sankento Postad 12 September , 2011 Författare Rapport Share Postad 12 September , 2011 Tänkte bara checka in så att du inte får för dig att sluta skriva eller så =) Kul dagbok även om jag inte ens kan reglerna i backgammon. GLGL! Tack som fa*! Sånt som får mig att vilja fortsätta skriva och du kan va lugn, inga tankar på att sluta än så länge! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
sankento Postad 12 September , 2011 Författare Rapport Share Postad 12 September , 2011 Jag ligger hemma och feberyrar men kan inte hålla mig ifrån mitt älskade backgammon Spelade precis två matcher med varierat resultat. Värmde upp mot en kompis från laget och då hade mina hjärnceller tur med febertänker och jag spelade på en stabil 3.2a vilket jag är mer än nöjd med, speciellt under rådande omständigheter! Jag förlorade givetvis matchen med 1-7. I match två försökte jag ta revansch mot killen som slog ut mig och sen vann hela Swedish Open. Första gången vi spelade på nätet och blev en ganska snabb och stressad match där jag gjorde några knasiga grejer så errorraten steg till 6.4. En stor del av backgammonspelandet handlar ju om att värdera ställningar och uppskatta sin vinstprocent i olika lägen. I slutet av matchen gissade jag att jag hade strax under 11% vinstchans men i verkligheten låg den på 12.6% vilket resulterade i en blunder i kubhanteringen.... små marginaler hit och dit. Förlorade givetvis även den matchen med 4-7 så kvällen börjar inge bra. Feber och idel förluster.. Men skam den som ger sig (säger man inte så?) Ska försöka spela någon/några matcher till nu när jag ändå har hasat mig upp ur sängen Dagen: 3.2 förlust 1-7 6.4 förlust 4-7 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
sankento Postad 12 September , 2011 Författare Rapport Share Postad 12 September , 2011 Avslutade kvällen mot någon okänd amerikan som jag aldrig tidigare spelat mot. Vi satt o chattade lite och han hade tydligen börjat spela backgammon när mina föräldrar var 12 år gamla, isch. Så rutinen lutade väl inte åt mitt håll kanske. Han var dock inte speciellt bra och det där med att räkna match equilty som är ganska viktigt i det här spelet va inte hans starka sida. I det som blev sista partiet la han en kub som va 0.578 fel alltså nästan 6 gånger blunder (hur jävla fel som helst) det resulterade i att den rundan blev matchavgörande och givetvis vann han på sitt misstag Matchen slutade 7-0 till honom. Jag spelade helt okej, 5.1 är inget monster men då det va en väldigt kort match va det endast 2 flytt som var dåliga varav ett jag borta lärt mig vid det här laget då vi gick igenom det senast i helgen. Men men det får avsluta en kväll kantad av förluster. Blev 3 raka torskar och inte fan känner jag mig speciellt friskare och gladare efter det. Dagen: 3.2 förlust 1-7 6.4 förlust 4-7 5.1 förlust 0-7 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
sankento Postad 13 September , 2011 Författare Rapport Share Postad 13 September , 2011 Det blir ett derby i den andra omgången av Nations Cup, då vi möter en av världens bästa bg-nationer, Danmark! Känns sjukt skoj att få spela mot danskarna direkt (även om jag hellre lottats mot något annat land) Nu har vi som lag 2 veckor på oss att få ihop alla 4 matcherna och jag har redan fått mail från min motståndare så förmodligen kommer jag spela min match redan i veckan Jag har dock fortfarande feber och är helt degig i skallen så för tillfället känns det inte speciellt smart att spela någon viktig backgammonmatch. Givetvis kommer jag sitta o nöta hela dagen dock med vetskapen om att jag aldrig kan spela lika bra som vanlig. Men en drog är en drog och ett beroende är ett beroende som man säger? Vad ska jag annars göra hela dagen lixom? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
sankento Postad 13 September , 2011 Författare Rapport Share Postad 13 September , 2011 Sitter o dödar tid tills jag ska in och jobba ikväll (ja inte fan får man va ledig trots att man har hög feber...) spelet går, inte helt oväntat, väldigt mycket upp och ner. Hunnit spela 2 matcher under dagen. Den första matchen var mot en israel som måste älska att spela mot mig då vi spelat säkert 100 matcher mot varandra. Vet inte riktigt vad som har hänt med honom dock för han brukar spela riktigt bra och nu senaste matcherna har han spelat sämre och sämre och rasat på rankingen, känns som en patenterad formsvacka. Jag vann i alla fall matchen med 7-6 trots att spelet inte va