Gå till innehåll

5050 Poker i konkurs


Lamby

Recommended Posts

Sant. PAF är också säkert. Glömde dem. Men chansen att den Åländska staten kollapsar borde vara större än att den svenska gör det. Men det är bara ett antagande. Och en onödig analys då jag räknar med att båda håller sig flytande. ;)

 

Sen är det ju omöjligt att vara hundra procent på i stort sett någonting i verkliga livet. Jag menade inte att man skulle bojkotta andra sajter. Det jag vill få ut är att man som signad spelare egentligen aldrig har någon koll på vad som händer i företaget.

 

Och att man alltid tar en viss risk om man sätter in pengar på en pokersajt. Men det gör man även om man stoppar in stålar på en bank.

 

Viss skillnad på sponsrad och sponsrad spelare, inte för att jag VET hur mycket koll spelarna i 5050 hade men vissa hade andelar i bolaget. Å andra sidan kanske man då ska se dem som ägare istället?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 674
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Om ett brott har begåtts i en organisation så är det klart att alla som har eller har haft en ansvarsposition i organisationen suttit med och med och planerat det. I alla organisationer, särskilt stora sådana, har alla koll på allt och är med på allt. Ju större och mer kommersiell en organisation är, desto mindre fördelar man arbetsuppgifter på olika ansvarsområden. Därför talar det enkla faktum att en viss person fått pengar för sitt uppdrag med all tydlighet för att personen i fråga har uppsåt till allt som hans kollegor ställt till med.

 

Att tro något annat är att vara naiv.

 

Forum-rape?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ett brott har begåtts i en organisation så är det klart att alla som har eller har haft en ansvarsposition i organisationen suttit med och med och planerat det. I alla organisationer, särskilt stora sådana, har alla koll på allt och är med på allt. Ju större och mer kommersiell en organisation är, desto mindre fördelar man arbetsuppgifter på olika ansvarsområden. Därför talar det enkla faktum att en viss person fått pengar för sitt uppdrag med all tydlighet för att personen i fråga har uppsåt till allt som hans kollegor ställt till med.

 

Att tro något annat är att vara naiv.

 

Sjukt rolig du är. Hur mkt har du blivit av med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ett brott har begåtts i en organisation så är det klart att alla som har eller har haft en ansvarsposition i organisationen suttit med och med och planerat det. I alla organisationer, särskilt stora sådana, har alla koll på allt och är med på allt. Ju större och mer kommersiell en organisation är, desto mindre fördelar man arbetsuppgifter på olika ansvarsområden. Därför talar det enkla faktum att en viss person fått pengar för sitt uppdrag med all tydlighet för att personen i fråga har uppsåt till allt som hans kollegor ställt till med.

 

Att tro något annat är att vara naiv.

 

Det var du som ville sätta mig i skolbänken, kallade mig enfaldig etc. Ändå fortsätter du att med en dåres envishet insinuera att 5050 skulle vara en stor organisation?

 

*trumvirvel* Och dumstruten går till ................................ :roll:

 

/#LOUDmouth#

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu driver jag förvisso inget pokerbolag, men har ett större aktieinnehav och sitter i styrelsen för ett litet mindre bolag. Totalt 13 anställda och omsätter ca 20miljoner. Utifrån skulle väl jag vara en person med insyn i bolaget.

 

Men jag har absolut ingen som helst koll på våra bankkonton eller tillgång till (mer än ett betalkort kopplat till det). Jag får förvisso ta del av balansräkningar varje månad, men de skulle mycket väl kunna vara figurerade. Har förvisso dock sådan koll så att jag kan se ifall de skulle vara grovt figurerade och att det fattades intäkter för att egentligen driva verksamheten.

 

Men from my point of view är det helt bisarrt att tro att bara för att man har ett större aktieinnehav eller sitter i styrelsen helt automagiskt också har stenkoll på vad som händer med pengarna. Man borde väl dock man inte är helt tappad ha koll på om intäkterna faktiskt täcker utgifterna. Gör det inte det kanske man skall börja fråga sig var ifrån pengarna kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad nickade teamspelarna online? Inte 5050 namnen typ 5050 Berg,5050silow utan,deras andra nick?

