Gå till innehåll

LCHF-recept


bjoelle

Recommended Posts

  • Svars 72
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Std frukost.

Steker 1/2 pkt eko-bacon i smör. Till det en äggröra på 3 ägg och 3-4 msk grädde. (givetvis 40% varianten, inte lång hållbarhets grädde som inkl. karragen)

Till serveringen har jag även blandat ihop creme fraiche och fransk senap!

Supergott till ägg, omelett mm. Bra fetthöjare!

Ruccolasallad med citronolivolja har jag ibland också till.

 

karragen

Tillsatsen karragen, eller karragenan E407/E407a, som är ett förtjockningsmedel, en slags stärkelse som kommer från sjögräs, har använts i många år inom bland annat livsmedelsindustrin. Det används till så skilda saker som grädde, skokräm, skummet i brandsläckare, tandkräm och lättdrycker...

 

Det finns studier (inte på människor, men på t.ex. råttor och apor) som visar att när substansen bryts ner till poligenan av stark uppvärmning och syra dvs. vid upphettning i matlagning och när det utsätts förvåra sura magsafter, och då skulle ämnet kunna vara vara cancerframkallande

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köttfärslimpa:

 

400g blandfärs alt fläskfärs. (Nötfärs blir för magert!)

1 hackad lök

1 vitlöksklyfta

2dl grädde

1 ägg

salt

nymalen svartpeppar

1 msk torkad oregano, smulas ner.

1pkt bacon

ev hackade rödbetor (lite för mkt kolisar 8,5/100g)

och givetvis smör

 

Gott till är ångkokt broccoli (med lite tuggmotstånd kvar) med smör och salt.

 

Stek löken mjuk i smör på ganska låg värme. Ska ej ta färg. Mot slutet i med hackad eller pressad vitlök. (pressad ger mer smak)

Sätt igång ugnen på 200gr. In med en långpanna med 50g smör som ska smälta.

Blanda färsen med kryddor, ägg och lökblandningen. Blanda i rödbetor om du ska ha med det.

Färsen ska vara skapligt lös i konsistensen. Dock formbar.

Ta ut långpannan och forma en eller flera limp/or av färsen. 3-4 cm hög brukar jag ha den.

Dela baconen i halvor och lägg över limpan.

Lägg även ett par klickar smör över.

In i ugnen sen i ca 40-45 min. Kolla efter 35 min om den är klar.

Ös limpan med det smälta smöret ett par ggr under stektiden så blir den ännu saftigare.

 

En variant är att byta ut bacon mot oststavar, förslagsvis Västerbottensost. Som sticks in i färsen innan den åker in i ugnen.

 

Jag gör oftast det här receptet x4 (på 1600 gr färs) så får jag lite portioner att frysa in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hamburgare på grillen.

 

120g fläskfärs/blandfärs

salt

peppar

lite olja

smör

Ost

 

Jag tycker att hemmahamburgare ofta blir lite torra när dom tillagas.

Men gör två halvor av färsen, och sätt in en smörklick emellan och montera ihop dom till en burgare. (Jag brukar ta vitlökssmör!)

Blir mkt saftigare!

 

Salta o peppra dom ordentligt och gnid sedan in dom med lite olja innan grillningen. (så fastnar dom inte så lätt)

 

Lägg på ostskiva på slutet.

 

Ha en blomspruta i närheten när du grillar då fettet lätt tar eld när det droppar ner.

 

Grillas ca 3-4 min per sida.

Sallad dressing och tomat till. Glöm brödet :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snacks.

Kollade runt på nötter, och där är kolhydratinnehållet rätt högt på de flesta nötterna.

Paranötter och Macademianötter är dom som verkar ha minst kolhydrater.

 

Där är Macademianötter min klara favorit. En näve av dom stillar hungern om du har mot förmodan ett hungersug.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vanlig sushi funkar ju inte så bra. Lite för mkt ris typ.

 

Äter istället gärna sashimi gjort på lax.

 

Kanske det svåraste att laga som finns... NOT!

