Gå till innehåll

Lajban - din microgrinder i etern


Mr.Lajban

Recommended Posts

Måste klistra denna i min dagbok :-D.

 

 

Officiell Sajtrepresentant

 

Reg.datum: Jan 2009

Inlägg: 20 Prostaker Survivor

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

God kväll kära forumiter!!

 

Första upplagan av utröstningen uteblev då 2 spelare har bustat sin rulle under första veckans spel, detta leder enligt tävlingreglerna till auto-utslagning.

 

Juryn har idag gått igenom händer från deltagarna och valt ut veckans ”Lirare”! Juryn nämner också att det i framtida utröstningar kommer vara enklare att analysera spelarna då fler händer spelats.

 

Veckans lirare:

 

Henrik Larsson!! A.k.a Lajban_Larpe

 

Motivering:

Henrik har visat ett stabilt spel med bra känsla för postflop spelet, även om plus resultatet inte visat sig än så tror juryn att Henrik har rätt spel för att gå vinnande ur NL50. Det krävs dock mycket fler händer för att få fram hela kartan av Henrik`s spel. Keep up the good work!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 379
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Beslut.

 

Efter Prostaker äventyret kommer jag gå över till att spela shorthanded. Det är ju skitkul :-D.

 

Utröstning i kväll. Splittrade känslor måste jag erkänna. Är rädd för att min rulle är minst och det talar såklart mot mig. Typ lite mer än 2 inköp ned. Å andra sidan verkar juryn gilla vad de sett av mitt spel, och min rulle är åtminstone större nu än i fredags. Det borde såklart tala för mig. Fånigt nervös faktiskt, vill verkligen bli kvar och lära mig mer. Känns som att det just börjat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klarade den utröstningen. Nästa gång ryker två. Jag har näst sämst rulle vilket såklart är en del av beslutet. Får hålla tummarna. Spelet har åtminstone vänt och det går ganska bra. Kunde man bara få en liten rush så skulle det nog finnas hopp igen :-D.

 

Måste ta beslut hur jag ska försöka bli kvar. Antingen spelar jag riktigt solid bra poker och hoppas att de gillar det spel de ser. Eller tar jag lite större risker, utan att dumchansa, och försöker pressa upp rullen en bit. De två lirarna i toppen ser dock ut att bli svåra att rå på...

 

Har äntligen löst hudproblemet också. Märker redan att det ger klar edge i spelet.

 

Har verkligen tagit ett stort kliv i mitt pokerspel tack vara Prostaker survivor. Jag har tagit mig upp till breakeven i rullen. Nu ska bara plusset hittas. Har fortfarande sprungit långt under ev.

 

Jag har således överlevt på en nivå över mitt vanliga spel. Jag har lärt mig att spela shorthanded, vilket är skitkul. Och jag har införskaffat och lärt mig holdem manager, till sist t o m med hud .

 

Det i särklass största steget som jag tagit i min "pokerkarriär" och det har skett under kort tid.

 

Kan redan nu tacka Prostaker och pokerforum för denna chans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utröstningsdag igen. Vi är 4 kvar och en ska bort.

 

Lyckades hitta lite medvind och det har rullat på bra. Har ofta hamnat vid ganska lösa bord och har då själv tightat till mig men spelat riktigt aggressivt de händer som jag spelat.

 

Rullen ligger på 630$ efter strax över 4 000 händer. Ett resultat som jag bara måste vara nöjd med.

 

Största problemet har varit att hitta speltid. Heltidsjobb, hus som ska renoveras, en liten där hemma som man bara måste spendera till tillsammans med. Vi hade tur och just vi fick världens bästa barn ;-). En sambo finns som visat stor förståelse för att jag vill spela men jag vet att hon tycker det varit mycket...

 

En annan sak som slagit mig. När Prostakeräventyret är slut måste jag gå ned i nivå igen. Eller måste och måste. Kanske ska samla ihop mina rullar lite. Har rulle för NL25 alternativt NL10 på fem olika sidor. Sammanslaget blir det såklart bättre. Tror att det blir NL25 5-handat som blir min hemmaplan ett tag framöver. Kan såklart också bara sätta in ett par tusen men av principskäl har jag aldrig startat med mer än 50$ på någon sida. Spelat upp mig på alla. Å andra sidan, jag går miste om fina vinster om jag nöter NL10...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan tanke. Väldigt mycket mer tanke vid 5 handat spel. Sjukt skönt när man hittar "flow" i spelet. Har hänt ett par gånger att man plågat andra spelare riktigt fint. Krävs såklart att man har självförtroende och får lite kort.

 

Har nästan bara spelat två bord under denna tävling. Ibland tre. Känner att man kan göra fina pengar om man verkligen känner av bordet. Något som blir sämre om man har flera bord.

 

Tio handat på lägre nivå handlar i stort sett bara om att sälja nötterna.

 

Har på kort tid blivit kär i 5-handat :-D.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Största problemet har varit att hitta speltid. Heltidsjobb, hus som ska renoveras, en liten där hemma som man bara måste spendera till tillsammans med. Vi hade tur och just vi fick världens bästa barn ;-). En sambo finns som visat stor förståelse för att jag vill spela men jag vet att hon tycker det varit mycket...

