Gå till innehåll

En Tiltfisks Vardag 0.50/1 SvS

Recommended Posts

• Svars 282
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad

I samma situation? Lika mycket. Postspelet förändras ju såklart, men jag försöker hålla mig till ungefär samma raises.

Alltså, jag uppskattar hjälp, men oneliners gör inget förutom verkar dryga. Förklara tankesättet, så kanske det gör något :P

Postad

Du minraisar nästan. Jag synar med any two i FI's position. Nu kanske du inte har någon read på denne FI men med facit i hand är han ju uppenbarligen en fisk. Om du inte har någon read på motsatsen kan du nog förutsätta att FI är dålig. Har du en större 3-bet som standard kommer dina beslut postflop att bli mycket lättare. Tror du verkligen att du bara får syn av QQ+ om du pottar? Du har förmodligen spelat långt fler händer än mig på nivån men om du inte inser att ovanstående är löjligt kommer du nog bli kvar där också.

Postad

Dagens absolut första hand:

***** Hand 1115807134 *****

0.50/1.00 Texas Hold'em (No Limit) - den 11 september 2009 16:50:48

Adam 5 (Vanlig/Cash Game)

Plats 1: honkan%2 (215.86)

Plats 2: RUMBEL (68.12)

Plats 3: SunTzu (199.00)

Plats 4: smurre (203.58)

Plats 5: susu (79.13)

Plats 6: Too-rye-ay (199.23)

Plats 7: Putte_L (197.32)

Plats 10: mrwaters (40.23)

Plats 8: MotoMoto (320.24)

mrwaters lägg SM 1.00

** Giv **

honkan%2 [N/A, N/A]

RUMBEL [N/A, N/A]

SunTzu [Er, Es]

smurre [N/A, N/A]

susu [N/A, N/A]

Too-rye-ay [N/A, N/A]

Putte_L [N/A, N/A]

mrwaters [N/A, N/A]

MotoMoto [N/A, N/A]

*** Bet Runda 1 ***

honkan%2 Höj till 2.00

RUMBEL Höj till 8.00

SunTzu Höj till 25.00

smurre Lägg

susu Syna 25.00

Too-rye-ay Lägg

Putte_L Lägg

MotoMoto Lägg

mrwaters Lägg

honkan%2 Lägg

RUMBEL All-in 68.12

SunTzu Syna 68.12

susu Lägg

*** Flop(Board): *** : [8r, 10s, 4s]

*** Turn(Board): *** : [8r, 10s, 4s, 6h]

*** River(Board): *** : [8r, 10s, 4s, 6h, 6k]

*** Showdown *** : Rake: 4.10 Totalpott: 160.14

honkan%2 Lägger mig Vinst: 0.00

RUMBEL [10r, 10k] Kåk Vinst: 160.14

SunTzu Lägger mig Vinst: 0.00

smurre Lägger mig Vinst: 0.00

susu Lägger mig Vinst: 0.00

Too-rye-ay Lägger mig Vinst: 0.00

Putte_L Lägger mig Vinst: 0.00

mrwaters Lägger mig Vinst: 0.00

MotoMoto Lägger mig Vinst: 0.00

Postad

Lite tidigare i tråden postade jag ett citat ur en av pokerteorins mest grundläggande böcker, där författarna rekommenderar en minraise preflop, av exakt dom anledningar jag just gett. Varför är en minraise där en fiskmove?

adfgagadfgpaadfg bordets ANDRA hand:

***** Hand 1115809434 *****

0.50/1.00 Texas Hold'em (No Limit) - den 11 september 2009 16:53:55

Plats 1: honkan%2 (212.86)

Plats 2: RUMBEL (159.14)

Plats 5: susu (53.13)

Plats 6: Too-rye-ay (198.23)

Plats 8: MotoMoto (362.39)

honkan%2 lägg LM 0.50

RUMBEL lägg SM 1.00

** Giv **

honkan%2 [N/A, N/A]

SunTzu [Dr, Ek]

RUMBEL [N/A, N/A]

smurre [N/A, N/A]

susu [N/A, N/A]

Too-rye-ay [N/A, N/A]

Putte_L [N/A, N/A]

MotoMoto [N/A, N/A]

*** Bet Runda 1 ***

SunTzu Höj till 4.00

smurre Lägg

susu Syna 4.00

Too-rye-ay Lägg

Putte_L Lägg

MotoMoto Lägg

honkan%2 Lägg

RUMBEL Lägg

*** Flop(Board): *** : [Es, Dh, 7k]

*** Bet Runda 2 ***

SunTzu Satsa 5.00

susu Syna 5.00

*** Turn(Board): *** : [Es, Dh, 7k, 7s]

*** Bet Runda 3 ***

SunTzu Satsa 11.00

susu Syna 11.00

*** River(Board): *** : [Es, Dh, 7k, 7s, 4s]

*** Bet Runda 4 ***

SunTzu All-in 179.00

susu All-in 33.13

*** Showdown *** : Rake: 2.69 Totalpott: 105.07

SunTzu [Dr, Ek] Två par, ess och damer Vinst: 0.00

RUMBEL Lägger mig Vinst: 0.00

smurre [N/A, N/A] Högsta kort fyra Vinst: 0.00

susu [Ds, 2s] Färg med ess i topp Vinst: 105.07

BRA START?!

