KungKroon Postad 3 Juli , 2010 Rapport Share Postad 3 Juli , 2010 Tänk dig att du och din motståndare står på en och samma gungbräda. Den som befinner sig högst upp i luften är den som tjänar pengar. Ju större avstånd det är mellan dig och din motståndare, desto mer pengar kommer den som är högst upp att vinna. Om du alltid står i mitten på gungbrädan kommer du självklart alltid att vara högre upp än din motståndare (om han inte också står i mitten). Om motståndaren flyttar sig ens en liten bit åt höger eller vänster, kommer brädan tippa och han åker en liten bit neråt. Ju längre han går mot kanten, desto mer faller han obv. Nu till det intressanta. Om din motståndare har flyttat sig 1.5m till höger, så kan du lugnt stå kvar i mitten och titta ner på honom. Men du kan också flytta dig 1.4m till vänster för att utöka avståndet ytterligare (ni väger lika mycket). Akta bara så att du inte går för långt. Om du står på gungbrädans mitt spelar du spelteoretiskt optimal poker. När du går åt vänster för att motståndaren går åt höger, så exploaterar du honom. Men tänk om du inte har en susning om vart mitten på gungbrädan är! Hur vet du då hur långt du ska flytta dig? Hur vet du vart din motståndare står? Du springer runt i blindo på brädan och har ingen aning. Spelaren som har bäst koll på vart mitten kommer oftast att befinna sig närmast den, och därför gå vinnande ur striden. Man bör alltid börja en analys med att lokalisera mitten (GTO). Om man känner sig tillräckligt säker på vart mitten är och vart ens motståndare befinner sig i förhållande till den, kan man kanske våga sig på att ta några steg ifrån den. Så när ni analyserar en HH bör ni först "fastställa" vad som är spelteoretiskt korrekt och sedan göra exploativa justeringar, om ni nu känner att ni måste. Här kommer en fin bild för att jag är sjukt pedagogisk: Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Emilio Postad 3 Juli , 2010 Rapport Share Postad 3 Juli , 2010 kan inte alla slå sig samman för att på ett så pedagogiskt vis som möjligt förklara allting för all fisk? riktigt kungligt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
KungKroon Postad 3 Juli , 2010 Författare Rapport Share Postad 3 Juli , 2010 Insåg under sömnen att det fanns en hel del fel här, men huvudpoängen är bra iaf Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Klyka Postad 3 Juli , 2010 Rapport Share Postad 3 Juli , 2010 Klyka likes your post. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Joeduck Postad 3 Juli , 2010 Rapport Share Postad 3 Juli , 2010 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
wetoge Postad 28 Juli , 2010 Rapport Share Postad 28 Juli , 2010 Jag kan inte förstå riktigt hur denna tråd hjäpler till i ens önskan att bättre kunna spela poker, men det kanske är nåt jag missat. Man ska inte syfteslöst bortabstrahera sig från det man försöker förklara, med såna, egentilgen rätt ytliga, metaforer. Abstraktionens domän ska bara ta vid när språket tills dess inte hade redskap att hantera koncepten i fråga. I fallet med poker, som är helt komplett i kvinnors och mäns naturliga språk, ser jag ingen som helst poäng i att abstrahera, även då man kan inbilla sig, här, att det som har gjorts var att konkretisera. Jag hoppas som ny medlem att de andra idéerna inom "analysen" här på forumet faktiska har med kunskap att göra, där man inte bara nyttjar truismer i sina förklaringsmodeller av slaget: Det är inte bra att spela dåligt i poker om man vill vinna. Vill man vinna ska man försöka spela så bra som möjligt. Uttalanden i stil med detta, vilket är vad tråden här verkar va fylld med, innehåller i det närmast ingen information annat än syntaktisk, och tillför således inget nytt rent konceptuellt. Detta är dock en bra hjälp! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Klyka Postad 28 Juli , 2010 Rapport Share Postad 28 Juli , 2010 Välkommen till forumet, wetoge. Du missade nog den spelteoretiska poängen i KungKroons inlägg en smula, men ditt vokabulär är ganska bra iaf. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mr.Lajban Postad 28 Juli , 2010 Rapport Share Postad 28 Juli , 2010 Tjena Kunkkron! Jag gillar din liknelse och anser att det ligger väldigt mycket i ditt inlägg. (Ville bara väga upp mot en och annan skeptiker ) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