Såg ju bara dom i vissa nischade turrar,men dom måste väl spelat för brödfödan med?

Affe2000,du skrev något väldigt klokt,som vanligt,glömt det nu,o orkar inte gå tillbaka innan jag postat,men det var bra skrivet :-)

 

Masken,varför e de så jävla viktigt för dej , teamspelarnas rättighet att hålla käft?

Även om dom inte vet så mycket så skadar det inte att dom säger flaska direkt.

 

Att 5050 är tysta är uruselt,men det är väl samma kommentar som polisutredningar har,vi kan inget säga under pågående utredning.........

 

Mattias,Odelberg, mfl in här o förklara,försköna,ljug,tala sanning eller vad som helst. Bara reagera!!!

 

Eller fram med grejer på hemsidan som det jobbades med,agera nu för fan!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha ne den gick jag på men med tanke på hur folk resonerar härinne så hade jag inte heller vart förvånad om det vart på riktigt.

 

:mrgreen: Jag har ihärdigt skrivit raka motsatsen mot det jag skrev i mitt senaste inlägg, så jag tänkte att när det nu inte biter får jag väl sälla mig till mina belackare och föra deras idiotresonemang åt dem för att tydliggöra hur idiotiska de är. :)

 

En av mina belackare:

 

Det var du som ville sätta mig i skolbänken, kallade mig enfaldig etc. Ändå fortsätter du att med en dåres envishet insinuera att 5050 skulle vara en stor organisation?

 

Nej då, men jag HAR med en dåres envishet försökt få dig att köpa att eftersom jag har nada, zipp, noll koll på läget i 5050, så bör jag inte uttala mig om varken det ena eller det andra. Och inte du heller. Mina på dig uppenbarligen förslösade sarkasmer riktar sig mot lite olika virrpanneframställningar i denna gudsförgätna tråd, bland annat det där om att högre grad av professionalism (e.g. styrelsearvoden) och kommersialism i en organisation innebär högre grad av skuld hos alla för allt som alla nånsin har gjort.

 

Jag håller med dig om en sak - det där sista:

 

*trumvirvel* Och dumstruten går till ................................ :roll: #LOUDmouth#

 

Seså. Återgå till din aktiva oförståelse. Spring till Flashback, vettja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som vanligt väldigt kloka ord från Klyka, vännerna till 5050-teamet och 5050-ledningen. Man kan givetvis inte begära att en ekonomichef/ansvarig på ett börsnoterat företag har koll på alla transaktioner. Givetvis har ingen fullständig koll utan någon kanske är expert på debetbokningar och någon på kreditbokningar. Och detta givetvis bara om man kör den överskattade italienska dubbla bokföringen. Herregud, den är ju flera hundra år gammal så man kanske har kört den mer moderna Full Tilt-bokföringen.

 

Ja, ni vet den här metoden där likviditet är lika med "tjänade" pengar som man kan använda till Las Vegas-resor, sprit, bilar, fastigheter, droger, Las Vegas-horor, obskyra pokerforum, klockor, kostymer, solglasögon, starting fee till 5050-teamet, marknadsföring osv.

 

Tänk er själv om en kompis ber er förvara 10.000 kr tills vidare. Självfallet har vi tjänat dessa pengar och kan konsumera dom. Inte tar vi och lägger in dom i ett kassskåp för att hålla dom avskilda från vår ekonomi. Och om vi använder dom inte tar vi och bokför i ett enkelt excelark hur mycket jag har lånat av min kompis och hur mycket jag är skyldig.

 

Inte fan kan man begära att om man börsnoterar sig så har man satt de interna rutinerna på plats innan. Vad är det för dumheter? Börsnotera sig gör man ju för att "casha in" privat och inte för att få in riskkapital.

 

Så mitt förslag i Klykas anda är att vi starta en insamling. Kanske kan Valterego hålla i den? Det är ju trots allt inte så att 5050-teamet skall bli lidande för att den har försvunnit pengar. Jag tror att vi är många som är beredda att betala en slant för att få se dom tokdominera pokerborden i världseliten.

 

5050-ledningen är väl också människor som har räkningar att betala? Dom skall väl inte behöva gå ner i levnadsstandard bara för att det har försvunnit lite pengar. Det är ju inte deras ansvar att behöva sitta och räkna på några ören hit eller dit.

