Gå till innehåll

400 dagar - The bucket list


jodan

Recommended Posts

  • Svars 559
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag önskar du var en kvinna :(

 

  • Vara kvinna för en dag

 

;-)

 

Edit: postar inlägget igen så att inte alla lata jävlar missar det :)

 

Håller på att skapa en bucket list (saker att göra innan jag dör) och tänkte vända mig hit för att få lite tips.

 

Alla tips uppskattas, allt från löjliga saker man kan göra som kan bidra till att man har en rolig historia att berätta till resemål man "måste" ha gjort. Ni kan bli inspirerade från ovanstående lista som är någon form av start.

 

Några ledande frågor:

Vilka platser/sevärdheter etc skulle ni rekommendera att besöka?

Vilka länder får man inte missa?

Uppleveleser/aktiviteter som att gå inkaleden, flyga helikopter över grad canion etc man inte ska missa?

Tips på saker man kan göra som sprider glädje?

Bedrifter med stor prestige, tex fullfölja marathon?

 

Mer specifika frågor:

Vad kan en allmänt respektabel Elo rating vara för en hobbyspelare?

Vad är en respektabel tid på Göteborgsvarvet för en hobbylöpare?

 

Med respektabel menar jag att jag tex ska kunna säga min tid till en löpare och han ska ärligt tycka att det är en helt ok/bra tid. Ungefär som milen under 40 min, fast aningen lättare.

 

TIA

 

Listan so far hittar ni här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Vara kvinna för en dag

 

;-)

 

Edit: postar inlägget igen så att inte alla lata jävlar missar det :)

 

Håller på att skapa en bucket list (saker att göra innan jag dör) och tänkte vända mig hit för att få lite tips.

 

Alla tips uppskattas, allt från löjliga saker man kan göra som kan bidra till att man har en rolig historia att berätta till resemål man "måste" ha gjort. Ni kan bli inspirerade från ovanstående lista som är någon form av start.

 

Några ledande frågor:

Vilka platser/sevärdheter etc skulle ni rekommendera att besöka?

Vilka länder får man inte missa?

Uppleveleser/aktiviteter som att gå inkaleden, flyga helikopter över grad canion etc man inte ska missa?

Tips på saker man kan göra som sprider glädje?

Bedrifter med stor prestige, tex fullfölja marathon?

 

Mer specifika frågor:

Vad kan en allmänt respektabel Elo rating vara för en hobbyspelare?

Vad är en respektabel tid på Göteborgsvarvet för en hobbylöpare?

 

Med respektabel menar jag att jag tex ska kunna säga min tid till en löpare och han ska ärligt tycka att det är en helt ok/bra tid. Ungefär som milen under 40 min, fast aningen lättare.

 

TIA

 

Listan so far hittar ni här.

 

Askön grej, detta kan man ju göra själv!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trycker du milen under 40 så bör du hålla dig på ca 1:30 på halvmara.. Marathon vet jag inte, kanske 3:20-30? någonstans va.

 

Marathon är ett jävla test för alla dina kroppsdelar, och givetvis knoppen. Gäller att vara härdad. Börjar du minsta vika ner dig så slutar du med att harva runt med finnkärringar och gå och älta med dem :D.. ( Been there ). Iofs finns det inte så mycket bättre än att höra finnkärringar åma och älta sig på finska, ger en lite extra krafter. haha.

 

Kan säga såhär, spring 2 mils pass, och sedan ge dig ut till någon jobbig backe och börja springa där.. då kommer det ett test knoppen, förmodligen kommer du vilja börja gå, vila, etc.. men bara visa hjärta och fullfölja, och kör repeat på sådana pass tills det är busenkelt, då vet du att hjärnan din är redo för en mara! tyyyyyp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trycker du milen under 40 så bör du hålla dig på ca 1:30 på halvmara.. Marathon vet jag inte, kanske 3:20-30? någonstans va.

 

Marathon är ett jävla test för alla dina kroppsdelar, och givetvis knoppen. Gäller att vara härdad. Börjar du minsta vika ner dig så slutar du med att harva runt med finnkärringar och gå och älta med dem :D.. ( Been there ). Iofs finns det inte så mycket bättre än att höra finnkärringar åma och älta sig på finska, ger en lite extra krafter. haha.