okocha Postad 30 Juli , 2010 Rapport Share Postad 30 Juli , 2010 orka tramsa en massa när nån väl skriver nått bra. varningar på alla inlägg som är orelaterade till op imo Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Klyka Postad 30 Juli , 2010 Rapport Share Postad 30 Juli , 2010 orka tramsa en massa när nån väl skriver nått bra. varningar på alla inlägg som är orelaterade till op imo +1 jag väntar på min infraction Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Crappy Postad 30 Juli , 2010 Rapport Share Postad 30 Juli , 2010 Jahapp Då har jag arbetat lite Då var Lingobattlen avdelad hit http://pokerforum.nu/forum/off-topic/62261-lingobattle-avdelat-fran-analysera-hh.html Varningar tycker jag personligen vi kan hoppa över, det var trotts allt riktigt roligt, även om det var på fel ställe Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Memory Postad 30 Juli , 2010 Rapport Share Postad 30 Juli , 2010 Varningar tycker jag personligen vi kan hoppa över, det var trotts allt riktigt roligt, även om det var på fel ställe Varför då? Hade det varit någon annan än en exmod hade det antagligen rengat infractions. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Klyka Postad 30 Juli , 2010 Rapport Share Postad 30 Juli , 2010 Nej, Crappy jobbar inte så. Han har den goda smaken att oftast bara avdela. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Crappy Postad 30 Juli , 2010 Rapport Share Postad 30 Juli , 2010 Absolut inte. För det första var Klyka mod långt innan mig (tror jag ) Mao har jag inga modband till honom För det andra, skulle fler varnas isf. För det tredje, inget ont i det som varit. För det fjärde och viktigast. Vi ska, eller iaf jag, jag talar kanske bara för mig själv här, försöka flytta istället för att radera och varna. Självklart då så länge det inte handlar om personangrepp, eller dyl. Dessutom är det i vissa forumdelar totalförbjudet med trams, där kommer det fortfarande regna varningar NU ÅTER TILL TOPIC, Fler åsikter om detta tas i "Om pokerforum" delen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ettkorv Postad 5 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 5 Augusti , 2010 Tänk dig att du och din motståndare står på en och samma gungbräda. Den som befinner sig högst upp i luften är den som tjänar pengar. Ju större avstånd det är mellan dig och din motståndare, desto mer pengar kommer den som är högst upp att vinna. Om du alltid står i mitten på gungbrädan kommer du självklart alltid att vara högre upp än din motståndare (om han inte också står i mitten). Om motståndaren flyttar sig ens en liten bit åt höger eller vänster, kommer brädan tippa och han åker en liten bit neråt. Ju längre han går mot kanten, desto mer faller han obv. Nu till det intressanta. Om din motståndare har flyttat sig 1.5m till höger, så kan du lugnt stå kvar i mitten och titta ner på honom. Men du kan också flytta dig 1.4m till vänster för att utöka avståndet ytterligare (ni väger lika mycket). Akta bara så att du inte går för långt. Om du står på gungbrädans mitt spelar du spelteoretiskt optimal poker. När du går åt vänster för att motståndaren går åt höger, så exploaterar du honom. Men tänk om du inte har en susning om vart mitten på gungbrädan är! Hur vet du då hur långt du ska flytta dig? Hur vet du vart din motståndare står? Du springer runt i blindo på brädan och har ingen aning. Spelaren som har bäst koll på vart mitten kommer oftast att befinna sig närmast den, och därför gå vinnande ur striden. Man bör alltid börja en analys med att lokalisera mitten (GTO). Om man känner sig tillräckligt säker på vart mitten är och vart ens motståndare befinner sig i förhållande till den, kan man kanske våga sig på att ta några steg ifrån den. Så när ni analyserar en HH bör ni först "fastställa" vad som är spelteoretiskt korrekt och sedan göra exploativa justeringar, om ni nu känner att ni måste. Här kommer en fin bild för att jag är sjukt pedagogisk: har du gto ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
honest99 Postad 9 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 9 Augusti , 2010 Så när ni analyserar en HH bör ni först "fastställa" vad som är spelteoretiskt korrekt och sedan göra exploativa justeringar, om ni nu känner att ni måste. Underbat post! För att fastställa jämvikten eller finna mitten på brädan går man väl sakta i olika riktningar för att observera om man stiger eller sjunker, eller har du en bättre strategi? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
wetoge Postad 9 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 9 Augusti , 2010 är det än nån som kan förklara vad fan denna tråd är bra för?! att det finns en massa nissar därute som bara nickar med i truismer är ju skrattretande, som om det är en bekräftelse på att trådinitiatorn inte behöver känna sig nere för att han var tvungen att omgå 6:e klass i sin tur pgaa han är decemberfödd Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
honest99 Postad 9 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 9 Augusti , 2010 är det än nån som kan förklara De flesta fösöker förklara med hjälp av sten, påse och sax, vilket inte alls förmedlar att en GTO faktiskt vinner mot en icke GTO. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Klyka Postad 9 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 9 Augusti , 2010 Dena tråd är till för att de som är intresserade av GTO ska ha något att prata om och de som inte vet vad GTO är ska på ett naturligt sätt kunna visa sin okunskap i nämnda ämne. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts