Gå till innehåll

Dagen läskigaste river.


Recommended Posts

  • Svars 58
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Yo!

Jag tycker en check på floppen är helt okej, eftersom vi har ess hög och slår alla ess höga som försöker ta showdown. Dessutom vill jag inte bli checkraisad ifrån min hand som kan syna/höja en turnlead om vi får färgdraget.. Men eftersom du inte verkar resonera som jag(?) så tycker jag du borde cbettat, jag kommer till anledningen strax..

 

På river har han cirka 30-35 kombinationer av händer som har färgen, baserat på hans 61% call open. Flattar han AQ ur position ?

Jag tror inte han har KT eller JT när han checkraisar turn! 45 gör nog inte detta spelet heller, så jag skulle vilja påstå att hans range är polariserad.

 

Iochmed att jag tror hans range är polariserad så hade jag baserat mitt beslut på hans turntajming-"tell" ! Det var där hans hand bestämde riktning.. Visste han att han skulle checkraisa turn, / funderade han på att leda ut?.. Rivertajmingen skulle jag vilja påstå inte spelar någon roll alls. Händer som shovar för värde vet att dom shovar för värde.. Händer som är luft måste shova för att vinna.. Sen att inte förglömma: turncheckraise -> rivershove är den enda linjen han kan ta i handen, som har någon nämnvärd foldequity öht.

Om han inte "kan" leda ut för 1.5x pottsize två gator dvs...

 

Varför öppnar du inte till 3.5-4x preflopp om han synar så mkt preflopp?

En av alla anledningarna till att folk ber dig cbetta floppen är för att slippa det här tuffa beslutet på river, du har ju fan ingen aning om vad du ska göra. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yo!

Jag tycker en check på floppen är helt okej, eftersom vi har ess hög och slår alla ess höga som försöker ta showdown. Dessutom vill jag inte bli checkraisad ifrån min hand som kan syna/höja en turnlead om vi får färgdraget.. Men eftersom du inte verkar resonera som jag(?) så tycker jag du borde cbettat, jag kommer till anledningen strax..

 

På river har han cirka 30-35 kombinationer av händer som har färgen, baserat på hans 61% call open. Flattar han AQ ur position ?

Jag tror inte han har KT eller JT när han checkraisar turn! 45 gör nog inte detta spelet heller, så jag skulle vilja påstå att hans range är polariserad.

 

Iochmed att jag tror hans range är polariserad så hade jag baserat mitt beslut på hans turntajming-"tell" ! Det var där hans hand bestämde riktning.. Visste han att han skulle checkraisa turn, / funderade han på att leda ut?.. Rivertajmingen skulle jag vilja påstå inte spelar någon roll alls. Händer som shovar för värde vet att dom shovar för värde.. Händer som är luft måste shova för att vinna.. Sen att inte förglömma: turncheckraise -> rivershove är den enda linjen han kan ta i handen, som har någon nämnvärd foldequity öht.

Om han inte "kan" leda ut för 1.5x pottsize två gator dvs...

 

Varför öppnar du inte till 3.5-4x preflopp om han synar så mkt preflopp?

En av alla anledningarna till att folk ber dig cbetta floppen är för att slippa det här tuffa beslutet på river, du har ju fan ingen aning om vad du ska göra. :P

 

Först, tack för ett grymt svar! Ja jag dubbelkollade och har ju räknat helt fel med combosarna. 58 totala suitade ruterhänder blir ca 30-40 kombos ja. Bör nog räkna om bluff rangen då åxå:

Ruter ess eller kung med 9 lr lägre kicker = 48 combos, nu checksynar han många av dem händerna på turn men iaf några kombos av dem kommer finnas i hans river betting range.

Stegdragen: A2 och A3 (9 combos pga ovanstående), 78o, 76o, 86o = totalt 54 combos.

Så totala antalet bluffar han "kan" ha är 102 st. Nu är många av dem mer osannorlika än andra, men om vi antar att han aldrig har nått helt random som tex T6o så kan vi nog anta det som en rimlig range.

Så 102 bluffar 40 värde händer. Han måste bluffa med ca 20 st av sina 102 bluff combos för att vi ska brejka even på en syn. Eller e jag ute och cyklar igen?

 

Jag struntar oftast i timingtells, folk kan hur lätt som helst sitta och vara tricky och hollywooda eller så var det bara att bruden snackade med han just exakt vid det beslutet eller att det hände nått kul på TV / i webbläsaren. Dock om han klickar as snabbt kan man kanske läsa in nått i det om man sett snabb timing = stål eller snabb timing = bluff flera gånger tidigare. Vilket jag inte hade.

 

Bra poäng ang fold equity, det gör bet sizingen mindre "läskig". Speciellt med tanke på att flushen mycket väl kan beta mindre.

 

Nog dax att berätta hur handen slutade, jag steksynade och han fläkte upp 7s9r för 9högt FD på turn. Så jag tror att ovanstående bluffrange är alldeles för smal. Men även utan den infon att han kan spazz bluffa så lutar det lite mer mot syn än fold på rivern, just pga att han är så polariserad och en bluffgubbe vilket var readen jag hade hunnit fått.

 

Angående PFR eller ej: Båda dina anledningar hade jag med i tanken när jag inte cbeta. Plus att det är rent teoretiskt är fel att beta när han verken kan folda bättre eller syna sämre. iaf inte med stor marginal nog för att det ska vara värt att riskera folda bästa handen samt att öka variansen.

