Gå till innehåll

NLT - Rätt att höja all in?


Waggho

Recommended Posts

Hand #6376514-6798 at Idaho Falls (No Limit Hold'em)

Powered by UltimateBet

Started at 13/Jun/05 16:24:07

 

Kardinal is at seat 0 with $103.05.

Wakabayashi is at seat 1 with $54.20.

BrianNF is at seat 2 with $33.20.

Unabummer is at seat 3 with $23.25.

Christop33 is at seat 4 with $45 (sitting out).

meaculpa43 is at seat 5 with $30.50.

spikethecat is at seat 6 with $27.60.

wifeaway is at seat 7 with $28.25.

SULLY703 is at seat 8 with $38.40.

Mikem07 is at seat 9 with $24.90.

The button is at seat 3.

 

meaculpa43 posts the big blind of $.50.

 

Kardinal: Qs Jh

Wakabayashi: -- --

BrianNF: -- --

Unabummer: -- --

meaculpa43: -- --

spikethecat: -- --

wifeaway: -- --

SULLY703: -- --

Mikem07: -- --

 

Pre-flop:

 

spikethecat calls. wifeaway folds. SULLY703 folds.

Mikem07 folds. Kardinal raises to $2. Wakabayashi

folds. BrianNF folds. Unabummer re-raises to $3.50.

meaculpa43 folds. spikethecat folds. Kardinal

calls.

 

Flop (board: 7s Js 7d):

 

Kardinal checks. Unabummer bets $3.50. Kardinal

goes all-in for $99.55.

 

Pausar handen här. Vad tycker ni? Observera att Unabummer endast hade ~$22 kvar i stacken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror på om han synar med AK/AQ som missat flop eller med en hand som TT. Hur tomtig är han?

 

Antagligen fel. Med så lite kvar i stacken kan jag inte se honom folda ett överpar eller AJ. De enda händerna du slår som han kan tänkas ha är AQ/AK, har han AK i spader leder han.

 

Så jag sällar mig till skaran som säger fel.

 

Händer som han (eventuellt) synar med som du leder mot: TT, AQ, AK.

Händer som han synar med som krossar dig: AJ, QQ, KK, AK

Händer som leder knappt/har coinflip: AKs, AQs

 

Sedan vet jag inte hur tomtig han är. Synar han med Ax i spader eller Ax öht, eller typ KQ, så kanske detta move kan funka.

 

Men det beror helt på hur stor tomte han är och vad för händer han re-raisar med. Hur som helst tror jag att det är ett klart -EV spel att ställa in i detta läge med denna hand i längden.

 

Varför inte bara syna floppen och se vad som händer på turn? Det är större chans att han fjantbetar en missad AK hela vägen än att han foldar överpar eller synar med en missad AK när du ställer in honom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte hur du tänker.

Fruktansvärt fel spelat.

 

Att ens spela QJ.

 

Snälla...

 

 

Håller med.

 

QJ höjjer jag med på knappen om jag är först in, men i tidig position hamnar den i papperskorgen.

 

Enda gångerna jag kan se att det här spelet skulle vara bra, är om fi är en riktig tomte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som bakgrund till handen för er som kräks galla över mitt spel kan jag säga att det är en del av ett loose/aggro tempo som jag slår på då och då för att mixa upp mitt spel. Att spela QJ sådär är alltså ingenting som jag gör hela tiden. Att höja all in på det där viset var högst experimentellt men jag tänker såhär:

 

Det jag direkt reagerar på är den svaghet han visar. I potten ligger $7.50 och han satsar ~halv pott efter att jag har checkat? Jag har för vana att ofta höja sådan bets upp till pottstorlek för att veta var jag står: antingen lägger han sig eller så visar han att han har en hand som han gillar. Den här gången såg jag att han hade en liten stack och fick idén att gå all in.

 

Hur som helst, vilken hand ska vi sätta honom på? Ett svagt bett kan betyda antingen a) att han har en svag hand, b) att han har ett monster som han vill slöspela, eller c) att han semibluffar med ett drag. Av hans preflopspel att döma är det väldigt osannolikt att han skulle ha en sjua. Av monsterhänder återstår då bara JJ, vilket i och för sig är en möjlighet. Men har han inte JJ återstår bara att han har en svag hand eller ett drag, och mot en sådan hand är det mycket troligt att jag leder. Ni pratar om överpar men jag tror knappast att en sådan hand skulle lagt in ett sådant mesbett på floppen.

 

Jag kan inte säkert säga att det är +EV att göra så här, men jag tror att det är mycket hög sannolikhet att han lägger sig och jag tar hem de $7. Att syna floppen och se vad som händer på turn tycker jag inte känns bra, han har både position och kommandot i handen. Raise eller fold är mina enda alternativ och om jag nu ska visa en lösaggro image så är väl svaret givet. Att höja all in är förstås inte på något sätt självklart men nog får det mina motståndare att höja på ögonbrynen och då har jag uppnått mitt mål.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som bakgrund till handen för er som kräks galla över mitt spel kan jag säga att det är en del av ett loose/aggro tempo som jag slår på då och då för att mixa upp mitt spel. Att spela QJ sådär är alltså ingenting som jag gör hela tiden. Att höja all in på det där viset var högst experimentellt men jag tänker såhär:

 

Det jag direkt reagerar på är den svaghet han visar. I potten ligger $7.50 och han satsar ~halv pott efter att jag har checkat? Jag har för vana att alltid höja sådan bets upp till pottstorlek för att veta var jag står: antingen lägger han sig eller så har han visat att han har en hand han inte tänker släppa i första taget. Den här gången såg jag att han hade en liten stack och fick idén att gå all in.

 

Hur som helst, vilken hand ska vi sätta honom på? Ett svagt bett kan betyda antingen a) att han har en svag hand, b) att han har ett monster som han vill slöspela, eller c) att han semibluffar med ett drag. Av hans preflopspel att döma är det väldigt osannolikt att han skulle ha en sjua. Av monsterhänder återstår då bara JJ, vilket i och för sig är en möjlighet. Men har han inte JJ återstår bara att han har en svag hand eller ett drag, och mot en sådan hand är det mycket troligt att jag leder. Ni pratar om överpar men jag tror knappast att en sådan hand skulle lagt in ett sådant mesbett.

 

Jag kan inte säkert säga att det är -EV att göra så här, men jag tror att det är hög sannolikhet att han lägger sig och jag tar hem de $7. Att syna floppen och se vad som händer på turn tycker jag inte känns bra, jag har ingen position och han har kommandot i handen. Raise eller fold är mina enda alternativ och om jag nu ska visa en lösaggro image så är väl svaret givet. Att höja all in är förstås inte på något sätt självklart men nog får det mina motståndare att höja på ögonbrynen och då har jag uppnått mitt mål.

 

 

Hmm, enda gångerna jag bryr mig om min image är vid shorthanded spel.

 

Jag tror rätt så få spelare som spelar full-ring har nån bra koll på sina motståndare på nätet, speciellt på låga nivåer.

 

Men jag kan ha fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, enda gångerna jag bryr mig om min image är vid shorthanded spel.

 

Jag tror rätt så få spelare som spelar full-ring har nån bra koll på sina motståndare på nätet, speciellt på låga nivåer.

 

Men jag kan ha fel.

 

Jag tror du har rätt till stor del. Men: Alla märker en maniac. Han som alltid snor dina blinds, som höjer så du tvingas folda dina marginella händer, som du snart blir trött på och vill ta hela stacken av vid lämpligt tillfälle. Att någon är lösaggro är den lättaste readen av alla, och har någon väl satt den stämpeln på en sitter den kvar länge. Vilket ger action när man senare växlar tempo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, enda gångerna jag bryr mig om min image är vid shorthanded spel.

 

Jag tror rätt så få spelare som spelar full-ring har nån bra koll på sina motståndare på nätet, speciellt på låga nivåer.

 

Men jag kan ha fel.

 

Jag tror du har rätt till stor del. Men: Alla märker en maniac. Han som alltid snor dina blinds, som höjer så du tvingas folda dina marginella händer, som du snart blir trött på och vill ta hela stacken av vid lämpligt tillfälle. Att någon är lösaggro är den lättaste readen av alla, och har någon väl satt den stämpeln på en sitter den kvar länge. Vilket ger action när man senare växlar tempo.

 

Eftersom blindsen passerar så sällan och man är inblandad i så få potter i full-ring spel så vetefan om jag skulle märka av det så himla mycket. Beror på hur mycket man fokuserar på spelet, om man spelar flera bord samtidigt osv.