 

Lax

Tillbehör

Soya

Wasabi

(gari)

 

Skiva laxen tunt.

 

Ät med soya och wasabi.

 

Men nått jag kan rekomendera till alla sushifans är hemgjord gari!

Snor receptet från ICA

 

Kom bara ihåg att skiva tunt! Jag menar jääävligt tunt. Blir godare så.

Använd med fördel en mandolin. Nä inte instrumentet. En sån här!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ungsstekt lax

 

 

Laxfile

Salt

peppar

smör

sesamfrö

 

Fyllning

Creme Fraiche

lite sweet chilisås

eller teriyakisås

 

Blanda ihop cr fr med sås.

 

Lägg laxen i smörad form.

Salta o peppra.

Lägg fyllningen på. Toppa med sesamfrö.

In i ugnen i 200gr ca 10 min beroende på tjocklek på fisken.

Stek inte fisken torr...

-------------------------------------------

Ungsstekt torsk

 

Torskblock

creme fraiche

salt

peppar

tex oregano eller andra kryddor

Ost

smör

 

Blanda ihop cr fr med oregano.

 

Tina torskblocket lite

Dela i fyra delar.

Skär ett lock av 1/3 höjd av blocket.

lägg blandningen och på med locket.

Salta o peppra.

Lägg i välsmord form

Strö över ost.

 

200gr ugn i ca 12 min.

Känn med gaffel, ska gå lätt igenom när den är klar. Men stek den inte för länge. Överstekt fisk är för trist.

 

Ös med smält smör under tiden.

 

Ruccola o babytomater med olivolja m citronsmak passar bra till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snacks.

Kollade runt på nötter, och där är kolhydratinnehållet rätt högt på de flesta nötterna.

Paranötter och Macademianötter är dom som verkar ha minst kolhydrater.

 

Där är Macademianötter min klara favorit. En näve av dom stillar hungern om du har mot förmodan ett hungersug.

 

Finns en OLW/estrelle påse med rostade mandlar, bör gå att hitta i välsorterade butiker. Minns inte exakt kolhydratinnehåll, men var förhållandevis lågt. Är förbannat goda :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 stora bitar ryggbiff. Grillade med hemmagjord marinad obv

1dl (gärna mer) chilibea

2 tomater

 

 

Äre ok låw carbs high fat lr? :D Varför krånga till d....

 

Tror jag skulle kunna gå upp hur mkt som helst med LCHF faktiskt....

 

Gå upp?

Jag rasade 3 kg första veckan, då jag i princip levde på ägg/bacon till frukost och biff o bea till övriga mål.

Träningsdos den veckan = 0 min kondition, 0 min styrka.

Grejen är ju att äta tillräckligt med fett, för felet många gör att ju att dom får i sig för lite energi när kolisarna tas bort.

Sockret är boven till allt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är man förresten allmänt ocool om man hänger i LCHF-tråden trots att man äter rätt mycket kolhydrater (och mycket av allt annat)? LCHF är inget jag eftersträvar i sig, men maten är ju bannemig god.

 

Super ocool... 8-)

Men maten är ju som sagt god.

 

När folk o fä frågar vad jag gjort för att gå ned i vikt, så svarar jag: Med njutmetoden!

 

För hur uppoffrande är det gå ned i vikt med entrecote, bea och rödvin?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okvalificerad fråga: Hur är det med alkohol? Bryts inte det ned till socker?

 

:club: :club: :club:

 

Själv provade jag nåt som liknade LCHF när jag cyklade extremt mycket under en månad. Jag åt inte noll kolhydrater, men minskade dosen betänkligt och såg till att få i mig massor av fett och protein. På det cyklade jag 300 mil på 30 dagar, med packning. Poängen (inte med LCHF i allmänhet alltså, utan med att äta så under långdistansidrottande) är att ställa om metabolismen så man bättre kan tillgodogöra sig fett och protein som energikälla för att dessa energikällor varar längre. Efter nån timme tar kolhydratdepåerna slut om de inte kontinuerligt fylls på, men en flottig Scandic-frukost varje dag varade nästan hela dagen.

