Gå till innehåll

NL - Att syna eller icke syna, enligt odds?

Recommended Posts

Postad

Hej

Har hamnat en antal gånger i situationer med drag mot överpar, set eller 2par. Fi går allin vad ska man göra enligt oddsen. Pokerproffset :roll: Ken sa i aftonbladets chat att man skulle ha minst 9 outs. För att gå all in men 9 outs ger ju 4.22 pot odds? Och vid en allin har man kanske 1.2 odds från poten.

T.e.x. Jag läser Fi att han har AA i hålet, själv så har jag A9s. Det ligger två i samma färg på bordet på flopen. Fi ställer in $7 plus $1 redan i poten, ska jag syna? 8/7= 1,14 och jag ska ha break even 4,22. Man ser detta spel väldigt ofta på microlimit där jag håller hus. Och vad prata i så fall Ken om???

* Mini RP - QoS *

Postad

Du svarar ju på frågan själv. Och jag är väldigt tveksam till att Ken sa det, för du kan aldrig bestämma att i alla situationer där du har minst 9 outs synar du allins.

Postad

Det beror väl helt på hur många ni är i potten. För att gå all in på färgdrag på floppen behövs att man är fyra st enligt mina beräkningar, men då har man å andra sidan bra odds. Det KAN räcka med tre om potten är stor innan floppbetningen. Oddsen för att sätta färgen är väl c:a 1:3.3 (väldigt osäker, rätta gärna) har jag för mig.

EDIT: 35% är chansen att sätta färgen har jag nu sett, d v s drygt 1:3.

Det räcker alltså förmodligen att vara tre i potten för att syna all in med färgdrag.

Att syna all in heads up med färgdrag kan väl omöjligen vara rätt, såvida man inte stoppat in nästan all deg före floppen.

Postad

Citat

Danne säger: vad bör man ha för outs för att köra all in ?

Ken Lennaárd säger: På floppen nio outs men det måste vara nötouts.

Så här sa han kan ha misstolkat honom??? :roll:

Postad
Citat

Danne säger: vad bör man ha för outs för att köra all in ?

Ken Lennaárd säger: På floppen nio outs men det måste vara nötouts.

Så här sa han kan ha misstolkat honom??? :roll:

Ja, du misstolka honom nog.

Det jag antar att han menar är att du själv kan trycka allin med 9 outs till nöten.

Skillnaden är att när du själv trycker kan du plocka potten som den är.

Postad
Det beror väl helt på hur många ni är i potten. För att gå all in på färgdrag på floppen behövs att man är fyra st enligt mina beräkningar, men då har man å andra sidan bra odds.

Det har inget med hur många man är att göra, bara hur stor potten är.

Oddsen för att sätta färgen är väl c:a 1:3.3 (väldigt osäker, rätta gärna) har jag för mig

~1:2 (1- ((38/47) * (37/46))=~ 35%)

Postad
Det beror väl helt på hur många ni är i potten. För att gå all in på färgdrag på floppen behövs att man är fyra st enligt mina beräkningar, men då har man å andra sidan bra odds.

Det har inget med hur många man är att göra, bara hur stor potten är.

Självklart. Men man kan använda det som en enkel skattning om inte någon av de andra deltagarna har mycket mindre marker än man själv. Pottens storlek beror ju till stor del av hur många som satsat.

Postad
Det beror väl helt på hur många ni är i potten. För att gå all in på färgdrag på floppen behövs att man är fyra st enligt mina beräkningar, men då har man å andra sidan bra odds. Det KAN räcka med tre om potten är stor innan floppbetningen. Oddsen för att sätta färgen är väl c:a 1:3.3 (väldigt osäker, rätta gärna) har jag för mig.

Det räcker alltså förmodligen att vara tre i potten för att syna all in med färgdrag.

Att syna all in heads up med färgdrag kan väl omöjligen vara rätt, såvida man inte stoppat in nästan all deg före floppen.

Oddset för att få in din färg är 1,86 till 1. Dvs. är potten större än $1,86 och du behöver syna med $1 vid en all in på floppen så är det matematiskt korrekt att göra det!

Postad

Oddset för att få in din färg är 1,86 till 1. Dvs. är potten större än $1,86 och du behöver syna med $1 vid en all in på floppen så är det matematiskt korrekt att göra det!

Nu förstår jag hur ni räknar! Tycker oddsen har sett konstiga ut i vissa sammanhang här på forumet. Enligt mitt sätt att räkna är oddsen 1:2.86 (eftersom 1/0.35=2.86), men då räknar jag in min egen eventuella insats, d v s att om jag betalar $1 kan jag vinna de $2.86 som finns i potten efter min insats. Två sätt att beskriva samma sak, men jag antar att ert sätt att skriva är det vedertagna ;) .

Kanske blandar jag ihop begreppen odds och sannolikhet? Jag brukar räkna på sannolikhet. Det är säkert en vanesak, men spelar ingen roll för slutresultatet.

Postad

Inte helt rätt. Motståndaren kan ha högre färgdrag, så du behöver marginal. Denne kan också ha ett set, och sätter då en kåk 1 gång av 3. Då behöver du kanske 3.3 - 1 från potten för att syna

Postad

Tycker ändå att det är rätt skönt av Ken att ge ett lättförståeligt och otvetydigt svar. Hade man ställt samma fråga här på PF hade man mötts av frasen "Det beror på" formulerad på femton olika sätt. ;-)

Postad
Tycker ändå att det är rätt skönt av Ken att ge ett lättförståeligt och otvetydligt svar. Hade man ställt samma fråga här på PF hade man mötts av frasen "Det beror på" formulerad på femton olika sätt. ;-)

Försök själv sammanfatta det kort. Det är definitivt inte så enkelt :)

Postad
Tycker ändå att det är rätt skönt av Ken att ge ett lättförståeligt och otvetydigt svar. Hade man ställt samma fråga här på PF hade man mötts av frasen "Det beror på" formulerad på femton olika sätt. ;-)

Försök själv sammanfatta det kort. Det är definitivt inte så enkelt :)

Hehe, jag vet. Har aldrig påstått att jag skulle vara bättre än någon annan. Är ju gammal akademiker jag också. ;-)

Postad

Men det beror ju på att det korrekta svaret till en fråga extremt sällan är så självklart.

Igår t ex synade jag en höjning preflop med 23o. Inte direkt självklart varför det ska vara rätt eller fel, men just då var det rätt. Beroende på vem det var som höjde.

Tssss, skulle jag vara en slaskis..... :lol: