Gå till innehåll

När ge upp försök att flytta upp i nivå?


morberg

Recommended Posts

Jag håller på att prova FLT 2/4, men har mött på stort motstånd. Jag tror att jag spelar bra, men jag har haft lite missflyt (en del rena skräckhistorier som jag inte ska trötta ut er med; ni har säkert hört berättelsen om QQ mot 72 som träffar tvåpar på turn till leda).

 

Hur länge ska man hålla ut i försöken att spela på en högre nivå? Jag har nu spelat 1500 händer och har backat $300 (dvs. 75BB). Är det för lite för att vara relevant (i händer spelade och/eller pengar förlorade)?

 

Och om ovanstående inte är tillräckliga bevis för att jag inte räcker till; hur många händer krävs för det? (Eller hur mycket back behöver jag gå?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det är bra att sätta regler för sig själv när man ska gå upp, ex. :

 

Om du har 1000 $ nu, bestäm att vid t.ex. 1200 $ spelar du 2/4. går du under 1000 $ spelar du till 1200 $ och försöker igen. Sen helt enkelt spelar du 2/4, hoppas det inte går åt helvete och förhoppningsvis så får du ihop rulle till 2/4 till slut.

 

Kan även finnas en viss poäng med att spela tightare än vanligt just i övergångsperioden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inne på samma sak som jensberg, sätt upp en gräns på hur mycket du kan förlora innan du går ner igen.

 

Själv ska jag ta ett skott på 2/4 igen snart, och då kommer jag sätta en gräns på 400 eller 500 dollar som jag kan förlora innan jag kliver ner och grindar vidare igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du känner dig utspelad i ett flertal händer och inte man kan skylla hela förlusten på otur så är det kanske läge och dra ner en nivå, grinda vidare och studera lite till..

 

Detta är lite grann av pudelns kärna. Hur vet jag att det inte bara är otur?

 

Jag tycker mig ha haft missflyt, men det är ju lätt att säga. Finns det något sätt att få reda på om jag spelar bra eller dåligt? Alla händer finns i PT, så om det finns något sätt att mala igenom statistiken där kan jag göra det.

 

Standardtipset är ju annars att posta händer, men det känns bara fånigt att posta QQ mot 72; det tillför liksom ingenting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men det känns bara fånigt att posta QQ mot 72

 

Nej, de händerna är ju inte anledningen till att man kanske backar 75 bb var 1500 hand. Ett förslag; Kolla din "vinst"-kurva. Om det är många småförluster eller ett fåtal stora. Jämför statistiken med de spelare som gått bra under sessionerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett förslag; Kolla din "vinst"-kurva. Om det är många småförluster eller ett fåtal stora. Jämför statistiken med de spelare som gått bra under sessionerna.

 

Jag lägger gärna upp grafen här, men det verkar inte finnas någon möjlighet att göra det om jag inte själv hostar bilden?

 

Jag blev i alla fall inte klokare av att titta på den...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ändå har dem i PT så förse oss med lite statistik.

 

Vad är din VPIP, PFR, cold-call%, Aggression (utan pre-flop) etc. Vi kan åtminstone se om du har några gigantiska läckor.

 

Men att förlora $300 på 1500 händer är något du får vänja dig vid. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ändå har dem i PT så förse oss med lite statistik.

 

Vad är din VPIP, PFR, cold-call%, Aggression (utan pre-flop) etc. Vi kan åtminstone se om du har några gigantiska läckor.

 

Hygglo. Såhär ser det ut:

 

VPIP: 15,25%

PFR: 7,16%

Aggression

Flop: 4,0

Turn: 2,63

River: 1,55

 

På 1800 händer har jag cold-callat en (1) gång med KQs.

 

Men att förlora $300 på 1500 händer är något du får vänja dig vid.

 

Jo, det är kanske inte så farligt. På andra nivåer har det känts lättare att gå back för då har det gått upp först. Nu har det bara gått ner, men sånt händer kanske...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hygglo. Såhär ser det ut:

 

VPIP: 15,25%

PFR: 7,16%

Aggression

Flop: 4,0

Turn: 2,63

River: 1,55

 

På 1800 händer har jag cold-callat en (1) gång med KQs.

 

Det är hyffsat bra siffror. Ganska litet urval, så jag ska inte göra några djupare analyser av det. Men jag kan inte tro annat än att du är en vinnare även på 2/4.

 

Glömde fråga, är din Went-to-Showdown något som inte är 30-35%?

 

Jag kan sympatisera, mina två första försök på 3/6 var båda 100BB störtdykningar. Det är hjärtekrossande att ha en sådan det första som händer på en ny nivå. 5/10 hade iaf den goda smaken att låta mig börja som vinnare.