 

/.../

 

En annan sak som slagit mig. När Prostakeräventyret är slut måste jag gå ned i nivå igen. Eller måste och måste. Kanske ska samla ihop mina rullar lite. Har rulle för NL25 alternativt NL10 på fem olika sidor. Sammanslaget blir det såklart bättre. Tror att det blir NL25 5-handat som blir min hemmaplan ett tag framöver. Kan såklart också bara sätta in ett par tusen men av principskäl har jag aldrig startat med mer än 50$ på någon sida. Spelat upp mig på alla. Å andra sidan, jag går miste om fina vinster om jag nöter NL10...

 

Soulmate? :-D Jag kommer att börja nöta NL25. Och ja, både fru och två barn har förståelse, men tycker det varit lite mycket ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ojoj. Utröstning ikväll igen. Har trott att jag ska åka ut varje gång hitintills och det vore väl att jinxa sig själv att tro något annat nu.

 

Har hela tiden sett mig själv som en underdog. Konstaterat att många av mina medtävlare normalt spelar på en klart högre nivå än mig. Mitt mål var att överleva första veckan. Under helgen har tankarna kommit för första gången. Tänk om jag har en chans att vinna, hur jäkla häftigt vore inte det!

 

Spelet flyter på och jag spelar en solid poker. Jag håller mig till mina två bord och hyffsat korta sessioner. Allt för att hålla hög fokus. Har under spelets gång funnit ett par moves/linjer som lönat sig riktigt bra framförallt i mitt postfloppspel. Delar gärna med mig när tävlingen är avgjord ;-).

 

Min förra coach Erik var den första jag talat med "live" i mitt liv som kan poker. Ikväll blir det ett snack med Daniel. Har liksom inte nån jag känner som kan spelet. Sjukt kul och lärorikt att snacka med någon som verkligen kan spelet :-D.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Osannolikt kul! Jag är i finalvecka i Prostaker survivor :-D.

 

Nu vill det till attt inte påverkas av pressen som det innebär att man bara måste plussa dessa fyra speldagar...

 

Snackade med coach Daniel igår och vi ska ha ett nytt snack ikväll. Känns riktigt bra. Vi har en plan för hur jag ska få upp mina stats något. Har börjat se lite tight ut. Å andra sidan verkar det vara överfullt med loosa spelare som fullständigt struntar i att jag spelar tight. Ingen dramatisk ändring. Ett par händer som ska läggas till, främst från knappen.

 

Målet måste vara att spela den solida poker som jag känner att jag hitintills presterat. Hederlig TAG poker helt enkelt. Ska försöka hitta så mycket speltid som det går. Vill få in så många händer som möjligt. Kommer dock inte att spela fler bord. Kvalité framför kvantitet. Inte leta lägen utan låta lägena komma till mig.

 

Min winrate hitintills är riktigt bra. Kan nog inte förvänta mig att den ska ligga riktigt så högt på fredag. Ska försöka såklart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dagen för avgörandet har kommit, sitter på jobbet och kan inte tänka på annat. Etta eller tvåa i Prostaker survivor?

 

Går igenom händer som utspelat sig om och om igen i huvudet. Visst finns det händer som jag helst skulle gömma undan om det var möjligt. Eller åtminstone valt andra linjer med. Men merparten är faktisk bra.

 

Gjorde bl a en bedrövlig riversyn med tptk i början av tävlingen. Den hade jag gärna gömt. Också väldigt besviken över att jag inte kunde hålla ihop det i slutet. Väldigt resultatorienterat tänkande såklart. Hade jag dippat ett par inköp mitt i och sedan jobbat mig upp igen hade jag troligen inte tänkt på det.

 

Det är verkligen en "one in a lifetime" chans. Tänk vad häftigt att få vinna. Oj, vad man skulle jobba på sina gamla turrekunskaper om man fick den chansen.

 

När beskedet kommer ikväll har vi främmat. 2 polare och min syster med familj. Fullt hus med andra ord. Jag får "smyga iväg" och kolla resultatet. En jobbig eftermiddag av väntan ligger framför mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Vinnaren av Prostaker Survivor 2010 är...................

 

Roflcop, Fredrik Borg

 

Juryns motivering:

Juryn korar Fredrik Borg till Prostaker Survivor vinnare 2010, rent speltekniskt så är det jämt mellan Fredrik och Henrik förutom att Fredrik verkar vara mer bekväm med att spela marginella händer i sen position. Detta ser juryn som en stor fördel för framtiden då det är något som krävs i spel på högre nivåer och tuffare motstånd. Den största anledningen till att vi utsett Fredrik till vinnare är dock att han spelat 3ggr så många händer som Henrik (23k) med en winrate på över 10bb/100 vilket är mycket imponerande."

 

:-(

 

Ska väl erkännas att jag trodde Fredrik låg bättre till men visst är det surt att bli tvåa. Second place is the first loser!

 

Trots allt riktigt nöjd med min medverkan. Man har fått värdefull input och man har tänkt väldigt mycket kring sitt eget spel.

