Gå till innehåll

Starta på allvar


constantin

Recommended Posts

Hej, har spelat poker i många år men bara på hobbynivå, dvs 15 minuter här, 30-60 minuter där, nån turnering, lite sitngo, texas, omaha sista året. Men det är korta stunder, och då vill man förståss ha kul, man blir otålig snabbt, dvs spelar massa händer. Kort sagt, spelar som en fisk. Är dock mycket medveten om mina egna fel och brister, och de få gånger jag på skoj har ansträngt mig att spela seriöst, så märker jag det troligen skulle gå. Det har aldrig blivit aktuellt förrän nu. Funderar nog mest på femmanna omaha pl hi 1/2kr. Hade tänkt mig 30000kr bankrulle, räcker det?

 

Det här är vad jag själv räknat ut som disciplin regler med tanke på självkännedom:

 

1) Högst 4 timmar om dagen, sen kommer det klia i benen och jag blir otålig, och otålighet är en fiende.

 

Eller vilket av detta som kommer först:

 

2) Max minus 1000kr, då lägger jag av direkt, även om det bara gått 5 minuter. Risken är jag blivit utdragen av en idiot och då tappar tålamodet, bättre att sluta.

 

3) Max plus 1000kr. Vet inte om det är rätt siffra, men tanken är att ha ett dagligt mål. Prövade ett par veckor sedan seröst som sagt, plussade väldigt snabbt 1000kr, la inte av, blev utdragen tappade halva vinsten, blev lite sne och gjorde ett enda misstag, tappade hela vinsten. Efter 3 timmar var uppe på +700 igen och la av sen. Men hade jag lagt av direkt hade jag inte kastat bort resten av tiden. Är 1000 rätt eller för lite?

 

4) Aldrig mer än 2 bord, har ingen bra simultankapacitet så tyvärr fixar jag inte fler.

 

5) Aldrig spela om jag innan känner mig på dåligt humör, är stressad eller är ofokuserad

 

Som sagt, jag känner mig själv och vet att otåligheten är fiende nr 1 så det gäller att hålla den stången, tills jag åtminstone har mer erfarenhet (av bra spel). Åsikter? Inget skratt tack… är ändå stolt över min självinsikt och mina uppsatta regler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltid bra att strukturera upp saker och ting med regler.

 

Kanske lägga till regel om när du ska lämna ett cash-game? 3-4 inköp minus?

 

Lagom nivå tycker jag. Om du går in med 100BB. SvS har väl 200BB max?

 

Tycker nog inte du ska sätta ett tak för max-vinst eller max-tid. Finns det värde så ska du spela. Och har du rätt fokus och motivation så ska du spela helt enkelt.

 

Men du måste vara ärlig mot dig. Har sett en del trådar och hört folk tänka liknande när det gäller disciplin i förhållande till självkännedom. De har alla haft stora tiltproblem och lurat sig själva att "nu när jag startat en sådan här tråd och strukturerat upp förhållningsregler så kommer jag fixa det". Ursäkta om det uppfattas som dryg kommentar av mig, men så har ofta varit fallet.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag förstår vad du menar, och är medveten om detta. Därför anser jag det som en prövning, har sparat ihop dessa pengar och går det inte så går det inte. Ser jag att jag glider in i "dåliga vanor" från mitt hobbyspel så är det egentligen bara att släppa det hela. Men har aldrig vare sig haft tid eller möjlighet att pröva på allvar förut och har alltid trott på mig själv om det är på allvar så det är värt att pröva.

 

Hmm, ligger nånting i det, om man t.ex. hamnar vid ett väldigt bra bord eller känner igen en fisk (har säkerligen 100 anteckningar redan på folk, lustigt nog har haft för vana att göra anteckningar trots att jag lös-spelat), så är det synd att släppa det pga en regel. Fast jag tror ändå starkt på att ha stenhårda reglar och aldrig göra undantag så jag blir tveksam...

 

Så får jag lägga till ang. tidsgränsen att det är ett råd från en vän, han är riktigt bra på poker, tjänar lätt pengar, har vunnit turneringar, även i las vegas, men satsar ändå inte på proffslivet för efter 2 timmar blir han så "uttråkad så tålamodet försvinner"

 

 

Finns det bättre ställe för omaha i sverige (vill ha svensk valuta)?

 

 

Alltid bra att strukturera upp saker och ting med regler.

 

Kanske lägga till regel om när du ska lämna ett cash-game? 3-4 inköp minus?

 

Lagom nivå tycker jag. Om du går in med 100BB. SvS har väl 200BB max?

