Gå till innehåll

Imfromsweden har fått en dagbok


Imfromsweden

Recommended Posts

Hej igen dagboken. Mottagningen har hittils varit en succe, varit på allt och haft riktigt kul. Dock verkar jag ha kört fast på matten direkt. Mattelären är brutalt opedagogisk och det går snabbt fram, och jag kan för mitt liv inte förstå hur en generell lösning för summeringar ska se ut.

 

Säg att du har ett nummer n på toppen.

 

Insert sigma tecken.

 

sen k där nere.

 

Och ax^k till höger om sigma tecknet. VAD BLIR DEN GENERELLA LÖSNINGEN??? Boken säger att SUMMA = a * (((x^n)-1)/(x-1)) men det kan inte möjligen stämma väl? Någon som kan förklara detta? :oops:

 

Kämpa på med matten bara. Man har så otroligt olika förkunskaper från olika gymnasieskolor att första mattekursen nästan är det som sämst speglar hur svår du kommer tycka resten av utbildningen är. Snart är du klassens kung :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

+1, jag saknade förkunskaper så den tyngsta kursen jag gick blev antagligen matematiska grundkursen, och då gick jag ändå systemtekniskt senare. Såklart inte den tyngsta perioden, men den tyngsta enstaka kursen.

 

Vissa gled förstås igenom den kursen, men många av dem fick möta verkligheten i analysen eller linjär algebra istället. Man är generellt inte van att hantera situationen att man inte förstår saker och ting, eftersom det inte brukar dyka upp så mycket av den varan i gymnasiet.

 

Det kan rent av vara nyttigt att du får möta lite motstånd på en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

N-1 är såklart alltid 11! Jag har aldrig riktigt förstått vad man ska med sån här sjuk matte till?:)
inhos theorem: N = 12. :-P

 

Antagligen till det mesta, men exempelvis optimering är ett brett område där det är ett så fundamentalt verktyg att förståelsen helt enkelt måste sitta.

 

Jag hade en oerhört pedagogisk och duktig mattelärare mitt första år som student. Han körde en del extrastudier i bland annat talserier, med orden "ni behöver inte, men ni kommer tacka mig". Jag minns det förstås för att jag inte lyssnade och senare insåg att ja, jag hade tackat honom. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

+1, jag saknade förkunskaper så den tyngsta kursen jag gick blev antagligen matematiska grundkursen, och då gick jag ändå systemtekniskt senare. Såklart inte den tyngsta perioden, men den tyngsta enstaka kursen.

 

Vissa gled förstås igenom den kursen, men många av dem fick möta verkligheten i analysen eller linjär algebra istället. Man är generellt inte van att hantera situationen att man inte förstår saker och ting, eftersom det inte brukar dyka upp så mycket av den varan i gymnasiet.

 

Det kan rent av vara nyttigt att du får möta lite motstånd på en gång.

 

Lyssna på Trillske. Han har koll. Tror jag. :)

 

Hade väldigt enkelt för grundkursen i matematik på Linköpings universitet och slutade att lägga ner tid på matten. Kan säga att analyskurserna blev miiiindre roliga. :)

 

 

Så lägg ner så mycket tid som möjligt på dom grundläggande mattekurserna så blir resten av tiden så mycket enklare. Skulle säga att den första mattekursen och linjär algebra är det absolut viktigaste du läser.

 

Lycka till!

 

Mvh, exjobbare och blivande civ.ing.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

will do.

 

Finns det något bra sätt att lösa sinx + cosx ekvationer? Har försökt att skriva om sinx till cos(PI/2-x) för att få allt till cos, men det trillar till slut tillbaka till sinx + cosx :( Läste i boken att man skulle bryta ut termerna före sinx och cosx och kvadrera, addera och sedan ta roten ur dem, för att få en tredje vinkel "v" typ. Lärde mig det sättet, men är det i princip alltid så man bör göra för att lösa ekvationer av denna form? Känns bökigt och mycket jobb för en ekvation som ser så enkel ut på papper!

