Gå till innehåll

WSOP - Ett förslag, pengar eller ära?


Mysticum

Recommended Posts

Lätt beslut. Tror jag.

Jo jag håller med, fast vi har ju motsatta ståndpunkter...

 

Multimiljonär som multimiljonär...jag har en jävla massa pengar vilket beslut jag än fattar. Och jag vägrar tro att mitt liv påverkas ens tillnärmelsevis lika mycket av de extra miljonerna som av det skulle ifall jag vann titeln.

Men jag fattar inte riktigt vad det är ni tror titeln ska göra med era liv. Visst, man har ett jäkla segerrus i någon månad, och folk som inte kan något om poker kommer tro att ni är bäst i världen. Men än sen, jag förstår inte det stora värdet i det?

 

Det finns ingen enorm prestation i att vinna den avslutande HU:n*, det motsvarar inte att vinna fotbollsvm eller skriva en symfoni. Man har tur i en HU-match, that's it, de nada. Motsvarigheten till att vinna VM är ju snarare att sitta och lira 2k-4k med Doyle och grabbarna under något år och plussa.

 

Och sedan att räkna EV som om att miljon 60 är värd lika mycket som miljon 1 är absurd...

Nej visst, man får ju använda någon form av användbarhetsfunktion på pengarna. Men hur mycket är miljon 60 värd? 0, 500k? Något är den ju rimligen värd och för att det ska bli rätt att lira måste den vara värd väldigt lite.

 

Enda orsaken till att jag värderar titeln är att man kan tjäna pengar på den och då är ju extramiljonerna genererade av titeln värda lika mycket som extramiljonerna

 

* Etta och tvåa indikerar ungefär lika stor skicklighet egentligen.

 

Givetvis vet jag att det inte ligger någon större "prestationsskillnad" i att komma etta eller tvåa i ett så stort startfält. Men för mig representerar ändå segern något som jag har svårt att värdera i pengar. Jag kommer alltid att bli ihågkommen som världsmästare (jag kanske nämns i samma andetag som Varkoniyi och Moneymaker, men det skulle jag nog skita i). Jag vet, och alla pokerspelare vet, att jag inte är bäst i världen för att jag har vunnit. Men jag tycker ändå det vore ovärdeligt att kunna sätta "Världsmästare i poker" på ett hypotetiskt visitkort. Kanske för att fåniga meriter är bra för min självkänsla, kanske för att det kan ge mig lite farlig gamblerstatus :)

 

Men angående att pengars relativa värde sjunker i takt med att siffrorna stiger...jag tycker hela den diskussionen är mycket intressant. Det går ju rimligtvis inte att få några faktiska, objektiva, siffror på exakt hur detta sker. Men vi tycks i varje fall vara eniga, och anledningen till att jag tog upp det - trots att jag anade att du skulle vara inne på samma tanke själv - var att jag ställer mig emot en skral EV-beräkning på sådana belopp som enda beslutsunderlag.

 

Jag vet att det finns många som hävdar att pengars relativa värde avtar logaritmiskt. Det kanske är vettigt, men det är ju lika mycket ett godtyckligt uttalande det. Jag tycker hela tankesättet liknar tanken om upplevd tid. Att åren flyter på fortare ju äldre man blir.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 110
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Men jag fattar inte riktigt vad det är ni tror titeln ska göra med era liv. Visst, man har ett jäkla segerrus i någon månad, och folk som inte kan något om poker kommer tro att ni är bäst i världen. Men än sen, jag förstår inte det stora värdet i det?

 

Du vinner 25 miljoner, du vinner 30 miljoner. Vad är det du tror att de extra pengarna ska göra med ditt liv? Vad ska du överhuvutaget göra med de första 25 miljonerna som du inte kunde klara med bara 20? Vad kan du överhuvudtaget veta om hur ditt liv blir med de stålarna på kontot.

 

Du vinner VM i ett startfält på x tusen spelare. Om du inte ser lockelsen i det, ja då går den nog inte att förklara heller. Nånsin funderat på sparobligationer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man bara gå från bordet och tillkännage att man ger upp? Man skulle ju faktiskt bli känd som "amatörspelaren" som tog sig ända till finalbordet, med två spelare kvar, och sen gav upp titeln utan minsta försök! Tycker man borde väga in den aspekten också. Iofs kan man ju vänta till en river, då man inte har något, och ställa in, och låta han syna. Men hur vet han då att man inte blåser honom? Man skulle ju själv kunna syna med skit, men hur misstänkt blir inte det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl ingen här som tror att den som vinner WSOP är bäst i världen på poker? Jag menar det är väl ingen som tycker att Grekland är bäst i Europa på fotboll?

