Gå till innehåll

Team Microvåg - lockdown resten av året


ViktorH

Recommended Posts

Vad är ditt nick på SvS padrinosftw?

 

Oh, trodde alla visste, guld om det finns själar där som inte vet fortfarande :-D

 

go_fishing_like_a_boss-29133.gif

 

Om du vänder på det så att fisken hoppar upp i helikoptern självmant är den väldigt accurate (=

 

nää nekade ingen action igår!

 

en reg nekade dock mig, satt på paus, sen gick jag å la mig. kanske att han stack från bordet, du satte dig ner och jag timeade ut sen?

 

arghhh minns inte nicket som hade satt sig..!

 

Ja du timeade ut, väntade tålmodigt dessutom efter det men hände aldrig något.. Säg till om du vill spela någon gång, free moniez!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 1,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Oh, trodde alla visste, guld om det finns själar där som inte vet fortfarande :-D

 

 

 

Ja du timeade ut, väntade tålmodigt dessutom efter det men hände aldrig något.. Säg till om du vill spela någon gång, free moniez!

 

noo måste ta reda på :oops:

 

yes kan vi nog göra, jag suger HU.

 

 

 

 

 

 

vill passa på å tacka alla pokerz som var på harmyntan igår. sjukt trevlig kväll. allt gick fint, kuken blev sugen och det enda som gick snett var förstås tjejen som spydde från balkongen (classy) så det stänkte på grannarnas tvätt, men det är fixat och förlåtet idag!

 

bjuder på lite bilder från gårdagen/morgonen

 

Bada bollhav

6kx6.jpg

 

classy övernattning

sll1.jpg

 

köket dagen efter

l4fo.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då var det officiellt dags. Bakissöndagen är över och höstens grind kommer igång på riktigt. Är ordentligt taggad och känner att det här ska nog kunna gå bra, med augustivolymen i bagaget som en betryggande hand på axeln.

 

Har gått och reflekterat rätt länge över hur det kommer sig att jag mer och mer ser poker i olika situationer, i livet, i beslut och i sömnen. Sömnen går nog att förklara med att jag spelar mycket och därför drömmer om poker, men under min vakna tid kan man nog komma in lite djupare än vad som först möter ögat, både praktiskt och filosofiskt.

 

spoiler för mitt liv och schack, inte nödvändigt att läsa

 

Jag är sedan slutet av grundskolan schackspelare (numera ringrostig) och har sedan ~14 års ålder betraktat stora delar av livet som ett parti schack. Jag hade en förkärlek till matematik och teori sedan förskola - kunde multiplikationstabeller innan jag kunde skriva mitt eget namn - och fann därför schack som spel en passande hobby. I mina ögon var jag rationell och logiskt funtad.

 

Skolschack blev till onlineschack på FICS, där jag nu trots nära 6 års inaktivitet kan se att jag spenderat 2.0% av mitt liv sedan söndagen den 23e november 2003.

Onlineschack blev sedermera klubbschack, allskånskan, allsvenskan, till och med SM-kval och dylikt. (låga divisioner och kval kan jag ödmjukt säga inte säger något om spelstyrka). Ett trettiotal böcker om strategi, taktiska kombinationer, öppningsteori och slutspelsteori senare var jag än mer övertygad om att schack var något jag gärna kombinerade med livsfilosofi.

Där fanns en tydlig orsak-sambandsprincip, en teoretisk grund att stå på som kunde ge dig fördelar längre fram, taktiska kombinationer till att få bättre ställning och när man fick bättre förståelse - strategiska val man tidigt kan göra för att i slutändan nå en vinnande ställning.

Jag fick lära mig när jag skulle gå på vinst och när jag var tvungen att acceptera en remi för att inte förlora. Ord som rockad, poisoned pawn och knight fork blev nyttiga verktyg i att beskriva händelser i livet.

 

 

spoiler för mitt liv och psykologi, inte nödvändigt att läsa

 

I samma veva i gymnasiet började jag prata mycket med mina vänner, tjejer och killar, som inte mådde så bra av olika skäl. MSN Messenger var fortfarande rätt stort och alla som minns var väl experter på att multitaska 12 chatfönster samtidigt på den tiden. Det blev många långa nätter att försöka få vännerna att må bättre. Depression, identitetskris och ibland bara miljörelaterade omständigheter höll mig uppe på natten och således sovandes och borta från skolan på dagen. Visst mina betyg dalade en del i 3an, men mitt goda närminne (nästan enbart dedikerat till månader av att studera schackställningar), kom jag långt med, och en bra relation till mina vänner som sedermera mådde bättre fick jag också.