 

För övrigt så har vi förmodligen den mest opedagogiska människa man kan tänka sig som vår envariabel-professor, och detta verkar inte vara ett ovanligt fenomen på högskolor. Varför anställa någon som är brutalt överkvalificerad men inte kan lära ut för fem öre istället för att lära ut någon som kan envariabel på en mera normal nivå men som faktiskt är pedagogisk?

 

Dessutom har pokern blivit lidande :( Tänkte innan starten att jag skulle försöka avsätta en timme om dagen iaf åt pokern, men har hittils lyckats få in totalt 1 timmes spel på 9 dagar. Kostsamt att gå högre utbildning på flera olika sätt ! :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För övrigt så har vi förmodligen den mest opedagogiska människa man kan tänka sig som vår envariabel-professor, och detta verkar inte vara ett ovanligt fenomen på högskolor. Varför anställa någon som är brutalt överkvalificerad men inte kan lära ut för fem öre istället för att lära ut någon som kan envariabel på en mera normal nivå men som faktiskt är pedagogisk?

Tråkigt, jag gick mitt första år i norrköping, oerhört underskattad institution. Inte nog med att vi hade som moment att agera lärare och liknande (och även hade tillgång till retoriker som hjälpte oss vid framföranden) under våra analyskurser hade vi även en riktig pedagog som matematiklärare.

 

Sen blir det ju snålt med den varan. Vissa lärare är riktigt duktiga, vissa är sämre, väldigt få är pedagogiska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför anställa någon som är brutalt överkvalificerad men inte kan lära ut för fem öre istället för att lära ut någon som kan envariabel på en mera normal nivå men som faktiskt är pedagogisk?

 

En del professorer på universitet vill egentligen bara forska inom respektive område, men är tvungna att undervisa för att få anställning (säg 20% av tiden).

 

Lycka till med skolan! :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ge oss en liten uppdatering pokerssigt nu stället.

 

Pokeruppdatering? Visst, kan bjuda på en månadsgraf för september.

 

xulz.png

 

(http://img43.imageshack.us/img43/1343/4i4h.png)

 

Som ni ser på min patetiska volym är det inte bara trillske som inte för ihop ekvationen. Jag försöker hitta tid men plugg + socialt tar alldeles för stort rum. Jag mår lite dåligt att jag inte lägger in mer timmar på pokern (får alltid skuldkänslor/dåligt samvete över det :S, men värre nu), men å andra sidan så trivs jag bra med det sociala och t.o.m plugget. Så osäkert hur jag kommer göra i framtiden, men förhoppningsvis kommer jag helt enkelt hitta mer tid åt pokern framöver.

 

Jag kikade på patrickjmt.com om integrera sin och cos. Han förklarade ganska tydligt vilka olika typer av sincos integraler som behövde olika operationer för att lösa dom. Rekas!

 

Sweets, ska kolla upp det. Har annars använt khanacademy en hel del och har tyckt att de har varit rätt så bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att höra, nuförtiden (när jag har tid) lirar jag mainly 2/4 (men flyttar upp och ner beroende på action/allmänt humör och vilket håll riggen går). Önskar att jag kunde lira HU, men den spelformen är död sen länge. Mestadels blir det nu 6max spel.

 

Har dock lyckats få till game ikväll :P Mot denna grabb från 2p2, ett par bord HU, dock bara ett 1/2 game, men ändå! Första HU-duellen jag lirar på typ 3 månader, så ser ändå fram mot det. Så blir till o plugga en lagom mängd envariabel-uppgifter och sedan sadla om för en mano-a-mano duell i cybervärlden :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

åååååååååååhhhhh orkar inte mer, har suttit tio timmar med matten idag och snittat 0.2 uppgifter/timme. Har tre seminarieuppgifter kvar som måste göras innan 10.00 imorrn. Någon som kan förklara hur hela taylorserien kring origo ser ut för sinx/x? Det står i tipset att man ska börja med att hitta taylorserien för sinx (och sedan x antar jag), men hur kan man hitta hela taylorserien för sinx egentligen, den har ju inget slut???? (x - x^3/3! + x^5/5! - x^7/7! ...osv). Hur är det ens meningen att jag ska tänka här? Om jag hittar en närmelinje för sinx, och en närmelinje för x, ska jag bara dela den för sinx med den för x och se om jag blir något klokare? Förstår inte vad det är meningen att jag inse här :( :( :( :( :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(x - x^3/3! + x^5/5! - x^7/7...)/x=1-x^2/3! osv

alla de med x konvergerar mot noll så kvar blir 1...