 

Inte spelat en hand sedan tävlingen avgjordes. Kommer att spela på NL25/NL30 5 handat. Målet blir såklart att spela NL50 inom en hyffsad framtid. Vill dock inte stressa fram.

 

Ska på ett sätt bli skönt att få spela utan att ens databas kontrolleras. Kommer självklart ta med mig de saker som jag bör jobba med. Öppna upp lite, spela fler händer från knappen framförallt.

 

Positivt såklart att man helt gratis fick ett par tusen till i sin pokerrulle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har så smått börjat komma igång med spelet igen.

 

Öppnade ett konto på Everest precis innan Prostaker så blir till att börja där. Ska vara väldigt fisktätt enligt ryktet.

 

Nivån blir NL25 6-handat. Har en bonus att spela in så det kanske kan ge lite extra skjuts i början. Körde nån första session på NL10 för att lära mig klienten. Många dåliga spelare. De limpar och synar mycket pre. Höjer typ aldrig, vilket är trist. Postflopp verkar det vara klart aggressivare.

 

Har inte blivit några stora potter ännu, får se vad man gillar spelet på Everest. Blir där nån månad nu i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm. Någon insättningsrigg verkar man inte få uppleva på Everest :-(. Åkt på några tråkiga utdragningar men tagit dem med ro, t o m skrattat, vilket är ett gott tecken.

 

Spelar NL25 SH, gillar inte spelet hitintills. Väldigt få 3-bett pre, mest limpare och synare. Dock är det ibland misstänkt aggressivt post. Har inte greppat det riktigt ännu. Har inte träffat nåt vidare och gått ca breakeven efter de första 1 000 händerna (ca 9$ plus tror jag). Trist.

 

Min bättre hälft och lillkillen är bortrest t o m onsdag så nu blir det mycket spel. Går väl som vanligt, brukar alltid backa när jag verkligen har tid att spela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som väntat, gick helt åt h-vete när man väl hade mycket speltid.

 

Inget att säga om de stora potterna, Everest välkomnar mig inte till siten...

 

Kul när man 3-bettar med A,K till 4 pre (NL25), fi setminar med 8,8 och träffar såklart på floppen 2,8,K.

 

Eller när man äntligen får K,K och mothugg pre. Givetvis A,A.

 

Fick förövrigt min första A,A efter 1 175 spelade händer på siten, då vann jag blindsen.

 

Kan också erkänna att det för ovanlighetens skull fanns ett par tiltsyner och tiltställ från min sida. Det händer extremt sällan.

 

Blääää.

 

Nya tag ikväll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Övergav Everest igår. Dumt att spela på en site där man inte känner sig bekväm/är utan självförtroende.

 

Lirade på Titan och Heypoker. Gick riktigt bra. Ironiskt nog har jag aldrig koll på hur mycket jag plussat men efter minusdagar vet jag hur mycket jag torskat.

 

Grymt vilken skillnad det är på spelet på olika siter/nätverk.

 

Hade ett par sköna händer igår. Bl annat en osannolik syn från mig på river med A hög där jag vann. Höll på att tima ut men kunde omöjligt hitta en hand som fi borde spela så. Tog "dumsynen" och vann. Det var en 3-bettad, 3 vägs pott :-D.

 

Hade en skön kille på mitt bord sista passet. Han showade rakt av pre för över ett inköp, showade på flopp när potten var ca 2$. Showade i tid och otid helt enkelt. Kunde inte lämna bordet, väntade, väntade. Till sist dyker AA upp när jag sitter utg, väljer att limpa (ett spel som jag hatar), killen höjer denna gång och annan fi synar. Jag höjer upp rejält och killen blixtshowar med A,D :-D.

 

Showkillen hade typ 45$ på NL30 bordet innan denna pott. Jag tog ganska exakt ett inköp. Typ 3 händer senare showar han rakt in i nästa AA och tömdes. Då kunde jag lämna bordet med gott samvete. Det är f*n ens plikt att tömma sådana killar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skitsession. Hamnade vid samma bord som en extrem fisk. Slutar alltid på samma sätt :rolleyes::-(.

 

Killen spelade 76 % av sina händer. Han hade ca 30-35 i 3-bett. Han 3-bettade alltid jäkligt lite.

 

Han bettade/synade alla flopp/turn. Stora bett på river, antingen bluff, halvbra eller stål.

 

Kul att han synade 75 % av pott på flopp och på turn för att rivra tvåparet mot min AA på river. Han hade 9,5 off. Träffade 9:an på flopp, 5:a på river...

 

Kul att han fick in sin hålpipa på rivern med sin 4:a när jag hade set.

 

Killen hade som mest 200$ i sin stack på ett NL30 bord :shock::rolleyes:. Han träffade som en gud med sina skitkort. Hatar, hatar, hatar verkligen den typen av spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äntligen en setup till mig. Det var dags nu...

 

Jag 3-bettar till 3,80$ på Nl25 bord. Får syn av kille som tydligen räknar hem den setminingen.

 

Brädan A,7,4

 

Jag har AA och funderar på hur f*n jag ska lyckas få betalt. Visade sig enkelt då fi hade 77 :-D.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...