 

Så vad säger ni? Om vi alla lägger säg 10% av våra "rullar" så borde det kunna bli en slant till våra pokerkollegor. Låt oss visa att i pokervärlden finns det solidaritet med dom som pga av otur drabbas av en liten svacka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Seså. Återgå till din aktiva oförståelse. Spring till Flashback, vettja.

 

Men lol, så du menar alltså att du inte har försökt påskina att 5050 är en stor organisation och genom det försökt förminska din väns (vänner?) ansvar med hänvisning till "täta skott" inom organisationen?

 

I såna fall så, ok. Vad ska man säga egentligen?

 

/#LOUDmouth#

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur orkar folk sitta och debattera för att teamet INTE ska uttala sig eller att den och den i team eller styrelse inte har ansvar/koll? Företaget har stulit spelares bankrullar, folk har förlorat mycket deg, och ni sitter och tävlar i nåt jävla pk-dravel om att ingen är skyldig eller bör uttala sig innan vadå... dom vunnit laga kraft? Äh, har man haft en stor summa pengar bör man rimligtvis se alla i styrelse och teammedlemmar med aktieinnehav som misstänkta, och inte ge sig förrän någon form av rättvisa skipats.

 

Hade jag varit teamspelare, styrelsemedlem e.d. och haft rent mjöl i påsen hade jag tydligt gått ut med min story. Nu blir det ju uppenbarligen så att merparten hyser misstankar mot samtliga inblandade. Sen så har jag ingen aning om vad de inblandades tystnad betyder. Om de är skyldiga/medskyldiga, skyddar vänner eller skyddar någon pga rädsla/morot. Har man inget att dölja finns det ingen anledning att vara knäpptyst fram till en ev rättegång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men lol, så du menar alltså att du inte har försökt påskina att 5050 är en stor organisation och genom det försökt förminska din väns (vänner?) ansvar med hänvisning till "täta skott" inom organisationen?

 

I såna fall så, ok. Vad ska man säga egentligen?

 

/#LOUDmouth#

 

Det har jag inte sagt, nej. Läs posterna innan du svarar. Brukar hjälpa mig iaf.

 

JAG SÄGER ATT VARKEN DU ELLER JAG VET, SÅ DÄRFÖR KAN VI INTE DRA SLUTSATSER OCH PEKA UT ENSKILDA PERSONER.

 

Hur mycket tydligare behöver jag vara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ett brott har begåtts i en organisation så är det klart att alla som har eller har haft en ansvarsposition i organisationen suttit med och med och planerat det. I alla organisationer, särskilt stora sådana, har alla koll på allt och är med på allt. Ju större och mer kommersiell en organisation är, desto mindre fördelar man arbetsuppgifter på olika ansvarsområden. Därför talar det enkla faktum att en viss person fått pengar för sitt uppdrag med all tydlighet för att personen i fråga har uppsåt till allt som hans kollegor ställt till med.

 

Att tro något annat är att vara naiv.

vi har förstått att din pojkvän peder är oskyldig nu :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har jag inte sagt, nej. Läs posterna innan du svarar. Brukar hjälpa mig iaf.

 

JAG SÄGER ATT VARKEN DU ELLER JAG VET, SÅ DÄRFÖR KAN VI INTE DRA SLUTSATSER OCH PEKA UT ENSKILDA PERSONER.

 

Hur mycket tydligare behöver jag vara?

 

Ok, hälsa Peder förresten. Och ta ett djupt andetag!

 

/#LOUDmouth#

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klyka får ett inbrott i sitt hem. Allt är stulet. Det står klart att det är någon i grannhuset som gjort inbrottet. Det bor fem stycken i grannhuset. Alla håller tyst. Vänner till familjen går runt i klykas kläder. Givetvis med minimal skuld då de fått kläderna av någon av de fem. De väljer att inte säga så mkt. Tiden går och tillslut ventilerar klyka sin frustration på ett forum. Han snärtar en 50-50 och lyckas få inlägget att gå igenom det hårda filtret, dvs moderatorerna. Han gör ju bort sig totalt då han nästan beskyller alla 5 för stölden, då 4 bara håller tyst. Klyka blir tillrättavisad an en klokare medlem som förklarar att inte fan kan man sitta och beskylla folk sådär utan kött på benen. Man håller käft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är egentligen inte så synd om klyka, med tanke på själva bostadsbolaget. Med lite koll hade han sett skurkarna bakom det. Det är ju iofs en HELT annan historia. Nämligen så ägde 5 personer bolaget. De försäkrade klyka om att deras bostäder var inbrottssäkra, att deras försäkringar annars täckte allt. När han senare fick veta att försäkringen och kontrakten inte gällde och insatsen gick inte att se röken av sånär som på 15% så ryckte han på axlarna, visare av den vise mannens tillrättavisning, och höll helt enkelt käften.

 

Långt senare funderade han på vad den vise mannen gjorde på ett forum på nätet. Han måste ju vara son till moralens urfader. En person som aldrig låter känslorna ta över honom och styra handlingar. Hade inte han någon större uppgift i livet? Hur gör han? Låter ju som profetmaterial.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet om uttag från 5050 kan räknas som insiderbrott i och med att det var börsnoterat?

Känns som att det kan finnas en skillnad mot ett ej noterat bolag, men gör det verkligen det? eller gäller det bara handel med aktier å så för bolaget?

 

För insiderbrott enligt svensk lagstiftning krävs det att det sker handel på värdepappersmarknaden. Dvs, uttag från en spelsite räknas inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet om uttag från 5050 kan räknas som insiderbrott i och med att det var börsnoterat?

Känns som att det kan finnas en skillnad mot ett ej noterat bolag, men gör det verkligen det? eller gäller det bara handel med aktier å så för bolaget?

 

Jag har väldigt svårt att se att ett uttag ska räknas som ett insiderbrott eftersom det rör handel på värdepappersmarkanden. Däremot så kan något brott mot borgenärer vara aktuellt.

 

T ex: 11:3 Brottsbalken: vårdslöshet mot borgenärer

3 § Den som, när han är på obestånd eller när påtaglig fara föreligger för att han skall komma på obestånd, fortsätter rörelse under förbrukande av avsevärda medel utan motsvarande nytta för rörelsen eller lever slösaktigt eller inlåter sig på äventyrligt företag eller lättsinnig ansvarsförbindelse eller vidtar annan sådan åtgärd och därigenom uppsåtligen eller av grov oaktsamhet försämrar sin förmögenhetsställning i avsevärd mån, döms för vårdslöshet mot borgenärer till fängelse i högst två år. Vad som nu sagts skall gälla även om gärningsmannen inte insåg men hade skälig anledning anta att han var på obestånd eller att påtaglig fara förelåg för att han skulle komma på obestånd. Lag (2005:242).

 

Alternativt 11:4 BrB: otillbörligt gynnande av borgenär

4 § Den som, då han eller hon är på obestånd, gynnar en viss borgenär genom att betala skuld som inte är förfallen, betala med annat än sedvanliga betalningsmedel eller överlämna säkerhet som inte var betingad vid skuldens tillkomst eller genom att vidta annan sådan åtgärd, döms, om åtgärden medför påtaglig fara för att en annan borgenärs rätt skall förringas avsevärt, för otillbörligt gynnande av borgenär till fängelse i högst två år. Detsamma skall gälla, om någon som är på obestånd i otillbörligt syfte gynnar en viss borgenär på annat sätt än som nyss sagts och detta medför påtaglig fara för att en annan borgenärs rätt skall förringas avsevärt.

En gäldenär, som för att främja ackord i hemlighet lämnar eller utlovar betalning eller annan förmån, döms också för otillbörligt gynnande av borgenär. Lag (2005:242).

 

Nu är det inte säkert att svensk rätt är tillämplig, men gissningsvis är inte otillbörligt gynnande av borgenärer tillåtet på Malta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Misstanke om grov förskingring, grov oredlighet mot borgenär samt grovt bedrägeri är den "etikett" som Ekobrottsmyndigheten nu satt på ärendet om 5050 Poker. Ansvarig kammaråklagare är Catharina Linné på Ekobrottsmyndighetens 2:a kammare i Göteborg.

 

Hon är säkert mycket tacksam för relevanta tips i detta ärende.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...