 

Men det är möjligt att jag skulle göra en note som "Fisk" :D

Om jag såg dig involverad i potter med skräpkort hela tiden vill säga..

 

Men som nån sa ovan borde du nog testa o lira short-handed

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som nån sa ovan borde du nog testa o lira short-handed

Nja, shorthanded är inte riktigt min grej... där måste man ju vara mer eller mindre lösaggro och det är inte min naturliga stil, den är mer tight. Experimenterar som sagt med att mixa upp med mycket höjningar och det har fungerat helt okej hittills.

 

Men kom igen, jag vill ha fler kommentarer efter att jag har förklarat mitt spel. Attackera svaghet, är det inte det det handlar om?

 

Förstår inte hur du tänker.

Fruktansvärt fel spelat.

 

Att ens spela QJ.

 

Snälla...

 

Ja du grooch... minns en hand från din dagbok där du spelade QT lite märkligt. Visserligen från small blind, men det gäller ju att vara lite tight på floppen också eller? Syna nära 3x pott med hålstegedrag...? Jag betackar mig för kommentarer i din ton.

 

#Game No : 2112435846

***** Hand History for Game 2112435846 *****

$50 NL Hold'em - Friday, May 27, 02:27:16 EDT 2005

Table Table 37409 (6 max) (Real Money)

Seat 3 is the button

Total number of players : 6

Seat 1: mjkelly83 ( $76.6 )

Seat 2: ofcourselose ( $16.5 )

Seat 3: ahsu2004 ( $59.37 )

Seat 4: poolisen ( $171.1 )

Seat 5: crighton ( $60.05 )

Seat 6: Chrisg113 ( $50 )

poolisen posts small blind [$0.25].

crighton posts big blind [$0.5].

Chrisg113 posts big blind [$0.5].

** Dealing down cards **

Dealt to poolisen [ Ts Qc ]

Chrisg113 checks.

mjkelly83 folds.

ofcourselose folds.

ahsu2004 calls [$0.5].

poolisen calls [$0.25].

crighton checks.

** Dealing Flop ** [ Ah, 7d, Ks ]

poolisen checks.

crighton checks.

Chrisg113 bets [$5.5].

ahsu2004 folds.

poolisen calls [$5.5].

crighton folds.

** Dealing Turn ** [ Kc ]

poolisen checks.

Chrisg113 checks.

** Dealing River ** [ Jh ]

poolisen bets [$15].

Chrisg113 raises [$30].

poolisen calls [$15].

poolisen shows [ Ts, Qc ] a straight, ten to ace.

Chrisg113 doesn't show [ 9d, Ac ] two pairs, aces and kings.

poolisen wins $73 from the main pot with a straight, ten to ace.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovars.

Men, QT är inte en hand jag gillar på något sätt.

Men tyckte inte det kändes speciellt farligt att lägga ut $5 för att jaga min hålstege, sen fick jag rivern gratis och klonka, så ere ibland.

 

Inte för att ditt spel är fel ibland, klart man måste spela lite såna händer då och då. Men att gå all in utan att veta vad FI har kanske inte är det bästa. Jag riskerade ju trots allt inte mer än $5 när jag spelade QT den gången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Raisa QJo - Fel

2. Syna shortstacks re-raise med QJo - Fel

3. Gå all-in och riskera 2x pott för att vina en minipott du inte ens skulle varit inblandad i - Fel

4. Spela som en maniac i "reklamsyfte" - Fel

5. Be om feedback och sedan inte ta till sig av den - Fel

 

 

Som du kan se är det en del saker som jag tycker du kunde gjort bättre ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du grooch... minns en hand från din dagbok där du spelade QT lite märkligt. Visserligen från small blind, men det gäller ju att vara lite tight på floppen också eller? Syna nära 3x pott med hålstegedrag...? Jag betackar mig för kommentarer i din ton.

Är det inte lite fånigt att dra upp; "Ska du säga, för du gjorde såhär en gång...!" Det var väl ändå hur du spelade den här handen vi diskuterade här? Inte för att hugga, förstår en del av dina resonemang... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Raisa QJo - Fel

2. Syna shortstacks re-raise med QJo - Fel

3. Gå all-in och riskera 2x pott för att vina en minipott du inte ens skulle varit inblandad i - Fel

4. Spela som en maniac i "reklamsyfte" - Fel

5. Be om feedback och sedan inte ta till sig av den - Fel

 

 

Som du kan se är det en del saker som jag tycker du kunde gjort bättre ;)

 

Mycket vältalat, Stoneburg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det var kanske lite fånigt... :) Tyckte bara inte om tonen i groochs inlägg och kände mig hämndsugen :P Sorry för det.

