Gå till innehåll

Imfromsweden har fått en dagbok


Imfromsweden

Recommended Posts

Dvs. ska man ta bort utdelningen + framtidsberäkna den, eller ska man bara framtidsberäkna räntan av utdelningen.

 

Nu känns det iofs som att du är en lat student som hoppas kunna använda formler utan att förstå dem :)

 

Jag ska istället ge dig en dialog!

 

Slaktavfall: "Tjenare Esac, vill du köpa en cool aktie av mig?"

 

Esca: "Tja, Slaktavfall, nja, är det en bra aktie eller?"

 

Slaktavfall: "Jodå, den är jätteskön sörru, men det är ett krux"

 

Esac: "Ett krux?"

 

Slaktavfall: "Mmm, du får köpa den först om 3 månader"

 

Esac: "Mjahaa... Okej. Erhm"

 

Slaktavfall: "Inköpspriset är 115 kronor just nu!"

 

Esac: "Ja, då ger jag 115 spänn för den om tre månader rätt och slätt!"

 

Slaktavfall "Nja, jag har ju bundit upp kapital i ägandet, kapital du har fritt. Aktien kanske stiger och sånt duvet..."

 

Esac: "Okej, men om vi jämför med att ha pengarna på banken då? Vad är kostnaden för att ha 115 kronor bundet?"

 

Slaktavfall: "nja"

 

Esac: "Kostnaden för att binda upp 115 kronor är räntan man kan få när man sätter in dem i en riskfri bank! Jag tänker inte ge mer än så!"

 

Slaktavfall: "Okej, men hur mycket ränta kan du få på 115 kronor?"

 

Esac: "5% på 115 över tre månader, blir ju typ 3/12*0.05*115"

 

Slaktavfall: "Mm, så vi får lägga till typ 1.44kr. Priset är då alltså 116.44, låter utmärkt, ge mig pengarna!"

 

Esac: "Ja, om tre månader ja!"

 

...

 

Esac: "men vänta nu. Vad ska vi göra åt utdelningen så det också blir rättvist? Två spänn utdelning är ju på något sätt inbakat i prissättningen av aktien juh!"

 

Slaktavfall: "Men pengarna utdelning sker först om två månader!"

 

Esac: "Ja, men det är ju en månad innan affären går igenom!"

 

Ja, hur mycket pengar ska Esac ge Slaktavfall för aktien så att ingen av dem ska känna sig lurad och vad är egentligen värdet av framtida utbetalningar?

 

 

 

Edit: Bonusdialog för att underlätta förståelsen av utdelning.

 

Slaktavfall: "Det verkar ju vara ganska viktigt vem som äger aktien på dagen för utbetalning"

 

Esac: "Ja, byter aktien ägare dagen före utbetalning får jag 2 kr extra"

 

Slaktavfall: "Ja, visst är det lustigt, alltså borde aktien vara värd 2 kr mer dagen innan utdelning än dagen efter."

 

Esac: "Ja, det är mycket underligt, värdet av att inneha aktien minskar med 2 kr över en natt"

 

Slaktavfall: "Men vad händer nu om denna händelse ligger två månader fram i tiden? Blir det något krångel med räntor och nuvärden och grejer? Jag menar om jag får en utdelning lite tidigare kan jag ju få ränta på den på banken?"

 

Esac: "Ja, tidpunkter för utdelning verkar viktig. Terminspriset vi försöker beräkna gäller alltså en tidpunkt tre månader fram i tiden, en månad efter utdelning!"

 

 

 

Edit2: fixade löptiden 3 månader istället för två

 

 

2) CR blir alltså 2(1+(0,05 * 30/360) = 2.008333)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Nu känns det iofs som att du är en lat student som hoppas kunna använda formler utan att förstå dem :)

 

Jag ska istället ge dig en dialog!

 

Slaktavfall: "Tjenare Esac, vill du köpa en cool aktie av mig?"

 

Esca: "Tja, Slaktavfall, nja, är det en bra aktie eller?"