Utan det som lockar att fortsätta spela är att ha chansen att vinna det största man kan vinna som pokerspelare, det finns väl ingen tyngre titel? (Dock börjar jag tycka att WPT-Champion är tyngre pga att det ofantligt fjantiga mastodontstartfält med blandade talanger i WSOP. Men i media anses väl WSOP större än WPT)

 

Men desto mer man tänker på detta så börjar man inte undra om man skulle ta pengarna ändå. Man kan ju alltid säga: "Ja jag vann ju iofs inte, men jag har mer pengar nu än om jag hade vunnit :D"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaden mellan 50 miljoner och 25 är ju faktiskt väldigt stor.

 

För 50 kan du ju köpa ett hus för 15, samt bilar och fritidshus för 10 till, och ändå ha 25 kvar. Där ligger skillnaden!

 

Vore jag så MTV Cribs-skadad skulle jag ha köpt en Colt knallpinne deluxe i platina och blåst skallen av mig istället. Dvs, alternativ tre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, WSoP, jag trodde det var alla pokerspelares dröm att få vinna den turneringen. I Sverige betecknas det som VM i poker och har också status som ett sådant. Hade det inte varit roligt att ha spelat i WSoP hela turneringen och faktiskt vunnit den?

Det har aldrig varit min dröm att få vinna WSOP och jag har ingen särskild respekt för de som har jättetur och vinner. Att den kallas för "Poker-VM" bygger enbart på en djup missuppfattning om spelets natur och är enbart en reklamploj, för att avgöra skicklighet i poker med ens en gnutta noggrannhet så måste man jobba i mycket längre tidsskala. Det är ett reklamjippo och inget mer.

 

Okej, principfråga då. Howard presenterar ett nytt förslag för dig: Du får ALLA prispengar från både ettan och tvåan bara han får titeln. Han böner och ber om att få titeln, och sekunddramat innan du ska säga ja kommer Bill Gates fram helt sonika och slänger upp en check på $100,000,000! (700 miljoner kronor, närmare miljardär än så lär du troligtvis inte komma). Vad gör du?

Du menar om jag hellre skulle ta ett par miljoner än att få en titel i något som jag betraktar som ett meningslöst reklamjippo? Fortfarande pengarna.

 

En sak är säker, jag suger inte av Bill för $100,000,000...

Det gör jag, men no kisses on the mouth.

 

Hjort: Finns det inga andra värden annat än monetära värden i världen?

Självklart, men titlar i tävlingar i tur är inte en av de saker som jag värderar högre än pengar. Exempelvis skulle jag mycket hellre ha en bra familjesituation än vara miljonär. Och jag skulle hellre ha ett jobb jag trivs med för lite pengar än tjäna 100 000 i månaden och må dåligt.

 

Om vi antar att värdet på en WSOP titel är 0 kronor. Vad skulle du då välja? Vinna $5.000.000 och en WSOP titel, eller att du vinner $5.100.000 på lotto?

Gör jämförelsen mellan att ha vunnit fem mille i cashgame så är det ju något som jag faktiskt kan vara stolt över. EDIT: Självklart skulle jag mycket hellre få pengarna rätt av i ett lotteri än att jobba för dem, oavsett aktivitet.

 

Sen finns det ju andra postiva aspekter på det hela, Hjort...

 

Hur sätter du värdet på alla groupies som du kommer att kunna förlusta dig med efter att du blivit världsmästare? 8-)

För 25 miljoner kan man få rätt mycket uppmärksamhet, och då dessutom slippa uppmärksamheten från journalister och annat drägg.

 

Jag gissar att en del skulle värdera sådant ganska högt!

Ja tydligen, jag håller inte med.

 

Men jag tycker ändå det vore ovärdeligt att kunna sätta "Världsmästare i poker" på ett hypotetiskt visitkort. Kanske för att fåniga meriter är bra för min självkänsla, kanske för att det kan ge mig lite farlig gamblerstatus :)

Ok, jag kan trycka upp lite visitkort åt dig för det facila priset av en halv miljon. ;-) Angående den farliga statusen du får så kommer du väldigt snabbt bli inbjuden till en massa cashgame, och det kommer inte direkt vara för att de är rädd för dig...

