vi ju office us om du inte har sett den. tar dock en två säsonger innan det blir riktigt bra.

 

Satt på Malta förra året i gott sällskap med en låda vin och nötte genom samtliga säsonger av the Office under ett par veckors tid. Det var livet :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syn på river känns standard, ser inte honom check/höja några tvåpar dels för att vi blockar två kungar och alla andra tvåpar är inte supertroliga, men dels för att jag är ganska säker på att han bara bettar tvåpar på turn. Han check/höjer inte heller AA, med största sannolikhet. Lyckas han ha TT, så är det bara att grattulera, men ser inte hur vi kan folda, explotivt för att inte tala om gto!

 

Betta turn med JJ/QQ känns givet då vi har relativt många floats på floppen och han bör vanligtvis betta turnen med en kung.

 

Tror inte heller på så många 2par eller AA. Skulle va TT, 97s eller KK han kan tänkas ha för värde (ganska smalt som sagt). Kan mycket väl vara så att jag blev lite resultatsorienterad efter det att jag spelade handen (var uppe mot TT) men är fortfarande inte helt övertygad om att det bara är till att stacka av.

 

Får ursäkta om jag brister i argument för varför jag inte vill stacka av men det är väl upplevelsen (illusionen) av att regs sällan tar allt för konstiga linjer som bluffar när det börjar bli djupt.

 

Imponerande att bara släppa en negativ session sådär. Själv blir jag alltid tiltad/arg/besviken för flera timmar framöver :/ Alltid varit mitt största problem, bra att du lyckas släppa sånt.

 

Ligger lite i min personlighet att inte bli så lättirriterad. Har aldrig varit den som skriker på domaren eller kastar klubban när jag var liten. Sen hjälper det om man kan bryta tankemönstret och hitta något annat positivt, i detta fallet öl + ölkorv :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att du tagit upp detta igen, hoppas det håller längre denna gång :) Ska absolut försöka skicka ngn intressant hand framöver. Ang tv-serier:

Breaking bad antar jag du har sett, annars har du verkligen missat nötseriernas nötserie! Fringe var bra i ca 3 säsonger innan det barkade lite väl mkt, dock en serie man inte vill plöja massa avsnitt i sträck av då den då upplevs lite repetitiv

How to make it in america, sett?

 

Spartacus är riktigt skön om man gillar splatter och lite bögmys, dock blev serien i mitt tycke klart sämre iom att Spartacus IRL-dog och byttes ut till en tunn blek kopia. Rome avser samma tidsepok men är klart mer mogen, riktigt bra. Justified verkar av det lilla jag sett helt ok, sen har vi även den töntmysiga serien Leverage som funkar ok som back-up.

 

GL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Californication är för tillfället helt överlägset!

 

AK-handen funderade jag på men hittade inget bra utan att bli spelarberoende, tycker AK blir boardeline (utan att alls räkna på det). Du kan få min explo-version: Du möter ett ganska våldsamt spel med tanke på den odynamiska brädan, vilket avg. människa viktar för hårt mot värde. På samma sätt kommer avg. människa dunka rivern för sällan om han bluffar turn där. Med andra ord ser jag fold som okej och syn/fold river som okej.

 

Sen har vi den andra typen av människa, den som är viktad åt andra hållet. Vissa gör det för att de är både intelligenta och rationella, så de utnyttjar den där typen av spots utan att svettas. Vissa gör det för att de har ADHD. Oavsett brukar det med lite funderande ofta gå att lista ut om de tenderar att blåsa här med luft innan de gör det. Ibland så pass att man kan sitta och hoppas att ett läge av den här typen dyker upp så de får blåsa iväg ett inköp.

 

FWIW alltså, många ogillar att vara så diffusa. Det är mot semiduktiga spelare jag presterar bäst resultat (trots att jag själv inte har IQ geni), så vore konstigt om det inte ligger något i resonemangen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...