Gå till innehåll

The Well: Fordie


Fordie

Recommended Posts

Jennez: Även om du skulle haft lösningen på hur man skulle få fred på jorden skulle ingen lyssna på dig. Du talar inte till personer utan du talar ner mot de. Om du vill Fordies bästa och inte bara tillfredställa ditt ego så bör du fila på hur du för vidare ditt budskap. Du kan börja med att skippa din hånfulla, överlägsna och nedlåtande attityd.

 

Fordie: Oavsett hur socialt efterbliven Jennez är så har han en poäng. Jag tror att du är fullt kapabel till att bli en grym farsa men du kanske behöver omvärdera vissa av dina prioriteringar, alltså finns det utrymme för förbättring. T.ex. istället för att bli drogfri i samband med att du blir pappa så kan du ändra målet/målen till att den dagen ditt barn föds så ska du ha redan fixat din gymnasiekompetens och varit drogfri sedan en längre tid. Jag menar inte att du ska bli en trygghetsnarkoman och ha allting klart men du kan åtminstone ordna en bra grund att stå på. Det enda som skiljer i det här förhållningssättet är att ordningen på målen ändras. Självklart ska du bli farsa men innan du tar det steget så har du bevisat för dig själv att du kan vara drogfri men framförallt att du kan uppnå de mål du sätter upp (vilket jag tror att du klarar av).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 783
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jennez: Även om du skulle haft lösningen på hur man skulle få fred på jorden skulle ingen lyssna på dig. Du talar inte till personer utan du talar ner mot de. Om du vill Fordies bästa och inte bara tillfredställa ditt ego så bör du fila på hur du för vidare ditt budskap. Du kan börja med att skippa din hånfulla, överlägsna och nedlåtande attityd.

 

Sant, men jag reagerar på det sättet eftersom de som påtalat samma sak innan mig bara fått dryga svar från Fordie. Dålig taktik för att få honom att tänka om, jag vet...

 

Fordie: Oavsett hur socialt efterbliven Jennez är så har han en poäng. Jag tror att du är fullt kapabel till att bli en grym farsa men du kanske behöver omvärdera vissa av dina prioriteringar, alltså finns det utrymme för förbättring. T.ex. istället för att bli drogfri i samband med att du blir pappa så kan du ändra målet/målen till att den dagen ditt barn föds så ska du ha redan fixat din gymnasiekompetens och varit drogfri sedan en längre tid. Jag menar inte att du ska bli en trygghetsnarkoman och ha allting klart men du kan åtminstone ordna en bra grund att stå på. Det enda som skiljer i det här förhållningssättet är att ordningen på målen ändras. Självklart ska du bli farsa men innan du tar det steget så har du bevisat för dig själv att du kan vara drogfri men framförallt att du kan uppnå de mål du sätter upp (vilket jag tror att du klarar av).

 

+1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jennez: Även om du skulle haft lösningen på hur man skulle få fred på jorden skulle ingen lyssna på dig. Du talar inte till personer utan du talar ner mot de. Om du vill Fordies bästa och inte bara tillfredställa ditt ego så bör du fila på hur du för vidare ditt budskap. Du kan börja med att skippa din hånfulla, överlägsna och nedlåtande attityd.

 

Vår egen lilla Dr. Phil. How's that working for you?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur säker är du på att klara det?

 

Jag känner en person som oxå skulle sluta bete sig som en skit efter att han fått ungar med sin tjej. När han fick ungar så kommer jag ihåg att han sa något i stil med att han var missnöjd med hur det kändes att vara farsa, "att det inte kändes", precis som att något skulle hända utanför honom. Nu några ungar och en till kärring senare så är det garanterat något annat som ska få honom bättra sig, men många med mig har slutat lyssna för länge sen. Det lär inte dröja länge innan mamman får ensam vårdnad, hoppas jag. Förmodligen så fixar systemet det till slut iofs.

 

Du reklamerar att du gillar "det hårda" livet, så du får räkna med att få en hel del skit på dig. Föräldrarna är det ingen som väljer.

 

Man kan inte vara säker på nånting.

 

Jag är inte din kompis, så du vet. Jag förväntar mig ingen utanförkroppen-upplevelse eller nåt rus av nåt slag av att bli farsa.. :P

 

Känns som att du använder ordet reklamera helt fel i meningen du försöker få fram.

Ja, som ung förälder får man nog räkna med en del skit ja, ger en bara ännu mer motivation att vara en exemplarisk förälder.

 

Skrev förövrigt att jag inte tänkte svara på mer inlägg ang min lämplighet som farsa, men why not.. Har ni inte bättre liv så kan jag vara snäll nog att underhålla era tråkiga svenssonliv med lite av hur det funkar på den mörka sidan över horisonten.

 

/Fordie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om syftet är att få dig att tänka efter så har det nog inte så mycket med mognadsgrad att göra. Dock tillstår jag villigt att det var ett rookie mistake eftersom det troligen gör dig ännu mindre benägen att lyssna. Ber om ursäkt för det.

 

Folk jag har respekt för har försökt få mig att tänka över saken utan att lyckas. Tror du att du lyckas som jag har absolut noll respekt för? Och respekten stiger ju inte av att du inte kan respektera när jag säger att jag inte vill diskutera saken. Vi kommer inte komma nån vart. Fast visst, det är alltid kul med fler inlägg i brunnen och kan säga till flickvännen att nu har jag fler inlägg i min brunn än några som har över en miljon i sin BR. ;)

 

 

Sweet, ännu en unik människa som tillhör undantagen. Tro mig, du är inte ett undantag.

 

Alla människor är unika. Och det är svårt att säga bu eller bä när du säger att jag inte är ett undantag, för jag är nog ett undantag gällande en hel del saker.. Wat, typ. Och hur var det nu, kände du mig IRL? Nej, du gjorde ju inte det...

 

Ja, tyvärr är det ju så att ingen kan hindra dig. Du har dock statistiken emot dig och det är den jag lutar mig mot. Det kan absolut gå alldeles lysande och du kan bli världens bästa farsa, konstigare saker har ju hänt. Dessvärre är det ju så att risken för att du blir en dålig farsa och att dina barn inte får ett så bra liv som de skulle kunna få är extremt mycket större än när det gäller random Svenne Banan.

Jag säger inte att du aldrig ska skaffa barn, jag säger att jag tycker att du ska fixa till ditt liv först:

1. Sluta knarka

2. Fixa gymnasiekompetens

3. Skaffa ett jobb

 

Att du lutar dig mot statistik säger ju ett och annat. Bla att du endast skriver för att provocera. Att du tror att jag blir en sämre farsa än random svenne tar jag som en rätt grov förolämpning. Random svenne är så dålig farsa så det är inte sant. Du som lutar dig mot statistik borde väl veta det?

Jag kan inte lova mina barn guld och gröna skogar med tanke på hur samhället ser ut, men jag kan lova dom att jag alltid kommer finnas där oavsett och tro det eller ej men det betyder en hel del för dom flesta ungdomar. Känner många oavsett ålder, socialgrupp, mående, syn på droger och kriminalitet osv som har sina föräldrar närvarande och vid liv men som saknar att ha föräldrar.

 

Du som kan så mycket och är så målmedveten borde ju inte ha några problem med det? Finns det någon anledning till att du inte skulle vilja ge dina egna barn åtminstone den grunden att stå på?

 

1. En knarkande förälder är inte nödvändigtvis en sämre förälder, och som jag redan sagt så kommer jag sluta innan barnet kommer och jag har bevisat för mig själv flera gånger att om jag vill sluta så slutar jag.

Jag har skrivit flera gånger i tråden att jag kommer att vara drogfri som pappa, och jag antar att du kan läsa så än en gång provocerar du bara.

2. Jag ska, så småningom, jag förstår dock inte hur mitt barns liv blir bättre för att jag har gymnasiekompetens på papper, förklara gärna.

