Gå till innehåll

Inressant EV situation i postkodmiljonären på fredag


Recommended Posts

Är inte det här ett redan utanalyserat problem?

 

Vi börjar med att se 4 alternativ, har inte en susning om något av dessa men tar alternativ A som kandidat.

Nu kör vi 50-50, alternativ C och D faller bort.

 

Nu byter vi till alternativ B som kandidat, tar denna och har 75% chans på miljonen?

 

Nej, alternativ A kan falla bort också, det är inte Monty Hall på något sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 84
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Det enda jag ville påpeka var att 500k inte är speciellt mycket pengar för medelsvensson

 

Eftersom det är fel så säger folk emot dig.

 

Förresten, om du inte visste det så kan man låna pengar på en bank för att köpa hus. Man behöver alltså inte casha allting. Att säga att 500 Kkr är en tiondels lägenhet i stan är ju bara dumt. Det tillför absolut ingenting till den här diskussionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan hålla med slaktavfall på sätt och vis. Dock så bör det vara medelsvenson själv som definerar och bestämmer om 500 k är mycket. De vill själva bestämma vad de tycker 500 k är värt på rent subjektiva grunder. Och i så fall betyder det att du har fel per automatik. (om det nu är så:))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu verkar du och SCB/Skatteverket ha skilda uppfattningar om svenska folkets tillgångar/skulder. Hur definierar du medelvensson, utan att bli politisk?

 

Säg mediansvensson då. Poängen är att väldigt många människor är belånade, om än inte alltid särskilt tungt, och har inte särskilt mycket sparat.

 

Men även för en familj med hundratals tusen kronor på banken, noll lån på bil och villa, inga studieskulder osv, så är ju dina resonemang helt uppåt väggarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl självklart att 500k extra är ett fantastiskt tillskott för de allra flesta familjer i Sverige, eller hur? Inte så att man kan leva på de pengarna hela livet men ändå så att man njuta lite av det. Min personliga uppfattning är att de flesta hellre skulle ta 500k istället för att flippa om antingen 0 eller dubbla.

 

Jag skulle definitivt göra det för att kunna använda de pengarna till att köpa en lägenhet. Men nu är jag ju en fattig student utan några egentliga tillgångar (förutom min överlägsna utbildning då...).

 

Jag tror även att Slaktavfall har en lite snedvriden uppfattning, bland annat om hur många som verkligen äger sina egna boenden och bilar etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag grundar mina tankar på de uppgifter som finns publikt tillgängliga från t.ex. SCB och RSV. Varifrån kommer dina idéer om medelsvensson? Källa tack.

 

Du får gärna posta några direktlänkar, för bl a jag har väldigt svårt att hitta någon statistik över folks tillgångar på scb:s sida.

Om man definierar Svensson som en person med snittlön, ca 19k/mån innan skatt, utgifter på 10k/mån så lär det iaf ta en 10-15 år innan man lyckats spara ihop 500k.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men frågan kvarstår, hur definierar du medianen, på ditt snack låter det som att du tror att 35 åriga småbarnspappan är medelsvensson snarare än 55 årige Bertil med utflugna barn och cash på banken.

 

För att inte tala om 85 åriga Gösta som är påväg att dö av cancer och därmed lämna en inte oansenlig summa till sina efterlevande. Rent statistiskt efterlämnar han faktiskt betydligt mer än 500k btw.

 

Jag grundar mina tankar på de uppgifter som finns publikt tillgängliga från t.ex. SCB och RSV. Varifrån kommer dina idéer om medelsvensson? Källa tack.

 

Du tänker alltså först skriva en massa för ditt nick passande smörja med helt orealistiska summor "man kanske kan leva på det i ett halvår" eller något åt det hållet, och sedan helt plötsligt spela bror duktig?

 

För att ens komma i närheten av de siffror du nämner och antyder måste vi titta på en väldigt snäv andel av befolkningen.

 

Jag vet heller inte varför du menar att Bertil 55 skulle vara mer representativ än 35-åringen. En typisk svensk har hemmaboende barn under nästan 25 år av sina 40-45 yrkesverksamma år. Så i runda slänga halva den yrkesverksamma tiden.

 

Resterande tid spenderas som pensionär, om jag inte missminner mig. Men det är förstås nu du tänker dra ditt ess ur rockärmen och visa hur sjukt bra ställt Sveriges pensionärer har det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag grundar mitt argument på den statistik som finns allmänt tillgänglig från våra myndigheter. Du får gärna förklara på vilket sätt min och statistiska centralbyråns uppfattning skiljer sig från din, samt vilka belägg du har för att dina påståenden är mer sanna än det som våra myndigheter ger oss vid handen. Du får också gärna kvantifiera begreppet "lite snedvriden" samt vad du menar med "äger" i juridisk mening. Vidare verkar din uppfattning om redovisningens grunder skilja sig en del från gällande praxis (dvs god redovisningssed, FAR osv) så låt oss för enkelhetens skull enas om en lämplig diskurs innan vi går vidare. Att komma med absurda och ogrundade påståenden om "egna boenden" och "bilar et.c." är seriöst tiltande faktiskt.