 

Tycker nog inte du ska sätta ett tak för max-vinst eller max-tid. Finns det värde så ska du spela. Och har du rätt fokus och motivation så ska du spela helt enkelt.

 

Men du måste vara ärlig mot dig. Har sett en del trådar och hört folk tänka liknande när det gäller disciplin i förhållande till självkännedom. De har alla haft stora tiltproblem och lurat sig själva att "nu när jag startat en sådan här tråd och strukturerat upp förhållningsregler så kommer jag fixa det". Ursäkta om det uppfattas som dryg kommentar av mig, men så har ofta varit fallet.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du måste vara ärlig mot dig. Har sett en del trådar och hört folk tänka liknande när det gäller disciplin i förhållande till självkännedom. De har alla haft stora tiltproblem och lurat sig själva att "nu när jag startat en sådan här tråd och strukturerat upp förhållningsregler så kommer jag fixa det". Ursäkta om det uppfattas som dryg kommentar av mig, men så har ofta varit fallet.

 

Lycka till!

 

+1

 

 

Det svåra är inte att vara medveten om egna brister och sätta upp rätt mål och strukturera bra regler etc.

 

 

Att däremot hålla reglerna mer än några veckor/månader är i princip hopplöst för alla med tiltproblem.

 

 

Körde samma sväng med regler/struktur/rutiner/amtiösa mål/stopp-lossar/antal bord/laminerade regelkort/tidsgränser för sessioner med dubbla alarmklockor etc. etc. många, många, många gånger under flera år men inget funkade långsiktigt. Hade som bäst ett strech på 3-4 månader (goodrun och bra motivation) där jag fick för mig att jag var "botad" men så enkelt var det inte.

 

Regelbrotten under åren kostade nog några miljoner. Många med mig som har likande stories och alla har vi skrivit minst ett gäng "nu ska det bli ordning på detta"-inlägg precis som du.

 

 

Var först när jag skaffade proffesionell coaching/bevakning som det blev bättre på riktigt. Tog en massa tid/energi, var inte gratis och resultatet blev absolut inget "perfekt beteende", men det blev iaf bättre.

 

 

Inte lätt detta. Finns ingen quickfix.

 

Engagera/involvera utomstående på något sätt är mitt råd.

Går det att göra det fysikt omöjligt för dig att bryta mot regelrena är det bra..

 

 

****

 

...och skit i att boka vinster.

Spela på så länge du spelar bra, vill spela och har edge.

 

Stopp loss kan vara vettigt.

Ställ in det i klienten för du lär vilja bryta mot reglerna för eller senare.

 

 

30ksek för 1/2 sek är 15 000 bb.

Det räcker förutsatt att du är vinnande.

 

Har under 2.5 miljoner händer backat som mest kanske 6000-7000 bb 2-3 gånger och det var på stakes med mer varians än 1/2 sek. Variansen är hög i omaha men har aldrig hört talas om någon vinnande spelare som isildur-swingat i närheten av 15 000 bb på low/microstakes.

 

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. Låter som riktigt kloka ord. Måste dock försvara mig med att jag aldrig försökt, jag menar aldrig någonsin, förutom typ en dag. Så hur jag spelar när jag inte lattjar runt återstår att se, men jag hör dig verkligen! Bara för man vet man gör fel eller vad felet är betyder inte att man gör rätt. T.ex., min mor kedjeröker sen 50 år, hon vet det är fel men hon lägger inte av. Men det är åtminstone en bra insikt (som för många inte har).

 

Har tvekat angående texas nl eller omaha pl, egentligen, om jag ska vara ärlig, är jag faktiskt bättre på texas. Det passar mitt mattesinne bättre och man får inte samma tiltrisk pga oändliga utdragningar. Men, för att få bra vinst så måste man antingen köra många bord, eller gå upp i nivå för större potter och då räcker inte bankrullen.

 

Hur/var skaffar man sig riktig coachning?

 

 

+1

 

 

Det svåra är inte att vara medveten om egna brister och sätta upp rätt mål och strukturera bra regler etc.

 

 

Att däremot hålla reglerna mer än några veckor/månader är i princip hopplöst för alla med tiltproblem.

 

 

Körde samma sväng med regler/struktur/rutiner/amtiösa mål/stopp-lossar/antal bord/laminerade regelkort/tidsgränser för sessioner med dubbla alarmklockor etc. etc. många, många, många gånger under flera år men inget funkade långsiktigt. Hade som bäst ett strech på 3-4 månader (goodrun och bra motivation) där jag fick för mig att jag var "botad" men så enkelt var det inte.