 

Min kära dygnsrytm behöll jag också. Ända sedan dess har jag varit en nattuggla och det har inte mer än som fluktuationer ändrats sedan gymnasiet. Blodad tand för psykologin fick jag även när mina vänner började må bättre. Så pass att jag än idag sitter och skriver med 17-18-19-åringar som inte mår bra.

De har liksom när jag började samma problem, oroskänslor, identitetskriser och miljörelaterade omständigheter som kidsen för 10 år sedan. Det som förändrats är väl isåfall jag själv, som har en bättre förståelse för varför man mår som man mår och en bättre förståelse för hur man ska göra för att må bättre.

Hur som helst, det var ett sidospår. Schacken var även där nyttig för att kunna demonstrera varför vissa beslut en person tar i livet kommer leda till ett visst utfall, och varför vissa utfall inte är att eftertrakta eftersom en person sannolikt, om man räknat rätt, kommer må på ett visst sätt.

Det finns alltid den mänskliga faktorn att iaktta. Att man räknar fel.

 

 

 

Tillbaka till pokern. Minns inte hur det började exakt, men freerolls här och där, följt av insättning på Svenska Spel för kanske 7 år sedan. Ni som mötte mig på den tiden och ytterligare 4 år fram från det måste blivit glada när ni såg mig i lobbyn. Jag var fisk, kort och gott.

100 kr här, 200 kr där, små löpande insättningar som spelades upp och sedermera alltid förlorades bort. Minns inte om jag hade insikt nog att inte skylla på "otur", men jag tänkte att det alltid var de viktigaste potterna som gick förlorade. Rent fisktänk vill säga. Har aldrig trott på riggen, men tyckte det var konstigt att jag kunde förlora när de andra spelarna var så dåliga :roll:

Vill inte spekulera i hur mycket jag var back innan coaching och stejk förändrade mitt liv, men ja, många bäckar små.

 

Vi hoppar fram i tiden till nästan nutid. Poker är ett för jävla trevligt spel. Liksom schack ett orsak-sambandsperspektiv men nu med den mycket mer spännande variansfaktorn.

Genom riskminimerande åtgärder såsom BRM, stejk (mest för att inte spela scared money), coaching för att ligga före kurvan och ett sunt pokertänk kan man göra mycket åt variansen. Viktigast av allt säger jag nu mitt i min utveckling (lär mig ständigt, och av vad jag kan förstå så är jag 5 steg bakom de duktigaste jag känner, och skalan är logaritmisk) är det sunda pokertänket.

Att inse när man gör fel, varför man gjorde fel och slutligen inte upprepa felet. Det tar tid med dålig disciplin och disciplin är inte min forte direkt.

Förstår man varför ett +ev beslut är +ev, och spelar därefter, så försvinner variansfaktorn till slut helt. Ett grisback där man sprungit dåligt, men spelat bra, blir endast en session där man spelat bra. Resultatorienteringen korrelerar rakt negativt med det sunda pokertänket.

 

Liksom med schacken så märkte jag snart av hur situationer i livet är liksom ett parti poker. Jag vet inte om ni som av nån anledning orkat läsa hit känner igen er, men först kommer pokerterminologin. Du synar folk på krogen, du bluffar, det var +ev att stanna hemma istället för att gå ut, tjejen du raggade på var vek/passiv och du sprang helt enkelt bra.

 

När förståelsen sen blir djupare ser man liksom i schackspelet den taktiska aspekten. Image, vad reppar du, vad reppar jag, vilka kort är bra att skjuta, hur balanserar jag min range.

Efter detta kommer det sunda pokertänket; lång sikt, varians är varians. Ibland sker inte förväntat utfall, men i längden borde det ske. Mänskliga faktorn igen.

 

Den här sista biten tror jag har fått mig som människa att ta fler saker som händer i livet med ro. Något gick inte som jag hoppades, men jag tycker att jag spelade rätt. Jag lyckades med något helt sjukt, men jag är medveten om att det mycket väl kan ha varit varians, och låter det inte stiga mig åt huvudet. Jag hoppas genom det att pokern har påverkat mig på ett sunt sätt.

