Gå till innehåll

Skatteverket är på G, jagar pokerspelare med blåslampa.


Cyntax

Recommended Posts

Tänkte först skriva en skitlång och bra artikel, men sen tröttnade jag... Nåväl...

 

Den här "artikeln" handlar om hur Skatteverket har blivit bättre på att hitta slarviga/skattefuskande/okunniga pokerspelare (och även andra).

Hur gör man får att få myndigheterna efter sig? Har Skatteverket verkligen så bra koll?

 

Jag började intressera mig för pokerspel i kombination med beskattning 2007. Sedan dess har jag haft att göra med ca 100 ärenden av varierande svårighetsgrad. Av dem har ca 30 varit i skarpt läge. 2007-2008 var det ganska enkelt. Skatteverkets handläggare hade ganska dålig koll och det var ganska enkelt att övertala dem med rätt argumentation.

 

Men nu har det flutit lite mer vatten under broarna och Skatteverket har lärt sig av sina misstag. Numera har man t.o.m. specialutbildad personal som kan det mesta om poker och beskattning.

 

Jag har stött på två jätteduktiga manliga handläggare som har bra koll.

 

De har dock inte lärt sig allt, det finns fortfarande luckor i deras arbetsmetoder och kunskap. Så även för dessa två duktiga herrar.

 

Hur jobbar Skatteverket anno 2010 i jakten på skattesmitande/slarviga pokerspelare?

För det första så har Skatteverket något det kallar för "Nolltaxeringsprogrammet". Det går ut på att alla/de flesta som inte deklarerar/har redovisat noll eller låga inkomster ska granskas. Nolltaxeraren ska kunna visa hur de försörjer sig. Något ska man leva av! Alla behöver pengar?! Andra saker som triggar systemet i nolltaxeringsprogrammet är om man är "ekonomiskt aktiv". Med det menas att man köpt något som registreras och som SKV kan se. Det kan vara t.ex. bilar/motorfordon, lägenheter, fastigheter, aktier/kapitalförsäkringar och andra värdepapper.

 

Skattefuskande/slarviga pokerspelare hittar man på nätet. Pokerspelare (och även andra) skryter gärna om sina vinster. Inte bara det ... nu finns det också databaser där Skatteverket enkelt kan se hur mycket pokerspelaren tjänat. Bra va?!

 

Jag har sett skattehandläggare referera till bluffmagazine, thehendonmob, pokertableratings, sharkscope, officialpokerrankings, livepokerdb osv. Vissa sajter krävs det att man är betalade medlem på, men det hindrar inte Skatteverket. Myndigheten har tydligen hittat en +ev situation och betalar gärna för sig.

Google, pf.nu, PM, FP och realnameof använder man också! Gratis!

 

Så, hur gör pokerspelare för att vara säkra på att fastna i Skatteverkets razzia? Man kan ägna sig åt följande aktiviteter:

1. Absolut viktigast: Lämna inte in någon deklaration. Se till att komma ITM i någon turnering i USA/Australien och att den listas på hendon.

2. Blogga! Skriv dagbok. Och använd gärna samma nick du har på pokersajterna som när du bloggar/skriver dagbok.

3. Ställ upp på intervju i diverse tidningar. Funkar fint med både onlinetidningar och de i pappersformat! För att få extra effekt ska du självklart vara med i lokalpressen också!

4. En riktig kamikazespelare cashar ut direkt från alla pokersajter till sitt svenska bankkonto. Billigt, smidigt, snabbt och jävligt effektivt för Skatteverket att hitta sen.

5. Man skaffar polare här på pokerforum som tjallar. Finns fina polare här som säljer ut sina vänner. Gratis också! Skatteverket betalar inte tjallare.

 

Förresten, ni kanske inte visste det. Men det första handläggaren gör är att inhämta pokerspelarens kompletta kontohistorik från alla spelarens svenska banker (historiken levereras numera i datafiler/Excel också). Nu har det även gått så långt att Skatteverkets handläggare känner igen vilka utbetalare som hör till vilken sajt! Och har våran hjälte cashat ut via Moneybookers/Neteller så är det bara att fixa komplett historik för att se hur mycket pengar man trollat bort!

 

Den nya flugan är att handläggaren vill veta hur mycket pokerspelaren hade på sitt konto vid årets början, för att sen se hur mycket som fanns vid årets slut. För att ...? Självklart! Man ska skatta på alla sina vinster (från icke skattefria sajter) även om man inte cashat ut dem.

