Gå till innehåll

400 dagar - The bucket list


jodan

Recommended Posts

  • Svars 559
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

ViktorH, diskussioner på dagisnivå har aldrig varit min nisch. Jag kritiserade varken dig eller ditt upplägg. Ifrågasatte bara ditt slaviska upplägg då det finns ingen forskning som backar upp det.

 

+1 på Burning. Nicklas och Jacob på träningslära.se vet vad de skriver om och backar upp allt som skrivs med källor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det du vill göra är att hålla en konstant förbränning under dagarna. Det gör du genom att äta konstant (logiskt, ellerhur). med konstant menar jag intag var 3:e timme ungefär. Var 3:e timme äter du mat (frukost/lunch/middag), var 3:e dricker du en proteindryck (whey 80/100).

 

Varför? Spelar ingen roll om du äter 2-3 måltider per dag eller om du äter 6 ggr per dag, allt handlar om energi in vs energi ut. Om din argument är att du förbränner mer, så kom gärna med en källa. Träningslära eller kolozzeum går bra.

dvs: en vanlig dag: 12:00 : frukost (gröt med linfrön, skivad banan/äpple, mjölk, samt 2-3 knäckebröd med extra fibrer, keso och kalkon.

15:00 proteindryck

18:00 lunch hemmagjord sallad med vitt kött (fågel). Fram tills den här tidpunkten kan vissa kolhydrater förtäras, såsom råris eller liknande. Helst ingen pasta/ris/potatis etc efter lunch)

21:00 proteindryck

22:00 middag hemmagjord sallad och fet fisk (som lax, t.ex.).

01:00 proteindryck

 

sen sova nångång.

Men allvar?

 

detta leder till att du kommer 1) rasa i vikt trots att du äter mycket och ofta (förutsatt att du tränar som beskrivet).

Varför?

2) bli jävligt tight (vilket du vill, right)

Varför?

3) uppnå 1 och 2 på mindre än en månad. Sen kan du långsamt återgå till "normal" kost. Fortfarande dock att rekommendera 5-6 mål om dagen.

 

 

Hoppas det kommer till nytta / Viktor

lol

 

Och deffa, det gör man genom att beräkna hur mkt man förbrukar på en dag, sen så väger man maten och ser till att ligga på underskott. Detta gör man för att tappa fett och minimalt med muskler.

 

Att du skriver en matchema bara så, utan att ange hur mkt man ska äta av vad, och att man ska dricka protein tre gånger per dag visa brist på dina kunskap, pga det fick du en ganska kort svar av mig.

 

Förresten, finns en matschema där man endast intar 80 g protein per dag(genom maten så klart), kommer ej ihåg hum mkt kolhydrater och fett, men det var jävligt lågt det också och man tappar inga muskermassa alls. Man blir av med ett halvt kilo i veckan. Underbart eller hur?

 

Kan skriva hut mkt som helst inom ämnet, men har tyvärr inte tid. men som sagt, dina tips är inte bra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ett verkligt starkt motargument till kosten du kommer med. Du orkar inte.

 

Om vi ignorerar din troliga okunskap i ämnet, så tror jag säkert du hört om metoden "deffa" ? Kosten jag beskrivit är en utmärkt sådan att ta till när man deffar. Att du sedan påstår (utan uppbackning med argument) att det är "Så många fel att jag inte orkar komentera alla. " förändrar inte något.

 

 

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

 

En viktminskning kan du bara åstadkomma på ett sätt: att förbruka mer energi än vad du stoppar i munnen.

Du behöver både kolhydrater, protein och fett till varje mål för optimalt näringsupptag och välbefinnande. Kroppen kan inte klockan, och väljer du rätt sorts mat finns det ingen anledning att t ex strypa kolhydratintaget efter en viss tidpunkt, eller t o m sluta äta efter klockan 18:00. Det sistnämnda är en seglivad myt som lever kvar år efter år.

 

Välj en kolhydratkälla, en proteinkälla och en fettkälla till varje mål. Komplettera med grönsaker. Ingen speciell mat är bättre vid en viss tidpunkt på dagen, utan det är en smaksak. Gröt passar lika bra till lunch som till frukost, tex, och pasta lika bra till frukost som middag, om man nu känner för makaroner när man vaknar.