 

Vi har nämligen en del baksidor för att balansera upp det här. Som heltidsspelare så lägger jag mig när jag är trött och vaknar när jag är pigg. Skiner solen är jag ute och regnar det eller är natt så spelar jag. Just nu ösregnar det medan solen samtidigt skiner och jag sitter kluven.

I vilket fall: en frihet under ansvar jag inte kunnat drömma om när jag gjorde min första insättning. Varians?

I och med att pengar är big blinds, och big blinds bara är siffror, så är respekten för pengar som bortblåst. Det är en fördel för mig i pokern att bara se big blinds, men i livet är det långt från optimalt. Har jag inte särskilt mycket pengar att röra mig med från början så kan det vara vettigt att hålla i det lite extra, ifall att säg, något dyrt och oväntat inträffar (flickvän, spontanresa, olycka osv).

Bakdel nummer två är att efter som jag KAN var spontan så måste jag. Kan inte komma på senast jag sa nej till något som lät roligt. Hej då $$.

 

 

Var väl egentligen bara de här sista styckena jag ville komma fram till, men nu fick ni en halv livshistoria. Sätter det inom spoiler tags. Kände bara för att skriva av mig lite, kommer inte ha tid för sånt när höstgrinden väl sätter igång. Fokus och prestation är ledorden, ironiskt nog raka motsatsen till fyllesex.

 

Om någon känner igen sig här på slutet eller har något intressant poker/liv-relaterat att inflika så go nuts, annars sorry för WoT.

 

/ ViktorH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra skrivet! Gillar din inställning till pokern, big blinds-delen etc.

 

Jag jobbar på att släppa resultatorientationen och komma dit du är i princip. Att se ett +ev-spel som +ev-spel och inte + eller - i $$. Har du något tips?

 

Kan vara bra att spara händer du är osäker på om du spelat bra eller ej. Ha en pokervän eller coach att gå igenom händerna med, så du lär dig samtidigt som du på nåt sätt kan lägga handen bakom dig. Förstår du varför ditt spel var bra eller dåligt i längden så kan man mer lägga fokus på att handen var välspelad än att du förlorade den.

 

Enda gångerna jag grämer mig över en förlustsession är när jag spelat dåligt. Variansen finns alltid där och det får man leva med. Nyckeln är att vinna på lång sikt, då försvinner variansfaktorn helt.

 

http://www.adlibris.com/se/bok/how-life-imitates-chess-9780099489863

 

Inte läst den själv men tror den borde vara intressant för dig :)

 

Tack, men har slutat läsa böcker :oops:

 

 

 

 

Dååååå ska vi se om jag gör om misstaget jag gjort i typ 1.5 år och smäller i mig chips/godis/läsk (i skrivande stund gör jag det) för att sedan hög på socker och ofokuserad spela bort hela dagsplusset.

 

heja mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kall session underway..

vet inte vad jag ska göra av denna handen mot en nitig svs-reg. bluffsyn?

 

Boss $1000.00 No Limit Hold'em - 4 players - View hand 2298588

DeucesCracked Poker Videos Hand History Converter

 

: $3223.80

: $1324.98

Hero (): $3966.38

: $1191.81

 

Pre Flop: ($15.00) Hero is with Q :diamond: Q :spade:

raises to $28.75, Hero raises to $87.50, calls $82.50, 1 fold, calls $58.75

 

Flop: ($272.50) J :diamond: 3 :heart: 8 :diamond:(3 players)

checks, checks, Hero bets $125.00, folds, raises to $400, Hero raises to $3878.88, calls $837.48 all in

 

Turn: ($2747.46) 6 :heart:(2 players - 1 is all in)

 

River: ($2747.46) 8 :heart:(2 players - 1 is all in)

 

Final Pot: $2747.46

shows A :club: 8 :club:

Hero shows Q :diamond: Q :spade:

wins $2732.46

(Rake: $15.00)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillägg till pokerlivet. En förståelse för "variansen" innebär att du kan börja kontrollera hur du hanterar resultat du inte rår över eftersom du accepterar svängningarna som de är, du behöver inte sitta och lösa problem som saknar lösning. Det går att lära sig av dåliga utfall trots vettiga beslut, så all energi bör imo ändå gå till att lista ut hur du skulle gjort det bättre (snarare än "mjeh, varians").

