Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

barfota är det som gäller, blir för påfrestande för lederna med höga skor och de tunna skor som finns är inte direkt lämpade för sand. tips är att med en flaska vatten i handen(minéré är bra, chang värdelös) och spring antingen vid soluppgång eller solnedgång.

problematiken med att springa på sluttande underlag brukar jag lösa genom att vinkla foten mot land utåt lite, annars belastas den lite väl mycket, gör som kroppen tycker du ska göra. om du får problem med ena foten byt riktning lite oftare, springa 30min åt ena hållet och 30min åt andra blir rätt belastande i sluttning.

springer du på grusaktig sand som sluttar mycket eller som man sjunker ner i får du räkna med lite blodblåsor och skavsår första gångerna innan huden blir tjockare, blir lite sandpappereffekt :(

glhf!

Postad

Så ngn lightweighthybrid är inte att rekommendera då alltså? De som finns kanske är mera anpassade för skogen iofs.

Har själv rätt nyligen haft lite problem som jag satt i relation till löpning i nerförsbacke som varit belastande för vristbenen (sannolikt begynnande stressfraktur) så jag tänkte vara försiktig med det.

Tack för svar!

Postad
Så ngn lightweighthybrid är inte att rekommendera då alltså? De som finns kanske är mera anpassade för skogen iofs.

jag tycker inte det, har sprungit några mil i sand med ett par VFF KSO men tycker barfota är överlägset, gympaskor är riktigt tungt och blir sandiga och är ju rätt otacksamma att svalka i vattnet också.

Har själv rätt nyligen haft lite problem som jag satt i relation till löpning i nerförsbacke som varit belastande för vristbenen (sannolikt begynnande stressfraktur) så jag tänkte vara försiktig med det.

syftade främst på att de flesta sandstränder sluttar åt sidan. men räkna med rejäl vadbelastning första sandpassen, man måste trycka ifrån på ett hela annat sätt i sand än på hårdare underlag.

hur springer du i nedförsbacke? såhär:

ASICS-running-shoes.jpg

eller såhär

kan ju själv fundera på vilket som belastar vristen mest.