Gå till innehåll

Teh_MoUsE -


Teh_MoUsE

Recommended Posts

  • Svars 1,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Den 2a Hyundai är importerad.

 

Det viktigaste med en sån bil är vem som har ägd den innan och hur man kört den. Skicket är viktigare än 2000mil och 2-3k SEK. Bara på annonserna verkar den 1a Hyundai ha fått mer kärlek.

 

Låt ägaren köra vid testkörning och tänk själv hur han kör när inte du är med.

 

 

 

EDIT: 12000mila servicen lär inte vara billig på den 2a med kamremsbyte mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vet jag, brukar fråga de flesta just den frågan om service när jag skriver mina mail.

Mm, bra ändå att själv kolla servicebok/kvitton noga. I princip alla säger ju att bilen är bra servad, men enligt vissa verkar service vara dammsuga den och kolla spolarvätskan :roll:

 

Jag letade själv bil i februari. Tittade på en Audi A6 -06 för 150k, som säljaren flera gånger sa att den var pedantiskt servad och omskött.

Så jag gick till en Audi-verkstad och bad dom kolla servicehistoriken på bilen i deras datasystem; första servicen var gjord 1500 mil försent, nästa var gjord drygt 1000 mil försent, och det är rätt illa på en modern bil.

Samt att det snart var dags för en stor service med kamremsbyte, som skulle kosta mellan 17 000-24 000 kr :shock: Han på Audi sa att ingen av dom där skulle köpa den bilen med den historiken.

 

Det är ju en automat , vill inte köra en bil för tjejer/pensionärer ;-)

Kan vara rätt skönt med automat om man kör mycket i stan, men kul att ha manuell på "första bilen" såklart. (Har för mig att automat oftast är lite dyrare än manuell)?

 

Har redan kollat upp sånt :-) Vad är nackdel/fördel med att den är importerat?

Det finns väl inte några jättefördelar i det långa loppet, men importerade bilar står nästan alltid mycket lägre i pris jämfört med svensksålda, och kan också vara svårare att sälja.

Också en nackdel att det kan vara svårt att se historik/antalet ägare på bilen osv.

En fördel kan ju vara att dom ofta gått i ett land där dom inte saltar vägarna på vintern, så dom kanske är mindre utsatta för rost.

 

Håller med om att skicket är viktigare, men är bilen öve 15,000mil vill jag inte köpa den. Är väl medveten om den stora servicen runt det miltalet (Vet inte om det är exakt 12000mil alla bilar har service?) Detta är ngt jag frågar varje person.

Inte exakt 12k mil för alla, men en större/dyrare service brukar ofta ligga där någonstans.

Plus att många dyra delar på bilen brukar ge upp runt 12-15k mil och därför säljer många bilarna vid 11-12k mil för att slippa alla problem och stora servicar.

 

Så det kan faktiskt vara bättre att köpa en bil som gått 16-18k mil än en som gått 11-12k mil, för då har oftast dessa fel visat sig och är lagade.

Det finns ju många fina bilar som gått 16k mil, och den har ju mycket mer livslängd kvar än vad du kommer köra innan du säljer bilen ändå, och du får den billigare också.

 

Har ingen aning om vad en sådan service kan gå på hos en vanlig bilreparatör?

Väldigt stor skillnad på bilmärken osv. Om det är en nyare/finare bil kanske man vill göra det hos en märkesverkstad som oftast är dyra (stor service kanske 8-20 000).

Lite äldre/billigare bilar kan man ju lämna in på nån bra "vanlig" verkstad som kanske tar 60-80% av vad en märkesverkstad tar.

 

Mycket text, men det är jobbigt att köpa bil :-P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv är jag väldigt polariserad när jag köper bil. :lol:

 

Antingen köper jag nån skitbil för ~5k som jag med gott samvete som jag kan köra till skroten när den går sönder (alternativt sälja till ett par invandrare för 1.5k), eller så köper jag ett vrålåk för 150k som jag behandlar som det vore en vacker kvinna.

 

 

ps. (hi-jackar din DB lite Mouse)

 

Hur går det för dig med grinden John? Skrev nåt i din DB för ett tag sen tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv är jag väldigt polariserad när jag köper bil. :lol:

 

Antingen köper jag nån skitbil för ~5k som jag med gott samvete som jag kan köra till skroten när den går sönder (alternativt sälja till ett par invandrare för 1.5k), eller så köper jag ett vrålåk för 150k som jag behandlar som det vore en vacker kvinna.

Jag håller med där. Antar att Musen gör det sistnämnda, för en första bil för runt 50k är ju nice :)

 

Räknade lite förut på skillnaden mellan att ha en fin bil för 10k som man kan laga/underhålla själv, och en Audi A4 Quattro -05 för 130k:

Och kom fram till att med lite lånekostnader/dyrare service/värdeminskning förlorar man 30-40k per år på att ha Audin istället för den billiga bilen (alltså pengar som går helt förlorade hur man än beter sig).

Och om det händer nåt med Audin så man måste lämna in den på reparation eller liknande kan man ju lätt förlora 50-60k det året jämfört med en billig bil.

 

Ganska mycket pengar... om man t ex får ut runt 20k per månad i lön går ca 2 av 12 löner rakt av till att betala "förlusten" på bilen, sen ska den normala bilkostnaden betalas däröver.

Man kan göra/köpa ganska mycket annat kul för 40k per år när man börjar tänka efter :-P

 

ps. (hi-jackar din DB lite Mouse)

 

Hur går det för dig med grinden John? Skrev nåt i din DB för ett tag sen tror jag.

Jag svarade på det inlägget tror jag, men gjorde en liten update nu också: http://pokerforum.nu/forum/dagboecker/47655-john_teh_donk-bli-slagen-pa-nl10-aer-som-att-foerlora-i-armbrytning-mot-en-5-aring-34.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sjukt dyrt att ha bil, det är så mycket stealthade engångskostnader som man lätt glömmer när man räknar årskostnaden. Det är därför folk pratar om en totalkostnad runt 40-50kr/mil, och det är när svensson kör en svenssonbil.

 

- Bränsle

- Skatt

- Service/Reparation

- Försäkring

- Värdeminskning

osv...

 

Sen finns det ju andra nackdelar, typ fettförbränning. Men jo, visst är det bekvämt med en fin bil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...