 

Ok. Då vet jag att jag har fel. Men jag undrar, i vad har jag fel? Att medelsvensson har tillgångar överstigande 2mille, att de har 1.4 mille bara i fastigheter, bostadsrätter, banksparande, börsnoterade aktier, räntefonder, andra fonder än räntefonder, obligationer och övriga värdepapper samt skattpliktig försäkring? Att det till detta kommer tillgångar i pensionförsäkringar, konst, bilar, båtar osv (som har NPV:er långt överstigande de diskuterade 500k). Vad exakt är fel? Vem har fel? Är allt en konspiration?

 

Medelsvensson har skulder på runt 400k. Eller vad anser du? Ljuger RSV? Är det en mörkläggning? Förklara dig! Jag måste få VETA!

 

Du behöver ju inte clowna till saker och ting. Låtsas inte om att allt måste kvantifieras för att räknas i ett vanligt enkelt samtal.

 

Det är jättefint att du har för avsikt att vara sanningsenlig och hålla dig till fakta, men jag ser faktiskt inte poängen i att sitta och hålla på informationen själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, och om vi definierar medelvensson som en arbetslös hindu med uppenbara tandköttsproblem och en disponibel inkomst under 7k / månad kommer han aldrig ha råd att spara ihop 500k. Vart vill du komma?

 

Medellönen för 20-64 åringar var under år 2007 [Arbetsinkomst, helårs- och heltidsanställda (HEK), medelvärde] 28 398 kr / månad. Kan vi inte utgå från det istället?

 

Nu minns jag inte riktigt men jag har för mig att den rikaste procenten av sveriges befolking äger 70% av landets totala tillgångar. Så om delar ut det jämnt över alla så är det klart att det ser lite bättre ut för medelsvensson än det egentligen gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Då vet jag att jag har fel. Men jag undrar, i vad har jag fel? Att medelsvensson har tillgångar överstigande 2mille, att de har 1.4 mille bara i fastigheter, bostadsrätter, banksparande, börsnoterade aktier, räntefonder, andra fonder än räntefonder, obligationer och övriga värdepapper samt skattpliktig försäkring? Att det till detta kommer tillgångar i pensionförsäkringar, konst, bilar, båtar osv (som har NPV:er långt överstigande de diskuterade 500k). Vad exakt är fel? Vem har fel? Är allt en konspiration?

 

Medelsvensson har skulder på runt 400k. Eller vad anser du? Ljuger RSV? Är det en mörkläggning? Förklara dig! Jag måste få VETA!

 

Är det här din källa?

http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____195797.aspx

 

Enligt den är medelförmögenheten, vilket väl borde vara det intressanta här, 699k.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saken är ju den att det blir jävligt problematiskt om man varje gång man hamnar i en enklare diskussion måste ägna en massa tid åt att definiera en hoper begrepp. Jag tror att de flesta människor har rätt bra koll på vad som avses när någon säger "medelsvensson", och där är du inte i fas. Du kan dock ha en poäng i att den allmänna uppfattningen är ganska felaktig, men jag är osäker.

 

Jag tror t.ex att de allra flesta bortser från Stefan Persson-aktiga höjningar av medelvärden per automatik, och då är det inte i strikt mening något medelvärde som avses, men jag vet inte...det känns ganska självklart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på hur man definierar medelsvensson, vilket alltså gör att vi äntligen börjar komma någon vart. Du kan själv välja hur du bygger upp din statistik, det viktiga är att du anger hur, varför och på vilket sätt du har gjort ditt urval. Och nej, 1 % äger inte 70% av tillgångarna

 

gg wp.

 

Okej, jag hade fel. Det var 32%.

 

http://mobil.sr.se/site/index.aspx?artikel=1754941&unitid=83&offset=8

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, 70 eller 30, det är ju bara några hundra procent fel, fast i procentenheter räknat blir det visst bara 40? I övrigt har RSV bandpassfiltrerat rådatan innan de medelvärdesbildar? Vi har ju faktiskt läst grundläggande statistik?

 

Så vad är din uppfattning om medelsvensson, hur stora tillgångar har han, hur stora skulder? vad har han för lön? hur gamla är hans barn? hur många barn har han? Hur mycket har han fått i arv de senaste 40 åren?

 

Det spelar inte så stor roll hur mycket fel jag hade, för min poäng är den samma.

 

Enligt dig kunde man inte räkna på medianen. Men det tycker jag är ett alldeles utmärkt sätt att räkna på och då är det ju totalt ointressant att veta ålder eller hur många barn mediansvensson har. Utan istället kolla på förmögenhet. Och jag är övertygad om att 500kkr då är väldigt mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...