 

Men angående att pengars relativa värde sjunker i takt med att siffrorna stiger...jag tycker hela den diskussionen är mycket intressant. Det går ju rimligtvis inte att få några faktiska, objektiva, siffror på exakt hur detta sker.

Ekonomerna kvantifierar det här med hjälp av utilitetsfunktioner där de översätter värdet på allting till utilitetsenheter och pengars värde minskar med hur mycket man hade innan.

 

Men vi tycks i varje fall vara eniga, och anledningen till att jag tog upp det - trots att jag anade att du skulle vara inne på samma tanke själv - var att jag ställer mig emot en skral EV-beräkning på sådana belopp som enda beslutsunderlag.

Visst, men när den skrala EV-beräkningen är så massiv till fördel för dealen så behövs det inte för mig några fler beräkningar.

 

Du vinner 25 miljoner, du vinner 30 miljoner. Vad är det du tror att de extra pengarna ska göra med ditt liv? Vad ska du överhuvutaget göra med de första 25 miljonerna som du inte kunde klara med bara 20? Vad kan du överhuvudtaget veta om hur ditt liv blir med de stålarna på kontot.

Jag har inga problem alls för att hitta extra användningsområden för några extra miljoner, bland annat kommer de öka både min trygghet och levnadsstandard. Och skulle de inte göra det kan jag ju alltid ge bort dem till mina släktingar och vänner. Jag ser mycket hellre att min bror har 25 miljoner än att vinna en VM-titel på vad som i stort sett är ett lotteri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eh, klart som fan man tar pengarna.

 

Hur jävla kul är det egentligen att behöva hålla på med en massa PR-skit för pokern och ha en massa finniga datanördar som ser upp till en... ;)

 

När man istället kan ligga anonym på nån paradisö med en kall drink i ena näven, en cigg i andra och en snygg hona ur lokalbefolkningen i knät.

 

Det där med groupies är ju också rätt dumt. Du lär kunna köpa mer horor för extramiljonerna än du nånsin får groupies att bjuda till...

 

Och ja, jag är en cyniker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eh, klart som fan man tar pengarna.

 

Hur jävla kul är det egentligen att behöva hålla på med en massa PR-skit för pokern och ha en massa finniga datanördar som ser upp till en... ;)

 

När man istället kan ligga anonym på nån paradisö med en kall drink i ena näven, en cigg i andra och en snygg hona ur lokalbefolkningen i knät.

 

Det där med groupies är ju också rätt dumt. Du lär kunna köpa mer horor för extramiljonerna än du nånsin får groupies att bjuda till...

 

Och ja, jag är en cyniker.

 

 

Hahaha!

 

Nu var det ju inte meningen att man skulle köpa kvinnor ur det lätta gardet för extramiljonerna! Meningen var ju att begå synd gratis med groupies och diverse starfuckers som alla andra toppidrottsmän.

 

Rida på kändisskapet både bildligt och bokstavligt alltså... 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen finns det ju andra postiva aspekter på det hela, Hjort...

 

Hur sätter du värdet på alla groupies som du kommer att kunna förlusta dig med efter att du blivit världsmästare? 8-)

För 25 miljoner kan man få rätt mycket uppmärksamhet, och då dessutom slippa uppmärksamheten från journalister och annat drägg.

 

Jag gissar att en del skulle värdera sådant ganska högt!

Ja tydligen, jag håller inte med.

 

 

Marknadsföringsapparaten blir ju lite mer svårjobbad om du är okänd med 25 mkr än om du är känd. Du måste bygga upp ditt varumärke från 0 s.a.s. Hur gör du det? Handlar det om helrör och champagnesprut på Stockholms nattklubbar? Finns det något bättre sätt? Visitkort med nettoförmögenhet som man delar ut till vissa utvalda små ston man ser på stan?

 

Någon som har några tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Enda orsaken till att jag värderar titeln är att man kan tjäna pengar på den och då är ju extramiljonerna genererade av titeln värda lika mycket som extramiljonerna.