speciellt bra (får skylla på feber kombinerat med att jag aldrig spelar bra första matchen) landade på 6.8 mest pga 2 riktigt dåliga kubbeslut, flyttade faktiskt riktigt bra, vilket är lite tvärtom mot hur jag brukar spela. Andra matchen mötte jag en väldigt omotiverad lagkompis som mest spelade av matchen kändes det som. Där vann jag också matchen, 7-3 slutade det men nu spelade jag faktiskt riktigt bra istället. Landade på 2.7 vilket jag är mer än nöjd med! Tänker fortsätta att vinna lite matcher nu när jag är "in the zone" sen måste jag tyvärr in till stan och jobba lite och så blir det givetvis fotboll med boysen sen ikväll. FORZA MILAN!!! Dagen: 6.8 vinst 7-6 2.7 vinst 7-3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
sankento Postad 13 September , 2011 Författare Rapport Share Postad 13 September , 2011 Liret fortsätter att pendla mellan världsklass och mediokert spel. Spelat två matcher till nästan på exakt samma sätt som de två första. Den första matchen spelade jag inte speciellt bra i, och förlorade mot den förmodligen bästa fransmannen (som för övrigt sågade deras lag i nations cup i år) kanske hade att göra med att han själv inte kunde vara med pga för mycket jobb? Han vann matchen med 7-4 och jag spelade på 8.5 vilket absolut inte är något att hänga i granen. Matchen efter hittade jag tillbaka till världsliret igen och spelade på en stabil 3.2a och lyckades även vinna matchen mot en kille från Japan som brukar spela lite som jag gör för tillfället, lite upp och ner. Han spelade inte speciellt bra denna matchen och jag var för en gångs skull en värdig vinnare Dagen: 6.8 vinst 7-6 2.7 vinst 7-3 8.5 förlust 4-7 3.2 vinst 7-2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
NorthQ Postad 13 September , 2011 Rapport Share Postad 13 September , 2011 Vad innebär siffrorna innan resultatet i matchen? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Chofritz Postad 13 September , 2011 Rapport Share Postad 13 September , 2011 Vad innebär siffrorna innan resultatet i matchen? Som jag har förstått det är det ett mått på hur stora misstag man gjort under matchens gång, dvs en högre siffra så har man spelat sämre. Siffran tas fram genom att analysera matchen i en dator i efterhand, skulle jag gissa. Lite nyfiken. Finns det datorprogram som spelar optimalt eller är deras bedömning också en approximation? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
sankento Postad 13 September , 2011 Författare Rapport Share Postad 13 September , 2011 Som jag har förstått det är det ett mått på hur stora misstag man gjort under matchens gång, dvs en högre siffra så har man spelat sämre. Siffran tas fram genom att analysera matchen i en dator i efterhand, skulle jag gissa. Det stämmer alldeles utmärkt. Det finns olika analysprogram som analyserar hur bra/dåligt man spelat. Allt handlar om s.k errorrate. För att förklara det lite bättre så är siffran innan resultatet den % fel jag gjor i matchen. Har jag spelat på 3.0 har jag alltså gjort 97% korrekta beslut och 3% fel. Typ. Så målet är att få så låg felprocent som möjligt och det är så man avgöra hur bra folk är eller hur bra man spelat i en viss match. För mig är alla resultat under 5.0 helt okej, allt över 5 är mindre bra. Spelar jag under 4.0 blir jag mer än nöjd och ligger jag under 3 så är det riktigt jäkla bra. Lite nyfiken. Finns det datorprogram som spelar optimalt eller är deras bedömning också en approximation? Visst finns det datorer som spelar optimalt. I dagsläget finns det tro olika progam. Snowie, GNU och ExtremeGammon. Där Extremegammon anses vara det starkaste programmet och det är det du litar mest på. Jag använder gratisvarianten som heter GNU som även den är riktigt riktigt bra men den skiljer sig lite från XG och dom ser inte alltid exakt lika på olika ställningar men det är i princip lika! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Teh_MoUsE Postad 13 September , 2011 Rapport Share Postad 13 September , 2011 Hur vet man att det inte fuskas med dessa program när ni spelar onlinetävlingar? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
