Gå till innehåll

Poddna - Livepoker för en stund


Poddna

Recommended Posts

Hej PF!

Blev sugen på att starta en ny dagbok och skriva av mig lite. Har haft dagböcker tidigare här på forumet men hoppas att denna ska bli den bästa av de alla!

 

Vill inrikta dagboken mot att snacka mycket pokerteori/handanalys etc och hoppas att det kan bidra till en god läsning.

 

Kort om mig: Har haft något år av skolan och spelat poker på heltid samtidigt som jag rest runt, men är tillbaka sedan i somras på svensk mark.

 

Vill ni spela mot mig så finns jag på SvS under samma nick som här på PF. Spelar även på lite olika dollarsiter, men vill helst inte avslöja massa screen names där.

 

Jag tycker det är kul om ni skickar händer till mig! Jag lägger gärna upp händer som jag inte själv spelat om det är något intressant som finns att diskutera. Var inte rädda för att skriva här heller, jag ska försöka att svara och reda ut alla frågor som ställs. Blir som allra roligast om ni tänkt till lite och motiverar svaren med mer än bara one liners.

 

Jag tycker vi drar igång med en hand direkt!

 

Hand 1

 

Party Poker No-Limit Hold'em, $10.00 BB (5 handed) - Party-Poker Converter Tool from http://www.flopturnriver.com

 

UTG ($1143.75)

SB ($1771.12)

Hero (MP) ($2546.34)

BB ($1042.50)

Button ($1119)

 

Preflop: Hero is MP with Aclub.gif, Kheart.gif

1 fold, Hero bets $30, 1 fold, SB raises $85, 1 fold, Hero calls $60

 

Flop: ($190) 8club.gif, 10heart.gif, 6diamond.gif(2 players)

SB bets $120, Hero calls $120

 

Turn: ($430) Kspade.gif(2 players)

SB checks, Hero bets $240, SB raises $640 Hero?

 

 

Förslag på saker att diskutera:

Syna turn, vika river?

Push turn?

Syna turn, syna river?

Bet om FI checkar river?

Vad sägs om vår sizing på turn?

Fold?

 

Då kör vi! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 262
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Ska bli kul att följa denna db :) GL :)

 

Ang. hh:

Känns ju som vi reppar en stark hand är (set, AK), så rent allmänt känns det som han inte så ofta bluffar här. Min första tanke är att han har TT. Han har ju nästan stoppat in halva stacken på turn, så typ QJ känns ju lite ologisk imo, han måste ju vika mot en push då såklart.

 

Men klart han kan ju levla tillbaka, att han få dig att tro att han är tom eftersom han checkar turn. Då kan ju du ta en stabb på turn tom, och han trycker tillbaka. Isf kan han göra det movet med AT som en bluff då. Beror lite på hur tänkande fi är.

 

En grej som jag kom o tänka på nu är att checka bakom turn, eller är det kasst spel? inga fd ute, vi döljer vår träff. Är ju inte så många händer vi få värde av på turn. Även som lite pottkontroll.

 

Har du stats på fi? 3b? cbet flopp / turn i 3b potter? osv. dynamik mellan er?

 

Hoppas det inte blev alltför rörigt inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lycka till! Ta inte alla mina pengar då jag skottar /10 :mrgreen:

 

Udda fråga...

 

Har du samma avatar på skype med texten ' I raise all in ' eller dylikt? Har nämligen någon på min skype från tidigare spel (CS, WoW etc) med den bilden :roll:

 

Ang. handen vore det nice med lite reads på fi! Tar nog syn/syn men är det en 17/13 sten så är det ju en annan femma!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte en aning om hur spelet är på $/10 så kanske är helt ute och cyklar. Dock är vi ju skit högt uppe i vår värderange här så de känns ju tråkigt att behöva vika. Samtidigt känner ja att varningsklockor ringer då turn är ett perfekt kort att barrla för FI så förstår inte riktigt hans linje. Återigen, kanske är std på$/10 med typ KQ. Va vet ja.

 

Tror ja gillar syn, syn. Även fast de är tråkigt att stacka ~170bbs där typ.

 

Kapat 4bet-rangen eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hahaha maste 100% vara AT. Helt säker. ffs.

 

Kan inte hjälpa sa mkt om du inte lägger ut lite stats eller comments pa FOO.

