Gå till innehåll

Imfromsweden har fått en dagbok


Imfromsweden

Recommended Posts

Tack så supermycket för råden. Har efter två timmar lyckats ladda ned och installera denna best :) En sak förstår jag dock inte, när jag skriver sin(pi) får jag ">> sin(pi)

 

ans =

 

1.2246e-16",

 

inte noll. Beror detta på att matlab använder ett närmevärde till pi?

 

Haha, kör fast igen! Ska plotta y=x^2, och börjar med att skriva x=[-10:0.1:10], men sen får man tydligen inte skriva y=x^2 (sjukt oklart). Hur ska jag få min vackra graf om jag inte får upphöja x i två?

 

Edit: Hah, provade en fuling och skrev y=x*x. "Inner matrix dimensions must agree." Wut lol

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Tack så supermycket för råden. Har efter två timmar lyckats ladda ned och installera denna best :) En sak förstår jag dock inte, när jag skriver sin(pi) får jag ">> sin(pi)

 

ans =

 

1.2246e-16",

 

inte noll. Beror detta på att matlab använder ett närmevärde till pi?

 

Haha, kör fast igen! Ska plotta y=x^2, och börjar med att skriva x=[-10:0.1:10], men sen får man tydligen inte skriva y=x^2 (sjukt oklart). Hur ska jag få min vackra graf om jag inte får upphöja x i två?

 

Edit: Hah, provade en fuling och skrev y=x*x. "Inner matrix dimensions must agree." Wut lol

 

Allt i matlab är matriser. X är en 21x1 matris som ju då inte kan multipliceras med sig själv. Du kan skriva x.*x om jag inte minns fel för att multiplicera elementvis.

 

Angående det första så har det nog med datorns precision att göra, du får ju hålla med om att det är väldigt nära 0 iaf =)

 

Skriver från mobilen så blev ett kort svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så supermycket för råden. Har efter två timmar lyckats ladda ned och installera denna best :) En sak förstår jag dock inte, när jag skriver sin(pi) får jag ">> sin(pi)

 

ans =

 

1.2246e-16",

 

inte noll. Beror detta på att matlab använder ett närmevärde till pi?

 

 

 

http://www3.nd.edu/~nancy/Math20550/Matlab/Assignments/Introduction/intro.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

uhh, programmering är verkligen inte min grej, ligger så långt efter i python att jag blir mörkrädd när jag ser uppgifterna som jag bör klara av. Vad innebär detta egentligen?

 

Vilket eller vilka av följande kodsnuttar skapar en instans av klassen Book?

 

class Book(object):

 

def __init__(self, titel, author):

self.titel=titel

self.author=author

 

Förstår ingenting :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycket bästa sättet för mig att lära mig har varit att kolla help på funktioner och google. Det är en metodik som funkar på mycket som har med programmering att göra.

 

Läser applied signal processing just nu och vår lärare var sjysst och gav oss färdiga matlabfiler som innehåller hyfsat välskriven kod med det mesta som ingår i kursen som vi får klicka igenom för att se vilka kommandon som finns.

 

Imo en bra strategi för att bli bra på att koda på kort tid

1. hitta bra kod

2. copypejsta koden och modifera den för ditt behov

3. när du gjort 2 några gånger så sitter det och du kan börja skriva samma sak själv

4. du får vana och behöver bara se help för kommando och kan skriva parametrar själv

5. mastery får du när du börjar tweaka och bygga ut uppgiften för att du vill göra det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack igen för bra tips, sidan som du länkade mecklenburgare verkar guld.

 

class Bil(object):

def __init__(self, tankVol, aktVol=0):

self.tankVolym = tankVol

self.aktuellVolym = aktVol

 

def tanka(liter=5):

self.aktuellVolym = self.aktuellVolym + liter

over = self.aktuellVolym - self.tankVolym

if over > 0 :

self.aktuellVolym = self.tankVolym

else:

over = 0

return over

 

print (Bil.tanka(80))

print(Bil.aktuellVolym)

 

Detta blir fel av någon anledning, och uppgiften går ut på att lista ut varför. Man måste även använda sig av instansmetoden och inte klassmetoden (vad nu instansmetoden är för något, har precis börjat förstå klassmetoden) Det står "line 7, in tanka

self.aktuellVolym = self.aktuellVolym + liter

NameError: global name 'self' is not defined", i python, men oklart vad det betyder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena imfrom, för ett bra tag sen så var du med i en skype grupp o snackade poker men den bröts efter att några lämnade, jag lämnade också gruppen till slut och har inte riktigt varit aktiv i att diskutera poker längre överhuvudtaget via skype, tänkte om du har lust att kolla lite HHs och diskutera strategier vore kul, jag lirar på stars .5/1$ ($100NL). adda mig på skype Johan.soner om du känner för det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägger till dig!

 

Läste igenom de senaste sidorna och insåg hur tråkig min db har blivit =] Sorry guys, can bjuda på en dagsgraf som en token, men kan nog fortsätta att bli en del tråkigt skolmaterial även framöver. Nu närmast dataprov den 5e december som känns som ett oöverkomligt berg.

 

61hk.png

 

http://img69.imageshack.us/img69/1229/0do3.png

 

Ser ut som att vi är på väg mot ännu en medelavlönad akademikers inkomst från pokerhållet även denna månad. Ska väl inte klaga, men inget dagboksmaterial direkt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En stor skam att jag behöver fråga detta, men vilken grabb som blåste mig?, har ju råkat ut för det några gånger nu. Om du syftar på Girah, så ja, fick tillbaka 11k€, och dessutom 30k€ i kompensation (mutförsök :P) som vi splittade på de 6 inblandade.

 

Oj, är det så illa. killerwolf har rätt, $30k scammen tänkte jag på. Fast vill minnas att det stod i 2+2-tråden att han var norsk. Det var någon snubbe som hade massor med olika identiteter och ville att ni skulle stejka snubbar som gulade gång på gång, men hade fina grafer. Man blir ju förbannad när man läser sånt, att det finns sådana idioter. Dåligt svin han var som körde sweatsession med dig och sen spelade dig HU samtidigt i smyg. Vissa människor har ju inga principer öht.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, ajaz shakori tänker du på. Nä har aldrig hört av honom igen. Hoppas att han inte har hittat sig en ny identitet och fortfarande scammar folk.

 

 

 

 

 

Varför fungerar detta? Vi skriver ju att Kvadrat är en klass som ärver egenskaperna hos klassen Rektangel, så det har väl med det att göra. Men vad exakt gör super i denna kod? Jag vet att super har att göra med att man inte skriver över koden i Rektangeln, men förstår inte riktigt vad detta innebär. Kan någon förklara hur det hänger ihop? :roll:

 

 

class Rektangel(object):

def __init__(self,kant1, kant2):

self.kant1 = kant1

self.kant2 = kant2

 

def area(self):

return self.kant1 * self.kant2

 

class Kvadrat(Rektangel):

def __init__(self, kant):

super(Kvadrat,self).__init__(kant, kant)

 

 

k = Kvadrat(4)

print("kvadratens area är", k.area()

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...