Gå till innehåll

Inressant EV situation i postkodmiljonären på fredag


Recommended Posts

Mannen från fredagens program befinner sig på 500 000-kronors nivån med en fråga kvar och en livlina kvar- nämligen 50-50.

Han har valt att bara ha en säkerthetsnivå och därför faller han tillbaks på 10 000 om han svarar fel på miljonfrågan.

 

Låt oss anta att vi inte har den minsta susning om svaret på miljon-frågan så vi använder 50-50 livlinan. Fortfarande vet vi inget men vi vet att

 

E(x) = 0.5 x (- 490 000) + 0.5 x 500 000 = 5000

alltså bör vi chansa(?)

 

Vad hade ni gjort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 84
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag hade aldrig chansat om det var 50/50, men realistiskt sett så har man ju någon form av möjlighet att göra antaganden som gör att man kanske är 60/40 eller bättre.

 

Får försöka raila när det sänds. Men går programmet verkligen bara en gång per vecka?

 

om man har en 60-40 käsla så är det ju ännu mer Ev, men att avgöra de exakta sannolkhetsförhållandena hurvida ett svar är sant eller falskt är omöjligt. Man kan nog inte precisera det mer än att man har en känsla att det ena är mer troligt än det andra.

 

Går två gånger i veckan nu- fredagar och lördagar. Har förövrigt blivit ganska uselt nu uppdelat bara på en halvtimme med allt postkod-dravel och förhalande mellan frågorna. Känns verkligen uttänkt av produktionsteamet att dryga ut programmet så så lite som möjligt hinner bli vunnit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För dom flesta av oss har de första 500k mer värde än de sista 500k (av 500+500) Inte sant? Jag menar att vi blir mer glada för de första 500k och investerar dem klokare än den ytterligare glädjen och nyttan av 500k till. Därav vårt rationella beslut att inte chansa 50/50 utan ta pengarna.

Slutsattsen är att EV blir minus trots att matematiken visar tvärtom, när vi tar i beräkningarna hur vi värdesätter pengar efter våra första 500k.

Förklarar antagligen också varför man hade chansat om man hade mycket pengar. Då har man samma värde på alla "500k" vilket gör det mer lukrativt att ta den lilla EV på 5k.

 

+1 eller -1? =)

 

 

EDIT: Finns senarion som säger tvärtemot detta också. På roulette tex kan vi riskera en liten summa för att göra den 30ggr större (kan inte oddset exakt). I detta senario värdesätter vi summan av massa "småpengar" mer än den enskilda 20kronan vilket vänder på kakan från tidigare och nu istället blir det mer lukrativt att spela i EV- läge. Allt har enligt mig med hur vi värdesätter olika summor av pengar. För det verkar ju tydligt att varje krona inte är lika mycket värd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För dom flesta av oss har de första 500k mer värde än de sista 500k (av 500+500) Inte sant? Jag menar att vi blir mer glada för de första 500k och investerar dem klokare än den ytterligare glädjen och nyttan av 500k till. Därav vårt rationella beslut att inte chansa 50/50 utan ta pengarna.

Slutsattsen är att EV blir minus trots att matematiken visar tvärtom, när vi tar i beräkningarna hur vi värdesätter pengar efter våra första 500k.

Förklarar antagligen också varför man hade chansat om man hade mycket pengar. Då har man samma värde på alla "500k" vilket gör det mer lukrativt att ta den lilla EV på 5k.

 

Jo det är en ganska bra analys av problemet. Men hur mycket Ev+ ska man lägga till för TV-underhållningen man bjuder på då man chansar? 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle sälja procent i mig till EV kåta pf-medlemmar. 10 000 per andel och ifall jag vinner skulle jag betala ut 20 001 till varje andelsägare..

 

Då får jag 504 950 om jag chansar rätt och 500 000 om jag chansar fel. Marginellt EV-, men man kan ju minska på andelen till er PF:are. Säg att en man säljer 50 stk 10 000 andelar och betalar ut 20 000 till 49stk och 20 001 till 1 om man vinner.. fast då tappar man ju också ev- så det gillas antagligen inte heller av alla..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EDIT: Finns senarion som säger tvärtemot detta också. På roulette tex kan vi riskera en liten summa för att göra den 30ggr större (kan inte oddset exakt). I detta senario värdesätter vi summan av massa "småpengar" mer än den enskilda 20kronan vilket vänder på kakan från tidigare och nu istället blir det mer lukrativt att spela i EV- läge. Allt har enligt mig med hur vi värdesätter olika summor av pengar. För det verkar ju tydligt att varje krona inte är lika mycket värd.