 

Det var dock lite olika med hur väl jag kunde följa filosofin under resans gång, bland annat för att jag inte hade råd med Scandic varenda dag. :) Dagen innan löning var jag på Öland och hade bara råd med havregryn (ajaj) till frukost, lunch och middag, men en annan dag satt jag i gräset i Örkelljunga och åt mig mätt på en kasslerbit serverad med luft och vatten. Nånstans däremellan firade jag med entrecôte. :mrgreen:

 

På det hela taget funkade det bra, men det hade nog funkat bättre om jag varit mer rigorös - det kolhydratintag som jag faktiskt hade hindrade säkert en optimal omställning av metabolismen, om jag förstått filosofin rätt.

 

:club: :club: :club:

 

Kebab med extra sås och med extra kebabkött ist för pommes är en annan klassiker från cykelresan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okvalificerad fråga: Hur är det med alkohol? Bryts inte det ned till socker?

 

Fördelen med LCHF är blodsockret ligger på en jämn nivå.

När du äter tex socker/pasta/ris/läsk/godis/öl osv så går sockret snabbt ut i blodet. Då måste kroppen producera insulin som talar om för cellerna att ta upp sockret. Men om du tex har tränat så kommer mycket av sockret behöva omvandlas till fett för att lagras. Insulinet, vårt fettinlagrande hormon, talar om för kroppen att göra då det stiger tillräckligt högt. Det säger till att omvandla socker till fett, och talar om för fettcellerna att lagra in mer fett, och hålla kvar det de har.

 

Men för att svara på din fråga om alkohol:

100g öl ger ca 43 kcal varaav 39% kommer från kolhydrater

100g vin ger ca 68 kcal varav 3% kommer från kolhydrater

100g sprit ger ca 229 kcal varav 0% kommer från kolhydrater

 

Vin och sprit ger ingen insulinhöjning. Ingen insulin = ingen fettlagring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, så länge alkohol finns i kroppen förbränns nästan inget annat då det prioriteras som det gift det är. Själva kalorierna från alkoholen i sig är dock i princip försumbara; av de 7g per kcal man erhåller går på ett ungefär 6 åt själva förbränningen av alkoholen. I.e dricker du alkohol, se till att dricka ren sprit för att undvika kalorier från kolhydrater.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skinkor, ostar, ägg till frukost, lyxa till det med en frukt typ kiwi, maracuja ed.

 

entrecote från gröna gårdar, chilibea, machesallad och tomater till lunch.

 

kycklingfilleer gratinerade med grädde+ost med random ört, servera med sallad till middag

 

pocherade pilgrimsmusslor, räkor, kallrökt lax, stenbitsrom, skagenröra till kvällsmat.

 

enjoy

 

Jo, så länge alkohol finns i kroppen förbränns nästan inget annat då det prioriteras som det gift det är. Själva kalorierna från alkoholen i sig är dock i princip försumbara; av de 7g per kcal man erhåller går på ett ungefär 6 åt själva förbränningen av alkoholen. I.e dricker du alkohol, se till att dricka ren sprit för att undvika kalorier från kolhydrater.

 

rödvin till maten, bra mot cancer etc. på krogen bara whiskey+sodavatten.

 

 

calle som tipsade om meatzza är för övrigt grymt skön snubbe, sprungit barfota med honom. han sprang barfota varje dag i 1år, rätt starkt att genomföra det i sverige. hans vader är gigantiska också...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Ja, LCHF är megabra mat för den som vill vara skärpt länge och inte hålla på och småäta hela tiden.

 

Brukar köra mycket med omelett med skinka, tomat och mozarella. Desto mera fett, desto mindre ofta behöver jag äta.

 

Här kommer fem recept till. Inte mina, men goda ändå. ;-)

 

Dubbla low-carb-burgare

Ryggbiff med brysselkål med mera

Choronmos

Köttfärsfylld omelett

Pytt i panna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...