 

Bra att veta sedan i framtida kurser, får du något uttryck typ cosx så sätter du det till 1 och har du sin x sätter du det till x. Detta gäller för små vinklar vilket det oftast rör sig om. T ex vi hade en helikopter-arm vi skulle estimera parametrar på:

jZGpP2A.png

 

Lite föreklingar senare och antagande om små vinklar så vips blev formeln F=K*alpha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Nu efter första perioden drar programeringen igång! Först ut är "matlab", och vi har redan laboration (vilket jag gissar är något seminarieliknande?) efter en föreläsningen. Förstår ingenting och lyckas inte ens ladda hem programmet :) Är dock meningen att jag ska ha hunnit svara på 8 frågor innan klockan 8 imorgon, bland annat beräkna arean av en cirkel med radien 12, och definera variabeln y, i y = ln(5+e^3). Någon som har några tips? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu efter första perioden drar programeringen igång! Först ut är "matlab", och vi har redan laboration (vilket jag gissar är något seminarieliknande?) efter en föreläsningen. Förstår ingenting och lyckas inte ens ladda hem programmet :) Är dock meningen att jag ska ha hunnit svara på 8 frågor innan klockan 8 imorgon, bland annat beräkna arean av en cirkel med radien 12, och definera variabeln y, i y = ln(5+e^3). Någon som har några tips? :)

 

Kanske missuppfattar vad som förväntas göra, men så som jag tolkar det ska du skriva

r=12;
A=pi*r^2
y=log(5+exp(3))

 

Du kan skapa ett script som heter typ IFS.m och skriva in det där och köra run om du ska göra något stort, men annars kan du bara skriva dem i matlabs huvudfönster eller copypejsta in hela bunten.

 

 

Tips är att skriva typ "help log" i prompten i matlab. Tips är också att bli bra på matlab för det kommer igen i typ varenda kurs framöver. Önskar jag hade lagt ner mer tid på att faktiskt bli bra i matlab, sitter i matlab konstant och tvingas göra fullösningar för att jag inte behärskar alla smarta kommandon som t ex setdiff och linspace.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi hade matlabprogrammering första kursen i ettan. Hade aldrig programmerat tidigare och jag kände mig helt lost i 6 veckor, tyckte matlab var så jävla petignoga :) men det gav sig. Blev t.o.m. roligare att plugga matlabtentorna än mattetentorna.

 

Riktigt basics:matlab_7_6.png

Editorn skriver du ditt program och kör om du klickar F5. Command Window skriver du enstaka anrop, tex så kan du anropa dina sparade funktionsprogram via commandwindow (går också givetvis via editorn).

 

Mina tips: Jag tycker google har en bättre sökmotor än matlabs egna så googla dig in på rätt help-artikel på matlabs hemsida. Vet du vilket förprogrammerad matlabfunktion du ska använda så skriv den i commandwindow och med muspekarn kvar på ordet klickar du F1 så får du upp helpen för funktionen.

 

När något inte funkar kan det vara mycket användbart att stoppa programmet vid kanske for-loopen som går snett för att sedan stepa fram så du ser vad programmet gör med dina variabler. Det här gör du genom att bara klicka vid siffrorna längst ut till vänster i Editorn (dom som i bilden går mellan 1-13) så fram en röd prick som visar hur långt du kör programmet utan att stoppa. Sedan får du klicka dig fram steg för steg (kommer inte ihåg kortkommandot i huvudet nu) och hålla koll i variablerna för att se vad som händer som sagt.

 

Lycka till, ge det bara lite tid så kommer polletten trilla ner långt innan 6 veckor som det tog för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...