 

Slaktavfall: "Jodå, den är jätteskön sörru, men det är ett krux"

 

Esac: "Ett krux?"

 

Slaktavfall: "Mmm, du får köpa den först om 3 månader"

 

Esac: "Mjahaa... Okej. Erhm"

 

Slaktavfall: "Inköpspriset är 115 kronor just nu!"

 

Esac: "Ja, då ger jag 115 spänn för den om tre månader rätt och slätt!"

 

Slaktavfall "Nja, jag har ju bundit upp kapital i ägandet, kapital du har fritt. Aktien kanske stiger och sånt duvet..."

 

Esac: "Okej, men om vi jämför med att ha pengarna på banken då? Vad är kostnaden för att ha 115 kronor bundet?"

 

Slaktavfall: "nja"

 

Esac: "Kostnaden för att binda upp 115 kronor är räntan man kan få när man sätter in dem i en riskfri bank! Jag tänker inte ge mer än så!"

 

Slaktavfall: "Okej, men hur mycket ränta kan du få på 115 kronor?"

 

Esac: "5% på 115 över tre månader, blir ju typ 3/12*0.05*115"

 

Slaktavfall: "Mm, så vi får lägga till typ 1.44kr. Priset är då alltså 116.44, låter utmärkt, ge mig pengarna!"

 

Esac: "Ja, om tre månader ja!"

 

...

 

Esac: "men vänta nu. Vad ska vi göra åt utdelningen så det också blir rättvist? Två spänn utdelning är ju på något sätt inbakat i prissättningen av aktien juh!"

 

Slaktavfall: "Men pengarna utdelning sker först om två månader!"

 

Esac: "Ja, men det är ju en månad innan affären går igenom!"

 

Ja, hur mycket pengar ska Esac ge Slaktavfall för aktien så att ingen av dem ska känna sig lurad och vad är egentligen värdet av framtida utbetalningar?

 

 

 

Edit: Bonusdialog för att underlätta förståelsen av utdelning.

 

Slaktavfall: "Det verkar ju vara ganska viktigt vem som äger aktien på dagen för utbetalning"

 

Esac: "Ja, byter aktien ägare dagen före utbetalning får jag 2 kr extra"

 

Slaktavfall: "Ja, visst är det lustigt, alltså borde aktien vara värd 2 kr mer dagen innan utdelning än dagen efter."

 

Esac: "Ja, det är mycket underligt, värdet av att inneha aktien minskar med 2 kr över en natt"

 

Slaktavfall: "Men vad händer nu om denna händelse ligger två månader fram i tiden? Blir det något krångel med räntor och nuvärden och grejer? Jag menar om jag får en utdelning lite tidigare kan jag ju få ränta på den på banken?"

 

Esac: "Ja, tidpunkter för utdelning verkar viktig. Terminspriset vi försöker beräkna gäller alltså en tidpunkt tre månader fram i tiden, en månad efter utdelning!"

 

 

 

Edit2: fixade löptiden 3 månader istället för två

 

 

2) CR blir alltså 2(1+(0,05 * 30/360) = 2.008333)

 

Guuuuuld!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Slaktavfall, man kan inte annat än älska dig, nu är jag med i matchen jag tackar och bockar allra ödmjukast. Problemet med kursen jag läser är att den enbart går på distans och föreläsningsanteckningar som finns att tillgå ej förklarar CR tyvärr. Än en gång ett stort Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 1 year later...
Hej dagboken. Imorgon börjar jag industriell ekonomi på kth. Några andra forumiter som går samma linje, eller som går på kth? Isåfall, några tips eller allmänt att tänka på? :)

 

mvh nervös ifs

 

*Försök fånga hur du känner dig när du går dit, det är en härlig känsla att vara så lost och alla andra så lost. den känslan kommer aldrig igen :(

*Ha kul på nollningen, var med på så mycket som möjligt. Ska du skippa något är det småfyllorna, men inte aktiviteterna som hajk, bastu etc.

