Gå till innehåll

NL - Korrigeringar för högre nivåer?

Macaronis

Recommended Posts

Har börjat att ta steget till shorthanded NL 5/10 nu och det känns som om det är en ganska stor skillnad från tidigare spelmönster på lite lägre bord.

Största skillnad som jag upplever är preflopp spelet med färre limpare och många fler höjningar, rätt hårt spel om blindsen.

Spelet på brädan känns mer bluffigt också.

Har tidigare höjt med de vanliga händerna AK-AJ, AA-99 och någon suitad connector i position osv. Synar höjningar preflopp med alla par, AK och ibland AQ och AJ beroende på motståndare.

Hitills har jag spelat ganska likt vad jag gjort innan, kanske försökt höja lite mer preflopp. Har alldeles för få händer för att dra några slutsatser men ligger lite plus med detta lir.

Nu till frågan är om jag ska fortsätta som jag gör nu eller försöka förändra min spelstil.

Vill gärna höra funderingar om man ska förändra spelstilen framförallt av er som lirar högre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spela preflopp som du är bekväm med, den stora förändringen är postflopp.

Beydligt bluffigare och svårare beslut. Reads MYCKET viktigare = färre bord (för mig). Var beredd och syna allin med bottenpar eller A hög (som sagt reads...) på rivern i rätt situation. Man få inte betalt lika lätt som de lägre nivåerna (var nere och vände på 1-2£ borden igår, har en riktig bad run, och behövde plocka upp lite självförtroende, det var helt sanslöst).

Game selection, det finns riktigt bra spelare här o var.

Typ.

Länk till kommentar

Min erfarenhet av att spela på dom högre borden är att man måste vara super agressive för att göra några stålar. Är du supertight och inte ger någon action så blir det väldigt lätt för dom andra bra spelarna att få reads på dig och dom helt enkelt lägger sin hand när du gör ett move och höjer.

Vad som sker blir att blindsen börjar äta på ditt konto för att du väntar på endast premium händer och när du väl får dom så får du respekt och dom lägger sig.

Så jag rekommenderar att du har en ganska bra rulle innan du sätter dig på dessa borden för du måste ha råd att ge lite action men det betalar oftast tillbaka sig till slut. Försök även att ha ungefär lika mycket chips som dom andra vid bordet annars kommer dom försöka köra över dig. Dom kan All inna dig med mediokra händer med vetskapen att du kommer att lägga dig och skulle du calla och vinna och du sitter kvar så kommer dom att banka på dig till dina chips är slut.

Detta är som sagt lite tips men så känner jag att det är, att sitta med en lågstack på dom högre borden känns som en sjukhusvistelse.

Länk till kommentar

Håller med dig till till fullo Juzzam. Det gäller att bli allt mer aggressiv, framförallt preflopp. I sen position och mot blindsen känns det som man kan höja med många fler händer.

Till en början spelade jag lite för tight vilket gjorde att jag blinda bort mig. Nu har jag dock börjat spela mer aggressivt, framförallt preflopp och det känns som man är på rätt spår.

Det är ganska ont om fisk, men de finns.

Hade en fin fisk häromdagen. Jag limpade med 66 i tidig position och sb synar och bb checkar. Floppar set och bettar ut, sb synar. Turn får jag fyrtal och bettar ut rejält igen. På rivern bettar han ut rejält och jag ställer in. Han synar och visar KK.

Länk till kommentar

Min erfarenhet av att spela på dom högre borden är att man måste vara super agressive för att göra några stålar.

Det finns inget recept som gäller för alla situationer. Om du spelar "super aggressive" hela tiden blir du inte så svår att möta i längden. Mycket viktigare är att byta stil då och då och att inte vara lättläst.

Det gäller att bli allt mer aggressiv, framförallt preflopp. I sen position och mot blindsen känns det som man kan höja med många fler händer.

Höja med många fler händer än på lägre nivåer menar du?

Du kanske höjde för lite förut? Att stjäla mörkarna i NL är kanske inte så viktigt (om bordet inte är väldigt tight, jag har aldrig spelat på ett tight SH bord).

Länk till kommentar

Självklart så måste man ändra Tempo lite då och då men vad jag menade var att endast vänta på premium händer på dom högre limitarna brukar inte betala av sig eftersom dom då ganska snabbt läser ditt spel.

Att ändra tempo skall man göra oavsett vilken limit man spelar tycker jag.

Jag har prövat att spela upp till 15/30NL men kände ganska genast att det inte var dags eftersom jag ville skydda min rulle och spelade därför supertight och när man spelar shorthanded så börjar blindsen tugga på en konto.

När jag hade 3800$ på min rulle kunde jag spela 5/10 NL precis som jag spelade på dom lägre limitarna. Man skall spela på dom borden som man känner att ens rulle klarar av ett par bad beats, loose streaks.

Men som sagt har du en rulle som klarar lite nedgångar så att du kan spela på dom limitarna med ett par bad beats, loose streaks och du känner att du är av samma kaliber så skall du absolut gå vidare.