 

Regelbrotten under åren kostade nog några miljoner. Många med mig som har likande stories och alla har vi skrivit minst ett gäng "nu ska det bli ordning på detta"-inlägg precis som du.

 

 

Var först när jag skaffade proffesionell coaching/bevakning som det blev bättre på riktigt. Tog en massa tid/energi, var inte gratis och resultatet blev absolut inget "perfekt beteende", men det blev iaf bättre.

 

 

Inte lätt detta. Finns ingen quickfix.

 

Engagera/involvera utomstående på något sätt är mitt råd.

 

 

 

****

 

...och skit i att boka vinster.

Spela på så länge du spelar bra, vill spela och har edge.

 

Stopp loss kan vara vettigt.

Ställ in det i klienten för du lär vilja bryta mot reglerna för eller senare.

 

 

30ksek för 1/2 sek är 15 000 bb.

Det räcker förutsatt att du är vinnande.

 

Har under 2.5 miljoner händer backat som mest kanske 6000-7000 bb 2-3 gånger och det var på stakes med mer varians än 1/2 sek. Variansen är hög i omaha men har aldrig hört talas om någon vinnande spelare som isildur-swingat i närheten av 15 000 bb på low/microstakes.

 

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det krävs massor med mental kunskap för att klara av att vara en långsiktig vinnare på poker. Vissa har det, mer eller mindre helt omedvetet, inom sig och för oss andra dödliga krävs plugg, plugg, plugg.

 

Nr 1 är ju förstås att förstå sig på det pokerteoretiska, bara det är tidskrävande och kräver massor av hjärta och vilja för att orka ta sig igenom.

 

Tyvärr räcker det inte med att vara teoretiskt duktig för att överleva långsiktigt. har man tiltproblem, motivationsproblem eller andra mentala brister så är man en fisk, oavsett teoretisk kunskap. Som tur är finns det tillräckligt med folk där ute som fortfarande saknar förståelse både för det spelteoretiska och har ett svagt "mental game" och på 1/2 sek kan jag tänka mig att du kan komma långt på att bara vara "lite mindre dålig".

 

Men om jag ska ge ett tips så är det att gå-all in och skaffa dig så stark arsenal som möjligt så du kan bemästra både dina motståndare och dig själv. Månad efter månad. Kommer göra enorm skillnad i din plånbok om inte annat. :)

 

1. Bli medlem på någon videoinstruktionssida. Beroende på hur mkt grundkunskap du har idag och din förståelse för alla termer så skulle jag välja antingen pokercampus.se (lite enklare) eller bluefirepoker.com (en smula mer avancerat).

Välj att bara titta på videos som är gjorda i år! Finns ganska mkt skräp liggandes där ute som snarare skulle stjälpa än hjälpa dig.

 

2. Köp Jared Tendlers bok "The mental game of poker".

Om du ger denna bok mkt tid så kommer du ganska snart ha en stor edge vid borden. Att förstå sig på hur man reducerar tilt, motivationsproblem, rädsla för att gå upp i nivå osv kommer ge dig både en kick och självförtroende.

http://www.jaredtendlerpoker.com

 

Lägg några hundralappar av din rulle på detta, det är det bästa (och troligtvis även det enda) sättet att få din rulle att växa.

 

Gl!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej, tack för alla svar, har signat upp på pokercampus och tittar på massor av videor, fast kvalitén varierar ju, startar man en video för att sen höra "har inte gått med vinst än, men jag kör på och låtsas att jag är värsta proffset" så stänger i alla fall jag av. Eller man hör "vet inte riktigt vad jag ska göra eller resonera men vi prövar det här". Sajten borde ha lite större urskillning vad de lägger ut ; ). Såg i alla fall en mycket intressant video om donk betting, men det är texas det. Har inte starta detta experiment ännu mest för jag inte kan bestämma mig mellan omaha eller texas, texas ligger mig varmare om hjärtat och älskar själva bluff konceptet, men omaha har säkert större cash potential. När du säger all-in och stark arsenal, hur menar du, att jag ska chansspela först för att dubbla rullen? Förstår inte riktigt...

 

Nu ska jag beställa boken du rekommenderar!

 

 

Men om jag ska ge ett tips så är det att gå-all in och skaffa dig så stark arsenal som möjligt så du kan bemästra både dina motståndare och dig själv. Månad efter månad. Kommer göra enorm skillnad i din plånbok om inte annat. :)

 

1. Bli medlem på någon videoinstruktionssida. Beroende på hur mkt grundkunskap du har idag och din förståelse för alla termer så skulle jag välja antingen pokercampus.se (lite enklare) eller bluefirepoker.com (en smula mer avancerat).