*Det är mycket matte i början. bli inte för uppspelt över det, alla klarar matten tillslut, men har du inte koll på den kan det innebära en del slit. Får du tid över så kör lite extra matte, det finns ofta något häfte som funkar bra. Efter 2veckor när riktiga matten drar igång börjar matte på allvar.

*Nollkommiterna sköter det mesta bra, all info man behöver får man och processen är rätt streamlinead. Råkar man glömma något är det inte hela världen. Kan vara en del märkliga inslag, ta inte för seriöst på dem, bjud på dig själv, ha roligt! Lagom till du behöver vara seriös kommer du ha rutin på allt och veta om det.

*Slarva inte med matten! Lika bra att göra rätt från början, allt bygger på matten sen ändå. Skiter det sig löser det sig ändå, men det innebär extra slit och ett orosmoment.

*Var inte rädd för att umgås med folk utanför sektionen!

*Försök undvik osunda vanor som många studenter lägger på sig. Gymmar du nu, sluta inte gymma. Äter du ok nu, börja inte äta pizza varje dag. Nog ingen risk som rik pokerspelare, men många andra teknologer får väldigt osunda vanor...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej dagboken. Imorgon börjar jag industriell ekonomi på kth. Några andra forumiter som går samma linje, eller som går på kth? Isåfall, några tips eller allmänt att tänka på? :)

 

mvh nervös ifs

 

Kul! Jag pluggar på maskinsektionen, börjar andra året, och har läst ett par kurser tillsammans med Indek. Se till att vara med på så mycket som möjligt (läs: allt) under nollningen :) sjukt roligt. Se till att hänga med i matten direkt, brukar rivstarta lite typ 2v in i nollningen.

 

Bara fråga på om du undrar något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*Försök fånga hur du känner dig när du går dit, det är en härlig känsla att vara så lost och alla andra så lost. den känslan kommer aldrig igen :(

*Ha kul på nollningen, var med på så mycket som möjligt. Ska du skippa något är det småfyllorna, men inte aktiviteterna som hajk, bastu etc.

*Det är mycket matte i början. bli inte för uppspelt över det, alla klarar matten tillslut, men har du inte koll på den kan det innebära en del slit. Får du tid över så kör lite extra matte, det finns ofta något häfte som funkar bra. Efter 2veckor när riktiga matten drar igång börjar matte på allvar.

*Nollkommiterna sköter det mesta bra, all info man behöver får man och processen är rätt streamlinead. Råkar man glömma något är det inte hela världen. Kan vara en del märkliga inslag, ta inte för seriöst på dem, bjud på dig själv, ha roligt! Lagom till du behöver vara seriös kommer du ha rutin på allt och veta om det.

*Slarva inte med matten! Lika bra att göra rätt från början, allt bygger på matten sen ändå. Skiter det sig löser det sig ändå, men det innebär extra slit och ett orosmoment.

*Var inte rädd för att umgås med folk utanför sektionen!

*Försök undvik osunda vanor som många studenter lägger på sig. Gymmar du nu, sluta inte gymma. Äter du ok nu, börja inte äta pizza varje dag. Nog ingen risk som rik pokerspelare, men många andra teknologer får väldigt osunda vanor...

 

För att understryka lite vad heltok sa, plugga mer än vad du tror du behöver, speciellt matten det kommer du ha igen under utbildningen.

 

Tack för ett bra och positivt inlägg :) Ska se till och försöka va med på allt under nollningsperioden då. Min ursprungliga plan var att slacka på matten i början (kom igen, repetition vafan!) men eftersom så många verkar rekommendera att ta det seriöst från början får jag väl revidera ursprungsplanen antar jag :rolleyes:

 

Kul! Jag pluggar på maskinsektionen, börjar andra året, och har läst ett par kurser tillsammans med Indek. Se till att vara med på så mycket som möjligt (läs: allt) under nollningen :) sjukt roligt. Se till att hänga med i matten direkt, brukar rivstarta lite typ 2v in i nollningen.

 

Bara fråga på om du undrar något.

 

Tack, ska komma ihåg det!

