Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tjena,

Jag undrar vad formeln är eller hur det ser ut när man ska räkna ut hur ofta fi i BB måste folda mot våran steal på SB för stealen ska vara profitabelt direkt?

Alltså, det är foldat till oss på SB och vi försöker stjäla BB genom att öppna till 4BB. Hur ofta måste BB folda för att det ska bli profitabelt att öppna varenda SB vs BB mot fi?

Säkert enkelt svar och dum fråga men jag frågar ändå. =)

Postad
Tjena,

Jag undrar vad formeln är eller hur det ser ut när man ska räkna ut hur ofta fi i BB måste folda mot våran steal på SB för stealen ska vara profitabelt direkt?

Alltså, det är foldat till oss på SB och vi försöker stjäla BB genom att öppna till 4BB. Hur ofta måste BB folda för att det ska bli profitabelt att öppna varenda SB vs BB mot fi?

Säkert enkelt svar och dum fråga men jag frågar ändå. =)

3.5/5=70%

Postad
3.5/5=70%

Det där är ingen formel utan ett uttryck. :-P

Ok tack, tror jag fattar nu. Vi offrar 3.5 för att vinna 1.5.

3.5:1.5 = 3/5 = 70%

Hmm det där går inte ihop.

P(Win) * Blinds - P(Lose) * Bet = 0

Där har du break even. Så:

P(Win) * Blinds = P(Lose) * Bet

P(Lose) = 1 - P(Win), så

P(Win) * Blinds = [1 - P(Win)] * Bet

P(Win) * Blinds = Bet - P(Win) * Bet

P(Win) * Blinds + P(Win) * Bet = Bet

P(Win) * (Blinds + Bet) = Bet

P(Win) = Bet / (Blinds + Bet)

P(Win) = 3.5 / (3.5 + 1.5)

P(Win) = 3.5 / 5

P(Win) = 70%

För att vara övertydlig. :mrgreen:

Postad
Det där är ingen formel utan ett uttryck. :-P

Hmm det där går inte ihop.

Där har du break even. Så:

P(Win) * Blinds = P(Lose) * Bet

P(Lose) = 1 - P(Win), så

P(Win) * Blinds = [1 - P(Win)] * Bet

P(Win) * Blinds = Bet - P(Win) * Bet

P(Win) * Blinds + P(Win) * Bet = Bet

P(Win) * (Blinds + Bet) = Bet

P(Win) = Bet / (Blinds + Bet)

P(Win) = 3.5 / (3.5 + 1.5)

P(Win) = 3.5 / 5

P(Win) = 70%

För att vara övertydlig. :mrgreen:

Det ska vara P(win | fold)*P(fold)*blinds + P(win | call)*P(call)*bet = P(fold)*blinds + P(win | call)*(1-P(fold))*bet

= P(lose)*bet = P(call)*P(lose | call)*bet = (1-P(fold))*(1-P(win | call))*bet

= (1 - P(fold) - P(win | call) + P(fold)*P(win | call))*bet

P(fold)*blinds + (-1 + P(fold) + 2*P(win | call) - 2*P(fold)*P(win | call))*bet = 0 (om man inte tittar på jämvikten står vinsten i högerledet)

Eller varför ska vi inte ta hänsyn till de gånger BB synar och vi vinner?

Postad
För att det är något helt annat än preflopspel. Dessutom bör vi förlora och inte vinna pengar postflop.

Om vi bör förlora pengar postflop så borde det ju vara överlägset att check-folda alla gator. Då kan vi inte ha sämre $EV än 0.

Jag vet inte om du bara formulerade dig dåligt eller om det var en tankevurpa, hur som helst så verkar du så trevlig och jag gillade leoovideon så jag säger till.

Postad
Om vi bör förlora pengar postflop så borde det ju vara överlägset att check-folda alla gator. Då kan vi inte ha sämre $EV än 0.

Jag vet inte om du bara formulerade dig dåligt eller om det var en tankevurpa, hur som helst så verkar du så trevlig och jag gillade leoovideon så jag säger till.

Haha tack tack! Kan nog inte skylla på felformulering, så får bli tankevurpa :S

Samtidigt känner jag iofs fortfarande att jag har rätt :S

Om båda spelarna är exakt lika bra, så kommer väl spelaren oop att förlora pengar? Anledningen till att vi inte ska checkfolda 100% är att det redan finns pengar i potten.

Fakeedit: Aha!! Då kanske man kan kalla det felformulering iaf! :D

Alla fattar? =)

Edit: För att förtydliga: Vi kommer förlora pengar postflop, men inte mer än 4bb :)

Anekdotedit: När det diskuterades pokerteori i Portugal tillsammans med hela eliten minus Rebonius, blev jag eld och lågor över att jag hade kommit på att man skulle folda allt utom AA SB vs BB first in, för att jag trodde man skulle backa mer än 0.5BB post :lol:

Postad

Missuppfattade helt. Trodde det var all-in.

Men 70 % är så stor del han kan lägga och man går breakeven även om man sen open-foldar varje gång han synar. Och det var kanske det OP menade med "direkt"?

Postad
Det ska vara P(win | fold)*P(fold)*blinds + P(win | call)*P(call)*bet = P(fold)*blinds + P(win | call)*(1-P(fold))*bet

= P(lose)*bet = P(call)*P(lose | call)*bet = (1-P(fold))*(1-P(win | call))*bet

= (1 - P(fold) - P(win | call) + P(fold)*P(win | call))*bet

P(fold)*blinds + (-1 + P(fold) + 2*P(win | call) - 2*P(fold)*P(win | call))*bet = 0 (om man inte tittar på jämvikten står vinsten i högerledet)

Eller varför ska vi inte ta hänsyn till de gånger BB synar och vi vinner?

För att OP frågade om formeln för när vi visar en direkt profit på vår steal, dvs när vår FE utan hänsyn till vad vi kan vinna post flop eller genom SD gör att raisen är EV+.

Så nej, din formel svarar inte på frågan, men min gör det. :-P

Postad
För att OP frågade om formeln för när vi visar en direkt profit på vår steal, dvs när vår FE utan hänsyn till vad vi kan vinna post flop eller genom SD gör att raisen är EV+.

Så nej, din formel svarar inte på frågan, men min gör det. :-P

Helt rätt, läs inlägget precis ovanför.

Postad

intressant frågeställning som man någonstans redan visste svaret på.. Men hur ofta bör vi i BB 3beta Steela mot Sb, säg att Sb höjer 4bb 70% av gångerna och han har en legit hand 15% av gångerna och foldar resten mot våran 3 bet? eller hur ska man se på det problemet? vet inte om jag är seg i huvet nu bara:-D

Postad
intressant frågeställning som man någonstans redan visste svaret på.. Men hur ofta bör vi i BB 3beta Steela mot Sb, säg att Sb höjer 4bb 70% av gångerna och han har en legit hand 15% av gångerna och foldar resten mot våran 3 bet? eller hur ska man se på det problemet? vet inte om jag är seg i huvet nu bara:-D

vi kanske kan syna AA för värde.