 

Kan säga såhär, spring 2 mils pass, och sedan ge dig ut till någon jobbig backe och börja springa där.. då kommer det ett test knoppen, förmodligen kommer du vilja börja gå, vila, etc.. men bara visa hjärta och fullfölja, och kör repeat på sådana pass tills det är busenkelt, då vet du att hjärnan din är redo för en mara! tyyyyyp.

 

Ska härda hjärnan ett steg i taget. Kommer nog ta några år innan jag är i form att springa ett marathon. Ska börja med att ta mig under 20min på 5km igen :) Sedan milen under 40. Efter det kan jag börja planera träning inför ett marathon :roll:

 

Du är så jävla bra jodan :D Slutar aldrig att överraska !!

 

Samla ihop en hejarklack och stödj ett knattelag i forboll/handboll i en random match

 

Helt klart min favorit, fan vad roligt det vore. Komma 20 pers med bengaler, trummor & grejjer till 10åringarnas match haha ! Sjunga & heja på båda lagen hahaha

 

Jag är inte bra förrän jag fullföljt grejerna, än är det bara ord/tankar vem som helst skulle kunna tänka och säkert tänkt. Saken är att få arslet ur vagnen och faktiskt göra dem!

 

  • Ta pilot cert för skärmflygning
  • Åka skidor/gå Kungsleden från Abisko (Vinter/sommar)
  • Åka dragracing i en Tandem Dragster

 

Skärmflygning verkar ballt, tror dock jag hellre skulle vilja prova wingsuit. Där lär vi snacka känsla och adrenalin :)

Vandra några leder kommer jag definitivt göra, bla inkaleden känns lockande, söker också lite mer utmanande hård vandring. Kungsleden hade jag tänkt checka när jag bestiger kebnekaise.

 

EDIT:

 

Ang. 100 armhävningar så var jag tvungen att googla vad du menade med militärarmhävning och hamnade här http://www.100armhavningar.se/

 

Har deras app till iPhonen. Började programmet en gång tidigare men kom ur fas, hoppas kunna fullfölja det någon gång.

 

good_form_pushups.gif

 

Lite komiskt är dock att de visar den här bilden som instruktion för en "bra armhävning" när man inte bör göra armhävningar på handflatorna då detta sliter på lederna onödigt mycket. Man bör göra dem på knogarna eller på såna handtag som finns.

Ang. militärarmhävningar så är det armhävningar gjorda på knogarna med blicken uppåt, dvs inte titta ner i backen utan på något framför sig. Det gör att man belastar bröstet genom bättre hållning etc, sedan ska man "doppa" bröstet i backen.

 

Edit2: Märkte efter att själv ha googlat militärarmhävning att det verkar vara en "påhittad" term. Bättre kanske är att kalla det korrekta armhävningar. Menar framförallt att jag inte ska göra 100 snabba och slarviga armhävningar utan 100 strikta i lugnt tempo, hela vägen ner - hela vägen upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vilken app menar du?

 

Hundred pushups heter den och använder troligtvis samma schema. Man gör test och får sedan reda på hur många reps och sets man ska göra varje dag. Du får sedan loggar och grafer etc.

 

Du kan ju försöka överträffa den här fakeade hejarklacken :-P

 

 

LOL :D Tycker dock de går över gränsen och istället förstör när de stormar planen... De kunde ju vänta till matchen var slut. Sjukt kul ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Mer specifika frågor:

Vad kan en allmänt respektabel Elo rating vara för en hobbyspelare?

 

Gillar din bucket-list!

 

Har spelat schack i ca i drygt 10 år och skulle väl säga att en respektabel rating - inte ELO, utan LASK, som det heter i sverige. ELO är den internationella, vilket kräver att du tävlar en hel del, så tar eventuellt för lång tid. LASK får du genom att spela t.ex. klubbmatcher - ligger runt 2100 för en hobbyspelare. Men säg 2000 för sakens skull. Når du 2000 i LASK så är du en respektabel hobbyspelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jodan, om du vill utöka saldot på karmakontot eller uppleva hur det känns att mottaga äkta tacksamhet så föreslår jag att du någon gång stannar upp för att se en hemlös i ögonen och sedan erbjuder dig att köpa lite förnödenheter. Visa lite värme. De fryser trots allt så här års! :h:

