Gå till innehåll

Intressant situation i EMOP Lisbon, vad säger reglerna?


mels_

Recommended Posts

Detta är en hand som uppstod Day 1A i EMOP Lisbon, blindsen är för närvarande på 150/300 (kanske 25 ante, kommer inte ihåg). Jag sitter med 50k.

 

Vårat bord har blivit ett av 6 bord som ska gå på den "sena matpausen" så vi spelar en nivå medan resterande spelare äter.

Nu kommer en finne till bordet, han sätter sig och blir tilldelad sina holecards, han openshovar 18k utg första handen han spelar, personen i fråga är VÄLDIGT berusad.

Jag tittar ner på AK i sb, jag stoppar in, han visar ATo, jag vinner handen, inga konstigheter....eller?

 

Nu kommer turneringsledaren fram till bordet och säger att finnen inte skulle ha suttit på vårat bord, han har alltså gått till fel bord! Det är inte det enda felet han har gjort, han har även tagit med någon annans stack istället för sin egen, en stack som tillhör en finsk spelare som var på dinner break.

 

- Nu finns alltså den fulla finnens stack kvar på ett annat bord.

- En annan spelares stack är borta, som jag precis har vunnit.

 

Vad är rätt ruling i ett sånt här läge? Det tog turneringsledarna ungefär 20 minuter att lösa det här, under tiden så spelades inga händer överhuvudtaget på vårat bord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om det är rätt men nog borde du fått finnens rätta stack? Han borde ansvara själv för att sätta sig på rätt plats tycker man. Fast jag vet fan inte hur "reglerna" säger.

 

Kollade igenom SvepPofs turneringsregler lite snabbt och hittade inget. Men kan ju ha missat :oops: då jag bara skummad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å ena sidan känns det som att man inte bör tjäna på enorma regelbrott å andra sidan känns det som det behövs fler hjältar som finnen i liveturneringar.

 

Mitt förslag är således att de byter stackar igen, så att killen vars stack blev stulen blir bustad och alkofinnen får fortsätta med sin egen stack. Vidare bör fyllepentti även få fri tillgång på long island ice tea under resten av sitt turneringsliv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å ena sidan känns det som att man inte bör tjäna på enorma regelbrott å andra sidan känns det som det behövs fler hjältar som finnen i liveturneringar.

 

Mitt förslag är således att de byter stackar igen, så att killen vars stack blev stulen blir bustad och alkofinnen får fortsätta med sin egen stack. Vidare bör fyllepentti även få fri tillgång på long island ice tea under resten av sitt turneringsliv.

 

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle ta mig en halv minut att döma det där.

 

a) Fyllefinnen är givetvis utslagen ur turneringen, oavsett hur mycket marker han har vid andra bordet. Eller rättare sagt, hade han mer marker vid andra bordet än du hade så ska de antas bort, och han är utvisad en tidsrymd som tävlingsledarna tycker är lämplig. Jag föreslår livstid.

 

b) Du vinner såklart potten

 

c1) Om han hade mer marker än du hade vid andra bordet så tas lika mycket från den stacken till den "nyktra finnen". Resten antas bort.

 

 

c2) Nykta finnen har såklart inte gjort något fel, och han måste få tillbaks sina marker.

 

Fulla finnen har gjort fel och det är han som ska straffas

 

Du har inte gjort något fel, så du ska tjäna så mycket som möjligt på situationen. Svårigheten ligger i om du ska få "tjäna fult ut" eller bara så mycket han har vid andra bordet.

 

Problemet är om hans stack vid andra bordet är mindre än "fel all-instack". Jag ser inte hur man kan döma annorlunda än att tävlingsledarna får plocka upp mer marker i spel och täcka upp mellanskillnaden. Ialla fall om mellanskillnaden inte är besvärande stor. Men är det en gigantstack som ska täckas upp så kan det blir fel där med, i och med att det kommer in väldigt mycket extra marker i spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt seriösa förslag är att spelet går tillbaka till innan finnen satt sig och alla stackar återställs till den tidpunkten samt att bordet får extratid för att kompensera. Finnens stack går till bordet han skulle suttit vid (och fortsätter lottas bort i den mån den varar till table breaks) och han själv blir avstängd från tävlingen.

 

Det återställer samtligas väntvärde till den exakta tidpunkt då finnen bröt reglerna (dvs, tog en annan spelares stack). Så det motsvarar spelarnas värde om tävlingsledning skött sitt jobb perfekt och klippt finnen precis när de skulle.

 

Låter man resultatet stå så låter man ett regelbrott påverka samtliga spelare i tävlingen på ett sätt som inte skulle skett om tävlingsledningen skött sitt jobb perfekt.

 

Eftersom shoven var så stor så är det fullt möjligt att den var +ev för samtliga spelare vid bordet relativt om finnen inte satt sig. Men då tar man inte hänsyn till att spelarna vid bordet finnen skulle satt sig förlorar en hel del på att han inte sätter sig där och donerar sin stack. Det är mao en lite orättvis värdeöverföring att ge finnens stack till det felaktiga bordet.

 

Med standardnittar kan det också vara så att en del spelares EV skadas oavsett shove-size, eftersom de är för tighta. Det är alltså orättvist mot dem att låta spelet alls äga rum.

 

Ger man extramarker till någon så skadar man samtliga övriga spelare i turneringen, oavsett mängd.

 

Det är lite problematiskt att använda en lösning som inte funkar oavsett utgången av handen. Hade hero förlorat så hade det ju varit helt sjukt om resultatet fått stå.

 

Att resetta handen är generaliserbart oavsett stackstorlekar, så vitt jag kan komma på så finns det inte heller några möjligheter att utnyttja beslutet för orättvisa fördelar. Teoretiskt skulle det ju kunna vara möjligt för någon med 1bb att sno någons 30bb-stack, chipdumpa den till en polare och att därmed båda tjänar på tilltaget pga extramarker.

 

Nackdelen med den här, filosofiskt ganska rimliga lösningen, är att den dels kommer göra spelare rejält förbannade och dels inte är genomförbar inom rimlig tid om det uppstår minsta osäkerhet kring korrekta stacksizes. Det leder till att en del liknande situationer kommer dömas annorlunda, vilket inte ser så bra ut för spelarna och dels ser ut som inkonsekvent regeltillämpning.

 

Fördelen med Olas metod är att den inte ser orimlig ut för någon som är direkt inblandad samt att de som skadas drabbas så lite att de knappast märker det eller bryr sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Fulla finnen blev diskad , de få marker han hade kvar efter transferering av "sina" marker till nyktra finnen blev tagna ur spel. Spelaren som vann potten med AK fick behålla markerna. Detta bordet fick fortsätta spela ca 10-12 minuter in på middagspausen för att kompensera tidsförlusten

 

hade TD misstänkt chipdumping hade naturligtvis ruling blivit annorlunda.

 

Personligen tyckte jag att det var stor underhållning att se Nicklas Gustavsson hantera dessa finnar .:-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma sak hände vid ladbrokes irish festival, fast han som missade var inte full utan satte sig på fel bord efter pausen. Den som skulle suttit där var sen och missade de första 15 min efter pausen. När han väl kom tillbaks hade killen lirat upp en del av hans stack. Har för mig att ruling blev att man tog samma summa som han spelat bort och från hans egentliga stack. Inga andra straff.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...