Gå till innehåll

Vad menas med "teknisk mellanlanding" vid långflyngingar?


jason

Recommended Posts

Skall ut på långresa i sommar, när jag skall boka resan så står det "obs en teknisk mellanladning ingår". Som jag förstår det så är det för att byta piloter samt tanka planet etc. Är det något som varit med om detta och vet exakt vad som händer? Det jag inte vill ske är att man måste byta plan, checka ut & in bagage och vänta X antal timmar innan man lyfter igen. Isåfall är det ju inget annat än ett vanlig mellanladning fast inbäddat i ett annat namn...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Bagaget behöver du inte checka in igen.

 

Vart ska du åka, vilket bolag?

 

Det är faktsikt till Las Vegas jag skall åka till. Från Arlanda med "teknisk mellanlanding" i Philadelphia och sen vidare till Las Vegas. Det är med US Airways jag flyger med. Hela resan har samma flight nummer (US 753) men går man in och söker på US Airways hemsida så verkar det inte vara samma plan, utan att man får byta plan i Philadelphia. Därför undrar jag varför det kallas för teknisk mellanlanding om man nu måste byta flyg.

 

Enligt bokning så skall det vara en direkt resa från Arlanda -> Las Vegas förrutom då just denna teniska mellanlandingen i Philadelphia. Vet inte om du blev något klokare, men du kanske har gjort samma resa själv och har mer info?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kika i den här tråden senare efter svar (de brukar vara skitsnabba):

http://www.flyertalk.com/forum/us-airways-dividend-miles/954679-us-753-arn-las-vegas.html

 

Direct flight:

http://en.wikipedia.org/wiki/Direct_flight

I korthet så kan inte det avgående planet lämna marken även om det ankommande planet blivit försenat... I teorin alltså, vid jättestora förseningar skiter man i detta ändå.

 

What's the Difference Between Nonstop and Direct Flights?

http://www.smartertravel.com/travel-advice/difference-nonstop-direct-flights.html?id=336285

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte "vågat" bokat resan än innan jag har fått klart för mig hur detta fungerar. Men så här står det i steget innan man bokar.

 

 

2 Jul 09:30 Göteborg 2 Jul 10:25 Arlanda - Stockholm SK142

2 Jul 13:00 Arlanda - Stockholm 2 Jul 20:27 Las Vegas US753

Obs! Denna flight har 1 teknisk mellanlandning

 

Jag vet att det är i Philadelphia. Men jag vill alltså helst veta vad det innebär, så om någon annan har gjort samma resa så vore jag mycket tacksam för svar..

 

Sisst jag bytte flyg i Philadelphia kom mitt bagage bort, och kom inte på plats förrens 3 dagar senare, så halva resan var "förstörd" , så jag litar inte den flygplatsen för 5 öre... Därav mitt intresse för att gå till botten med detta.

 

Kikade på din tråd du skapat på flyertalk, och det mesta pekar ju på att man får byta flygplan, men själva bytet borde ju då vara lite mer kordinerat än vid en vanlig mellanlanding? (om jag fattar Wikipedia länken rätt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
2 Jul 09:30 Göteborg 2 Jul 10:25 Arlanda - Stockholm SK142

2 Jul 13:00 Arlanda - Stockholm 2 Jul 20:27 Las Vegas US753

Obs! Denna flight har 1 teknisk mellanlandning

 

 

Jag åker samma resa, bara det att jag tar tåg istället för flyg till Sthlm.

 

Jag uppfattade det som att den tekniska mellanlandningen bara släpper av och på folk i PHI och att vi som ska vidare sitter kvar men blev tillrättavisad av Ola. Hoppas att det går hyfsat smidigt iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...