 

Spela lite 1/2 igen tills du känner dig komfortabel och spelar ditt bästa spel igen. Sen sopar du på nötterna på 2/4. Det är ingen nämnvärd skillnad på de två nivåerna.

 

Att posta händer är dock alltid bra. Gör det kontinuerligt, lite feedback på ens spel är nyttigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur fick du fram grafen?

 

Pokergrapher, se forumet på pokertracker.com/forum för mer info. Gratis mjukvara som plottar snygga kurvor från din PT-databas. Det finns även en java-applikation som ritar en annan typ av kurvor som också är värd att ta en kik på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du känner dig utspelad i ett flertal händer och inte man kan skylla hela förlusten på otur så är det kanske läge och dra ner en nivå, grinda vidare och studera lite till..

 

Detta är lite grann av pudelns kärna. Hur vet jag att det inte bara är otur?

 

Jag tycker mig ha haft missflyt, men det är ju lätt att säga. Finns det något sätt att få reda på om jag spelar bra eller dåligt? Alla händer finns i PT, så om det finns något sätt att mala igenom statistiken där kan jag göra det.

 

Standardtipset är ju annars att posta händer, men det känns bara fånigt att posta QQ mot 72; det tillför liksom ingenting.

 

Jag kollar gärna igenom HH på några hundra händer och kommer med kommentarer, maila isåfall till poker@bluebottle.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du ska köra på ett tag till om du har råd och tag ett par timmar för att manuellt gå igenom så många av de händer du spelat som du orkar. Glöm inte att titta på de händer som du vunnit också. Om du inte hittar några riktigt stora läckor verkar det som om du bara haft lite otur. Om du hittar situationer där du konsekvent spelar på ett sätt som du inte är säker på är det läge att posta hhs.

 

Jag fattar inte hur man kan spela fixed

En väldigt bra grej med fixed är att det finns en massa träskallar som inte verkar fatta att det är ett helt annat spel än nl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack till alla som har engagerat sig i fallet. En liten uppdatering om hur det har gått för min del, och kanske en uppmuntran till övriga som gräver upp tråden i framtiden och undrar hur mycket det kan svänga. (Detta är säkert inte något extremfall, men det var min svåraste start på en ny nivå någonsin.)

 

Jag bestämde mig för att bita ihop och köra vidare på 2/4 trots att jag gått mycket back. Jag har gott om fallhöjd i min rulle (jag vet Hjort; vi som har möjlighet att stoppa in mer behöver inte prata om rulle, men jag har som ett av mina mål att aldrig sätta in mer pengar på någon pokersajt) så jag provade. Det var nog tur att jag gjorde det. Efter ett mycket bättre flyt ligger jag nu plus totalt och jag är mentalt bättre förberedd på fler svängningar framöver (tror jag).

 

Kurvan då? Den ser ut såhär (klicka för större bild): ihnp-461089thumb.png

 

Så nu har jag (förmodligen) haft först otur och sedan tur. Men jag vet inte hur mycket av respektive sort, så om jag är en vinnande spelare på 2/4 är fortfarande svårt att svara på. Men det känns i alla fall bättre...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde fråga, är din Went-to-Showdown något som inte är 30-35%?

 

Den ligger på 39%. För mycket? Ibland tror jag att jag inte släpper händer som jag borde ge upp (ffa höga PP misstänker jag).

 

En läcka stor nog att sladda in en långtradare genom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde fråga, är din Went-to-Showdown något som inte är 30-35%?

 

Den ligger på 39%. För mycket? Ibland tror jag att jag inte släpper händer som jag borde ge upp (ffa höga PP misstänker jag).

 

En läcka stor nog att sladda in en långtradare genom.

 

Intressant. Vore tacksam om du kunde utveckla lite. Är siffran i allmänhet för hög, eller är det just PP som jag måste lära mig släppa?

 

Några tips om hur jag kan jaga upp vilka händer jag går för långt med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant. Vore tacksam om du kunde utveckla lite. Är siffran i allmänhet för hög, eller är det just PP som jag måste lära mig släppa?

 

Några tips om hur jag kan jaga upp vilka händer jag går för långt med?

 

Nu var det en väldigt liten mängd händer som vi såg här, så det ska inte tas för allvarligt. Men på sikt bör den ligga ganska nära 32%.

 

Händerna som är viktigast att jaga är när du får mothugg på turn i en liten pott med en något skakig hand. Du ska inte släppa alla, men när potten är liten så måste du noggrannt överväga om det är värt striden. Du har ju reverserade implicita odds i den situationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...