Gå till innehåll

Preliminära uppgifter till bolags- och skv

Recommended Posts

Postad

Jag håller på att gå igenom företagsregistreringen av ett AB och har fastnat lite på det faktum att jag är väldigt osäker på vad för siffror jag skall stoppa in som preliminära gällande:

Arbetsgivare

- Beräknad lönesumma under inkomståret

Moms

- Nettoomsättning

- Beskattningsunderlag

Preliminärskatt

- Ange verksamhetens överskott

- Ange företagets beräknade utgående och ingående moms

-

Verksamheten kommer främst att bestå av partihandel (grossistverksamhet). Problemet är dock att produkten jag skall sälja vidare till detaljhandeln ännu inte är färdigutvecklad och det är oklart när under nästkommande år den kommer vara testad och klar.

Jag tycker det känns väldigt dumt för en person som faktiskt kan planera och bedriver en verksamhet där man får in pengar 4-8ggr om året att behöva lägga ut månadsvis.

Hur skulle ni göra i min sits?

Postad

Tack för det snabba svaret Ola.

Nu när jag ändå har dig i tråden, så tänkte jag passa på med ett par följdfrågor.

I registreringen så tvingar dom mig att antingen skriva att jag inte kommer att ha några anställda (Jag och en till delägare kommer att arbeta aktivt i bolaget, vilket torde klassas som anställd?) eller att skriva ett belopp under Beräknad lönesumma under inkomståret, vilket måste vara högre än 0.

Allt annat känns numera ganska klart, förutom det faktum att jag inte hittar ett ställe att ladda upp bilagor (pdf-filer eller jpg-bilder).

Postad

Du måste skilja på anställda och arbetande

Anställda är sådana som du kommer betala in socavgifter och lön för, och dra av källskatt.

Arbetande = säkerligen du och din kompanjon i början, ni kommer inte plocka ut lön (väl) förrän bolaget börjar gå med vinst.

Noll på anställda helt enkelt, tills dess att det blir dags för bolaget att anställa dig och kompanjonen.