 

+1 på allt heltok skrev

 

slaktavfall är bäst i världen. årets forumit nästa?

 

fixa boende nära kth om det är möjligt istället för att behöva pendla från haninge varje dag. väldigt värt på många plan

 

Hur många lediga lägenheter finns det i närheten till kth egentligen? :shock: Alla hyreslägenheter lär ju vara upptagna och/eller extremt överprisade och samma går förmodligen för bostadslägenheter väl?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På ett orelaterad ämne gjorde jag misstaget att kolla igenom några HHs från början av dagboken. Och faaan va poker var mer underhållande på den tiden :P Även om jag spelar i stort samma stakes nuförtiden (okej, nästan!) så är det inte alls samma tyglingslösa aggresion och totala spew som uppvisas nuförtiden, av någon part. Nuförtiden känns det som att alla bara gnet gnet gnetar ut sina BB/100s :( Ser inte hur utvecklingen kan gå tillbaka till det stadiet heller så verkar som att de dagarna är för evigt förbi. Trist är det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ett bra och positivt inlägg :) Ska se till och försöka va med på allt under nollningsperioden då. Min ursprungliga plan var att slacka på matten i början (kom igen, repetition vafan!) men eftersom så många verkar rekommendera att ta det seriöst från början får jag väl revidera ursprungsplanen antar jag :rolleyes:

 

Låter bra! Så såg jag också på det, hade ju MVG i Matte E. Men det är natt och dag på gymnasiematte och teknisk högskolematte. Det ena är chill, det andra kräver arbete. Eftersom du antagligen har lite försprång är det nice för du slipper problem i början tills du får känsla för vad det handlar om. Men som sagt, när väl läsvecka 1/nollvecka 3 drar igång är det lika bra att se till att man hänger med i allt om det så krävs en timme i grupprum på morgonen innan föreläsningen.

 

Många kommer från att ha varit bäst i klassen till att bli rätt chockade över nivån. De flesta som hade MVG klarar sig ändå, men det blir lite av en kalldusch. I:are verkar klara sig bättre då snittbetygen och hetsen är lite högre så det blir lite mer naturligt att plugga, så det är nog lugnt! GLHF!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MA-A till MA-E kör dem igenom på två veckor, visst, det känns enkelt första två för att det är repetitioner men det är rätt så mycket värt vara varm i kläderna när den nya matten kickar igång så man inte är osäker på det 'fundamentala' för det sätter käppar i hjulen när allt bara byggs på i en hiskelig takt.

 

Var seriös, det lönar sig :). Och var seriös på nollningen, bygga en riktigt stark kompis/studiegrupp tidigt är A och O. Solokrigare får det jobbigare, åtminstone så är det för mig för att jag slackar mer som solokrigare än då man "tvingas" plugga i grupp, smått ineffektivt då och då men man rundar inga hörn, och givetvis en massa slöande/kaffe men det är + det också. Socialt samspel etc, bra övning för riktiga vuxenlivet när du skall börja knega!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3-4 år senare kommer du antagligen fortfarande sitta och partialbråks-uppdela, så ja, det är en omväg att fuska. Sitter inte själva förståelsen i ryggmärgen blir det onödig repetition ett åtminstone ett par gånger per termin.

 

Och var seriös på nollningen, bygga en riktigt stark kompis/studiegrupp tidigt är A och O. Solokrigare får det jobbigare, åtminstone så är det för mig för att jag slackar mer som solokrigare än då man "tvingas" plugga i grupp, smått ineffektivt då och då men man rundar inga hörn, och givetvis en massa slöande/kaffe men det är + det också. Socialt samspel etc, bra övning för riktiga vuxenlivet när du skall börja knega!
Iofs behöver man absolut inte nollningen för att skaffa studiekamrater, men med det sagt håller jag med om båda. Skulle inte påstå att man nödvändigtvis jobbar effektivare i grupp vid teknologtentor (förutom det fåtal som är horribla, men de slipper de flesta I:are uppleva ändå).