3: Är ett jobb där jag är borta 6-18 och tjänar skit, bättre än att jag sitter hemma och gör "vita svartjobb" och lirar poker och kan spendera tid med ungen hela dagarna samtidigt som jag tjänar 2x standard svenssonlön?

 

 

 

Jodå, jag har en jävligt bra flickvän och jag vill gärna ha barn ngn dag. Dock så är det vissa saker jag vill ordna först, exempelvis en bra grundtrygghet för min familj. Och då har jag ändå utbildning, jobb och ganska väl tilltaget sparkapital samt stabil bostad.

 

Grattis(?). Med det du har så låter det ju som att du har bra "grundtrygghet" så vad väntar du på? Och ska vi snacka "väl tilltaget sparkapital" så har jag nog tillgångar på över en miljon och skulle det bli riktigt knackigt nångång så har jag släktingar i Finland som tjänar 100k/eur i månaden som säkert kan skjuta till några kronor.

Jag anar ett visst skryt över att du är en helt vanlig svensson. Patetiskt.

Igen, grattis, tur att du inte haft samma motgångar som jag och således har den livssituation du har idag.

Jag tvivlar dock på att du är lycklig, även fast du säkert kommer hävda det.

 

Jo, det är en ganska väsentlig punkt. Men risken är ju att du inte kommer att kunna sluta knarka när du väl får barn. Varför vill du ens gambla med en sådan sak?

 

Varför svarade du inte på resten av det du citerade? ;)

När min flickvän är i 4e månaden slutar jag knarka.

Får jag problem (vilket jag betvivlar) så lägger jag in mig på hem och har ytterligare 5 månader på mig att sluta.

Men som du säkert listat ut så är jag rätt självdestruktiv och har således inga problem med att ligga och må dåligt och hata livet i 1-2 månader.

Förra vintern ville jag bevisa för mig själv att jag kan sluta knarka så jag slutade jag över en natt och var helt ren 8 månader.

Cannabis slutade jag röka typ 2006 eller 2007 och har sen dess bara rökt ett fåtal gånger på fyllan.

Då hade jag rökt på i princip varje dag i över 3 år och slutade över en natt.

Och personligen tycker jag cannabis är jobbigast att sluta med (och det är ju rätt tunga droger jag jämför med) och det är MÅNGA som håller med mig.

Håller mig dock fortfarande borta från droger som inte finns som medicin.

Nu lär jag väl få höra massa rabalder om allt möjligt eftersom jag började igen, men jag fann just då och just nu inga anledningar till att vara ren.

Kan du komma på något? Min flickvän är inte gravid atm och jag är inte farsa atm, så säg gärna en anledning till att vara ren, utom att det skulle vara ett + för min ekonomi, för det vet jag redan mer än väl, det är en dyr hobby.

 

Jag vet förmodligen inte allt om mina nära och kära nej, men jag har haft missbruk i släkten (min farfar söp) och dessutom har jag andra närstående som har drabbats hårt av just missbruk. Jag är inte ngn jävla tomte som har levt som curlingbarn och inte har sett allt det du upplever.

Farsan har dessutom jobbat med missbrukare i 30 år så jag är väl mer eller mindre ofrivilligt skolad rätt väl i ämnet.

 

Din farsa har jobbat med missbrukare som ligger 1000 nivåer över mig (det är iallafall vad jag tror, med tanke på hur du dömmer mig utan att veta nånting om nånting egentligen. Du vet att jag pundar och inte kan hålla koll på min ekonomi, vad mer?)

Det är liksom skillnad på pundare och pundare.

Du anar inte hur mkt koks och horse det flödar i överklassen i Sverige.

Du anar inte hur många det är som tar sig en spliff efter jobbet för att varva ner, istället för en öl pga att dom inte vill ses som alkisar.

Ta din statistik och gångra med tre så har du en uppskattning på det verkliga värdet.

Du kan inte jämföra mig med pundarna på din farsas jobb på några punkter.

Enda vi har gemensamt är drogerna. Allt annat skiljer. Dom kanske vill sluta men inte kan, jag kan men vill inte.