sankento Postad 14 September , 2011 Författare Rapport Share Postad 14 September , 2011 Hur vet man att det inte fuskas med dessa program när ni spelar onlinetävlingar? Jadu kära mus det är en fråga som alltid kommer upp i dessa sammanhang och svaret är ganska enkelt. Dels så tar det väldigt lång tid om någon skulle sitta och föra in alla flytt i ett program medans dom spelar, visst går det att man har en kompis som gör det kanske för att få lite tempo... Sen är det så enkelt att det finns vissa drag/beslut som vi människor inte klarar av och det syns ganska snabbt när man väl analyserar matchen sen att om någon spelat "för bra" så det är relativt enkelt att upptäcka! Men det är klart att det förekommit/förekommer ibland på nätet när dom spelar om större summor men oftast så har bg-spelarna lite koll på varandra och man vet ungeför hur bra vissa spelare är. Skulle jag t.ex börja spela varje match på 1.2 så skulle nog folk börja undra t.ex. Så jag vågar säga att det nästan är obefintligt. Och om någon blir misstänktsam så kan man få spelare som spelar omänskligt bra avstängda Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
sankento Postad 14 September , 2011 Författare Rapport Share Postad 14 September , 2011 Fan har fortfarande feber och mår sådär halvbra Spelat två matcher nu under dagen men det är totalt meningslöst. Hjärnan fungerar inte för fem öre och jag har spelat fruktansvärt horribelt och förlorat båda matcherna med 0-7 så nu ger jag upp, ingen idé att spela när hjärnan är offline så ska bädda ner mig i sängen och försöka bli frisk istället.... kul Onsdag. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
sankento Postad 15 September , 2011 Författare Rapport Share Postad 15 September , 2011 Jag ligger fortfarande hemma med feber så känns inte som någon idé att uppdatera dagboken om spelan som görs under dessa förhållanden (ja, jag spelar fortfarande som en berg och dalbana) Men tänkte uppdatera er angående Nations Cup. Två av matcherna har nu bestämt dagar. Första matchen kommer att spelas på Söndag och blir ett riktigt tungviktsmöte då Sveriges just nu näst högst rankade spelare och nyligen vinnare av Swedish Open och vinnare av skytteligan i serien förra säsongen, möter en riktigt vass dansk. Match två (som jag vet om) är min egen match då jag möter någon kille från Danmark som jag inte har koll på alls, men vi ska spela vår match på Tisdag! Så då får ni gärna hålla tummar o tår för att vi piskar danskj**larna Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
sankento Postad 17 September , 2011 Författare Rapport Share Postad 17 September , 2011 Jag har haft fullt upp hela dagen och hittills inte kunnat spela något, däremot har jag fått tummen ur R**** och fixat en kamera, laddare, minneskort och allt som behövs för att kunna filma mina matcher i serien. Det enda jag inte lyckats fixa är ett stativ som är tillräckligt högt för att se hela brädet. Det första jag köpte fungerade inte riktigt så nu har jag beställt ett nytt på das cyberspace så det kommer väl i veckan. Nu börjar i alla fall febern att släppa och jag ska göra ett försök att spela lite senare under kvällen (lyckan är total) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
sankento Postad 18 September , 2011 Författare Rapport Share Postad 18 September , 2011 Första matchen i omgång 2 av nations cup är precis avklarad. En av mina lagkamrater gjorde precis en GRYM vändning. Matcherna spelas till 11p och han låg under med 10-2 men lyckas vända och vinna Så jävla gött!!! Sverige - Danmark 1-0 alltså !!! Sjukt nice. Har inte blivit så mycket lir för min del då jag fortfarande är sjuk och idag så kommer Liverpool - Tottenham och United - Chelski. Men på Måndag börjar Stockholmsserien igen och jag är ledig från jobbet så lär bli en hel del nördande då. Match 2 mot Danmark spelas senare ikväll då en av Sveriges bästa spelare möter en av de bättre spelarna från Danmark! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
sankento Postad 18 September , 2011 Författare Rapport Share Postad 18 September , 2011 Vi lyckades även vinna den andra matchen mot Danmark. Matchen vanns med 11-9 och spelet var tydligen riktigt bra! Då jag var och kollade på United som MOSADE chelsea i toppmatchen kunde jag tyvärr inte titta på denna matchen men datorerna avslöjade att kvalitén var riktigt bra och det slutade på 2.7 för svensken och killen från danmark spelade på 3.1 så liret var riktigt bra! Klockan 22 ikväll spelas den tredje matchen och på Tisdag klockan 19 har jag bestämt att min match, den sista matchen denna omgången, går av stapeln. Men tills dess får ni alla hålla tummarna vid 22-snåret ikväll!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