 

Tja, finns väl dom som ser en viss spänning i det och är beredda att ge upp lite $EV för den också. Samma sak med att få känslan av att vara en vinnare om man vinner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, 500k är ju lifechanging money liksom. Det räcker till tiondels lägenhet i stan, eller till ett fjärdedelshus om man väljer att bygga ute på landet, långt bortom all ära och redlighet. Det kan också räcka till en halv tomt med sjöutsikt (sen måste man ju tyvärr bygga ett hus också).

 

Eller också kan man nästan köpa en ny svenssonbil för pengarna!

 

Väljer man istället att köpa en begagnad bil, eller kanske en Skoda har man också råd att leva utan att grinda ett halvår, förutsatt att man lever på nudlar och havregryn. Och om man väljer att faktiskt leva på nudlar kommer de 6 månaderna kännas som en evighet.

 

En evighet i lyx, sus och dus väntar den som inte vågar gå för +EV.

 

Om man nu inte vill köpa en Skoda för pengarna kan man ju istället köpa in sig i WSOP sju år i rad. Fast iofs, då måste man ju dessutom betala resa och uppehälle!? Grovt räknat räcker därför pengarna till runt 2-3 WSOP-resor. Tänk er WSOP 3 år i rad! LIFE CHANGING

 

Edit: Vad jag menar är alltså att det är din plikt som tänkande människa att ta rätt beslut. Enda tillfället felaktiga ev-beslut är intressanta infaller då eventuell cut-loss säkerställer din bankrulles överlevnad och förmåga att vidmakthålla din inkomstnivå eller då pengarna verkligen är lifechanging, vilket 500k aldrig kan vara för medelsvensson.

 

Det här är givetvis sjukt felaktigt, samt fullt av partiert som medvetet är grovt överdrivna. Jag har svårt att se varför.

 

Det är fullständigt uppenbart att för en Svenssonfamilj med negativt eget kapital så är den första halvmiljonen rejält mycket viktigare än den första. Den kanske inte förändrar livet, men den lär förbättra livet på många sätt, givet att den används klokt.

 

Det är helt enkelt absurt att påstå att skillnaden mellan 500k och 1M är lika stor, för gemene man.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, 500k är ju lifechanging money liksom. Det räcker till tiondels lägenhet i stan, eller till ett fjärdedelshus om man väljer att bygga ute på landet, långt bortom all ära och redlighet. Det kan också räcka till en halv tomt med sjöutsikt (sen måste man ju tyvärr bygga ett hus också).

 

Eller också kan man nästan köpa en ny svenssonbil för pengarna!

 

Väljer man istället att köpa en begagnad bil, eller kanske en Skoda har man också råd att leva utan att grinda ett halvår, förutsatt att man lever på nudlar och havregryn. Och om man väljer att faktiskt leva på nudlar kommer de 6 månaderna kännas som en evighet.

 

En evighet i lyx, sus och dus väntar den som inte vågar gå för +EV.

 

Om man nu inte vill köpa en Skoda för pengarna kan man ju istället köpa in sig i WSOP sju år i rad. Fast iofs, då måste man ju dessutom betala resa och uppehälle!? Grovt räknat räcker därför pengarna till runt 2-3 WSOP-resor. Tänk er WSOP 3 år i rad! LIFE CHANGING

 

Edit: Vad jag menar är alltså att det är din plikt som tänkande människa att ta rätt beslut. Enda tillfället felaktiga ev-beslut är intressanta infaller då eventuell cut-loss säkerställer din bankrulles överlevnad och förmåga att vidmakthålla din inkomstnivå eller då pengarna verkligen är lifechanging, vilket 500k aldrig kan vara för medelsvensson.

 

alltingen är du väldigt rik och inte bryr digom 500k eller så är du väldigt ung och bor hemma och för tillfället får att någon annan betalar dina utgifter, så du är "ekonomist oberoende", CG isf men en dag kommer då du gladeligen ger upp lite EV för att få en större summa. Trots allt har dom flesta svenskar en försäkring som fungerar på NÄSTAN samma sätt/teori. Och jag tror INTE du kommer leva dit liv utan att täckna en ända försäkring. Säg mig ärligt, har du nån idag redan? ska du skaffa när du flyttat hemifrå, skaffat bil, barn osv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att förväntad nytta av ett lotteri inte är lika med lotteriets förväntade värde i pengar är fullständigt självklart och okontroversiellt. Speciellt när vi talar om summor omkring en årslön.

 

Men det kan ju vara underhållande att argumentera för motsatsen för att trolla och/eller påskina egen rikedom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte det här ett redan utanalyserat problem?

 

Vi börjar med att se 4 alternativ, har inte en susning om något av dessa men tar alternativ A som kandidat.

Nu kör vi 50-50, alternativ C och D faller bort.

 

Nu byter vi till alternativ B som kandidat, tar denna och har 75% chans på miljonen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...