Gå till innehåll

rätt/fel tankar om omaha?


aakre123

Recommended Posts

Har senaste halvåret gått över nästan helt till att spela omaha då snittet är mycket bättre på hold em dvs det blir lättare att vinna på pengar på omaha.

 

Fråga 1:

I alla fall, kan det någon gång vara rätt att vika nöten på flopp (turneringsspel)? t.ex. (Ej DoN's då det redan finns tillräckligt med trådar om att det kan vara rätt att vika nöten både pre och efter flopp)

spelare 1 har, 6s7sAdKd flopp kommer 4h5c8h du betar du pott och blir reraisad all in, du har nu nöten men kan inte på något sätt förbättra handen, oftast kommer du gå upp mot en jämnstark hand men också möjligt att han har ett färgdrag/triss/två par w/e bredvid sin stege som kan göra hans hand starkare än vår floppade stege. I ett sent skede i en turnering, bubblan, semi-bubbland eller dylikt, viker vi då nöten?

 

Fråga nr 2:

 

Jag HATAR all in pre flopp pushar i princip bara AAKKds och AA+två kort över T ds. Procenten preflopp vid all in känns så marginell att det är +/- att ta synen/pushen i längden, personligen har jag svårt att hantera swings så det känns bättre att vika än förlora och tilta bort ytterligare ett eller fler inköp.

 

Blev väldigt grötig text hoppas ni förstår vad jag menar, har inte sovit på 36h+.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1: PLO är inget bra turneringsspel. Men förmodligen fel att vika floppad nöt, motståndaren måste inte ha nöt och återdrag och stackdjupen lär inte heller vara så stora.

 

2: Vad var frågan? Har du svårt för swings kanske PLO inte är rätt spel för dig. Kanske testa PLO8?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1: Det finns en hel del lägen där det är rätt att vika nöten i cashgame (med djupa stackar). I tävlingsspel är det "aldrig" rätt (om inte chipleader möter chiptvåan typ) på grund av att stackarna är så mycket grundare.

 

 

Jag läste något om att det fanns mycket fler tillfällen då det är rätt att vika nöten i turneringar än cashgame och att det är typ i 0.0001% av fallen man ska vika nöten i CG medans det är nästan rätt att vika floppad nöt i 1/25 fall när man har floppad stege. vet inte hur bra det stämmer ville bara få det bekräftat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Jag tycker det låter som du är en fegis som inte borde spela omaha i turneringformat, om du med grund stack överväger folda nöten.

 

2. Jag tycker du verkar vara en fegis som inte bör spela omaha cashgame om du inte vågar gå allin med allt utom dom bästa AAxx.

 

 

Detta är inte nån konstruktiv kritik. Men du ska nog tänka på den. En fegis är nämligen sällan en vinnande spelare.

 

AAxx utan färgdrag spelar jag för att träffa set och skapar inte action med det.

AAxx med färgdrag skapar jag gärna action. Jag gör gärna första och tredje höjningen om jag sitter med runt 100bb. Andra höjning kan om du spelar tight avslöja din hand för mycket. Om du däremot får in tredje höjningen så har du så mycket i stacken att den spelar sig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Jag tycker det låter som du är en fegis som inte borde spela omaha i turneringformat, om du med grund stack överväger folda nöten.

 

2. Jag tycker du verkar vara en fegis som inte bör spela omaha cashgame om du inte vågar gå allin med allt utom dom bästa AAxx.

 

 

Detta är inte nån konstruktiv kritik. Men du ska nog tänka på den. En fegis är nämligen sällan en vinnande spelare.

 

AAxx utan färgdrag spelar jag för att träffa set och skapar inte action med det.

AAxx med färgdrag skapar jag gärna action. Jag gör gärna första och tredje höjningen om jag sitter med runt 100bb. Andra höjning kan om du spelar tight avslöja din hand för mycket. Om du däremot får in tredje höjningen så har du så mycket i stacken att den spelar sig själv.

 

 

Har tagit till mig en del utav det här och har faktist plussat mer, så jag antar att jag får tacka dig. Har varit lite mer upp och ner dock, men så länge kassan klirrar och poker är roligt att spela klagar jag inte :lol:8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har nog valt fel spel isåfall. Du kan inte spela Omaha och vara rädd för varians.

 

är inte rädd för att tappa 5-10 inköp, de händer alla förr eller senare. Det är swingsen på att tappa i princip hela rullen genom enbart bra spel. Det suuuuuuuuuger, men har klarat mig so far så..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tagit till mig en del utav det här och har faktist plussat mer, så jag antar att jag får tacka dig. Har varit lite mer upp och ner dock, men så länge kassan klirrar och poker är roligt att spela klagar jag inte :lol:8-)

 

Det är snarare så att du ska reraisa ('andra raisen') med en bredare sortering av händer, så att dina motspelare inte vet vad du har. men det genererar som sagt lite mer varians.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan hålla med om att man ska höja andra höjningen en del också, men jag föredrar att göra en minihöjning då. Syftet med dessa är att jag själv inte commitar så mycket pengar med min hand om någon skulle rereraise mig. Det medför också att om nån slår om mig när jag har AAxx så kan jag få in en tillräckligt stor rerereraise.

 

Jag förutsätter en stack med 100-115 bb djup. När man har djupare stack så får man tänka om. Det gäller inte ge bort nån informatoin med ditt satsande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Usch! Var får ni allt skitsnack ifrån? Sätt er ner och koncenterera er på att själva försöka tänka ut lite grejer. Logiskt tänkade FTW

 

Kan man ju fråga sig vad du gör på ett forum om du kan lista ut allt så bra själv?

 

Någon som känner till en bra dagbok/blogg här på forumet eller externt där det snackas omaha?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...