sankento Postad 18 September , 2011 Författare Rapport Share Postad 18 September , 2011 Match 3 slutade precis med ytterligare en seger! Vi vann matchen med 11-0 i en ganska sjuk match som bara varade i 2 rundor. Det slutade med en 16-kub!!! i runda nummer två. De som spelade matchen måste slagit något sorts av rekord med tanke på den höga kubhanteringen och hur bra som faktiskt spelade i matchen. Sjukt nice av grabbarna att vinna alla sina matcher så nu är det upp till mig att fullborda förnedringen!! Blev en riktigt bra Söndag med andra ord. I Morgon ska jag ladda upp inför seriestarten och förhoppningsvis blir det massor av matcher innan serien drar igång vid 19.00 i morgon. Lycka till med nattgrinden folket! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
sankento Postad 19 September , 2011 Författare Rapport Share Postad 19 September , 2011 Nu är jag äntligen igång med liret igen! Är fortfarande inte helt frisk och mitt huvud är lite degigt men va fan det känns bättre idag än det gjort någon av dom andra dagarna so far. Sitter och laddar upp lite inför seriestarten ikväll (sjukt taggad) Hunnit med att spela 3 matcher idag och som vanligt spelar jag skit första matchen på morgonen Match 1 mötte jag någon kille från Italien som verkligen va riktigt dålig. Att han spelade skit i kombination med att jag alltid spelar dåligt första matchen blev ingen bra kombo. Det enda bra va att jag vann matchen med 7-3. Liret landade på 5.9 vilket inte är horribelt dåligt men absolut inget wow. Match 2 spelade jag mot en kompis i laget och även där blev det vinst med 7-3, enda skillnaden var att jag faktiskt spelade bra den matchen. Det landade på 3.5 vilket jag är väldans nöjd med. Match 3 spelade jag precis mot en av alla duktiga Japaner, kanske en av dom bästa t.o.m. Han spelar alltid bra och denna matchen var inget undantag. Han piskade upp mig med 7-0 men jag vann error-matchen ganska överlägset då jag hinkade in en 1.7a vilket är ruggigt bra. Bra start på dagen ändå och det känns grymt o va tillbaka med liret. Dagen: 5.9 vinst 7-3 3.5 vinst 7-3 1.7 förlust 0-7 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
sankento Postad 19 September , 2011 Författare Rapport Share Postad 19 September , 2011 Fortsätter att bomba in matcher. Spelat ytterligare två matcher under dagen. Jag vann första matchen mot en amerikan som jag spelat ganska mycket mot. Han är lite som jag, kan spela väldigt bra och ibland spela ganska dåligt. Vi körde två matcher och delade broderligt på vinsterna. Liret blev lite sådär. Landade på 5.6 i första matchen som jag lyckades vinna med 7-5, spelade helt okej och det var egentligen bara ett enda dåligt beslut som drog upp felprocenten så är ändå ganska nöjd med liret den matchen. I match två blev det ganska jämnt spel och han lyckades tillslut mirakelvinna med 7-6 där det blev ett riktigt svängigt och svårspelat sista parti! Liret blev dock riktigt bra och jag spelade på 2.9 i en väldigt svår match med massa konstiga och jobbiga beslut som vi satt och dividerade om fram och tillbaka. Så kontentan av dagens spel so far är ändå väldigt bra, känns sjukt kul att serien drar igång ikväll och det känns ändå som jag är inne i tänket, riktigt skoj! Dagen: 5.9 vinst 7-3 3.5 vinst 7-3 1.7 förlust 0-7 5.6 vinst 7-5 2.9 förlust 6-7 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
sankento Postad 19 September , 2011 Författare Rapport Share Postad 19 September , 2011 Fortsätter att spela helt okej och spelade precis två matcher mot något så ovanligt som en tjej. Inte alls ofta man ser tjejer spela på Gridgammon (vilket är tråkigt) men jag mötte i alla fall en tjej från Bulgarien. Aldrig sett henne förut men hon spelade helt okej. Hyvlade av mig något fruktansvärt i första matchen och var väl värd seger i match 2! Ska se om jag hinner någon match till innan jag måste laga ihop något vinnarkäk och röra mig in mot stan. Dagen: 5.9 vinst 7-3 3.5 vinst 7-3 1.7 förlust 0-7 5.6 vinst 7-5 2.9 förlust 6-7 2.4 förlust 0-7 5.9 förlust 5-7 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
hubbahubba Postad 19 September , 2011 Rapport Share Postad 19 September , 2011 Blev du förvånad över 1.7 eller 5.9 för den delen. Det jag far efter är alltså; hur väl stämmer din uppfattning av spelet med "facit"? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
