Gå till innehåll

NLT - Färg+belly buster drag, speltips mottages!

Recommended Posts

Postad

Jahapp, tjena

Brukar inte skriva så många hand historier men jag kände att jag spelade den här handen som en 5 åring med händerna bakom ryggen. Jag skulle gärna vilja ha lite konstruktiva tips om hur jag skulle kunna ha vart aggresivare kanske eller spelat annorlunda över huvudtaget (klaga inte på starthanden, den går utmärkt att spela med på shorthanden, thank you v ery much ;))

Bordsstämning:

Ja. jag och slampen här från PF hittade varann på ett bord och vi lirade och snackade lite. Kändes som en ganska skön avslappnad stämning med få idioter. Ingen var überbra men ingen var riktigt dålig heller tycker jag. Jag hade mest chips och hade fått respekt för att vara en bra spelare (kändes det som iallafall, slampen håller du me??).

Reads:

Ingen särskild, jag snackade mest me slampen. Den readen ja hade va att tryckte mellanhårt när han hade nått (75% av potten hela vägen, inte mer)

> Dahlberg86 posted small blind ($0.25)

> Farbrorn75 posted big blind ($0.50)

> Game # 397,113,307 starting.

> Dealing Hole Cards

> Ulricus raised for $1

> slampen folded

> Eleasto18 folded

> magpie281 folded

> Dahlberg86 called for $0.75 (K:club: 10 :club: ) (Jag gillar såna här sorters händer. Jag har analyserat mitt spel mycket och kommit fram till att jag har vunnit mycket med dessa sorters händer när en fin flop kommer...)

> Farbrorn75 called for $0.50

> Dealing the Flop(8:club: A:spade:Q:club: )

(här har jag alltså färg och ett belly buster drag, alltså 13 outs)

> Dahlberg86 checked (om jag ska vara ärlig så vill jag få in en checkraise här då jag tror mig vara i bra form mot alla sorters händer han kan ha, till och med ett set.)

> Farbrorn75 checked

> Ulricus bet for $1.50

> Dahlberg86 called for $1.50 (jag vet inte varför jag bara synar, han var en ganska tight spelare så jag bara synar för att få ett monsterkort å dra in hela skiten)

> Farbrorn75 folded

> Dealing the turn(2:diamond:)

> Dahlberg86 checked

> Ulricus bet for $2.50

> Dahlberg86 called for $2.50 (ett kort till, är fortfarande favorit mot alla händer)

> Dealing the river(Q:spade:)

> Dahlberg86 checked

> Ulricus checked

> Ulricus shows Two Pair, Aces over Queens

(A:spade: A:club: Q:club: Q:spade: 8:club: )

Jaaa, vad säger ni?? avsaknad av aggresivitet när jag visste att jag hade bästa draget? alla olika sorters tips är välkomna (om dom är konstruktiva)

Tack å hej

/Dahlberg

* Ändrar lite så det blir :club::diamond::heart::spade: *

*edit* trippel kollade i PS och den säger nu helt annorlunda... skrev in fel därav det roliga och "smått" pinsamma svaret... *skratt skratt skratt* (inte) Jag erkänner mig bortgjord...

Postad

Ursäkta men vad är det su säger?

här har jag alltså färg och ett belly buster drag

Nej du har färg och ett gutshot drag.

tror mig vara favorit mot alla sorters händer, till och med ett set. Jag kollade i pokerstove och jag är 95% favorit och uppåt mot ALLA sorters händer utan mot AcXc då jag är 72% favorit

Nu är du så långt ute och cyklar att tittar du på kartan ser du att det står "Here be Dragons". Vet inte riktigt hur jag ska kunna bemöta det här märkliga påståendet. Du ligger efter Ax, du ligger långt efter ett set... det enda du leder mot är typ 87.

han var en ganska tight spelare så jag bara synar för att få ett monsterkort å dra in hela skiten

Men alltså... är han en TIGHT spelare så är det väl bättre att HÖJA eftersom han kan tänkas LÄGGA sig men antagligen INTE vill BETALA AV om du träffar. En loose spelare gäller ju det motsatta.

ett kort till, är fortfarande favorit mot alla händer

Du är jättelångt efter alla rimliga händer på turn, till och med 87 leder över dig nu.

Helt vansinnigt spelat från början till slut. I och med att det har varit fint väder e hela sverige ett tag nu antar jag att du leder av solsting, min rekommendation är att du dricker mycket vatten och håller dig inomhus ett par dagar.

Postad

Har du rätt i, jag läste "double belly buster".

Ps. Vore nog bra att sätta "NLT" i rubriken, dessutom kan du istället för "8cAsQc" skriva 8;diamond; osv istället för som nu så blir det lite lättare att se (fast med : istället för ; )

Postad

Ja, börja med att inleda vilket sorts spel som det gäller.

I övrigt kan jag inte annat än hålla med om allt Stoneburg säger.

Du är inte alls nån vidare favorit mot många händer här, du har en relativt kass hand och du spelar den som en tomte.