 

1. Raisa QJo - Fel

2. Syna shortstacks re-raise med QJo - Fel

3. Gå all-in och riskera 2x pott för att vina en minipott du inte ens skulle varit inblandad i - Fel

4. Spela som en maniac i "reklamsyfte" - Fel

 

Här känner jag att det ena följer av det andra. Dvs. tycker man att det är fel att spela som en maniac i reklamsyfte så är hela handen åt skogen spelad. Accepterar man dock maniacstilen, är det inte fel att höja med QJo (även om jag gärna skulle haft bättre position). Det är heller inte fel att syna en reraise för att se floppen, och det är enligt mig inte fel att återta kommandot/attackera hans svaghet genom att höja hans bet. En normal höjning skulle varit 2-3 gånger hans bet, dvs. runt $10. Har han sen bara tio dollar kvar att satsa på turn och river har jag svårt att se att dessa inte skulle gå in i stacken om han synar nu så det kanske är lika bra att trycka in dem direkt? Återigen är jag inte säker på det här med att gå all in, men vi kan låtsas att jag höjde till $10 istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är de fyra vanligaste händerna folk re-raisar med preflop?

 

AA

KK

QQ

AK

 

I den ordningen. Hur många av dessa leder du mot? En. AK, såvida den inte är i spader, då är det ett coinflip. Mot AA-QQ ligger du ljusår efter, detsamma mot JJ och AJ eller KJ, A7s, 77 om han gjort en riktigt loose/aggro re-raise.

 

I stort sett enda någorlunda rimpliga handen du leder mot är AK och du har näst intil noll i fold equity eftersom han är en shortstack. Vill du att jag ska säga att du spelade handen jättebra eller? För det verkar så. Visst, du kan ju syna hans re-raise iom de fina potoddsen men du har ju nästan inga implicita odds och måste antagligen träffa minst tvåpar för att vinna, vilket du inte kommer att göra särskilt ofta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du att jag ska säga att du spelade handen jättebra eller? För det verkar så.

 

Jag uppskattar all kritik av handen såvida den innehåller argument och inte är skriven i en "klappa-på-huvudet-ton". Dina inlägg uppfyller alltså kraven för uppskattning - likväl vill jag bemöta kritiken eftersom detta är en diskussion och en sådan måste ha två sidor, annars lär man sig inget av den.

 

Så: visst kan man sätta honom på ett högt par efter hans reraise preflop. Men när han satsar halva potten efter att det har checkats till honom tycker jag att det vore ett väldigt märkligt spel med ett överpar. KJ, AJ, AA, KK, QQ - alla dessa händer bör i rimlighetens namn betta pott eller närapå för att ta hem handen där och då. Ingen av dessa händer vill se fler kort med färgdraget ute! Att spela AA på det här viset vore helt sjukt. Antingen har han en färdig kåk, ett färgdrag eller ingenting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du att jag ska säga att du spelade handen jättebra eller? För det verkar så.

 

Jag uppskattar all kritik av handen såvida den innehåller argument och inte är skriven i en "klappa-på-huvudet-ton". Dina inlägg uppfyller alltså kraven för uppskattning - likväl vill jag bemöta kritiken eftersom detta är en diskussion och en sådan måste ha två sidor, annars lär man sig inget av den.

 

Så: visst kan man sätta honom på ett högt par efter hans reraise preflop. Men när han satsar halva potten efter att det har checkats till honom tycker jag att det vore ett väldigt märkligt spel med ett överpar. KJ, AJ, AA, KK, QQ - alla dessa händer bör i rimlighetens namn betta pott eller närapå för att ta hem handen där och då. Ingen av dessa händer vill se fler kort med färgdraget ute! Att spela AA på det här viset vore helt sjukt. Antingen har han en färdig kåk, ett färgdrag eller ingenting.

 

 

Om jag vet att det sitter en lös-aggro med i handen som mer eller mindre garanterat kommer att raisa mig med litet vad som helst bara för att försöka stjäla potten så skulle jag mycket väl kunna spela AA-JJ så här och hoppas att comitta fi till potten. Om fi mesbetar på min minhöjning kan jag alltid gå all-in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...