Välj att bara titta på videos som är gjorda i år! Finns ganska mkt skräp liggandes där ute som snarare skulle stjälpa än hjälpa dig.

 

2. Köp Jared Tendlers bok "The mental game of poker".

Om du ger denna bok mkt tid så kommer du ganska snart ha en stor edge vid borden. Att förstå sig på hur man reducerar tilt, motivationsproblem, rädsla för att gå upp i nivå osv kommer ge dig både en kick och självförtroende.

http://www.jaredtendlerpoker.com

 

Lägg några hundralappar av din rulle på detta, det är det bästa (och troligtvis även det enda) sättet att få din rulle att växa.

 

Gl!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den läsningen blev jag glad av! Det är ju inte långt från hur jag själv tänker, använer lite olika ord i mitt huvud men i min skalle så är otålighet fiende nr1, och den skapas av t.ex. trötthet som han nämner, frustration om han förlorar (han säger 3gg inköp, jag har satt en summa). Han har inte satt max vinst per dag men han nämner ändå risken med för högt vinst vid ett bord och att man ska gå därifrån efter 3ggr inköp vinst. (Det har man sett många ggr folk som inte gör!) Och så bankrullen och spelnivå, där är jag väl någorlunda rätt också. Kul, känns uppmuntrande : )

 

Det enda som är konstigt, är att han går in på borden med minsta inköp, inte högsta, säkerhetstänkande som han säger. Men, jag har alltid hörd folk säga man ska gå in med fullt inköp, så att om man får en bra pott/spel så får man ut max. Vad säger ni?

 

Sen undrar man ju vart han tog vägen, verkade som 2008-09 var hans sista år, la han av sen...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Luck123 spelar nog inte så mycket längre men då han höll på så spelade och vann han i dom högsta staksen online ( han köpte in Sig väldigt short dock vilket var en bra metod för han).

 

en fråga varför börjar du inte på 0,5/1 när du ändå inte spelat seriöst förut ? Eller känner du att du är vinnare på 1/2?.

 

Personligen tycker jag det e bäst börja typ lägst ,skaffa hm2 sen efter någon/ några månader kan du summera hur det går och om du har edge gå upp.. Är en bra träning spela lågt med då betyder/känns inte pengarna lika mycket heller och du blir mindre tilt och kan fokusera på spelet...

 

Ett bra tips imho och finns inget roligare än att bygga rulle på en site

 

 

GL nu

 

 

Ps ursäkta stavfel mm går sådär skriva på min iPad :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda som är konstigt, är att han går in på borden med minsta inköp, inte högsta, säkerhetstänkande som han säger. Men, jag har alltid hörd folk säga man ska gå in med fullt inköp, så att om man får en bra pott/spel så får man ut max. Vad säger ni?

 

Sen undrar man ju vart han tog vägen, verkade som 2008-09 var hans sista år, la han av sen...

 

Inget med säkerhetstänkank att göra.

 

Är en specifik spelstrategi att shortstacka och luck var typ "High stakes pionjär" på detta. Gör man det på rätt sätt under rätt förutsättningar har man alltid en liten matematiskt edge oavsett vilka dina fullstackade moståndare är.

 

Jag hade honom som coach ett tag för 3-4 år sen. Han la ner värdet blev sämre och gjorde annat istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. Fattar ingenting, hur ger shortstack en matematiskt edge? Jag har läst algebra, envariabelanalys och annat men hjärnan står still.

 

 

 

Du menar han föll i fällor och glömde bort sina egna råd ; )

 

 

 

Inget med säkerhetstänkank att göra.

 

Är en specifik spelstrategi att shortstacka och luck var typ "High stakes pionjär" på detta. Gör man det på rätt sätt under rätt förutsättningar har man alltid en liten matematiskt edge oavsett vilka dina fullstackade moståndare är.

 

Jag hade honom som coach ett tag för 3-4 år sen. Han la ner värdet blev sämre och gjorde annat istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. Fattar ingenting, hur ger shortstack en matematiskt edge? Jag har läst algebra, envariabelanalys och annat men hjärnan står still.

 

Matematiken är lite snårig så jag börjar med att ge några starkt förenklade fuskförklaringar.

 

Låt oss studera ett spel preflop där alla har foldat fram till co och spelarna har följande stackar:

 

  • co 150bb
  • btn 10bb
  • sb 50bb
  • bb 200bb

 

När co ska spela vet han inte om han kommer hamna HU mot btn och få ett effektivt stackdjup på 10bb ur pos eller om han kommer hamna HU mot bb och ha ett effektivt stackdjup på 150bb mot bb och position.