 

Jag brukar ofta ge växeln till uteliggarna som tigger utanför affärerna här i Malmö, har jag köpt godis bjuder jag oftast på det med. Senast tog jag sambons godisburk (något nytt påhitt på hemköp, där man får en liten rund hink/burk istället för påse) och bjöd tiggaren. Det lös till i ögonen på honom och han stod länge och försökte välja en, men efter nästan en minut när han försökt välja en sa jag att han fick ta flera. Han var inte blyg utan stack ner handen och tog en näve. Hans fingrar var allt annat än rena och min kombo fick inte direkt samma glöd i ögonen som han tidigare fått, hehe :)

 

Gillar din bucket-list!

 

Har spelat schack i ca i drygt 10 år och skulle väl säga att en respektabel rating - inte ELO, utan LASK, som det heter i sverige. ELO är den internationella, vilket kräver att du tävlar en hel del, så tar eventuellt för lång tid. LASK får du genom att spela t.ex. klubbmatcher - ligger runt 2100 för en hobbyspelare. Men säg 2000 för sakens skull. Når du 2000 i LASK så är du en respektabel hobbyspelare.

 

Har dock inte tänkt att spela klubbschack även om det också kan bli aktuellt när intresset växer i takt med kunskapen. Tanken är att spela på internet, finns väl en mängd sidor som använder ELO rating där? Har även Shredder's app till iPhone som ställer in motstånd efter hur jag presterar i matcher och ger mig ett ELO värde. Är detta trovärdigt? Så vitt jag förstått är Shredder en respekterad mjukvara och den kostar ju ganska mycket till datorn...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postar inlägget igen så att inte alla lata jävlar missar det :)

 

Håller på att skapa en bucket list (saker att göra innan jag dör) och tänkte vända mig hit för att få lite tips.

 

Alla tips uppskattas, allt från löjliga saker man kan göra som kan bidra till att man har en rolig historia att berätta till resemål man "måste" ha gjort. Ni kan bli inspirerade från ovanstående lista som är någon form av start.

 

Några ledande frågor:

Vilka platser/sevärdheter etc skulle ni rekommendera att besöka?

Vilka länder får man inte missa?

Uppleveleser/aktiviteter som att gå inkaleden, flyga helikopter över grad canion etc man inte ska missa?

Tips på saker man kan göra som sprider glädje?

Bedrifter med stor prestige, tex fullfölja marathon?

 

Mer specifika frågor:

Vad kan en allmänt respektabel Elo rating vara för en hobbyspelare?

Vad är en respektabel tid på Göteborgsvarvet för en hobbylöpare?

 

Med respektabel menar jag att jag tex ska kunna säga min tid till en löpare och han ska ärligt tycka att det är en helt ok/bra tid. Ungefär som milen under 40 min, fast aningen lättare.

 

TIA

 

Listan so far hittar ni här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller på att skapa en bucket list (saker att göra innan jag dör) och tänkte vända mig hit för att få lite tips.

 

Alla tips uppskattas, allt från löjliga saker man kan göra som kan bidra till att man har en rolig historia att berätta till resemål man "måste" ha gjort. Ni kan bli inspirerade från ovanstående lista som är någon form av start.

 

Några ledande frågor:

Vilka platser/sevärdheter etc skulle ni rekommendera att besöka?

Vilka länder får man inte missa?

Uppleveleser/aktiviteter som att gå inkaleden, flyga helikopter över grad canion etc man inte ska missa?

Tips på saker man kan göra som sprider glädje?

Bedrifter med stor prestige, tex fullfölja marathon?

 

Mer specifika frågor:

Vad kan en allmänt respektabel Elo rating vara för en hobbyspelare?

Vad är en respektabel tid på Göteborgsvarvet för en hobbylöpare?

 

Med respektabel menar jag att jag tex ska kunna säga min tid till en löpare och han ska ärligt tycka att det är en helt ok/bra tid. Ungefär som milen under 40 min, fast aningen lättare.

 

TIA

 

Några nya förslag:

Åk till Japan när körsbärsträden blommar.

Sup en ryss under bordet.

Surfa på Hawaii.

Slowrolla Phil Hellmuth.

Forsränning i Costa Rica.