 

*Om din enda anledning för att syna AK vs 3B pre är för balans eller för att "jag vill kunna dyka upp med starka Ax händer här" sa tänk igenom det konceptet lite mera. Tar gärna ngra hh snaxx via skype eller dy. Hört av en gemensam bekant att du kan formulera dina pokertankar rätt bra sa tar gärna ngn chattkonvo via skype. Inte manga som kan det. Se posten ovan exempelvis :).

 

Tsatan dryg du är ånlajn. Inte konstigt man var nervös den där första gången man skulle få träffa legenden butte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

La upp handen utan stats till att börja med för att få lite feedback på hur vi gör som standard.

 

Det vi har att göra med är en kompetent 5/10 reg som spelar ganska normala stats 26 VP, 21 PFR, 10% 3bet, aningen höga cbets stats, även om det är marginellt. Verkar vinna på bra.

 

Ska bli kul att följa denna db :) GL :)

Tackar :)

Ang. hh:

Känns ju som vi reppar en stark hand är (set, AK), så rent allmänt känns det som han inte så ofta bluffar här. Min första tanke är att han har TT. Han har ju nästan stoppat in halva stacken på turn, så typ QJ känns ju lite ologisk imo, han måste ju vika mot en push då såklart.

 

Men klart han kan ju levla tillbaka, att han få dig att tro att han är tom eftersom han checkar turn. Då kan ju du ta en stabb på turn tom, och han trycker tillbaka. Isf kan han göra det movet med AT som en bluff då. Beror lite på hur tänkande fi är.

 

Ja, problemet för vår del är ju det att han inte reppar svagare, antingen är det nog randombluff eller stål här. Det jag blev lite osäker på var hur pass frestande det är för FI att bluffa här. Han behöver ju lyckas runt 50% med en bluff här för att det ska vara break even.

 

En grej som jag kom o tänka på nu är att checka bakom turn, eller är det kasst spel? inga fd ute, vi döljer vår träff. Är ju inte så många händer vi få värde av på turn. Även som lite pottkontroll.

 

Tycker personligen att det känns för passivt att checka bakom turn. Kan nog få två gators värde här av JJ,QQ samt sämre KX. Känns resultatsorienterat att bara checka bakom för att undvika en check raise. Det jag funderar på är huruvida bred vår betrange turn egentligen är. Spontant så skulle jag säga att jag nästan alltid checkar bakom, då det är väldigt mycket mellanstarka par i min range. Sålänge jag kan hålla min range till att vara lite floats, AK och set, kanske möjligheten för FI att C/Ra turn inte blir så fasligt stor?

 

Tack för att du delade dina tankar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hahaha maste 100% vara AT. Helt säker. ffs.

 

Kan inte hjälpa sa mkt om du inte lägger ut lite stats eller comments pa FOO.

 

*Om din enda anledning för att syna AK vs 3B pre är för balans eller för att "jag vill kunna dyka upp med starka Ax händer här" sa tänk igenom det konceptet lite mera. Tar gärna ngra hh snaxx via skype eller dy. Hört av en gemensam bekant att du kan formulera dina pokertankar rätt bra sa tar gärna ngn chattkonvo via skype. Inte manga som kan det. Se posten ovan exempelvis :).

 

I denna dagboken visar vi respekt mot varandra. Jag kommer inte att svara på inlägg av denna typen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det jag funderar på är huruvida bred vår betrange turn egentligen är. Spontant så skulle jag säga att jag nästan alltid checkar bakom, då det är väldigt mycket mellanstarka par i min range.

 

om så är fallet, och fi är kapabel att förstå detta, så blir ju en CR från honom missat värde inte sant?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul! Lycka till!

 

Tackar!

 

synar turn och alla rivers (?), tar en note och går vidare =)

 

Du ska få två svar:

 

Balanspoddna:

Jag är inne på att syna turn, vika river. Borde bli tråkigt för FI att skjuta river om vi bara kan ha set/AK när vi synat turn. Borde bli ganska okej fördelning mellan fold och call på river mot ett shove. Kanske att vi får syna med 25% av våra AK (förslagsvis alla AKs) även på river för att inte kunna bli exploaterbara.

 

 

Explopoddna:

Folda turn? Känns som FI vill ge sig möjligheten att få in stacken. Ganska onaturligt att inte barrella turn heller på det kortet som träffar honom så sjukt mkt mer än vad det träffar mig. Hade han varit tom (tex AT) så hade han nog snarare cbettat än C/Rat.

 

 

Notera att jag inte sitter o tänker speciellt mkt i balanspoddnas banor när jag spelar utan är mest allmänna reflektioner kring att uppnå balans såhär i efterhand.