 

Du kan även börja kontrollera vad du håller för dig själv och vilken bild du ger andra. När du tagit bra beslut och resultatet är fantastiskt, le och var tydlig med vilken tur du har. När du tagit ett bra beslut och resultatet är horribelt (d.v.s. klassisk otur), ta ansvar för att du borde agerat bättre. Detta är alltså så effektivt att till och med jag som är kroniskt "no bullshit" rekommenderar det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(lär mig ständigt, och av vad jag kan förstå så är jag 5 steg bakom de duktigaste jag känner, och skalan är logaritmisk)

 

Härligt, då vet man ungefär hur mkt man har kvar att lära:-D Gissar på att jag är ca 5 steg bakom dig och att dina polare är 5 steg bakom världseliten..

Om jag sedan antar att det tar ca ett halvår med stenhårt arbete att ta sig upp ett snäpp så skulle man alltså kunna satsa på att vara i världseliten om 7,5år:-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra läsning, bra inställning imo!

 

Gillar när du skiner till sådär ViktorH.

 

kul det uppskattas!

 

ViktorH när fixar du en harmyntan i Norrlands skogar? xD

 

In before minibiff says omething...

 

Tror de e för kallt :roll: annars får ni komma hit!

 

Tillägg till pokerlivet. En förståelse för "variansen" innebär att du kan börja kontrollera hur du hanterar resultat du inte rår över eftersom du accepterar svängningarna som de är, du behöver inte sitta och lösa problem som saknar lösning. Det går att lära sig av dåliga utfall trots vettiga beslut, så all energi bör imo ändå gå till att lista ut hur du skulle gjort det bättre (snarare än "mjeh, varians").

 

Du kan även börja kontrollera vad du håller för dig själv och vilken bild du ger andra. När du tagit bra beslut och resultatet är fantastiskt, le och var tydlig med vilken tur du har. När du tagit ett bra beslut och resultatet är horribelt (d.v.s. klassisk otur), ta ansvar för att du borde agerat bättre. Detta är alltså så effektivt att till och med jag som är kroniskt "no bullshit" rekommenderar det.

 

tycker det mesta du skrev är en vettig syn på det. vet inte hur långt jag kommit än men är som sagt mitt i utvecklingen :-)

 

Härligt, då vet man ungefär hur mkt man har kvar att lära:-D Gissar på att jag är ca 5 steg bakom dig och att dina polare är 5 steg bakom världseliten..

Om jag sedan antar att det tar ca ett halvår med stenhårt arbete att ta sig upp ett snäpp så skulle man alltså kunna satsa på att vara i världseliten om 7,5år:-D

 

Tror inte det är så stor skillnad oss emellan spelmässigt tbh, men vi lär väl se det nu i september om vi ska slåss.

 

tror du räknat rätt på ett ungefär angående proffsen, förutom att de har blivit ännu duktigare då. :-( fml

 

 

 

idag har jag spelat stundvis bra. blev 4 turbobord en stund och där slaskade jag friskt. tappade ett 8.5k plus ner till 2.5k, men slutar ändå dagen stabilt upp. Tänkte jag skulle dra in 127k i september. Bara på /10 - /20. Bara sådär. Så ni vet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag skrev att jag ville plussa så belönas jag direkt!

vunnit 2 av de 10 senaste stora potterna. Postar lite whajnhänder här så jag kan lägga dem bakom mig.

 

 

 

Boss $2000.00 No Limit Hold'em - 5 players - View hand 2299830

DeucesCracked Poker Videos Hand History Converter

 

BTN: $4021.14

SB: $2063.39

BB: $4479.28

Hero (UTG): $3960.00

CO: $2255.00

 

Pre Flop: ($30.00) Hero is UTG with K :spade: K :club:

Hero raises to $57.50, CO raises to $202.50, 3 folds, Hero raises to $427.50, CO calls $225

 

Flop: ($885.00) 5 :diamond: Q :heart: 4 :diamond:(2 players)

Hero bets $442.50, CO raises to $1827.50, Hero calls $1385

 

Turn: ($4540.00) 3 :club:(2 players)

 

River: ($4540.00) 7 :club:(2 players)

 

Final Pot: $4540.00

CO shows 6 :heart: 5 :heart:

CO wins $4525.00

(Rake: $15.00)

 

 

Boss $1000.00 No Limit Hold'em - 4 players - View hand 2299824

DeucesCracked Poker Videos Hand History Converter

 