Länk till kommentar

När jag hade 3800$ på min rulle kunde jag spela 5/10 NL precis som jag spelade på dom lägre limitarna. Man skall spela på dom borden som man känner att ens rulle klarar av ett par bad beats, loose streaks.

Med en rulle på 3800 på 5/10 har du knappast råd med ett bar bad beats, än mindre en riktig bad streak. Ska man spela 5/10 är det väl rekommenderat att ha minst 30 000... risk of ruin med bara 3,8k måste vara enorm :)

/Bankrulleexperten Parre ;)

Länk till kommentar

Parre jag håller med om det angående bankrollen men när jag kör så kör jag på borden där jag känner att det finns rätt action för min spelstil.

3,8K är i underkant för denna limiten men jag spelar där utan större oro, jag har inte tid att oroa mig för även detta.

Länk till kommentar

Ehm, jag trodde du skrivit fel först med 3,8k.

Men nu förstår jag att du är galen.

Det spelar i princip ingen roll hur bra du är, aldrig i helvete att du klarar fluktuationerna med < 4 inköp - eller när du lirade på 15/30, < 1½ inköp.

Är man en vinnande spelare så är sannolikheten rejält över 50 %... (givet att man fortsätter spela på denna nivå utan att plocka ut några vinster) men kanske inte så nära 100 % som man kan önska.

Länk till kommentar

Ehm, jag trodde du skrivit fel först med 3,8k.

Men nu förstår jag att du är galen.

LOL!

Grejen är den att jag var uppe och lukta på 15/30 ett par dagar men som sagt man kan inte spela sitt A-Game med för liten rulle.

Jag har fixat din post:

Självklart så måste man ändra tempo lite då och då men vad jag menade var att endast vänta på premium händer på dom högre limitarna brukar inte betala av sig eftersom dom då ganska snabbt läser ditt spel.

Att ändra tempo skall man göra oavsett vilken limit man spelar tycker jag om man inte spelar mot tomtar då spelarna ändå inte bryr sig om hur du spelar.

Jag har prövat att spela upp till 1/2NL men kände ganska genast att det inte var dags eftersom jag ville skydda min rulle och spelade därför supertight och när man spelar shorthanded så börjar blindsen tugga på en konto.

När jag hade 3800$ på min rulle kunde jag spela 0.5/1 NL precis som jag spelade på dom lägre limitarna. Man skall spela på dom borden som man känner att ens rulle klarar av ett par bad beats, loose streaks.

Men som sagt har du en rulle som klarar lite nedgångar så att du kan spela på dom limitarna med ett par bad beats, loose streaks och du känner att du är av samma kaliber så skall du absolut gå vidare.

Länk till kommentar

För att skynda långsamt och testa mig fram och bli trygg satte jag bara av 5000usd till 5/10, trots att jag har rulle för 5/10. Är beredd att torska dessa som inskolning och då är det bara att gå ner ett steg och nöta upp.

Tror detta är en ganska sund strategi.

Gick som sagt usel direkt i början innan jag kom in i nivån och vande mig vid den. Nu har det vänt från ett 2500usd minus till ett 1000usd plus.

Kan inte dra några slutsatser än efter lite drygt 4000 händer, men känns redan nu som jag är en vinnande spelare. Ska fortsätta nöta och se vart det leder.

Länk till kommentar

Jag hatar när man hamnar i en loose streak. Det finns inget värre än när man helt plötsligt börjar höja på allt före floppen. Hur kontrollerar man sånt? Är det bara slumpen?

Jag brukar lätt hamna i loose streak på fyllan, så det kan inte bara vara slumpen ;) . Kontrolleras genom att inte supa när tillgång till poker finnes.

Länk till kommentar

Spelar du på partynätet?

(tyckte jag lirade mot dig eller liknande nick)

mitt tips är att spela bättre.

tänk igenom dina beslut.

Syftar du på mig och vad nickar du vid borden?

Jag menar inte speciellt mot dig vid det förslagen. Vad jag menar på är att en medelbra spelare slår 2 4 ungefär sen på 3 6 blir det lite svårare men inte heller där så svårt utan på de nivåerna plussar man nog ganska bra bara man använder sig av bra starthänder.

Däremot på 5 10 måste du oftast kunna tänka lite själv det är de svåra valen där som avgör om du plussar eller itne. Inte alltid så kul att calla med et tpar för hela stacken men tror du han bluffar så är det förmodligen rätt nu om du har en hyfsad read.

Behöver inte heller vara hyperaggro som tidigare talare sagt utan i nl finns det så sjukt mycket olika stilar som plussar.

Länk till kommentar

Det funkade rätt bra med min style har jag märkt. Har loosat upp den lite samt höjt med fler händer preflopp. framförallt i position.

Hade en fin session precis då jag plussa lite drygt tre inköp.

Ligger totalt fem inköp plus efter 6000 HH ger lite drygt 9BB/timmen. Känns skönt att veta att man klarar av nivån och är nästan säker på att jag är vinnande på denna nivån.

Länk till kommentar