Gå till innehåll

Bleeeh


boman

Recommended Posts

  • Svars 111
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Vad har PUL med det här att göra? Vi har inget register. Det här är en allmän handling, du får trycka upp den i tusen ex och dela ut den på stan om du känner för det.

 

Bra gjort boman.

 

Fel, detta är precis det man inte får göra enligt PUL ;-)

 

Domar får bara publiceras om man maskar personuppgifterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur fan kan hans farsa med och låna ut alla dessa pengar? Får väl hoppas att robert ljög om att hans farsa skulle ha lånat 20 000 inför london resan.

 

 

 

 

Fel, detta är precis det man inte får göra enligt PUL ;-)

 

Domar får bara publiceras om man maskar personuppgifterna.

 

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

PUL

 

Undantag och andra lagar

Särregler i annan lagstiftning tar över bestämmelserna i personuppgiftslagen, exempelvis lagar om hur personuppgifter ska behandlas inom skatteförvaltningen, hälso- och sjukvården, socialtjänsten och polisen. Personuppgiftslagen gäller inte för rent privat behandling av personuppgifter. Det finns också undantag med hänsyn till offentlighetsprincipen samt tryck- och yttrandefriheten.

 

Jag har mycket svårt att tro att vittnen som har hörts skall kunna hängas ut med hänsyn till offentlighetsprincipen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte så bra på juridik men jag gissar på 21§ PUL:

 

Det är förbjudet för andra än myndigheter att behandla

personuppgifter om lagöverträdelser som innefattar brott, domar

i brottmål, straffprocessuella tvångsmedel eller administrativa

frihetsberövanden.

 

Med undantag för offentlighetsprincipen tror jag de menar att myndigheter får publicera personuppgifter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju smålöjligt med tanke på att vem som helst har rätt att begära ut det. Antingen postar man PDFen (Som dom så bekvämt har gjort det till;)) eller så mailar 40 pers ett schablonmail till rätten och det blir massa merarbete. Dokumentet får dom ju hursom.

 

Hittade detta på annat forum:

 

"

Känsliga personuppgifter är uppgifter som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse eller medlemskap i fackförening samt sådana uppgifter som rör hälsa eller sexualliv. Exempel på detta är information om att någon är homosexuell, moderat eller har brutit benet.

 

Vad gäller personnummer så krävs huvudsakligen samtycke med en rad undantag.

 

Inga av dessa regler gäller dock personuppgifter som publiceras i ostrukturerat material (löptext och dylikt, till skillnad från databaser och register), då används istället något som kallas missbruksmodellen som innebär att publiceringen måste innebära en kränkning av den personliga integriteten för att vara förbjuden. "

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är lite konstigt eftersom vem som helst ändå har rätt att ta del av informationen men samtidigt är det väl viktigt att framförallt vittnen och målsäganden skyddas från alltför mycket exponering.

 

 

Jag är också nyfiken på vad det var för rättegång han var på dagen innan samt vad det var för bedrägeribrott han dömdes för 2006. Någon som har koll?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...