 

Skillnaderna i range för vad han får öppna skiljer sig markant åt beroende på det effektiva stackdjupet.

 

Vi förstår att COs handlingsfrihet begränsas av btns och sbs stackdjup (10bb resp 50bb)

 

btn däremot vet att han alltid kommer spela 10bb och har därför alla jämviktsalternativ tillgängliga.

 

Det går att visa att varje begränsning som avviker från det "normala" handlingsutrymmet ensidigt sänker EV för den begränsade aktören.

 

Ett annat sätt att se på det är att co måste ta ansvar 150bb mot bb, 50bb mot sb och 10bb mot btn.

 

Btn behöver bara ta ansvar för 10bb mot alla andra aktörer.

 

Rent praktiskt är det dessutom så att det är oerhört mycket enklare att beräkna GTO för 10bb än för 150bb. jmfr jam/fold tabeller osv. Detta betyder att btn i princip sitter och spelar väldigt nära GTO (han har mycket enklare praktiska beslut och spelar i princip bara preflop, medan resten av spelarna riskerar att behöva spela flera gator.

 

Matematiskt kan vi införa ett diskret utfallsrum med baskoordinater x som genom en Lorenztransformation mappar mot EV-fältet enligt

 

lorenz1.gif

 

Vi behöver inte känna till baserna eller mappningen eftersom vi endast ska studera hur en begränsning av baskoordinaterna tar bort kombinationer ur EV-fältet, men rent praktiskt kan man t.ex. låta varje utfall vara en kombination av primtal för 1:1 mappning mot det totala utfallsrummet. En sådan tabell ger en vektor för varje starthand om cirka 108mb som stegas fram.

 

Vid praktiskt val av basprimtal ser vi att

 

lorenz2.gif

 

Uppfyller heltal, (basenumeration) för alfa och beta enligt:

 

lorenz3.gif

 

mappningens (dvs utfallsrummets) metriska tensor ges då av

 

metrisk.gif

 

Det här är alltså ett "vanligt" krökt rum och vi måste för en starthand X ha

 

handxvillkor.gif

 

Genom smart val av bas har vi alltså fått diffekvation vi ska känna igen som en vanlig affin koppling som vi t.ex. från grundkursen i toplogi:

 

affin.gif

 

Lösningarna har såklart formen:

 

primsol.gif

 

Och vi ser att varje försök att eliminera ett spår i lösningsmatrisen för varje utfall med nödvändighet påverkar EV-fältet. Eftersom vi antagit jämvikt måste per definition varje avsteg ensidigt minska amplituden av utfallskoefficienten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. Fattar ingenting, hur ger shortstack en matematiskt edge? Jag har läst algebra, envariabelanalys och annat men hjärnan står still.

 

 

 

Du menar han föll i fällor och glömde bort sina egna råd ; )

 

Förenklat ang. shortstacking: Döda pengar är shortstackens bästa vän.

 

Föreställ dig olika vanliga shorthanded eller fullring scenarior. Ingen komplicerad matte. Björn Slothboom lyckades ändå på något sätt få ihop nästan en hel bok om ämnet :)

 

 

Edit: Ser att shortstackingen redan blivit förklarad. Slaktis, kanske en idé att inleda dina matteinlägg med cliffs?

 

 

***

 

Glömde sina egna råd tror jag aldrig Luck gjorde.

Tror mest det var att värdet blev sämre och att allt i livet inte är poker.

För mer info än så får han svara själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack slaktavfall, det sa "pling" i min skalle halvvägs igenom din text, jag fattar.

 

Då kan man fråga sig, varför är det så många som kör max inköp`? Och så många (vänner) som säger åt mig "du måste ha max inköp så du får ut max om du får riktigt bra hand". Det har jag trott på lite grann för ibland händer det man får supernötter och svär en aning om att man sitter med t.ex. en tredjedel av inköpet bara. Så tänker man "tänk om jag haft hela nu".

 

I hans artikel uppfattade jag det främsta skälet som säkerhetstänk dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I hans artikel uppfattade jag det främsta skälet som säkerhetstänk dock.

 

Handlade om att ha edge/optimera EV, inte på BR mgmt/säkerhetstänk.

 

Såg honom aldrig fullstacka och tror knappast han hade fullstack edge mot någon förutom katalysatorn Guy Liberte. Övriga var Ivey, Benjamine, Dwan, Antonius etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...