Tomatkrig i Bunol.

 

Tid på varvet: Under 1.45 är ok/bra imo (5m tempo), men det är ju bara från vilket persektiv man ser det. Det finns ju folk som tycker det är supersegt/supersnabbt.

Schack, ELO får man nog bara när man har 2200+ i Sverige och då är man mkt mkt bra. Så fort du är rankad i schack är du väl knappast en hobbyspelare men 1700-1800 på Lask (som ELO fast bara i Sverige) kanske...

 

/Mattias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några nya förslag:

Åk till Japan när körsbärsträden blommar.

Sup en ryss under bordet.

Surfa på Hawaii.

Slowrolla Phil Hellmuth.

Forsränning i Costa Rica.

Tomatkrig i Bunol.

 

/Mattias

 

Tomatkrigen i Bunol är ett riktigt bra tips, det måste jag ha med, tack!

Japan är utan tvekan ett resemål som kommer ingå, får försöka tima körsbärsträden...

Ha, med mina 55kg och 170cm skulle jag nog behöva bli alkoholförgiftad för att supa en ryss under bordet ;)

Slowrolla PH, utan tvekan en dröm. Har faktiskt gjort något liknande mot Kent Lennard, vilket måste vara den svenska varianten av PH även om han inte är i närheten av PH.

Forsränning i CR. Har några vänner som årligen brukar forspaddla i Uganda, kommer nog mycket möjligt följa med dit då Ugandas forsar är bland de bättre i världen. Googlade de bästa forsarna för rafting och kom hit, där Uganda placerar sig på tredje plats. Vet inte riktigt, men efter att ha forspaddlat kajak så tror jag rafting (forsränning) kommer vara aningen lamt.

 

Tack så mycket för dina tips! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tomatkrigen i Bunol är ett riktigt bra tips, det måste jag ha med, tack!

Japan är utan tvekan ett resemål som kommer ingå, får försöka tima körsbärsträden...

Ha, med mina 55kg och 170cm skulle jag nog behöva bli alkoholförgiftad för att supa en ryss under bordet ;)

Slowrolla PH, utan tvekan en dröm. Har faktiskt gjort något liknande mot Kent Lennard, vilket måste vara den svenska varianten av PH även om han inte är i närheten av PH.

Forsränning i CR. Har några vänner som årligen brukar forspaddla i Uganda, kommer nog mycket möjligt följa med dit då Ugandas forsar är bland de bättre i världen. Googlade de bästa forsarna för rafting och kom hit, där Uganda placerar sig på tredje plats. Vet inte riktigt, men efter att ha forspaddlat kajak så tror jag rafting (forsränning) kommer vara aningen lamt.

 

Tack så mycket för dina tips! :)

 

Asså när kommer det komma resultat och framsteg inom poker? Det är ju trotts allt därfør du skapat denna DB, men just nu känns det som denna DB skenar åt alla håll o kanter och läsvärdet har sjunkt avsevärt om man ser det ur pokerperspektiv........

//En som slutar läsa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vandra några leder kommer jag definitivt göra, bla inkaleden känns lockande, söker också lite mer utmanande hård vandring. Kungsleden hade jag tänkt checka när jag bestiger kebnekaise.

 

 

Nordamerikanskt alternativ:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Appalachian_Trail

 

Bill Bryson skrev en underhållande bok om när han och en "kompis" tog sig an leden.

 

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0307279464

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tips på saker att göra.

 

http://brass612.tripod.com/cgi-bin/things.html

 

http://thingstodo.oncelife.com.au/

 

http://www.finest.se/userBlog/?uid=32675&beid=1101276

 

 

För de som inte orkar hitta på egna bucket lists.

 

Det handlar verkligen inte om lathet från min sida. Det handlar om att få tips. Det finns med all säkerhet en mängd häftiga resor/upplevelser etc som jag inte är medveten om att de finns, så det spelar ingen roll hur länge jag funderar/letar själv.

Dessutom kan jag ha förutfattade meningar om ett tex ett resemål men ändra mening när någon berättar om sin upplevelse där.

 

Tack för länkarna, hittade faktiskt några givna som jag hittills glömt. Bla:

  • Se VM-final i fotboll live
  • Se OS live
  • Slå ett världsrekord
  • Simma med delfiner

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...