Och om man nu måste ändra open sizen, så tycker jag snarare att man ska sänka den. Han foldar inte ofta nog för att vi ska få bra värde på 3x steal plus att vi inte ens är 100bb deep så det kommer inte vara omöjligt att få in degen postflop endå. Sedan så 3 betar folk mycket mer mot minraises så troligtvis är det inte bra att öppna 2x mot den här snubben bara av den anledningen.

Angående 4x, då vi har MYCKET färre "värdehänder" än air i vår open range tycker jag det inte är bra att öppna större plus att vi ökar variansen mot en snubbe som inte bangar på att sätta oss i sjukt svåra spots med sina random händer.

Så jag tror att 3x:a är det minst sämsta alternativet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang cb flop... om du har tillräckligt hög cb, som du bör ha HU, måste du ju balansera det med värdehänder.

 

Eftersom värdehänder inte dyker upp särskilt ofta HU så tenderar CB-rangen till att kraftigt vikta åt bluffhållet, vilket en vaken fi lätt kan exploatera.

 

Av den anledningen bör en del "lighta" värdehänder som Ax ingå i cb-rangen imo.

 

Om man däremot checkar bakom en hel del på flopp så behöver man inte cba Ax.

 

Så det handlar inte strikt om att sämre händer ska syna, bättre folda, när balansen kommer in o spelar roll.

 

Vidare bör du få action av en hel del drag HU som du leder mot så visst kan du få syn av sämre händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang cb flop... om du har tillräckligt hög cb, som du bör ha HU, måste du ju balansera det med värdehänder.

 

Eftersom värdehänder inte dyker upp särskilt ofta HU så tenderar CB-rangen till att kraftigt vikta åt bluffhållet, vilket en vaken fi lätt kan exploatera.

 

Av den anledningen bör en del "lighta" värdehänder som Ax ingå i cb-rangen imo.

 

Om man däremot checkar bakom en hel del på flopp så behöver man inte cba Ax.

 

Så det handlar inte strikt om att sämre händer ska syna, bättre folda, när balansen kommer in o spelar roll.

 

Vidare bör du få action av en hel del drag HU som du leder mot så visst kan du få syn av sämre händer.

 

Hmmm, asså sorry. Nu måste jag va lite dryg igen:

[ ] No money heads up ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, gick ner i stakes efter en ganska hård downswing + tilt period. =) 1k och 2k e väl mina standard stakes nu dock.

 

Och angående dig som person.. Jag spelar 6-max $0.25/0.5 så sluta upp med dina fåniga fördomar nu... Jag har varit regg på HU-borden i ~ 2 veckor av min karriär.

En människas förmåga har inget med tur eller otur att göra, i motsats till poker. Vissa missar helt enkelt sina färgdrag, medans andra alltid träffar dom. Då kan man sitta på botten och ge råd åt dom som alltid träffar sina färgdrag. Det är vi här nere på botten som sluter pokerns cirkel helt enkelt, cred till oss! :)

And I hate it down here!

 

---- edit -

Angående timingtells; du missar verkligen något där. En polariserad range vet ALLTID på denna rivern vad som ska göras. Och just det är min poäng, instabettade han eller inte? -Han visste redan på turn att han skulle shova "alla" rivers. Det är därför du ska kolla på turntimingen. Om han checkade till dig ganska fort på turn, så kom han förmodligen på denna häftiga linje EFTER att han checkat, eller EFTER att du bettat. Däremot om han ens funderade på att leda ut turn, hade han haft en värdehand oftare än man kan tro.

.. Och vanligtvis så bettar nooben pott när han vill veta "hur ofta du behöver folda för att han ska gå plus", för matte är ju svårt.

See my point?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och angående dig som person.. Jag spelar 6-max $0.25/0.5 så sluta upp med dina fåniga fördomar nu... Jag har varit regg på HU-borden i ~ 2 veckor av min karriär.

En människas förmåga har inget med tur eller otur att göra, i motsats till poker. Vissa missar helt enkelt sina färgdrag, medans andra alltid träffar dom. Då kan man sitta på botten och ge råd åt dom som alltid träffar sina färgdrag. Det är vi här nere på botten som sluter pokerns cirkel helt enkelt, cred till oss! :)

And I hate it down here!

 

Färgdrag? När man blir lite bättre så börjar man sätta flasherna redan på flop. Det där med att spela drag e mest ett micro stakes fenomen.

 

Nä jag står fast vid min tidigare åsikt ang timingtells.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

snälla nikko, sluta posta. bara sluta. posta aldrig igen

snälla snygglenn, sluta leka, väx upp. och flytta härifrån till flashback med dina äckligt ointressanta inlägg. och by the way så bet/callar vi inte AK hög på T53, för att checksyna turnbet och syna ner en shove tom. Vilken jävla hand leder du över egentligen, AQ? Just det, du kan inte folda bästa handen någonsin. Du är ju hero of nl100. Och det är därför du försöker pissa på andra, och förmodligen är sverigedemokrat. Hoppas blixten tar dig

 

 

ursäkta offtopic ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sjukt vad du måste utvecklats på den här tiden eftersom du inte vet vad du ska göra med 10orna i din andra post.

 

Inte lätt å tänka när man e back 20k! Men du behöver inte oroa dig, jag hittade hem till plusset och har grindat tillbaks allt med råge.

 

o6gqrd.jpg

 

Graf i SEK. ca 15bb/100.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...