Gå till innehåll

FL - Starthänder UTG och UTG+1 vid 1/2 - 2/4

Recommended Posts

Postad

Tyckte elvis77 tråd om starthänder UTG och UTG+1 var intressant. Hans tråd rörde dock de högre nivåerna, så jag startar en ny tråd och frågar om de lägre. Låt oss säga 1/2 till 2/4.

Hoppas nu inte att det blir överflödigt med två likartade trådar.

Vad gör ni med dessa händer?:

K :diamond: 10 :diamond:

8 :club: 8 :heart:

A :club: 9 :club:

J :heart: Q :heart:

10 :heart: J :heart:

K :club: Q :diamond:

K :spade::club: J

A :club: 10 :spade:

Postad
PÅ 10manna: Limp 88 . Fold resten.

På 6manna: Beror helt på bordet men alla är iaf spelbara förutom K10.

lol såg inte att det var FL...

Aja jag snackade NL. Har ingen aning om FL.

Postad
PÅ 10manna: Limp 88 . Fold resten.

På 6manna: Beror helt på bordet men alla är iaf spelbara förutom K10.

Håller inte riktigt med. De flesta händer beror mycket på situationen. Är bordet väldigt loose/passive är det helt ok att limpa UTG med JTs, liksom ATs och eventuellt QJs. KQos är däremot mkt marginell och kan slängas i vilket fall, om man inte är en gud på postflopspel. 88 är också tveksam att spela om bordet är väldigt aggressivt. KJos kan du slänga direkt.

På sexmannabord skiljer sig faktiskt inte kraven för UTG speciellt mycket, förutom att man kan slänga spekulativa händer (JTs, QJs etc) och i stället höja 88 och uppåt (rättare sagt; alla händer du går in med UTG öppnar du med en raise)

Postad
Är bordet väldigt loose/passive är det helt ok att limpa UTG med JTs, liksom ATs och eventuellt QJs.

Petitess kanske, men i situationen du beskriver så kan händerna rankas: ATs, QJs, JTs. Stora kort äger och QJs är alltid bättre än JTs.

På sexmannabord skiljer sig faktiskt inte kraven för UTG speciellt mycket,

Jo det gör de visst, det är en enorm skillnad på att öppna med 9 spelare efter sig och 5 spelare efter sig.

förutom att man kan slänga spekulativa händer (JTs, QJs etc) och i stället höja 88 och uppåt (rättare sagt; alla händer du går in med UTG öppnar du med en raise)

66 är i min mening en obligatorisk open-raise först in på ett 6-bord.

Postad

Jag skulle generellt spela dom lika som på 15/30

K :diamond: 10 :diamond: FOLD

8 :club: 8 :heart: RAISE

A :club: 9 :club: FOLD

J :heart: Q :heart: FOLD

10 :heart: J :heart: FOLD

K :club: Q :diamond: RAISE

K :spade::club: J FOLD

A :club: 10 :spade: FOLD med en viss tvekan varje gång, det var för denna hand som jag ställde denna fråga i den andra tråden, jag är lika tvekande fortfarande efter Horts Njaee... :?

Postad
A :club: 10 :spade: FOLD med en viss tvekan varje gång, det var för denna hand som jag ställde denna fråga i den andra tråden, jag är lika tvekande fortfarande efter Horts Njaee... :?

"Njaet" beror på att jag trodde att den var suited faktiskt. Är rätt tight utg och spelar aldrig ATo först in vid fullbord.

Om jag skulle spela 1-2 så skulle slaskfaktorn gå upp mycket och jag skulle spela betydligt fler händer (mestadels suitade). Dels för att anpassa mig tills motståndarnas spel och dels för att jag helt enkelt slaskar mer ju lägre insatserna blir.

Postad

Har ju i princip redan svarat i den andra tråden. Så här ser i alla fall min strategi från UTG ut på den limit jag spelar nu (£1/2).

Raise alt. Limp-reraise

AA-KK

Raise

AKo-AJo, AKs-AJs, QQ-JJ, KQo

Raise alt. fold

ATo

Raise alt. Limp

ATs, KQs

Limp

TT-88, Axs

Limp alt. fold

77-66, KTs, KJs, QJs

I samtliga av fallen med alternativ försöker jag köra ungefär 50/50 men använder ingen sofistikerad metod för att göra så att det blir så utan går mest på känsla.