Postad
Lite tidigare i tråden postade jag ett citat ur en av pokerteorins mest grundläggande böcker, där författarna rekommenderar en minraise preflop, av exakt dom anledningar jag just gett. Varför är en minraise där en fiskmove?

Läs mindre böcker imo. Pokerböcker är som mobiltelefoner. Inaktuella innan de ens har lämnat fabriken.

Den mest grundläggande kunskapen enligt mig (förutom att man kan handranking och dylikt) är att man har ett syfte med sina handlingar. En minraise kan vara helt rätt om den fyller ett bra syfte vilket den sällan, eller nästan aldrig, gör.

Fråga dig själv vad du vill åstadkomma med din minraise. Fråga dig sedan om du kan åstadkomma mer genom att agera på ett annat sätt. Väg fördelar mot nackdelar.

Postad

Grundläggande spelteori blir aldrig inaktuellt imo, men metaspelet förändras ju självklart ständigt.

Jag tycker det finns ett mycket stort värde med små reraises mot vissa spelare. Information, och värde. I en hand där Fi kallar t ex KQ för en 5krs minraise, men foldar mot 10, så kan jag extrahera värde bättre än om han foldar för sina 5 spänn. Syftet är att få Fi att betala så mycket som möjligt, utan att ge honom odds att dra.

Ligger +150 typ nu iaf, lyckades dra in AA mot AK med A32 på flop, han pushade för typ 150, samt att jag nyss drog ut AK med QQ. Axx flop, jag CBar, han callar, turn A han raisar 10 i en 70 pott, jag callar, turn Q, han pushar. Skönt att få lite flyt iaf, och sluta +. Blir bara kort session ikväll, måste börja förkröka snart.

Postad

Du måste vara den mest osympatiska samt osmarta spelaren på forumet. En idiot fattar att det är fel att minraisa och ge odds till en massa lighta öppningar. Nivån du spelar innehåller idioter, och dem lär syna 20bb där med i princip hela sin raiserange. Lägg ner minbettandet, eller sluta åtminstonde försvara spelet med en massa klyshor om grundläggande pokerteori osv. Du har inte fattat något av den grundläggande pokerteorin, det har du mitt ord på.

Höj ordentligt eller stanna på 05/1!

edit:

Syftet är att få Fi att betala så mycket som möjligt, utan att ge honom odds att dra.

Vafan gör du när du mesbettar?

Postad

Han får inte odds att dra med t ex KQ mot AA om jag slår om till 12. Slår jag om till 20 så får han verkligen inga odds, men han gör heller inte felaktiga syner som är bra för mig i längden. Större delen av spelarna är fiskar, ja, men dom är extremt weaka fiskar. Dom släpper utan problem en sunkig raise mot ett rejält omslag. Klyschor om minbettande? Det finns folk som säger "minbettande är alltid fel", det om något är en klyscha. Säg nått produktivt eller GTFO. Varför är jag osympatisk för btw :P?

Postad
Varför? Vad är det jag vill få ut värde av som kommer calla pottbet+? Kom ihåg att dom betar lätt på nivån, oddsen är på att han snarare sitter på KQ än QQ.

Det mesta.

Dagens absolut första hand:

***** Hand 1115807134 *****

0.50/1.00 Texas Hold'em (No Limit) - den 11 september 2009 16:50:48

Plats 1: honkan%2 (215.86)

Plats 2: RUMBEL (68.12)

Plats 5: susu (79.13)

Plats 6: Too-rye-ay (199.23)

Plats 10: mrwaters (40.23)

Plats 8: MotoMoto (320.24)

mrwaters lägg SM 1.00

** Giv **

honkan%2 [N/A, N/A]

RUMBEL [N/A, N/A]

SunTzu [Er, Es]

smurre [N/A, N/A]

susu [N/A, N/A]

Too-rye-ay [N/A, N/A]

Putte_L [N/A, N/A]

mrwaters [N/A, N/A]

MotoMoto [N/A, N/A]