 

 

Lycka till! Ta inte alla mina pengar då jag skottar /10 :mrgreen:

 

Udda fråga...

 

Har du samma avatar på skype med texten ' I raise all in ' eller dylikt? Har nämligen någon på min skype från tidigare spel (CS, WoW etc) med den bilden :roll:

 

Ang. handen vore det nice med lite reads på fi! Tar nog syn/syn men är det en 17/13 sten så är det ju en annan femma!

 

Tackar! Ah, kommer ihåg när du var uppe o vevade sist, har för mig att jag turade en del. Ett tips om du ska skotta är att välja motståndet lite bättre. Har för mig det var du, jag, spelarn (mest tur på svs?) och jordgubban (bäst på svs?) som lirade 4-handat.

 

Tror inte det är mig du har på skype. Hade en pokerrelaterad bild innan, men har bytt till en koala. Har aldrig spelat CS i vart fall. Bara o lägga till poddna1 du eller ngn annan vill snacka.

 

Har inte en aning om hur spelet är på $/10 så kanske är helt ute och cyklar. Dock är vi ju skit högt uppe i vår värderange här så de känns ju tråkigt att behöva vika. Samtidigt känner ja att varningsklockor ringer då turn är ett perfekt kort att barrla för FI så förstår inte riktigt hans linje. Återigen, kanske är std på$/10 med typ KQ. Va vet ja.

 

Tror ja gillar syn, syn. Även fast de är tråkigt att stacka ~170bbs där typ.

 

Kapat 4bet-rangen eller?

 

Du har samma tankar som explopoddna hade. Tycker inte man ska anta att regsen spelar så vansinnigt annorlunda på 5/10 jämfört med 10 ggr lägre. Att vara bra på poker handlar enligt min mening till stor del om att göra så lite fel som möjligt snarare än att forcera fram massa profitabla spel.

 

Är inte helt med på att vi är så vansinnigt högt upp i rangen faktiskt. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att checka bakom QQ (vilket inte är jättelångt ifrån AK värdemässigt i detta läget). Jag nämnde tidigare kort om att vi inte kommer betta med så mycket händer på turn och så länge vi håller oss polariserade till set, AK och floats kanske vi kan uppnå en bra balans.

 

Lycka till!
Detta skall bli intressant att läsa, lycka till! :D

 

TYVM!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om så är fallet, och fi är kapabel att förstå detta, så blir ju en CR från honom missat värde inte sant?

 

Beror på hur jag gör. Har jag runt 50% set + AK och sen resten floats så går han ungefär break even på en bluff.

 

Edit: Success rate för en bluff ska gå BE:

Success rate = kostnad/vinst = 640/(430+240+640)=47%

 

Slutsats:

Sålänge vi håller mindre än 47% av våra bets till händer vi foldar så finns det inget +EV att hämta av FI med given sizing.

 

Svarar det på frågan? Blev lite osäker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul projekt! Jag vet att du har haft liknande grejer igång som runnit ut i sanden, så till alla som tycker det här verkar kul så uppmanar jag er att skriva; jag vet hur mycket roligare det är att hålla igång ett projekt som det här om man bara får igång lite snack och diskussioner.

 

Jag känner inte själv att jag skulle kunna bidra särskilt mycket till en SH-analys men jag får följa mitt eget råd och försöka i alla fall. :)

 

Rent generellt så känns det som en lite väl tricky linje av honom för att vara för värde, speciellt mtp stackdjupet, det ska mycket till om till och börja med han ska ha bättre själv och sen inte folda ut det han slår, i hans ögon sett. Jag tycker det känns konstigt för honom att openchecka den här turnen med en stark värdehand i en situation där du borde ha mycket mer som kan syna än som stabbar själv. Samtidigt reppar han så extremt narrow när han reppar som han gör med sin linje som samtidigt vill kunna få syn av sämre kontra att gå för CC och potkontroll-låta dig skjuta av.

 

Men at the end of the day så är folk jättemycket mer straight forward vid det som börjar närma sig 200bb och det är en svår situation som skulle behöva lite stats för att rensa dimman. Om jag var tvungen att ta ett beslut här readless så skulle det bli att syna turn (då vi ändå är "underreppade") och jamma bra rivers när han checkar till oss (A, 9, Q?, 7?), checka bakom blanka rivers (knackar nog bakom K rivers) och spela poker om han jammar in i oss, ta mig en funderare på hur light han förväntar oss att peela turn och förmodligen syna om jag kommer till slutsatsen att han tror vi synar light.