 

Se där, inte bara jag som är okunnig, dom på kolozzeum verkar dela mina åsikter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men ni som känner att ni vill gå ner lite och är villiga att träna och kämpa för det, prova deffningskuren. Den är vida accepterad som en fungerande kur.

(också kallad ät bra och träna tjockis)

 

Håller med, deffning är ett jättebra sätt att gå ner i vikt och minimera förlusten av muskelmassa.

 

Själv buklar jag ca 2 månader och deffar en månad, brukar dock deffa längre när sommaren närmar sig =) Har dock hittat en bra deffmetod som jag ska testa nu, det sägs att man inte förlorar några muskel allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ViktorH, diskussioner på dagisnivå har aldrig varit min nisch. Jag kritiserade varken dig eller ditt upplägg. Ifrågasatte bara ditt slaviska upplägg då det finns ingen forskning som backar upp det.

 

+1 på Burning. Nicklas och Jacob på träningslära.se vet vad de skriver om och backar upp allt som skrivs med källor.

 

schemat var av den enkla anledningen att han ville ha struktur på sin träning, och ett schema är ett exempel på struktur på träning.

Självklart måste ett schema modifieras från person till person (eftersom alla är olika, vissa gillar inte russin, andra kan inte träna vissa former, några vill göra mer/mindre eller nå resultat snabbare/långsammare).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fattar inte varför ni snackar deff här? j0dan behöver inte deffa omss

 

Kände bara att jag behövde förklara mig då dom flesta antog att jag var dryg. Orkade bara inte förklara såna basic grejer, därför skrev jag som jag gjorde.

 

Jag messade jodan och sa att han kunde vända sig till mig om han behövde en kostchema så skulle jag hjälpa honom med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

 

En viktminskning kan du bara åstadkomma på ett sätt: att förbruka mer energi än vad du stoppar i munnen.

 

Hej. Detta är grundstenen till all viktminskning. Precis som kuren jag föreslagit, följer alla andra viktminskningskurer samma recept, även om metoderna varierar stort.

Vad du försöker säga genom att skriva detta vet ingen, eftersom alla, och då menar jag verkligen alla, vet att +1-2 = -1

Förmodligen ville du bara låta smart, tog citatet där du hittade det och sen skrev det utan att tänka.

 

 

Du behöver både kolhydrater, protein och fett till varje mål för optimalt näringsupptag och välbefinnande. Kroppen kan inte klockan, och väljer du rätt sorts mat finns det ingen anledning att t ex strypa kolhydratintaget efter en viss tidpunkt, eller t o m sluta äta efter klockan 18:00. Det sistnämnda är en seglivad myt som lever kvar år efter år.

Hej. Här pratar han du kopierat från om viktminskning generellt. Det går bra att gå ner i vikt på fler än ett sätt, vilket jag beskrev i mitt förra stycke, men i metoden som jag har presenterat, så är det inte upplagt på samma vis. Du förstår att det finns fler metoder än en som är bra, väl?

 

 

Välj en kolhydratkälla, en proteinkälla och en fettkälla till varje mål. Komplettera med grönsaker. Ingen speciell mat är bättre vid en viss tidpunkt på dagen, utan det är en smaksak. Gröt passar lika bra till lunch som till frukost, tex, och pasta lika bra till frukost som middag, om man nu känner för makaroner när man vaknar.

Hej. Att äta som du föreslår, "hur man vill", är inte att rekommendera till deffningskuren jag beskrev. Vissa träningsmoment följer sig/föregås lättast av vissa måltider och inte av andra.

 

 

Se där, inte bara jag som är okunnig, dom på kolozzeum verkar dela mina åsikter

Hej. Du skrev inte dina åsikter från början, vilket mer tyder på att du googlade "träning" och kom in på kolozzeum, där du läst och sedan skrivit att det är dina egna åsikter. Hur som helst så skiljer sig inte det som du skrivit från det jag har skrivit, mer än vad jag har beskrivit i styckena ovan. (dvs det du försöker motbevisa vad jag har skrivit med, går inte att använda till det ändamålet).