/Bjorn

Postad
K 10 FOLD

8 8 RAISE

A 9 CALL

J Q CALL

10 J DEFENTIV CALL(Min favvo hand- stor chans att man träffar nått bra.)

K Q RAISE

K J CALL möjligtvis FOLD

Väldigt mycket call här. I short-handed föredrar jag nog att raisa eller folda UTG. Fast då har jag inte spelat så hemskt mycket :) Men känns ändå som att raise alltid är bättre än call om man nu måste spela dessa händer.

Postad

Schysst att ta del av forumets alla aktiva skribenter, sarskilt gillar jag nagra av dagbockerna.

Jag spelar sjalv pa party sedan ganska nyligen, FL lagsta nivan ,5/1 och en del SnG’s och det har gatt upp o ner i perioder. Star o stampar med min BR kan man saga.

Har bra koll pa starthander (kor ett koncentrat av lee jones’ starthander) men undrar over nar jag ska ga med eller folda en hojd pott pre-flop. Och det galler egentligen fran alla positioner.

Situationen ar alltsa den att nar jag sitter pa hyfsat bra kort men inte kanonkort, typ pp 77 eller 66 och nerat, TJs, QJs, KQo etc sa motiverar det att jag gar med om ingen hojt (om positionen medger). Men vad gora om nagon efter mig hojer och flera sedan gar med.

Dar kanner jag mig lite osaker. Som det ar nu blir det en coinflip om jag ska folda eller syna hojningen. Saken blir ju enkel om hojningen sker fore mig. Men sker den efter mig ar ju fragan nar/om jag ska forsvara min enkelbet, eller om det ar dumt och jag alltid ska slappa handen och pa det sattet spara in pa framtida bekymmer. Dvs, kanske ska jag bedoma en hojning som sker efter mig pre-flop som om den sker FORE mig? Hursomhelst kanns det ju fel att alltid se floppen med ett lagt pp eller TJs.

Finns det nagon bra tumregel?

(sorry - engelskt keyboard)

Postad

Situationen ar alltsa den att nar jag sitter pa hyfsat bra kort men inte kanonkort, typ pp 77 eller 66 och nerat, TJs, QJs, KQo etc sa motiverar det att jag gar med om ingen hojt (om positionen medger). Men vad gora om nagon efter mig hojer och flera sedan gar med.

Har du synat ett bett så har du ännu bättre odds för att syna det andra bettet.

Dar kanner jag mig lite osaker. Som det ar nu blir det en coinflip om jag ska folda eller syna hojningen. Saken blir ju enkel om hojningen sker fore mig. Men sker den efter mig ar ju fragan nar/om jag ska forsvara min enkelbet, eller om det ar dumt och jag alltid ska slappa handen och pa det sattet spara in pa framtida bekymmer. Dvs, kanske ska jag bedoma en hojning som sker efter mig pre-flop som om den sker FORE mig?

Nej det är 2 helt olika saker

Postad

Ja det finns det.

Om du limpat och det kommer tillbaks till dig höjt EN gång ska du alltid syna med alla händer du synat med första gången. Alla händer det var "matematiskt korrekt" att syna med första gången kommer vara ännu mera korrekta nu pga potoddsen.

Kommer det däremot tillbaka med en raise och en raise (dvs det kostar två bets att syna) så bör du slänga många av dina svagare händer.

/Bjorn

Postad
Vad gör ni med dessa händer?:

K :diamond: 10 :diamond: Syn

8 :club: 8 :heart: Syn

A :club: 9 :club: Syn

J :heart: Q :heart: Syn

10 :heart: J :heart: Syn

K :club: Q :diamond: Höjer

K :spade::club: J Foldar

A :club: 10 :spade: Foldar

Det är iaf vad jag gör på Partys 3/6-5/10 full ring.

Spelar ~16,5% av alla händer, höjer ~10%. (Även om det sistnämnda inte direkt syns i ditt urval.)

Postad
Spelar ~16,5% av alla händer, höjer ~10%. (Även om det sistnämnda inte direkt syns i ditt urval.)

Jag spelar alltså totalt sett fler händer (och höjer fler) men spelar ändå färre händer än dig UTG.

Vettig tumregel: syna om du har en hand som gör sig bra i multiwaypotter.

Vettig tumregel: Höj om du har en hand som gör sig bra i flervägspotter och du kommer få många syner.

Postad
Vettig tumregel: syna om du har en hand som gör sig bra i multiwaypotter.

Vettig tumregel: Höj om du har en hand som gör sig bra i flervägspotter och du kommer få många syner.

Tänkte just säga att jag tror att det är en avsevärt större läcka att limpa efter andra limpare med t.ex. QJs för att sedan folda när någon höjer bakom än vad det är att syna med handen efter en höjare före dig.

