Gå till innehåll

NL - AKs mot två all in samt en mängd döda pengar


Djens

Recommended Posts

Upplevde just en hand som jag funderar på om det är + eller - EV att syna på.

 

Jag satt på AKs, och efter att ha börjat lugnt utvecklade handen sig till ett bettingkrig preflop.

 

Vi var 3 spelare med egentligen, jag satt på 2,25 inköp, Fi1 täckte mig och Fi2 hade 1 inköp. Fi1 är en väldigt lurig och aggressiv spelare. Fi2 har itne gjort mkt väsen av sig.

 

Hursomhelst så gick det runt bordet och jag hade lagt in 0.2 inköp och det var tebax på mig när båda de två hade gått all in. Andra spelade hade kanske lagt in runt 0.3 inköp.

 

Jag satt på AK i spader.

 

Här började jag fundera. Det är väldigt troligt att de båda sitter på QQ-AA/AK de två med den bettingsekvensen de hade.

 

Kan det vara rätt att syna här med AKs för att träffa ev. stege / färg/ Ess(om ingen har AA) om de redan gått all in?

 

(Jag blev rätt sur när jag såg att min färg skulle suttit och jag missade potten på runt 1k)

 

Till moderatorer:

Jag valde att placera denna hand här eftersom det står att PHH är ett forum där man diskuterar enskilda händer. Jag tycker ajg gett den information som krävs men vill ni flytta så gör det.

 

* Funkar bra här, pillar lite på rubriken :) - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Färgen sitter väl runt 7 % av gångerna och stegen ännu färre, så nej, du är inte i närheten av att ha tillräckligt goda odds att syna. Busenkel fold, tycker jag.

 

det kan ju bara inte stämma eftersom färgen rankas högre än stegen. I en allin-situation ger två färgade kort en färg 6,5% av gångerna. Nån som vet hur många procent stegen är på? Eller kan det stämma som du säger big less med ak? Skulle va kul att veta sannolikheterna i alla fall..

 

Slutligen tror även jag att fold var det rätta, men berätta nu vad de hade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

grejen är ju att du redan har påbörjat din färg med två färgkort och att du har de två högsta korten i leken hjälper knappast stegen så vidare värst även om de är intill varann. Chansen att det efter rivern kommit minst en 10, en J och en Q om ingen annan redan har ett av korten är ca 2.6%, dvs klart mindre än färgen. Om nu någon annan har en 10, J eller Q, vilket är mycket möjligt, är chansen ännu mindre.

 

Visserligen kan du också få A,2,3,4,5 eller en stege på bordet, men den stegen är mer osannolik än stege med 7,2 så det är inget att hoppas på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I såna här situationer brukar jag tänka på att om 2 stycken har gått all in så är troligtvis 1-3 av dina outs på deras händer och du har mindre chans att träffa. Så kan man väl resonera ?

 

Dock så tycker jag AK är en rätt okej hand o gå all in med i pre flop. Den funkar att calla med och den funkar även att själv raisa med. Händer MKT oftare att man stöter på AQ,AJ,KQs (noterbart att jag spelar på 0.25-0.50, kanske inga masterminds jag mött) än att man stöter på AA eller KK vilken man är stor underdog till. Mot ett par 2,2 - Q,Q är det ju nästan coinflip och har man sitt AK i suited så borde det väl vara ungeför exakt 50 %- 50 % ?

 

På låga blinds kan jag iaf rekomendera att gå all in med AK för där är folk lite sämre dessutom så är det många som bara spelar ett bord och inte alls har lust o lägga sin AJs som de väntat på så länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I såna här situationer brukar jag tänka på att om 2 stycken har gått all in så är troligtvis 1-3 av dina outs på deras händer och du har mindre chans att träffa. Så kan man väl resonera ?

 

Dock så tycker jag AK är en rätt okej hand o gå all in med i pre flop. Den funkar att calla med och den funkar även att själv raisa med. Händer MKT oftare att man stöter på AQ,AJ,KQs (noterbart att jag spelar på 0.25-0.50, kanske inga masterminds jag mött) än att man stöter på AA eller KK vilken man är stor underdog till. Mot ett par 2,2 - Q,Q är det ju nästan coinflip och har man sitt AK i suited så borde det väl vara ungeför exakt 50 %- 50 % ?

 

På låga blinds kan jag iaf rekomendera att gå all in med AK för där är folk lite sämre dessutom så är det många som bara spelar ett bord och inte alls har lust o lägga sin AJs som de väntat på så länge.

 

Mot en shortstack som vill dubbla fort är det okej och syna, men med 100BB är det ju inte så smart då man oftare är underdog (iaf på prima 0.25/0.50).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AKs brukar generellt sätt inte leda mot 2 all-ins.

AKs brukar generellt sett inte leda mot en all-in. :-)

 

Det där vet jag inte om jag kan hålla med om. Fast du kanske tänker väl på full table ringgame.

 

Efter ett aggresivt spel i shorthanded(2-4 pers) kan jag garantera att jag får syn på min all in med AK av betydligt sämre händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AK lät väl vara en av de mest lättspelade händerna före floppen.

Bara att gasa på tills någon fi representerar AA/(KK) på ett trovärdigt sätt.

 

Och faktiskt så även om fi sitter på KK så är AK inte _så stor underdog med tanke på överkortet.

 

QQ, däremot. _Det är en svårspelad hand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och faktiskt så även om fi sitter på KK så är AK inte _så stor underdog med tanke på överkortet.

 

Inte så stor? Kul att sitta med 3 outs (troligen så har väl nån även slängt ett A). Ger väl 35% vs 65% cirka preflop?

 

Precis, och det är ju faktiskt mycket bättre än 20% vs 80% i fall av överpar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...