CO: $1200.00

BTN: $4074.67

Hero (SB): $2516.99

BB: $545.28

 

Pre Flop: ($15.00) Hero is SB with K :club: K :diamond:

CO raises to $30, 1 fold, Hero raises to $100, 1 fold, CO calls $70

 

Flop: ($210.00) 6 :club: J :heart: 8 :club:(2 players)

Hero bets $150.00, CO raises to $310, Hero raises to $2416.99, CO calls $790 all in

 

Turn: ($2410.00) 8 :heart:(2 players - 1 is all in)

 

River: ($2410.00) 6 :heart:(2 players - 1 is all in)

 

Final Pot: $2410.00

CO shows J :spade: J :club:

Hero shows K :club: K :diamond:

CO wins $2395.00

(Rake: $15.00)

 

 

Boss $1000.00 No Limit Hold'em - 4 players - View hand 2299826

DeucesCracked Poker Videos Hand History Converter

 

: $1659.90

BB: $3045.57

CO: $1045.33

Hero (): $4883.97

 

Pre Flop: ($15.00) Hero is with Q :diamond: Q :heart:

1 fold, CO raises to $20, Hero raises to $70, 1 fold, CO raises to $170, Hero raises to $270, CO raises to $1045.33, Hero calls $775.33

 

Flop: ($2100.66) 7 :spade: 5 :spade: 9 :spade:(2 players)

 

Turn: ($2100.66) 2 :heart:(2 players)

 

River: ($2100.66) A :spade:(2 players)

 

Final Pot: $2100.66

CO shows Q :spade: Q :club:

CO wins $2085.66

(Rake: $15.00)

 

 

Boss $1000.00 No Limit Hold'em - 4 players - View hand 2299828

DeucesCracked Poker Videos Hand History Converter

 

BTN: $973.43

SB: $370.94

BB: $2915.97

Hero (CO): $2651.62

 

Pre Flop: ($15.00) Hero is CO with A :spade: A :club:

Hero raises to $28.75, BTN raises to $87.50, 2 folds, Hero raises to $186.25, BTN calls $98.75

 

Flop: ($387.50) 3 :diamond: K :spade: J :club:(2 players)

Hero bets $180.00, BTN calls $180

 

Turn: ($747.50) 5 :diamond:(2 players)

Hero bets $2285.37, BTN calls $607.18 all in

 

River: ($1961.86) 8 :club:(2 players - 1 is all in)

 

Final Pot: $1961.86

BTN shows J :diamond: K :diamond:

Hero shows A :spade: A :club:

BTN wins $1946.86

(Rake: $15.00)

 

 

 

 

ok moving on..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

heh.. lyssna NOGA nu, tar tillbaka det jag sa om rekordmånad! ska gå back i september!! HALLÅ!!!

 

 

mvh -15k för dagen and counting. (spelar iofs d-game så bör väl stänga ner trots värdet)

 

 

edit: var såna här sessioner (i alla fall 8-10k av detta backet, som jag gjorde ca 35k-45k back i förra månaden. Måste lära mig inte spela d-game).

Har fortfarande kul dock, mötte nån forumit i HU vilket var kul, han var trevlig!

Sista handen var den här, då jag fick singla slant på river om han hade 79, missade fd eller träff på 8an.

 

givet hur mycket jag synstationat mig i matchen så var det nog en fold, men här är vi balanserade :oops:

 

Boss $2000.00 No Limit Hold'em - 2 players - View hand 2299982

DeucesCracked Poker Videos Hand History Converter

 

Hero (BB): $4255.00

BTN/SB: $7331.16

 

Pre Flop: ($30.00) Hero is BB with Q :heart: A :club:

BTN/SB raises to $40, Hero raises to $160, BTN/SB calls $120

 

Flop: ($320.00) 8 :club: 8 :diamond: 6 :diamond:(2 players)

Hero bets $180.00, BTN/SB raises to $425, Hero calls $245

 

Turn: ($1170.00) Q :club:(2 players)

Hero checks, BTN/SB bets $726.00, Hero calls $726

 

River: ($2622.00) 3 :club:(2 players)

Hero checks, BTN/SB bets $6020.16, Hero calls $2944 all in

 

Final Pot: $8510.00

BTN/SB shows A :spade: 8 :spade:

BTN/SB wins $3076.16

(Rake: $5.00)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


×
×
  • Skapa nytt...