Gå till innehåll

PLO - Floppar låga kåken


jna

Recommended Posts

Tänkte ta upp en mycket vanlig situation i Omaha som jag under den gångna helgen både vunnit och förlorat stora potter i. För enkelhets skull kan vi anta att både du själv och fi har lika stora, hyfsat djupa stackar (minst 100 BB).

 

Situation 1: Antag att du sitter på 8776 i mellanposition och att du har synat för att se floppen. Inga höjningar har gjorts före floppen. Floppen kommer med AA7. Det checkas fram till dig. Vad gör du?

 

Jag brukar beta pot i de lägena. Sannolikheten för AA känns obefintlig (inga höjningar pre flop) och sannolikheten för A7 känns liten (rent sannolikhetsmässigt).

 

Du får syn av en spelare i senare position, säg knappen. Här skulle jag sätta fi på A-triss med hög kicker. Turn kommer med Q, d v s AA7Q. Vad gör du nu? Om jag betar pot riskerar jag en kraftig smäll, om jag checkar riskerar jag att bli bluffad. Jag brukar dock ta ytterligare ett potbett, men är ej säker på att det är rätt. Fi synar.

 

Rivern ger ytterligare ett kort på bordet. Vilket kort känns egalt, alla kort utom ett känns livsfarliga. Hur spelar du?

 

Jag räknade på denna situation igår och kom fram till att den låga kåken är knapp favorit att stå (c:a 55-60%), så om man kan få in all deg efter floppen (vid små stackar) är det ett enkelt spel. Med djupa stackar tycker jag att det är riktigt svårt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp det är riktigt svårt på en hand som ser så bra ut.

Har killen med esset tre live kickers så är du ungefär 50%.

Här slår position in väldigt hårt enligt min mening, spela denna ur position blir riktigt knivigt.. är själv ganska grön i omaha men har reflekterat över detta är par gånger också.

Numera försöker jag helt enkelt spela ganska små potter (givetvis beroende på motstånd) ur position med denna handen, blir inte för kär i den helt enkelt.

I position kan man väl vara lite mer kreativ, reraise senare i handen så är man ofta slagen, får man inte in hela stacken på floppen så försök inte ta hela den andres stack senare i handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du betar pott på floppen och får en syn är det bara att fortsätta beta fjärdegatan.

 

Får du två syn på floppen är det oftast bäst att ta det lite lugnt på turn och river (om inte en 7a klonkar förstås...).

 

Med lagom stora stackar kan en checkraise på floppen för att försöka få in alla pengar i mitten vara ett bra spel också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...