 

För turneringsvinster tillämpar man dock bruttobeskattning fortfarande, men (i motsats till vad lagen säger) cashgamesspelarna kan skatta sig lyckliga med nettobeskattning. Här är förvirringen total. Det kan skilja mellan olika skattekontor.

 

Tycker ni om att bli stejkade av amerikaner? Tänk om! SKV anser (helt enligt lagen som den är skriven) att det är den som vinner som ska betala skatt på hela vinstsumman (brutto). Inte bara den halva ni fick behålla. Om ni dessutom bruttobeskattar och får skattetillägg kan ni ju räkna ut konsekvenserna?!

Om ni nu ska envisas med att vara stejkade, se då till att ha en skriftligt avtal på detta. Det kan hjälpa, men jag är inte så säker.

För övrigt är detta en utmärkt fråga att ställa till Skatterättsnämnden.

 

En polare sa till mig: "-Nicke för helvete. Du säljer ut dig som ett billig jävla gatufnask på det där jävla pokerforumet. Om du nu ska vara en hora, så kan du iaf vara en lyxhora!? Sluta hjälp dem!"

Vad fan menar han med det?

Jag vet, och om du vet så vet du också hur du ska förhålla dig till det.

 

De som har oturen att bli granskade och behöver hjälp så kan jag rekommendera några skattekonsulter:

http://www.deloitte.com

http://www.grantthornton.se

http://www.infodirekt.se/skattekonsulter

http://www.skeppsbronskatt.se/

http://www.advice.se/

http://www.kpmg.se

http://www.pwc.com/se/sv

http://www.advokatsamfundet.se/templates/FramedPage.aspx?id=3836 (sök på skatterätt som verksamhetsinriktning)

 

Good luck!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 203
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Cyntax, en fråga:

 

Säg man vill göra rätt för sig när det gäller skatter. Man har tex spelat på pokerstars sedan ett antal år. Ska man då ta kontakt med Skattmasen för att säga. "jag har spelat på en skattepliktig sajt men missat att betala skatt". Sedan visar man upp hur mycket man har cashat ut. Är det då risk man kan bli åtalad? Eller ska man helt enkelt skita i det och köra på och hoppas att skattmasen inte granskar en. Om man blir det så senare så visar man upp alla papper som krävs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

+1

 

Vad är budskapet?

 

De har dock inte lärt sig allt, det finns fortfarande luckor i deras arbetsmetoder och kunskap. Så även för Phil Ivey och Super Mario. Vad dom luckorna är behåller jag för mig själv tills vidare. Vi vill ju inte att de ska lära sig för snabbt, va?...

 

En polare sa till mig: "-Nicke för helvete. Du säljer ut dig som ett billig jävla gatufnask på det där jävla pokerforumet. Om du nu ska vara en hora, så kan du iaf vara en lyxhora!?"

Vad fan menar han med det?

Jag vet, och om du vet så vet du också hur du ska förhålla dig till det.

 

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej ingen förändring har skett gällande EU-sajter men skv kan fortfarande granska dig och fråga varför du nolltaxerar men glider runt i en ny porsche, då måste du visa att du spelat på en EU-sajt.

 

hur gör man detta?

 

hur mycket av ens vinst måste man visa? säg att man spelat på ett tiotal skins genom åren varav 90% av inkomsten kom av 3 stora skattefria?

 

hur långt bak i tiden kan de gräva?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur gör man detta?

 

hur mycket av ens vinst måste man visa? säg att man spelat på ett tiotal skins genom åren varav 90% av inkomsten kom av 3 stora skattefria?

 

hur långt bak i tiden kan de gräva?

Jag hade visat varför jag tror att sajt x är skattefri och sen redovisat uttag som motsvarar porschens värde, redovisar antalet sajter som behövs för att motsvara värdet.

Jag är dock inte jurist och det här har diskuterats tidigare så det finns säkert bättre svar någonstans på forumet, cyntax har säkert ett bättre svar än mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fy fan
Ajfan.
intressant läsning :smile: Bra post!
Ty.
Är vinster från sajter inom EU skattefria? Har det skett någon ändring av reglerna?
Ingen ändrig. Men då uppkommer frågan; Hur bedömer man vad som är en skattefri sajt? Här går åsikterna i sär.
Cyntax, en fråga:

 

Säg man vill göra rätt för sig när det gäller skatter. Man har tex spelat på pokerstars sedan ett antal år. Ska man då ta kontakt med Skattmasen för att säga. "jag har spelat på en skattepliktig sajt men missat att betala skatt". Sedan visar man upp hur mycket man har cashat ut. Är det då risk man kan bli åtalad? Eller ska man helt enkelt skita i det och köra på och hoppas att skattmasen inte granskar en. Om man blir det så senare så visar man upp alla papper som krävs.