Trots grupptryck och fd. umgänge som skjuter dagligen har jag aldrig satt en spruta ens i närheten av en ven som exempel.

Ang din morfar så beklagar jag, men det går inte att jämföra en alkoholmissbrukare med en narkotikamissbrukare då alkohol är socialt accepterat och man blir inte automatiskt kriminell för att man super sju dagar i veckan.

 

Du ser inte din egen motsägelse här? Och du yrar om mognad?

 

Min formulering gör så det ser lite konstigt ut ja.

När jag dumpade henne så hade jag varit vaken 40h, varje timme var ett stort skämt från början till slut och jag blev tokförbannad över så enkla saker som att hon inte stängde toadörren efter hon varit där, till slut dumpade jag henne men kommer inte ens ihåg varför. Så "ostabilt" är vårat förhållande.

 

Ang mognad så är det inte jag som försöker bete mig som guds bäste barn i tråden. Jag är omogen och hoppas att jag behåller mitt barnasinne resten av livet.

 

Lol, jo, du behöver all lycka du kan få.

 

Det är skillnad på att önska någon lycka till med en uppgift och att få lycka, om du inte förstår det så får du klura lite på det och förstår du inte skillnaden kanske du ska börja fundera på om du är så ljus som du försöker framstå (men hela tiden misslyckas med...)

 

Måste också fråga, vad får du ut av att sitta och skita i att jag inte ville diskutera min lämplighet som far, du har ju liksom massa annat på hjärtat också obviously, samt detta provocerande hela tiden, liksom.. Ja, vad får du ut på att ens skriva i denna tråd?

Är det bara pundare i halvmisär du står över här i livet så du måste hävda dig när du får chansen?

Men känn dig ärad över att jag ens orkar svara på dina tramsinlägg, sällan jag orkar göra det.

 

Reserverar mig för stavfel, trams, flumm då jag inte orkar korrekturläsa innan jag trycker skicka.

Korrekturläste lite snabbt nu och såg att det blev endel flummquots, men man hajar nog...

 

/Fordie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En knarkande förälder är inte nödvändigtvis en sämre förälder,

Fel

och som jag redan sagt så kommer jag sluta innan barnet kommer och jag har bevisat för mig själv flera gånger att om jag vill sluta så slutar jag.

 

Har hört att det kan vara svårt att sluta. Du säger att du haft lätt att sluta många gånger= Du har haft lätt att börja igen.

 

Jag har skrivit flera gånger i tråden att jag kommer att vara drogfri som pappa, och jag antar att du kan läsa så än en gång provocerar du bara.

 

Han försöker hjälpa dig till självinsikt

 

2. Jag ska, så småningom, jag förstår dock inte hur mitt barns liv blir bättre för att jag har gymnasiekompetens på papper, förklara gärna.

 

=Jobb=Pengar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jennez: Även om du skulle haft lösningen på hur man skulle få fred på jorden skulle ingen lyssna på dig. Du talar inte till personer utan du talar ner mot de. Om du vill Fordies bästa och inte bara tillfredställa ditt ego så bör du fila på hur du för vidare ditt budskap. Du kan börja med att skippa din hånfulla, överlägsna och nedlåtande attityd.

 

Oj, ett vettigt inlägg i tråden. Börjar bli sällsynt, kudos för det.

Men det är rätt standard att vanliga svenssons tror sig stå över pundare och dylikt bara för dom har haft det lätt genom livet. Iofs får man alltid höra samma sak "Jag har verkligen inte haft det lätt". Och så berättar dom om sin jobbiga barndom där kanske dom blev mobbade i skolan ELLER föräldrarna var idioter/alkoholister/whatever ELLER flyttade runt, ELLER förlorade en nära släkting/far/mor när dom var 8 bast och ändå inte minns det.

Mycket eller, eller och eller när det gäller svenssons som haft det "svårt".

Det är aldrig en stor klump av allting på en gång som bara fortsatt i en ond cirkel i över 20 år.