 

Däremot har jag själv kört mycket själv då jag tex bytt linjer och haft lite knåpig studieplan. Det är inget vidare, sitta själv i en vecka i stöten. Livet ska vara kul även när det är tråkigt. En eller kanske två dagar själv är väl okej, längre tid blir man efterbliven imo. De flesta pokerspelare har väl redan upplevt vad det gör med huvudet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MA-A till MA-E kör dem igenom på två veckor, visst, det känns enkelt första två för att det är repetitioner men det är rätt så mycket värt vara varm i kläderna när den nya matten kickar igång så man inte är osäker på det 'fundamentala' för det sätter käppar i hjulen när allt bara byggs på i en hiskelig takt.

 

Precis. Vecka1,2 i den nya kursen var ok, lite nya saker men bygger på det gamla man kan. Sedan börjar det bygga på det nya man kanske knappt hann lära sig och vips är det rätt lurigt. Du kan ju smygkolla här:

https://www.kth.se/social/course/SF1625/page/extra-ovningar-i-envariabelana/

 

Det förväntas du lära dig på 8veckor halvtid. Ser lite tunnare ut än när jag läste kursen, vi hade feluppskattning(simpson) och induktion(?!) i den kursen också. Kanske finns med, vad vet jag, eller så är det inflationen :)

 

Om du tyckte länken ovan var lite läskig så bli inte för orolig. Man kommer in i det och till skillnad från gymnasiet är det bra planerat och folk behandlar en som att man är vuxen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många lediga lägenheter finns det i närheten till kth egentligen? :shock: Alla hyreslägenheter lär ju vara upptagna och/eller extremt överprisade och samma går förmodligen för bostadslägenheter väl?

 

Allt är ju relativt, men jag tänker typ innanför tullarna eller utanför tullarna norrut på Mörby C tunnelbanelinjen. Visst kostar det mer än Haninge men fan så värt det (både socialt och ur studiesynpunkt). Även om det blir en studentlägenhet på 18 kvm.

 

EDIT: Gå med i grupppen Hets på I på fb också. Gäller att sätta standard direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla vill inte bli fuckups

Efter att ganska konsekvent ge intrycket av att vara ett "fuckup" är det där lite vågat.

 

 

Hint: du blir fullständigt skitnödig här så fort din väg i livet ifrågasätts som optimum.

 

Med det ingenting alls sagt om intrycket du ger sammanfaller det minsta med verkligheten.

 

 

 

Kikade förövrigt igenom hets på i och det var faktiskt rätt kul satir, men det är ju samtidigt lite deprimerande att det träffar tillräckligt nära IRL för att fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej igen dagboken. Mottagningen har hittils varit en succe, varit på allt och haft riktigt kul. Dock verkar jag ha kört fast på matten direkt. Mattelären är brutalt opedagogisk och det går snabbt fram, och jag kan för mitt liv inte förstå hur en generell lösning för summeringar ska se ut.

 

Säg att du har ett nummer n på toppen.

 

Insert sigma tecken.

 

sen k där nere.

 

Och ax^k till höger om sigma tecknet. VAD BLIR DEN GENERELLA LÖSNINGEN??? Boken säger att SUMMA = a * (((x^n)-1)/(x-1)) men det kan inte möjligen stämma väl? Någon som kan förklara detta? :oops:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen dagboken. Mottagningen har hittils varit en succe, varit på allt och haft riktigt kul. Dock verkar jag ha kört fast på matten direkt. Mattelären är brutalt opedagogisk och det går snabbt fram, och jag kan för mitt liv inte förstå hur en generell lösning för summeringar ska se ut.

 

Säg att du har ett nummer n på toppen.

 

Insert sigma tecken.

 

sen k där nere.

 

Och ax^k till höger om sigma tecknet. VAD BLIR DEN GENERELLA LÖSNINGEN??? Boken säger att SUMMA = a * (((x^n)-1)/(x-1)) men det kan inte möjligen stämma väl? Någon som kan förklara detta? :oops:

Wikipedia is your friend!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...