 

Jag gillar turnsizingen iom att det både ger honom mer rum att syna med sämre och att bli kreativ med en sämre hand, men det kanske inte skulle skada att klicka upp den ett par BBs mtp stackdjupen. Med det sagt så ska vi absolut inte gå i fällan att vi "betade för att inducea så nu måste vi syna av" såklart. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul projekt! Jag vet att du har haft liknande grejer igång som runnit ut i sanden, så till alla som tycker det här verkar kul så uppmanar jag er att skriva; jag vet hur mycket roligare det är att hålla igång ett projekt som det här om man bara får igång lite snack och diskussioner.

 

Jag känner inte själv att jag skulle kunna bidra särskilt mycket till en SH-analys men jag får följa mitt eget råd och försöka i alla fall. :)

 

 

Tackar!

Ja, det är sant att min postlåda rann ut i sanden. Anledningen var en kombination av att det blev lite dålig respons samt att jag började teoriveva 8-10h i veckan vid sidan av dagboken (ironiskt nog tack vare en kontakt jag fick via dagboken) och kände att det räckte. Kan bli att jag inte kan hålla upp takten och vara inne varje dag. Ska försöka att uppdatera så ofta som möjligt och ni får nog leva med att det kan dra ut på tiden med vissa händer.

 

Rent generellt så känns det som en lite väl tricky linje av honom för att vara för värde, speciellt mtp stackdjupet, det ska mycket till om till och börja med han ska ha bättre själv och sen inte folda ut det han slår, i hans ögon sett. Jag tycker det känns konstigt för honom att openchecka den här turnen med en stark värdehand i en situation där du borde ha mycket mer som kan syna än som stabbar själv. Samtidigt reppar han så extremt narrow när han reppar som han gör med sin linje som samtidigt vill kunna få syn av sämre kontra att gå för CC och potkontroll-låta dig skjuta av.

 

Men at the end of the day så är folk jättemycket mer straight forward vid det som börjar närma sig 200bb och det är en svår situation som skulle behöva lite stats för att rensa dimman. Om jag var tvungen att ta ett beslut här readless så skulle det bli att syna turn (då vi ändå är "underreppade") och jamma bra rivers när han checkar till oss (A, 9, Q?, 7?), checka bakom blanka rivers (knackar nog bakom K rivers) och spela poker om han jammar in i oss, ta mig en funderare på hur light han förväntar oss att peela turn och förmodligen syna om jag kommer till slutsatsen att han tror vi synar light.

 

Jag gillar turnsizingen iom att det både ger honom mer rum att syna med sämre och att bli kreativ med en sämre hand, men det kanske inte skulle skada att klicka upp den ett par BBs mtp stackdjupen. Med det sagt så ska vi absolut inte gå i fällan att vi "betade för att inducea så nu måste vi syna av" såklart. :)

 

Tycker också att linjen han tar är onaturlig, väntade mig inte en C/R speciellt ofta. Känns som att den enda anledningen att göra det här spelet för värde är om man vill kunna vinna hela stacken. Dock är det inte så många bluffar kvar heller i hans check-x, vilket gör det svårt att bryta ner. Håller med om att vi generellt sett ska vara försiktiga med vår misstänksamhet när det börjar bli djupare. Många regs blir monotona i sin spelstil efter ett par timmars grind.

 

Inte jättesugen på att jamma på Q river. Har svårt att se honom någonsin kunna syna mer light och tror inte vi får bort AK allt för ofta. Mest risk att vi värdemaxar mot oss själva om han tar ngn sån här linje med AA. Håller med om att vi nog kan chippa övriga rivers du föreslog om det checkas till oss.

 

Tror jag lutar åt fold på river då jag tycker att jag reppar set och inte mycket mer. Tuff spot dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent spontant om detta hade utspelat sig på mina nivåer ( /4 svs) så förväntar jag mig inte detta spel som bluff särskilt ofta och lutar då mot fold turn. Men gillar även "Balans Poddnas" tänk lite med att syna turn och folda river då fi ej lär gilla att skjuta river som bluff efter vi synat turn.

 

I övrigt så känns ju bet turn given (såg nån diskussion om det) då vi väldigt sällan lär möta en check/raise och annars missar värde. Tycker då ej att det är fy skam att bara folda dom få gångerna det händer?

 

Sen balansmässigt så bör vi väl syna endel av gångerna även om vi kommer fram till att fold ligger närmast hjärtat om vi tror fi anpassar sig och exploitar oss.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...