 

Jennez vill förövrigt inget annat än provocera i denna tråd, det har han bevisat rätt många gånger vid det här laget.

 

 

Fordie: Oavsett hur socialt efterbliven Jennez är så har han en poäng. Jag tror att du är fullt kapabel till att bli en grym farsa men du kanske behöver omvärdera vissa av dina prioriteringar, alltså finns det utrymme för förbättring. T.ex. istället för att bli drogfri i samband med att du blir pappa så kan du ändra målet/målen till att den dagen ditt barn föds så ska du ha redan fixat din gymnasiekompetens och varit drogfri sedan en längre tid. Jag menar inte att du ska bli en trygghetsnarkoman och ha allting klart men du kan åtminstone ordna en bra grund att stå på. Det enda som skiljer i det här förhållningssättet är att ordningen på målen ändras. Självklart ska du bli farsa men innan du tar det steget så har du bevisat för dig själv att du kan vara drogfri men framförallt att du kan uppnå de mål du sätter upp (vilket jag tror att du klarar av).

 

Jag tycker inte Jennez är socialt efterbliven, bara extremt nonchalant och dryg som enbart postar här för att provocera, ser inte vad han får ut på det.

Inte ens i den mest extrema tristessen skulle jag få för mig att sitta och provocera i en tråd där trådskaparen specifikt begärt att han inte vill diskutera en specifik sak.

 

Han har ingen poäng, eftersom han inte skriver något vettigt.

Visst finns det utrymme för förbättring, det gör det väl alltid, ingen farsa är nog 100%ig. Och jag har redan skrivit i tråden att vissa av mina prioriteringar kommer hamna på hyllan helt.

 

Drogfriheten kommer att komma i samma takt som jag börjar få saker att göra om dagarna. Ungefär som rökare, jag vet inte om du röker själv, men när jag är ute och mekar bil eller mc eller hittar på något annat skoj röker jag kanske ett halvt paket om dagen, när jag är hemma hela dagen röker jag lätt två paket.

Det är lite samma sak med drogerna, idag har jag tagit mindre än hälften av vad jag brukar och tycker det varit för mycket hela dagen, pga att jag jobbat på motorcykeln hela dagen.

Låter kanske konstigt, men så är det.

Jag är inte psykiskt beroende, utan endast fysiskt.

 

Förstår inte hetsen av att skaffa gymnasiekompetens på papper innan jag ens vet vilken utbildning jag vill söka vidare till, skulle som sagt kunna leda ett fordonsprogram själv så att gå där i tre år känns jävligt omotiverat även om det är kravet för att kunna gå vidare till mer avancerade utbildningar så som aerodynamisk, maskinteknik eller motorsport. Det skulle liksom ta mig hela livet att gå alla utbildningar jag vill gå, och då kan jag ändå stora delar av hela utbildningen eftersom man hållt på sen man var liten knatte.

Borde finnas ett system där man bara kan göra olika prover och sen få papper på vad man kan, skulle ju öka motivationen och garanterat göra livet lättare för fler personer än bara mig.

 

Jag ska ha en bra grund att stå på innan barnet kommer, det är klart.

Jag ska ha förstahandkontrakt på en lägenhet och fast inkomst, sen om det är jobb, sjukpension eller vita svartjobb skiter jag i.

Förstår inte all denna hets om att man måste ha jobb, är inte huvudsaken att man tjänar pengar så man kan försörja sin familj?

 

Just nu kan jag försörja mig och tjejen och då är droger för 5k/mån (minst) inräknat, mc och bilsportshobby inräknat (finns nog ingen dyrare hobby).

Tänk sen när pokern rullar igång igen och tjejen börjar få lön i mars, vi kommer ju mer än 3-dubbla vår totala inkomst.

 

Jag tänker absolut inte skaffa barn sålänge det är som det är nu, men som sagt så tänker jag inte förhindra något. P-piller har otrevliga bieffekter och sex med kondom är som att köra mc utan motor i nedförsbacke.

 

Men så fort tjejen fått jobb osv kommer allting flyta på mycket enklare, hon har te.x. bara en anmärkning hos kronis som vi betalar av första lönen.

Då kommer det ju bli extremt mycket lättare att få lägenhet.

 

Sen är min tjej - tack gode gud - väldigt duktig på att upprätthålla ordningen så jag tror att när dagen D kommer så kommer allting gå juuust fine..

 

Tack för att du tror på mig. Är ju bara följa bloggen för att se hur det går ;)

 

/Fordie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant, men jag reagerar på det sättet eftersom de som påtalat samma sak innan mig bara fått dryga svar från Fordie. Dålig taktik för att få honom att tänka om, jag vet...

 

 

Du tror väl inte på fullaste allvar att du kan få mig att tänka om oavsett attityd?

Ditt problem är att du inte läser vad jag skriver i tråden.

Du tror jag tänker bo i en lägenhet jag inte belalat hyran på medans min tjej bajsar ut en unge medans jag ligger påtänd hemma och väntar att hon ska komma hem och göra mat åt mig.

Det är liksom inte riktigt så som min plan är.

 

Kan ju även tillägga att jag har en släkting som jag umgås en hel del med och ser upp till väldigt mycket.

Han tycker nog jag är den mest oansvarigaste och obrydda människa som går i ett par skor.

Hans enda kommentar är "barn ska inte ha barn" och han om någon har verkligen underlag för att kunna få soc att ta ungen från mig innan den ens är född. Han är dessutom inte den som drar sig för att säga vad han tycker.

Varför har inte han försökt övertala mig att skaffa barn (han skulle nog lyckas få mig skjuta upp det 5-10 år om han hade bra argument)?

Förmodligen för att han vet att jag kommer lyckas bra som farsa, han har sett att jag kan ta ansvar och skärpa till mig när det väl gäller.

 

/Fordie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kan inte citera normalt

 

Så enligt dig är alla föräldrar som knarkar, dåliga föräldrar?

Det jag knarkar, om jag skulle få det på recept (finns ju trots allt en anledning till att jag tar det jag tar), hur skulle du se på det då?

 

Jag har börjat igen för att det inte funnits någon anledning att vara ren.

 

Nej, han provocerar, det har han ju till och med själv skrivit. Är du lika påtänd som mig eller?

 

Jag vet att jobb är pengar, men man kan jobba på andra sätt än i ett råtthjul där man går upp 6 på morgonen och jobbar för skitlön till 17.00 och inte har tid att leva. Så kommer nog aldrig mitt liv bli, för jag klarar inte det enformiga i det.

 

Fan vad glad jag är egentligen att jag inte lever som en isolerad svensson.

Ni/dom är så otroligt dumma och blinda och kommer aldrig förstå bättre än det ni blivit itutade hur man ska leva sitt liv.

Ni kommer sitta på ålderdomshemmet och ångra alla saker ni inte gjorde, hata "dagens ungdom" och vara riktiga bitterfittor. Usch säger jag. *sätter vitlök på dörren och hoppas den funkar mot svenssons)

 

/Fordie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tror väl inte på fullaste allvar att du kan få mig att tänka om oavsett attityd?

Ditt problem är att du inte läser vad jag skriver i tråden.

Du tror jag tänker bo i en lägenhet jag inte belalat hyran på medans min tjej bajsar ut en unge medans jag ligger påtänd hemma och väntar att hon ska komma hem och göra mat åt mig.

Det är liksom inte riktigt så som min plan är.

 

Kan ju även tillägga att jag har en släkting som jag umgås en hel del med och ser upp till väldigt mycket.

Han tycker nog jag är den mest oansvarigaste och obrydda människa som går i ett par skor.

Hans enda kommentar är "barn ska inte ha barn" och han om någon har verkligen underlag för att kunna få soc att ta ungen från mig innan den ens är född. Han är dessutom inte den som drar sig för att säga vad han tycker.

Varför har inte han försökt övertala mig att skaffa barn (han skulle nog lyckas få mig skjuta upp det 5-10 år om han hade bra argument)?

Förmodligen för att han vet att jag kommer lyckas bra som farsa, han har sett att jag kan ta ansvar och skärpa till mig när det väl gäller.

 

/Fordie

 

Tror du glömde ett "inte" mellan att och skaffa?:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så enligt dig är alla föräldrar som knarkar, dåliga föräldrar?

Det jag knarkar, om jag skulle få det på recept (finns ju trots allt en anledning till att jag tar det jag tar), hur skulle du se på det då?

 

Jag har börjat igen för att det inte funnits någon anledning att vara ren.

 

Nej, han provocerar, det har han ju till och med själv skrivit. Är du lika påtänd som mig eller?

 

Jag vet att jobb är pengar, men man kan jobba på andra sätt än i ett råtthjul där man går upp 6 på morgonen och jobbar för skitlön till 17.00 och inte har tid att leva. Så kommer nog aldrig mitt liv bli, för jag klarar inte det enformiga i det.

 

Fan vad glad jag är egentligen att jag inte lever som en isolerad svensson.

Ni/dom är så otroligt dumma och blinda och kommer aldrig förstå bättre än det ni blivit itutade hur man ska leva sitt liv.

Ni kommer sitta på ålderdomshemmet och ångra alla saker ni inte gjorde, hata "dagens ungdom" och vara riktiga bitterfittor. Usch säger jag. *sätter vitlök på dörren och hoppas den funkar mot svenssons)

 

/Fordie

 

Nu generaliserar du lite väl mycket Fordie. Många av oss "vanliga Svenssons" är jäkligt nöjda med sitt liv och skulle inte vilja haft det på något annat sätt.

Visst, en del kanske saknar något här i livet, men för de flesta uppväger tryggheten och stabiliteten detta.

Jag själv är en av alla dessa svenssons med fast jobb, skaplig lön, villa, två bilar, sambo och normala intressen och hobbys.

 

Jag växte upp under väldigt trygga former i ett mindre samhälle med en morsa som stannade hemma och tog hand om barnen istället för att jobba första åren eftersom deras ekonomi tillät detta.

 

Tittar jag tillbaka och kollar upp vad mina klasskompisar har för sig idag så ser man ett mönster. De som växte upp på samma sätt som jag, i en familj utan missbruk, skiljsmässor, misshandel och dålig ekonomi, har i stort sett alla klarat sig väldigt bra. I princip varenda en har ett bra jobb och familj.

Tittar man istället på det fåtal som växte upp med alkoholiserade föräldrar, ekonomiska bekymmer och kriminalitet så har dessa individer ärvt samma beteende. Ett par av dom sitter inne, en har tagit livet av sig och ytterligare någon annan sitter nersupen och nerknarkad i en skitlägenhet och lever på bidrag.

 

Jag är i alla fall jävligt tacksam att jag fick växa upp i "rätt sorts familj". Om sedan folk kallar mig Svensson i ett nedlåtande tonläge så berör det mig inte det minsta. Jag är både nöjd med mitt liv och stolt över det.

 

mvh / Mike

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, nu är det ju inte min well men eftersom Fordie verkar undra en del saker om mitt liv kan jag väl dra lite, bara för att han ska fatta att jag (i dagsläget) är rätt långt ifrån Svensson-livet.

För övrigt är jag väl mer eller mindre känd på forumet för att kritisera Svensson-ism och min rädsla för Svensson-träsket.

 

Jag har inte provat några andra droger än cannabis men om det gör mig till Svensson så är jag guilty as charged.

Dock har det funnits en tid i mitt liv då jag var på god väg att hamna helt åt helvete. När jag var 14-15 hände grejer i mitt liv som jag hoppas att ingen annan ska behöva uppleva. Det tog hela min familj väldigt hårt och jag som puckad tonåring reagerade med uppror. (Det handlade om ett par väldigt tragiska dödsfall och lite annat).

Jag höll på med bilinbrott, bilstölder, butiksinbrott (nej, inte snatterier - inbrott), grov skadegörelse och en massa annat idiotiskt.

 

Lyckades rädda mina tidigare jävligt goda betyg ngt sånär och började på gymnasiet. Det funkade sisådär, skoltrött som fan och sviterna från åren innan hängde i. Det mesta kunde jag slacka mig igenom och ändå få bra betyg men till slut hoppade jag av.

Började jobba på donken men stod bara ut i några veckor. Det sög verkligen så jävla stenhårt att jag varken förr eller senare upplevt ngt tråkigare. Det var delvis en ögonöppnare för mig. Jag slutade illa kvickt och började tenta av kurser istället och hoppade på gymnasiet igen terminen efter. Motivationen var väl fortfarande inte toppen men iaf ngt bättre än halvåret tidigare. Tack vare att tentandet gick bra så kunde jag hålla uppe betygssnittet.

 

Därefter var det dags för lumpen och jag såg fram emot omväxlingen. Och det var faktiskt jävligt skönt. Man fick klara sig själv, ta ansvar, man fick motiverad utbildning (iaf inom ramen för det man gjorde just då, sen kan man ju diskutera hur mycket kulspruta man behöver skjuta på jobbet framöver) och jag trivdes riktigt bra.

Det var väl ungefär där någonstans jag kom på rätt köl helt och hållet. Jag pluggade vidare, jobbade lite, pluggade lite till och sedan kom pokern och resten är historia.

 

Grejen är att jag känner igen mig själv i mycket av hur du resonerar. Man vet bäst själv, man behöver inte lyssna på ngn annan osv. Skillnaden är väl att jag var mellan 15 och 18 år när jag hade den världsbilden.

Sen kan jag gladeligen erkänna att romanista85 har en stor poäng när han säger att jag angriper problematiken på fel sätt. Jag förstår om du inte vill ta till dig när jag skriver som jag gör. Jag blir bara så frustrerad på sättet du resonerar kring ditt och andras liv och då skiner det igenom alltför mycket i sättet jag skriver på.

Du är missbrukare och det är ett problem, så är det bara. Det spelar liksom ingen roll att du säger att du kan sluta när du vill osv, det ligger i missbrukets natur att ha svårigheter att sluta och att dessutom intala sig själv och andra att man kan sluta när man vill. Lyckligtvis drabbar det idag bara dig själv och ev. din flickvän. Så långt kunde jag inte bry mig mindre, vill du knarka så varsågod. Det är när du börjar snacka barn som jag och flera med mig reagerar.

 

Det enda du kan göra för att övertyga andra om att du inte är en junkie är att faktiskt sluta. För egen del hade det imponerat mer än att du har avlägsna släktingar som tjänar en mille i månaden.

Jag ser inte ner på folk som missbrukar. Jag har en vän som just nu håller på att ta sig ur ett heroinmissbruk. Ytterligare tre kompisar "från förr" har dukat under för överdoser. Det är alltså DIN nedlåtande ton jag lackar på, inte ditt missbruk i sig.

 

Och jag tror absolut att du blir en bra farsa när den tiden kommer. Dock känns det som att du behöver några år på dig att mogna. Jag vet, det är helt omöjligt att ta till sig det just nu, speciellt från mig som du inte respekterar för fem öre. Men jag försöker iaf skriva så snällt jag bara kan och förhoppningsvis kanske lite går in och nästa gång ngn du respekterar säger samma sak som jag så kanske det fastnar lite till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är fantastisk läsning om man vill ha lite perspektiv. Själv tycker jag inte att de x kronor jag har på banken och min sociala trygghet ännu räcker för att skaffa barn. Men jag har ju inte förstått att det handlar bara om att lägga till ett "ska" innan allt man säger, så är det bara att knulla på sen.

 

Skumdums lista:

 

- Jag ska ha en jävla massa pengar

- Jag ska ha ett jobb som ger en säkrare inkomst än poker, trots avsaknad av arbetslivserfarenhet och rätt utbildning

- Jag ska sluta äta godis så jag inte blir fet

 

Nu kör vi. Var fan är sambon? Har ju nio månader på mig sen att fixa alla problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...