Betta pott, betta pott! flop o turn

Du vill få in en checkraise? Din hand är inte ens nära nog tillräckligt stark för det, speciellt inte i NL. Bättre då att leda.

Checkraisar gör du om du har en cinch och inte kan få ut mer av honom om du leder.

Och om du nu ville få in en checkraise, varför gjorde du inte det då? Du tar ju aldrig initiativet i handen ens.

Postad

Fördelen med guttis+färgdrag utan överkort är inte att du är favorit mot en massa händer utan att du sällan ligger särskilt långt efter, vilket gör det till en bra semibluffhand (och inte alls bra som värdebetshand). Du är nämligen glad om motståndaren lägger sig och inte jätteledsen om han synar. Med den floppen så är din hand inte direkt superstark, särskilt som en motståndare med ess kommer ha ett i din färg 1/3 av tiden vilket drar ned värdet på din hand rejält.

Checkraisar gör du om du har en cinch och inte kan få ut mer av honom om du leder.

Eh, ibland så vill man väl att han lägger sig också? Annars blir det lite genomskinligt.

Mekade lite med rubriken.

Postad

Mjo okej Hjort, det finns väl inte EN regel för c/r iofs, men på så här pass låga limits så klarar man sig ju förvånansvärt bra genom helt jädra uppenbart spel... Och trixa till det ställer mest till problem. Men du har fortf. en poäng. Känns dock inte som det var helt detta Dahlberg var ute efter, eller har jag fel?

Postad

mmm, de va mer som Hjort sa som ja tänkte mig... Om han då hade en hand skulle han syna eller höja igen, synar han så hoppas jag att jag kan checka och få ett frikort på turn, höjer han så vet jag att det är kört i princip...

Efter den roliga incidenten med felkalkyleringarna i början av posten satte jag mig ner med en vattenflaska och började grundligt om på nytt!!!

kollade igen i poker stove och ser att det finns monsterhänder som jag självklart ligger under mot, men annars så ser det ut som att jag iallafall har outs att dra ut me...

följande tog ja me i beräkningen:

AA (eller andra händer som kan forma set dvs QQ 88)

två par (AQ Q8 A8)

9Ts

under par (Q, 8)

över par (A)

KJ

Axs i :club:

resultaten:

mot set 67.071% chans att torska, jag ligger efter

mot A8 60.404% chans att torska, jag ligger efter

mot Q8 47.737% chans at torska, race

mot T9s 8.182% chans att torska, jag leder

mot KJ 50.455% chans att torska, race

mot under par 38.081% chans att torska, ja leder

mot över par 53.131% chans att torska, race

mot Axs i :club: 87.475% chans att torska, ja ligger efter

Alltså:

jag leder mot 2 händer

race mot 3 händer

ligger efter mot 3 händer

totalt 800% (8 händer) och av dessa 800% så torskar jag 406% och vinner 394%. (om man räknar samman vinst och förlust %en...)

ok, jag ligger efter totalt sett men om man ser till händerna så finns det alltid en glimma hopp. Den enda gången jag sitter RIKTIGT i skiten är om ja möter Ax :club:, inte kul me Set heller men där har jag outs som kan bräcka honom iaf. det är svårare mot Ax :club: ...

Postad

Du borde nog kolla efter virus i din pokerstove. ;)

Mot Q8 förlorar du 56% av gångerna, inte 48%. Sen stoppar du in händer som T9s... du leder ju mot 72o och 23s också, ta med dem! Du säger ju själv att han är tight, inte fan sitter han med T9 då. De rimliga händerna är:

Ax

Tvåpar

Set

Annat par (KK el JJ t.ex.)

Du ligger efter SAMTLIGA. Har han dessutom Ax i :club: sitter du och drar på 3 outs.

Att du fortsätter argumentera för ditt spel genom att gripa efter halmstrån visar bara att du inte är mottaglig för feedback. Feedback-trappan ser ut såhär:

Steg 1. Förkasta

Steg 2. Försvara

Steg 3. Förklara

Steg 4. Förstå/förändra

Just nu är du på steg 2. Skillnaden mot steg 3 är att steg 3 är en objektiv analys av betéendet medan 2:an är ett subkektivt försvar. Tycker du ska fundera lite på varför du postade den här HH'n och vad du vill få ut av det.

Postad
Ja. jag och slampen här från PF hittade varann på ett bord och vi lirade och snackade lite. Kändes som en ganska skön avslappnad stämning med få idioter. Ingen var überbra men ingen var riktigt dålig heller tycker jag. Jag hade mest chips och hade fått respekt för att vara en bra spelare (kändes det som iallafall, slampen håller du me??).

Ärligt talat, har du så fruktansvärt dålig koll på din hands värde är du inte en bra spelare. Tycker inte du ska hänga upp dig så mycket på just den här handen (som jag inte tror behöver sågas ytterligare). Det du behöver lägga energi på är grundläggande pokerkunskap. Testa att läsa Theory of Poker eller Pokerhandboken och börja spela vanlig enkel tight/aggro-poker på de lägsta nivåerna.