*** Bet Runda 1 ***

honkan%2 Höj till 2.00

RUMBEL Höj till 8.00

SunTzu Höj till 25.00

smurre Lägg

susu Syna 25.00

Too-rye-ay Lägg

Putte_L Lägg

MotoMoto Lägg

mrwaters Lägg

honkan%2 Lägg

RUMBEL All-in 68.12

SunTzu Syna 68.12

susu Lägg

*** Flop(Board): *** : [8r, 10s, 4s]

*** Turn(Board): *** : [8r, 10s, 4s, 6h]

*** River(Board): *** : [8r, 10s, 4s, 6h, 6k]

*** Showdown *** : Rake: 4.10 Totalpott: 160.14

RUMBEL [10r, 10k] Kåk Vinst: 160.14

SunTzu Lägger mig Vinst: 0.00

smurre Lägger mig Vinst: 0.00

susu Lägger mig Vinst: 0.00

mrwaters Lägger mig Vinst: 0.00

Grattis, du fick in det bra! Synd att det inte höll upp den här gången. Rekommenderar The Poker Mindset.

adfgagadfgpaadfg bordets ANDRA hand:

***** Hand 1115809434 *****

0.50/1.00 Texas Hold'em (No Limit) - den 11 september 2009 16:53:55

Plats 1: honkan%2 (212.86)

Plats 2: RUMBEL (159.14)

Plats 5: susu (53.13)

Plats 6: Too-rye-ay (198.23)

Plats 8: MotoMoto (362.39)

honkan%2 lägg LM 0.50

RUMBEL lägg SM 1.00

** Giv **

honkan%2 [N/A, N/A]

SunTzu [Dr, Ek]

RUMBEL [N/A, N/A]

smurre [N/A, N/A]

susu [N/A, N/A]

Too-rye-ay [N/A, N/A]

Putte_L [N/A, N/A]

MotoMoto [N/A, N/A]

*** Bet Runda 1 ***

SunTzu Höj till 4.00

smurre Lägg

susu Syna 4.00

Too-rye-ay Lägg

Putte_L Lägg

MotoMoto Lägg

honkan%2 Lägg

RUMBEL Lägg

*** Flop(Board): *** : [Es, Dh, 7k]

*** Bet Runda 2 ***

SunTzu Satsa 5.00

susu Syna 5.00

*** Turn(Board): *** : [Es, Dh, 7k, 7s]

*** Bet Runda 3 ***

SunTzu Satsa 11.00

susu Syna 11.00

*** River(Board): *** : [Es, Dh, 7k, 7s, 4s]

*** Bet Runda 4 ***

SunTzu All-in 179.00

susu All-in 33.13

*** Showdown *** : Rake: 2.69 Totalpott: 105.07

SunTzu [Dr, Ek] Två par, ess och damer Vinst: 0.00

RUMBEL Lägger mig Vinst: 0.00

smurre [N/A, N/A] Högsta kort fyra Vinst: 0.00

susu [Ds, 2s] Färg med ess i topp Vinst: 105.07

BRA START?!

Betta mer på flopp och turn (1 till 2 mer på flopp -> 2 till 4 (+ lite mer eftersom du bettar smått på turn igen) mer på turn -> mindre shove på rivern och sämre odds för honom).

Postad
Säg nått produktivt eller GTFO. Varför är jag osympatisk för btw :P?

I NL/POT-limit cashlir tror jag inte du kan hitta någon situation där en minbet är rätt ur en spelteoretisk optimal synvinkel.

Du är osympatiskt för att du trots att folk rättar dina löjliga påståenden ändå är för stolt för att inse att du har fel, och att du inte är något vidare på poker. Försök ta åt dig lite istället? Jag har förstått att du spelar ganska mkt, så att dra en 10-15K på en månad och sedan kliva upp borde vara väldigt enkelt om man nu är en sån begåvning som du uppenbarligen tror att du är. Alla som har en viss hum om poker kan snitta över 10K på Svenskaspel 05/1

Postad

Nån gång kommer jag lära mig att göra sånadär snygga citatrutor... men inte idag :P

Händerna jag postade idag var mest rants, AK spelade jag horribelt tyvärr :( Du har helt rätt i analysen. AA var mest dryg för att det var den absolut första handen för dagen, och klart det där ska komma direkt :P Blev faktiskt inte så tiltad av AAn, utan att jag blev utdragen i handen direkt efter som gjorde så jag fick lov att dumpa lite aggro i tråden :P Tack för analysen dock.

Sasa: Bläddra tillbaka en sida eller två så hittar du en situation jag dragit direkt ur NL Hold Em: Theory And Practice (Sklansky/Miller), där författarna rekommenderar minraise eller nästan minraise, för info och värde.