Hoppas du blir nöjd med svaren, och att du kan försöka se skogen trots alla träd som du hävdar står ivägen.

 

svarat i fetstil under styckena.

Ber om ursäkt till TS att tråden gått OT pga. träningen. Ville vara snäll och bidra med mina kunskaper och erfarenheter för att hjälpa dig, TS, nå dina mål och av ingen annan anledning skrev jag från början i tråden.

 

Som svar på Kenan's tidigare inlägg, så har jag nu förklarat varför han inte ska äta 2-3 ggr istället för 6 ggr om dagen, (slutsats du kan dra av vad jag skrivit).

 

"men allvar" - ja, allvar. TS ville ha struktur på sin träning, och därför gjorde jag ett schema, som i många fall kan definiera struktur.

 

"varför?" x2 är för att du helt enkelt på ett effektivt sätt följer grundlagen om viktminskning som du oförklarligt skrev där uppe.

 

"lol" följt av din felaktiga definition av en deff vet jag inte vad jag ska svara på.

 

Däremot har du en poäng angående proteinintag. Kroppen kan bara ta in en viss mängd protein om dagen. Beroende på hur mycket du tränar och din generella fysiska aktivitet så skiljer det sig, (samt andra individuella kvaliteter).

man brukar säga ungefär 2g/kg om dagen, (men det varierar en hel del), så för mig som väger ca 80 kg så blir det 2x80 = 160g. (låter lite i överkant när jag tänker på det, men kan säkert stämma), det finns ett tak, vilket du kanske ville påpeka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kenan, vill du fortsätta beskriva argument som är ej relevanta eller som inte motsäger mina, skriva gärna PM till mig innan tråden här blir alltför ful. Jag vet att det är en härlig känsla att kunna hävda sig på ett stort öppet anonymt forum, (precis som jag gör nu i denna posten), men motstå frestelsen och skriv ett PM istället, är du snäll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fattar inte varför ni snackar deff här? j0dan behöver inte deffa omss

 

jag menar det, om han väger 60kg behöver han bara lägga på en massa?:shock:

 

Hej. Vi konstaterade redan tidigt att han inte skulle deffa. Några i tråden valde att argumentera mot? metoden som var föreslagen, och därför uppstod diskussionen. Jag har nu föreslagit till han som skrev mest att vi tar det i PM, så ni slipper deffdiskussionerna här!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ah snyggt, basic shit mao ;)

 

men de där med protte e ju modifierad sanning, skiten oxideras och vi får lite go energi av vårt extra protteintag :) har hellre för mkt protein som blir energi än att få energin från kolisar

 

 

mmmmmmmmm maaaaaat, är alltid hungrig när jag somnar fml

 

edit; ser inget drygt i vad någon skrivit, men vill ni bråka deff/bulk wadeveh så göra i min och metas db så får vi vara med och slåss. jag vill f.ö ner 10 kg hihihih

 

edit2; =( menar jag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ah snyggt, basic shit mao ;)

 

men de där med protte e ju modifierad sanning, skiten oxideras och vi får lite go energi av vårt extra protteintag :) har hellre för mkt protein som blir energi än att få energin från kolisar

 

 

mmmmmmmmm maaaaaat, är alltid hungrig när jag somnar fml

 

edit; ser inget drygt i vad någon skrivit, men vill ni bråka deff/bulk wadeveh så göra i min och metas db så får vi vara med och slåss. jag vill f.ö ner 10 kg hihihih

 

edit2; =( menar jag

 

Han skrev ut en matchema där han skrev vad han borde äta, inte hur mkt av vad, och så skrev han att han ska äta 6 ggr per dag för att ha konstant förbränning.