Vet inte om du håller med men QJs är väl näst in till ok att syna två kallt med ur bra position?

/Bjorn

Postad
Vet inte om du håller med men QJs är väl näst in till ok att syna två kallt med ur bra position?

Jag antar att du menar när det är läge att bli en flervägspott, är det troligt att det är HU eller trevägs kör jag en ren fold eller trebetstrategi.

Postad

Ja precis, eller om någon annan redan cold-callat innan.

Är ju inte jätteovanligt på tomtetäta bord att man hamnar i situationen att någon raisar i tidig position, en eller två synar kallt och sedan sitter man med två halvhöga suited kort i sen position. Dessa lägen är oftast cold-call för mig. Rätt eller fel?

/Bjorn

Postad
Är ju inte jätteovanligt på tomtetäta bord att man hamnar i situationen att någon raisar i tidig position, en eller två synar kallt och sedan sitter man med två halvhöga suited kort i sen position. Dessa lägen är oftast cold-call för mig. Rätt eller fel?

För mig är de lägena jätteovanliga (jag spelar ju 6-max) så jag vet faktiskt inte. Brukar köra på minst två säkra synare innan jag ger mig in i något sån pott, helst tre, men jag har faktiskt inte alls utvärderat om det är rätt strategi eller ej. Självklart måste ju synarna också vara lösa, men det är väl uppenbart att det inte är en bra idé att ge sig in i en pott där det är två slaskare och en ultrarock?

Postad

Jag spelar alltså totalt sett fler händer (och höjer fler) men spelar ändå färre händer än dig UTG.

Jobbar på att spela och höja fler i sen position.

Eftersom jag vet att alla händerna jag spelar UTG är lönsamma där på de bord jag spelar så är enda frågan om någon av dem är värd en höjning. Höjer, vilket är helt standard, ATs UTG. Men det är svårt att hitta någon höjningshand av dessa.

Postad

Jobbar på att spela och höja fler i sen position.

Eftersom jag vet att alla händerna jag spelar UTG är lönsamma där på de bord jag spelar så är enda frågan om någon av dem är värd en höjning. Höjer, vilket är helt standard, ATs UTG. Men det är svårt att hitta någon höjningshand av dessa.

Alla händer som är värda att öppna potten med är givetvis värda en höjning. Eftersom att du inte investerat något i potten ännu ska du bara gå med om du har en hand som förväntas tjäna mer än du stoppar in i potten, och varför inte höja isåfall? Och om man bara synar (och ingen annan höjer) så låter man BB titta på floppen gratis, vilket inte är bra.

Postad
Alla händer som är värda att öppna potten med är givetvis värda en höjning. Eftersom att du inte investerat något i potten ännu ska du bara gå med om du har en hand som förväntas tjäna mer än du stoppar in i potten, och varför inte höja isåfall? Och om man bara synar (och ingen annan höjer) så låter man BB titta på floppen gratis, vilket inte är bra.

Inte i full ring limit, vilket ju var vad frågan handlade om.

Du skulle givetvis ha rätt om mitt öppningsbet vore de sista pengarna jag stoppade i potten. Men stordelen av de här händerna lever på sina implicita odds.

JTs för ett bet och vi är fem till floppen är vida överlägset JTs för två bets och vi är tre till floppen.

Postad

Ja det finns det.

Om du limpat och det kommer tillbaks till dig höjt EN gång ska du alltid syna med alla händer du synat med första gången. Alla händer det var "matematiskt korrekt" att syna med första gången kommer vara ännu mera korrekta nu pga potoddsen.

Kommer det däremot tillbaka med en raise och en raise (dvs det kostar två bets att syna) så bör du slänga många av dina svagare händer.

/Bjorn

OK, jag ska se hur detta funkar. Det har var min tidiga ryggmargsinstinkt, dvs, en spelare efter mig har hojt men flera andra limpare synar hojningen med och da kostar det tva bets att ga med. Dvs, da gar jag ocksa med.

Om jag fattat ratt sa vager den storre potten tyngre an hojningen som ju indikerar starka kort.

Att ga med i hander som lampar sig for multi-way potter antingen via cold call eller egen hojning verkar hugget som stucket. Och det fanns ju olika meningar har. Ibland kommer en egen hojning first-in att skramma bort sa att det ar 2-3 kvar till flop och da ar man ju ratt kord med QJs eller JTs typ. Eller sa gar manga med och det blir vart att spela, det beror pa bordet antar jag.