Att tjata om att jag kommer "fastna på 0.50/1" är löjligt, jag har skaffat bankrulle till bra mycket högre om jag nu skulle velat bygga rulle och gå upp i nivå. Jag har valt att stanna på nivån.

Och nej, jag tror inte jag är något guds gåva till pokervärlden, jag är en lite överlös och passiv TAG ABC spelare, som antagligen är för aggro postflop för mitt eget bästa. Men om jag får en kommentar jag inte fattar eller inte håller med om, eller en kommentar som tydligt visar att författaren antingen inte läst min post, så kommer jag såklart diskutera. Utan diskussion får man inte fram nått av värde, jag är inte intresserad av att lära mig "Om Fi reraisar dig x på x, folda" utan logiken bakom beslutet.

Nu har jag dragit på mig kaftanen, hatten och 1911an för att dra på 9/11 maskerad! Hörs senare, borde inte bli nå grind när jag kommer hem om det inte skiter sig nånstans och jag inte blir packad.

Postad
Sasa: Bläddra tillbaka en sida eller två så hittar du en situation jag dragit direkt ur NL Hold Em: Theory And Practice (Sklansky/Miller), där författarna rekommenderar minraise eller nästan minraise, för info och värde.

Har inte läst ett ord av Sklansky men av vad jag har hört verkar det vara en riktig tomte. Var skeptisk mot allt du läser i pokerböcker eftersom vinnande spelare väldigt sällan skriver pokerböcker av förklarliga skäl.

Postad
...tycker du Sklansky är en tomte :P? Wow. Vet inte om jag kan säga så mycket mer.

Om vi säger såhär. Har inte hört en duktig spelare referera till Sklansky på väldigt många år. Har inte heller sett några som helst resultat från gubben. Eftersom du är så bra på att se med kritiska ögon på våra råd kanske du kan tänka dig att applicera det på en riktig föredetting också?

Skulle du själv skriva böcker om du var gud på poker?

Postad

lol vilken idiot du är. Dumförklarar slasktratt som faktiskt försökt hjälpa dig.

Vet inte varför jag klickar mig in i den här dagboken men det är något med dig och din ovilja att förstå att du suger och att du vägrar lyssna på bättre vetande som drar mig in hit hela tiden :-)

Postad

Sklansky är fantastisk populär som pokerförfattare för han är väldigt pedagogisk. Det han lär ut är inte på något sätt något som är revolutionärt (iaf inte på många år), men han beskriver grunder och grundläggande tankesätt väldigt bra. Han är defenitivt en begåvad spelare, men han är inte världsklass. Jag tror att topspelare har gått så långt ifrån Sklanskys nivå i tankesättet som krävs för att vara framgångsrik på högre nivåer, för att han ska nämnas av dom. Typ som att dom inte nämner att man bör raisa AA preflop, och vart dom läst det :P

Beror på hur mycket jag skulle tjäna på en framgångsrik bok. Om jag säljer en bok för säg, 10 miljoner, och förlorar en miljon i förlorade inkomster (för att Fi blir bättre), så är det en schyst deal :P Sen tror jag inte dom flesta pokerproffs är pedagogiska nog för att kunna skriva en riktigt bra teoribok.

Snälla Glenn, försvinn. Nån skriver att dom tycker pokerböcker är en dum idé, och jag säger att jag inte tror det finns nån poäng för vidare diskussion. Du är ett troll, försvinn.

Postad

SunTzu, lyssa hellre på Slasktratt än sklansky...

edit: tkr de känns som att folk på dessa nivåer i allmänhet skiter i tips dom får av bättre spelare.. trots att folk faktiskt har klockrena argument...

Postad
Du är ett troll, försvinn.

Äntligen någon som förstått vad han är! :mrgreen:

Du menar att du är LÖS AGGRO TAG PASSIV osv allt? Förstår inte hur det går ihop... TAG spelarna har VP$IP och PFR liiiiite närmare varandra.. 8-)

Nu till något viktigare...

Vad dricker du ikväll?

SKÅL!

Postad

Varför är Sklansky så dålig för anser ni :P? Har metat förändrats så grundligt att hans grunder inte längre gäller? (Hö hö, grund... äh, skitsamma) Vad rekommenderar ni andra för böcker då? Cashgame är det jag pysslar med, som sagt. FR och micro.

Jag är en TAG spelare som spelar för löst och passivt för att spela riktigt bra TAG spel :P Men jag är inte LAG nog för att vara LAG :P

Blir en blandad kompott, gin, vodka, lite cider kanske. Beror på hur roligt det är och hur mycket jag vill dricka :P Ska ut igen imorrn, så man vill ju vara i skapligt skick iaf.