 

Skrev bara att han hade fel, då jag inte orkar argumentera om sånt. Men har skickat han en pm :P

 

Snackar redan massa med meta om träning på msn, tror de räcker för min del :P

 

Kan dock posta en kostchema som jag ska testa nu, sägs att man går ner 0,5 kg i veckan utan att förlora muskelmassa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Resor/Upplevelser

  • Besöka alla kontinenter
  • Besöka världens sju moderna underverk
  • Bestiga kebnekaise
  • Tågluffa ensam genom Europa med liten/minimal budget

 

Kul/Random

  • Gå på en blinddate
  • Bada i en fontän
  • Endast använda vänster hand i en vecka
  • Äta surströmming
  • Skriva en insändare till en tidning som publiceras
  • Gräva ner en "skatt"
  • Skriv ett CV och sök 10 olika jobb, gå på intervjuer om jag avancerar.
  • Sitt med på en rättegång
  • Jobba gratis en dag
  • Plocka upp en liftare
  • Medverka i en film som statist
  • Skapa en tävling
  • Måla en tavla
  • Göra en film
  • Skriva en lång lista över saker som gör mig glad och försöka dra nytta av den
  • Lära mig kända/film citat utantill, tex avrättningsscenen i Pulp Fiction
  • Skriva 10 vykort och skicka till random personer
  • Skicka old school brev till vänner
  • Spendera en dag med att tigga pengar på stan / panta burkar.
  • Skapa tryck och tryck dem på t-shirts
  • Ge presenter till alla som ger mig presenter på min födelsedag.
  • Skriv ett brev till mig själv om 5-10år
  • Ge en vän en anonym present utan orsak, utan att ta åt sig äran
  • Tatuera mig
  • Samla ihop en hejarklack och stödj ett knattelag i forboll/handboll i en random match
  • Prova på en ny sport
  • Snatta något obetydligt, ge tillbaks det och be om ursäkt
  • Gå på känd/klassisk stripklubb
  • Äta mat på en restaurang med två/tre stjärnor i Michelin guiden.

 

Välgörenhet

  • Skänka blod
  • Motivera andra att börja med välgörenhet
  • Starta en insamling som drar in minst 100 000kr
  • Skaffa ett fadderbarn
  • Sälja saker jag inte har användning för och skänka till välgörenhet

 

Skicklighet/Utmaning

  • Lösa rubiks kub (utan hjälpguider/ fusk)
  • Spendera en vecka hemma utan att röra en dator
  • Cykla 10 mil på en dag
  • Springa 1 mil under 40min
  • Springa 5km under 20min
  • Fullfölja Stockholm marathon
  • Springa Göteborgsvarvet på en tid under (???)
  • Nå en allmänt respekterad Elo ranking i Schack (???)
  • Sätta 360 med snowboard i ett rött hopp
  • Klara en 7a led utomhus i klättring
  • Lära mig surfa
  • Ta dykcertifikat
  • Klara att göra 100 militärarmhävningar i ett set
  • Skriva ett bra högskoleprov, 1,5-1,6+.
  • Göra ett officiellt Mensa-test
  • Ha sparat ihop 1 miljon i likvida medel
  • Bygga tillräckligt stora passiva inkomster att jag kan leva/klara mig på dem

 

Personlig utvekling / Livs +ev

  • Skaffa hund
  • Leva som en munk i minst 1 månad
  • Lära mig fotografera
  • Lära mig laga mat
  • Gå meditationskurs / Lära mig meditera
  • Göra en egen motivationsfilm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller på att skapa en bucket list (saker att göra innan jag dör) och tänkte vända mig hit för att få lite tips.

 

Alla tips uppskattas, allt från löjliga saker man kan göra som kan bidra till att man har en rolig historia att berätta till resemål man "måste" ha gjort. Ni kan bli inspirerade från ovanstående lista som är någon form av start.

 

Några ledande frågor:

Vilka platser/sevärdheter etc skulle ni rekommendera att besöka?

Vilka länder får man inte missa?

Uppleveleser/aktiviteter som att gå inkaleden, flyga helikopter över grad canion etc man inte ska missa?

Tips på saker man kan göra som sprider glädje?

Bedrifter med stor prestige, tex fullfölja marathon?

 

Mer specifika frågor:

Vad kan en allmänt respektabel Elo rating vara för en hobbyspelare?

Vad är en respektabel tid på Göteborgsvarvet för en hobbylöpare?

 

Med respektabel menar jag att jag tex ska kunna säga min tid till en löpare och han ska ärligt tycka att det är en helt ok/bra tid. Ungefär som milen under 40 min, fast aningen lättare.

 

TIA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...