sankento Postad 19 September , 2011 Författare Rapport Share Postad 19 September , 2011 Blev du förvånad över 1.7 eller 5.9 för den delen. Det jag far efter är alltså; hur väl stämmer din uppfattning av spelet med "facit"? Nja alltså oftast känner man ju på sig lite under matchen hur det bär. Sen beror det lite på hur matchen ser ut givetvis. Det är ju väldigt varierande med besluten, vissa matcher har jag jättemånga svåra beslut och vissa matcher har man nästan inga beslut alls (oftast då jag spelar riktigt bra enligt %en) Så ibland kan ju matcher då jag spelar 5.9 ändå vara bra genomförda som i en av matcherna jag skrev om, var det egentligen bara ett enda beslut som gjorde att felprocenten steg i taket och alla andra beslut i matchen hade jag i princip rätt på. Men för att svara på din fråga, oftast har jag ju en magkänsla där det känns riktigt bra vissa matcher och dom blir oftast mycket bättre än dom som känns skit, handlar mycket om koncentrationen och när jag känner att jag verkligen är inne i matchen. Många gånger ser jag ju flytt efteråt också för att jag spelar för snabbt och vet på en gång att jag gjort fel men då får man ju ta det för vad det är. Brukar alltid intala mig själv att slarvfel är okej, sånt som händer när man spelar snabbt på internet och det kan jag leva med. Däremot om jag får fel för saker som jag verkligen inte vet, att jag inte kan, eller att jag bedömer en situation helt fel det är just dom lägena jag lär mig av och dom som jag lägger mest tid på att analysera efteråt, såklart. Hur man gör ett inlägg till ett långt svar Kontentan av detta. Ja oftast känner jag på mig om jag gjort en riktigt bra match och jag brukar även känna att jag gjort en mindra bra match. Däremot händer det ofta att jag trott att jag spelat riktigt dåligt men det visar sig att jag spelat riktigt bra! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
sankento Postad 19 September , 2011 Författare Rapport Share Postad 19 September , 2011 Det blev en 5-3 seger i årets premiär av Stockholmsserien. Alltid kul att vinna och jag måste säga att jag uppskattade det nya upplägget med 2 matcher till 7 istället för en match till 13 (kan ha att göra med att jag vann båda mina matcher) Vi vann som sagt matchen med 5-3 och resultatet i matcherna blev som följer. Jag vann min runda med 2-0 sen vann vi ytterligare en runda med 2-0 sen 1-1 och tyvärr så förlorade vi en runda med 0-2. Då mitt kamerastativ ännu inte hunnit dimpa ner i posten kunde jag tyärr inte filma kvällens två matcher (det kommer till nästa måndag) jag tog däremot en hel del kort som jag ska lägga in och analysera! I morgon blir det nog en hel del lir igen och sen klockan 19.00 spelar jag min Nations Cup match mot den sista dansken. Han ska tydligen vara riktigt bra han också och Danmark satsar verkligen på nations cup i år, mer än vad jag trodde, för tydligen så live-streamade dom en av matcherna som spelades igår. Känns jävligt seriöst och bara ännu roligare att vi leder med 3-0 hittils Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
sankento Postad 19 September , 2011 Författare Rapport Share Postad 19 September , 2011 Jag lärde mig ett nytt stornamn bland dessa backgammon-giganter precis nu. Spelade en natt-match mot någon random amerikan som jag inte visste något om. Dom flesta bra jenkarna brukar spelade på den amerikanska touren så jag va lite trevlig och frågade om han spelade något på touren, han bara skrattade och frågade om jag drev med honom? Kände mig lite dum och ursäktade mig och sa att jag inte hade så bra koll på deras tour där borta och det visade sig att han leder ABT som den så fint heter, i överlägsen stil i år och att han blev utsett till turneringens bästa spelare 2007 och 2009. I år har han tydligen slagit något slags poängrekord där han har nästan dubbelt så många poäng i nuläget som han som vann hela köret förra året. Det visade sig att han tydligen är an av backgammonvärldens giganter. Se där. Ännu roligare blev det när jag analyserat matchen, tyckte inte han spelade speciellt bra och det va speciellt ett beslut vid en kub som han tog där jag kommenterade att jag aldrig hade tagit. Han kom med massa uträkningarn och förklaringar för varför det visst var tag... det visade sig sen att det var en 3 gånger blunder att göra som han gjorde och jag spelade även mer än dubbelt så bra som honom med 4.1 mot hans 9.3?!?! 9.3 är alltså riktigt horribelt dåligt så han övertygade ju inte direkt i den matchen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
NorthQ Postad 20 September , 2011 Rapport Share Postad 20 September , 2011 Gogo ! Beat those americanos! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts