Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag tror att den procentuella andelen bra pokerspelare är högre bland de som skriver $-tecknet efter siffrorna istället för före sifforna. Jag tror också att bra pokerspelare i större utsträckning stavar fel. Orsaken är inte utbildningsnivå ed. Stora egon, hänsynslöshet od gör det helt enkelt ointressant för dessa att visa omtänksamhet mot läsaren.

Edit:

Eh..Gdaily undantagen...naturligtvis ;)

Postad

Jag är så van vid att se $100 att jag tycker det är kosntigt om någon skriver 100$, men jag har aldrig rättat någon för det. Jag har faktiskt svårt att förstå hur folk som sett det tusentals gånger kan fortsätta skriva fel om de vet att de gör det. möjligheten finns ju att man aldrig har tänkt på det.

Postad

Stavning, eller rättstavning snarare, är grymt viktigt. I varje fall om du kommunicerar i skrift. Någon som skriver många fel är svårt att ta på allvar. Visst, vi skriver alla fel, men när det är ofta och mycket blir det störande!

Det finns ju få saker som ger en persons ålder lika snabbt (över nätet) som hur personen skriver "de/dem". Skolan slutade lära ut detta för ungefär 8 år sedan. Det gör att personer under 20 års ålder kommer vara grymt överrepresenterade när det gäller felanvändandet av "de/dem".

Dem har helt enkelt inte lärt sig de.

Postad

Min ursprungliga poäng var att jag tyckte att god uppmärksamhet är en egenskap en bra pokerspelare bör ha - och att det är märkligt att man kan se en syntax miljontals gånger utan att tänka på det.

Sedan om pokerspelaren är dyslektiker eller på någotvis har svårt för språk är väl en annan sak. Tycker jag.

Postad
Min ursprungliga poäng var att jag tyckte att god uppmärksamhet är en egenskap en bra pokerspelare bör ha - och att det är märkligt att man kan se en syntax miljontals gånger utan att tänka på det.

Det är rätt stor skillnad på att uppmärksamma nåt och att faktiskt bry sig.

Postad
Sen kan man göra det hela ännu mer förvirrande!

Om man ska betala $1.50 så säger man ju "one dollar fifty". Då borde man ju egentligen skriva 1$50. Härligt!

Öh... Nej. Ska man gå efter hur man säger så är det ju "fel" redan med dollartecknet framför.

Det skrivs ju även "1,50 kr" även om man säger "en krona och femtio öre".

Gör inte saker svårare än vad de är. :)

Postad

Skulle man krångla till det för att effektivisera det skulle tex. $3500 kunna skrivas $3k5. Det är samma princip som man har ibland när man skriver ut värdet på elektronikkomponenter. (Men där behöver man inte ha enheten, tex. ohm, eftersom det är självklart vad det är i varje enskilt fall)

Kom att tänka på att jag häromdagen såg en skylt med lösgodispris;

4,90:-/hg :shock: Ser inte det skumt ut?

Postad

Var det ett skämt? Ser väldigt oskumt ut.

Nej, det ser skumt ut. Kolon ska ju avskilja kronor från öre, således borde det stå 4:90 kr...

Postad
Skulle man krångla till det för att effektivisera det skulle tex. $3500 kunna skrivas $3k5. Det är samma princip som man har ibland när man skriver ut värdet på elektronikkomponenter. (Men där behöver man inte ha enheten, tex. ohm, eftersom det är självklart vad det är i varje enskilt fall)

Om man med $3k5 menar $3500 så missbrukar man prefixet.

$3,5k kan jag dock köpa som $3500.

Postad

Var det ett skämt? Ser väldigt oskumt ut.

Håller med. Varför får man inte använda ett kommatecken?

Det är ju inte risk för missförstånd precis.

Postad

Ah.. nu ser jag det konstiga. Man ska ju inte skriva :- efter ören utan :- skrivs ju efter ett antal kronor där strecket efter kolonet syftar på att det noll ören. Som det är skrivet är det som om det fanns en enhet mindre än ören som det är noll av.