Gå till innehåll

Imfromsweden har fått en dagbok


Imfromsweden

Recommended Posts

Men jag kan ju inte fixa deg på ongame eller andra sidor för tillfället. Om ett tag så kan jag fixa det, har lite grejer som måste tas om hand om. Jag kan helt ärligt inte vänta, får ju 0 jävla action på Ipoker, och FTP är ju egentligen inte idealt, så ska bli kul när man kan få pengar på alla de större europeiska sidorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Har väl konstaterats att ftp är skattefritt?

 

Är det sant? Isåfall vore det ju helt fantastiskt. Trots att jag har försökt spela på IPoker så mycket som det bara är möjligt, har jag ju råkat bygga upp rätt stor rulle på FTP :/ Har funderat flera gånger på hur man ska få ut dom pengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det sant? Isåfall vore det ju helt fantastiskt. Trots att jag har försökt spela på IPoker så mycket som det bara är möjligt, har jag ju råkat bygga upp rätt stor rulle på FTP :/ Har funderat flera gånger på hur man ska få ut dom pengarna.

 

Definitivt inte sant. Det som är sant är att ingen vet och att man bör medräkna en eventuellt väldigt jobbig process mot SKV eller skatta för sina vinster om man väljer att spela där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så hur bör man göra med pengarna man har där då? Är det värt att vänta på att det kanske blir skattefritt? Har ju nästan 100k på Ipoker, så kan ju leva på det för tillfället.

 

Tja, det fullt riktiga är ju att ta upp sina vinster i sin deklaration och låta skv avgöra om man ska skatta eller inte. Annars är väl det näst mest riktiga att låta dem vara kvar på ftp tills skatteläget är mer klart (om det nu någonsin blir det).

 

Att göra lite överflyttningar såsom ftp > moneybookers > ipoker > banktransfer på under 150k minskar upptäcktsrisken (ganska rejält) men den som rekommenderar sånt hamnar i en juridisk gråzon och den som gör så ökar risken att åka dit för skattebrott/grovt skattebrott om man blir påkommen och vinsterna är skattepliktiga. Ingenting jag skulle tipsa för mycket om i ett offentligt forum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

edit: fu skatteverket

 

Mm, det där känns jävligt skakigt. Har hört att de kräver ut-och-insättnings-kvitto när ge granskar en (även för uttag på Ipoker). Tveksamt hur de kommer reagera om de ser att det har skyfflats in flera hundra tusen från MB för att sedan direkt tas ut via bankwire.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Casha ut "småsummor" från FTP under en lång period då? Har ingen koll på hur det fungerar hos bankerna. Börjar det lysa en röd varningslampa hos dom om ett uttag är tillräckligt stort typ? :) Eller äre om man överstiger en viss summa under en månad?

 

förutom beloppsgränser så flaggar de även för "ovanlig aktivitet", har jag för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äsch, kan väl skatta, bryr mig inte så mycket, vill bara inte råka ut för hela den här brutto-skatt skiten och bli skuldsatt några miljoner.

 

FYP

 

Vad det verkar så kör SKV och beskattar 30 % på uttag (vet inte om det ens är minus insättning, vilket det ju rimligen borde vara). Det saknas dock lagstöd för detta men tror inte någon är så sugen att påpeka det om de blir beskattade, eftersom lagtexten säger bruttobeskattning.

 

Jag personligen tror att en bruttobeskattning av pokervinster inte skulle hålla i en domstolsprövning (i alla fall inte i exv. europadomstolen) då det mycket riktigt skulle leda till mångmiljonskulder för de flesta som fått in en del volym, eftersom nettovinsten är förhållandevis låg.

 

Frågan är då om SKV/domstol utan lagstöd godtyckligt får hitta på en beskattningsmetod som de tycker är rimlig. Jag tror att legalitetsprincipen säger nej.

 

Alltså kan alla pokervinster mycket väl vara skattefria om:

 

1. Den nuvarande metoden med bruttobeskattning är olaglig.

 

2. Det saknas stöd för att tillämpa någon annan metod.

 

Svängrummet för beskattning blir då om man kan definiera bort poker som ett lotteri och beskatta som inkomst av näringsverksamhet/kapital. Är inte helt säker på att det skulle gå att göra retroaktivt men möjligheten finns kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du har inget på bank eller neteller, mb eller whatever alltså? enbart på ftp? behöver ju inte spela 2k om du inte vill. dega in så du kan spela 1k så kör vi. men kör helst 2k.

 

aja skriv till mig på msn när du kan lira iaf så kan ja fixa deal åt dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...