Det kallas för "frivillig rättelse" och genom att göra en sån är du fri från misstankarna om skattebrott och behöver heller inte betala skattetillägg. Så fungerar det inom skatterätten.

Till skillnad mot straffrätten; Telefonsamtal till polisen: "-Tjena, jag slog ihjäl grannen." - Så går du inte fri från straff för mord.

Nej ingen förändring har skett gällande EU-sajter men skv kan fortfarande granska dig och fråga varför du nolltaxerar men glider runt i en ny porsche, då måste du visa att du spelat på en EU-sajt.
Så är det!
Ahh, rädsla och fruktan. Cyntax använder samma gamla knep som Bush, Cheney och Rumsfeld körde med. Synnerligen effektivt.

 

Cyntax har jobbat hårt, länge, med att bygga sin image här på Pokerforum. Wp!

Management by fear! Samma som SKV.

Min image är hård och besynnerlig. :twisted:

+1

 

Vad är budskapet?

1. SKV är på G.

2. Ingen går säker.

3. SKV har lärt sig... nästan allt.

4. Jag är inte köpt av SKV.

5. Jag är jävligt kreativ.

Om du inte förstår budskapet är inte artikeln riktad till dig.

+1

 

Cyntax

Reg.datum: Oct 2005

Ort: $katt€paradi$€t

Inlägg: 7 168

???
hur gör man detta?

 

hur mycket av ens vinst måste man visa? säg att man spelat på ett tiotal skins genom åren varav 90% av inkomsten kom av 3 stora skattefria?

 

hur långt bak i tiden kan de gräva?

2 år bakåt är standard i nolltaxeringsprogrammet. Hittar SKV dig i en pokerdatabas tar dom allt.
Jag hade visat varför jag tror att sajt x är skattefri och sen redovisat uttag som motsvarar porschens värde, redovisar antalet sajter som behövs för att motsvara värdet.

Jag är dock inte jurist och det här har diskuterats tidigare så det finns säkert bättre svar någonstans på forumet, cyntax har säkert ett bättre svar än mig.

Det är en bra strategi!
Om man lirar på amerikansk sida tar ut till MB. Därifrån sätter in på europeisk sida för att därifrån ta ut till sin svenska bank. Hur stor är risken att bli upptäckt?
SKV har lärt sig det där tricket. Troligtvis har de läst på diverse forum hur pokerspelare diskuterar just detta.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Budskapet är att han har lyckats väl i att bygga upp sin image. Om man skrapar på ytan är image och verklighet dock inte alltid samma sak.

+1
Hoppla hoppla. Den passningen sved.
+1

 

Egenreklam alltså? Du vet om att det inte är tillåtet va?
Nej, det visste jag inte. +7000 poster och den här överraskningen kommer nu?! Min agenda är avslöjad.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det SKV vill se för att misstankar om skattebrott inte längre ska kvarstå?

 

Är det handhistorik? - Är sidorna sugna på att bjussa på ett hel års spelande (Nej kör inget hjälpprogram som lagrar mina händer)?

Alla pengaröverföringar? - Hur relevant är det nu när, som cyntax skriver, själva får det i själva granskningen?

 

/depp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det SKV vill se för att misstankar om skattebrott inte längre ska kvarstå?

 

Är det handhistorik? - Är sidorna sugna på att bjussa på ett hel års spelande (Nej kör inget hjälpprogram som lagrar mina händer)?

Alla pengaröverföringar? - Hur relevant är det nu när, som cyntax skriver, själva får det i själva granskningen?

 

/depp

En deklaration? "Övrig upplysning"? Frivillig rättelse?

Blir du granskad, utan att du har lämnat något till Skv, och blir upptaxerad, så lämnar handläggarna alltid (som princip) ärendet till skattebrottsenheten/EBM/utredare (beroende på vad det finns för resurser på det lokala skattekontoret) för bedömning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det SKV vill se för att misstankar om skattebrott inte längre ska kvarstå?

 

Är det handhistorik? - Är sidorna sugna på att bjussa på ett hel års spelande (Nej kör inget hjälpprogram som lagrar mina händer)?

Alla pengaröverföringar? - Hur relevant är det nu när, som cyntax skriver, själva får det i själva granskningen?

 

/depp

 

kontoutdrag från banken

be din sajt skriva ut ett underskrivet papper med alla dina kontotransaktioner

eventuella papper du fått från banken när du gjort uttag

 

handhistorik tror jag inte brukar intressera skv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...