 

Okej, principfråga då. Howard presenterar ett nytt förslag för dig: Du får ALLA prispengar från både ettan och tvåan bara han får titeln. Han böner och ber om att få titeln, och sekunddramat innan du ska säga ja kommer Bill Gates fram helt sonika och slänger upp en check på $100,000,000! (700 miljoner kronor, närmare miljardär än så lär du troligtvis inte komma). Vad gör du?

 

En sak är säker, jag suger inte av Bill för $100,000,000...

 

 

Jag är ganska säker på att du skulle göra det om du fick det erbjudandet...

 

Själv skulle jag inte heller tacka nej...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dahlberg: och om du vinner så får du:

 

* Äran att ha vunnit den största tävlingen i historien (förmodligen, om vi snackar 2005 WSOP)

 

* Känslan att veta att du har slagit en av världens bästa Hold em spelare

 

Hjort: Sätt ett dollarvärde på vardera ovanstående, uppgår det till tio miljoner dollar?

 

Ja, Det tycker faktiskt jag att det gör.

 

 

Dahlberg: * du får 10 mille till.

Hjort: Nej det får du inte, om du lirar kan du inte får mer pengar än dealen. Dealan garanterar mer pengar än du kan vinna om du spelar.

 

Jag menade att om man kör "fair play" och skiter i dealen, så vinner du 10 mille utöver 2a platsen då första platsen ger mer pengar än 2a... inte sant???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tar pengarna och slipper uppmärksamheten. Helt perfekt kombination.

Iofs kan uppmärksamheten vara värd en slant den också, och då menar jag rent monetärt. WSOP vinnarna genom åren har ju fått göra en del välbetalda promotions för onlinesidor mm, och i denna pokerboomens tid så är det nog allt annat än omöjligt att kunna göra en stor inkomst på att vara main event vinnaren i wsop. Därmed inte sagt att man skulle avstå dealen bara för det, bara en tanke. (Någon kan mycket väl redan sagt detta då jag ointe orkade läsa igenom hela tråden.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pengarna vilken dag som helst. Om inte annat så sätter jag av en rulle på en mille dollar eller så till att blåsa i "the big game" med Forrest, Chip, Chau, Doyle och grabbarna.

 

Att efter en eller två veckors spel mot förmodan gå plus där skulle jag ta som en betydligt större ära och tecken på pokerskillz än att slaska ut nån HU i en turnering. 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tar bara med första gången du skrev detta, Hjort:

 

Jag hade kunnat välja titeln utan pengarna

Vad är det du tror att den där titeln representerar egentligen?

Helt klart tillit och självförtroende. "Bättre ett WSOP-armband än 25 miljoner

krono i skogen."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Enda orsaken till att jag värderar titeln är att man kan tjäna pengar på den och då är ju extramiljonerna genererade av titeln värda lika mycket som extramiljonerna.

 

Okej, principfråga då. Howard presenterar ett nytt förslag för dig: Du får ALLA prispengar från både ettan och tvåan bara han får titeln. Han böner och ber om att få titeln, och sekunddramat innan du ska säga ja kommer Bill Gates fram helt sonika och slänger upp en check på $100,000,000! (700 miljoner kronor, närmare miljardär än så lär du troligtvis inte komma). Vad gör du?

 

En sak är säker, jag suger inte av Bill för $100,000,000...

 

Vad har jag missat??

Bill Gates slänger fram en check på $ 100,000,000. Jaha!? vad ska den vara till? :shock:

WinstonSmith när någon slänger fram en check i dina kratsar menar han att han vill ha en avsugning då? :-o

 

 

Intressant tråd för övrigt... nästan inget som diskuteras i den kommer någonsin att inträffa... Men vem lever i verkligheten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vad har jag missat??

Bill Gates slänger fram en check på $ 100,000,000. Jaha!? vad ska den vara till? :shock:

WinstonSmith när någon slänger fram en check i dina kratsar menar han att han vill ha en avsugning då? :-o

 

 

Det var lite det jag ifrågasatte, varför skulle Bill komma och slänga fram $100,000,000? Det enda bakomliggande motivet som jag kunde tänka på var lite gammal hederlig fellatio. I mina kretsar används inga checkar, vill man ha något får man pynta upp kontant.

 

Slutligen vill jag avsluta detta sidospår i den annars otroligt intressanta (vet inte hur smileyn för ironi ser ut, men den passar in här) tråden med en fråga. Smileyn du använder dig av ser ut som en avsugningssmiley men jag har säkert fel även där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...