Gå till innehåll

singlar eller dubblar?


Recommended Posts

Men hela diskussionen bygger på att man förmår hitta value, annars ska man inte spela alls.

 

Ja, och det har jag ju skrivit i alla mina postningar också.

 

Efter lite räknande kom jag fram till att det inte spelar någon roll om man spelar singlar eller dubblar eller tripplar.

 

Berätta hur du räknar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 185
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Här var det noll koll. :roll::-)

 

Du verkar tro att Betfair är en egen marknad, så är det naturligtvis inte. 99 % av volymerna som finns är utlagt av botar - dom du kallar klantarslen. Samma botar som slickar i sig det dom existerande klantarna, eventuellt lägger ut till försäljning. Inget som kommer dig till godo.

 

Så det är hos Betfair du spelar mot dom som förstår sig på sportbetting. Klantarna (Dom som spelar hellre än bra) finns som kunder hos bookies och dom intäkterna vill bolagen behålla själva. Vinnande kunder* är utsorterade och får spela hos aktörer som kan vikta insatserna.

 

* Ingen som sätter en sexling till kalkonodds åker ut. Bolagen kan skilja på röta och vinnande spel.

 

Jaha...

 

Summerat:

Betfair är 99% botar och 1% klantarslen.

Bra spelare spelar på Betfair

Klantarslen spelar hos bookies

Vinnande kunder är utsorterade... förklara gärna lite mer

Ingen som sätter en sexling till kalkonodds åker ut (det är ju schysst)

Bolagen kan skilja på röta och vinnande spel (wow...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha...

 

Summerat:

Betfair är 99% botar och 1% klantarslen.

Bra spelare spelar på Betfair

Klantarslen spelar hos bookies

Vinnande kunder är utsorterade... förklara gärna lite mer

Ingen som sätter en sexling till kalkonodds åker ut (det är ju schysst)

Bolagen kan skilja på röta och vinnande spel (wow...)

 

Ja på laysidan uppskattar jag det till så. Betydligt mindre andel på backsidan. Klantarslen var ditt uttryck.

 

Det är många som spelar hos Betfair. Dom bra - läs vinnande - har inte så mycket annat att välja på.

 

Behövs det förklaras varför ett företag inte är intresserade av kunder som dränerar verksamheten på pengar?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hela diskussionen bygger på att man förmår hitta value, annars ska man inte spela alls.

 

Efter lite räknande kom jag fram till att det inte spelar någon roll om man spelar singlar eller dubblar eller tripplar.

 

Jo, det spelar faktiskt roll. Du tjänar mer pengar om du spelar den som en trippel.

 

Oddsen var: 1,90, 1,62 samt 1,75. För enkelhetens skull så säger vi att sannolikhetn per match är 63%.

 

Skulle vi spela dom som singlar med en insats av 100 så skulle det på sikt sluta så här:

100 x 0,63 x 1,90= 119,70

100 x 0,63 x 1,62= 102,06

100 x 0,63 x 1,75= 110,25

Sammanlagt: +32,01

 

Skulle vi enbart spela den som en trippel så hade vi i stället för att omsätta 300:- endast omsatt 100:-. Då hade resultatet på sikt sett ut så här:

100 x 0,63 x 0,63 x 0,63 x 1,90 x 1,62 x 1,75= 134,69

Sammanlagt: +34,69

 

Att dela upp dom som dubblar är den sista varianten. Inte för att värdet försvinner utan för att risken blir för stor på hela objektet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det spelar faktiskt roll. Du tjänar mer pengar om du spelar den som en trippel.

 

Oddsen var: 1,90, 1,62 samt 1,75. För enkelhetens skull så säger vi att sannolikhetn per match är 63%.

 

Skulle vi spela dom som singlar med en insats av 100 så skulle det på sikt sluta så här:

100 x 0,63 x 1,90= 119,70

100 x 0,63 x 1,62= 102,06

100 x 0,63 x 1,75= 110,25

Sammanlagt: +32,01

 

Skulle vi enbart spela den som en trippel så hade vi i stället för att omsätta 300:- endast omsatt 100:-. Då hade resultatet på sikt sett ut så här:

100 x 0,63 x 0,63 x 0,63 x 1,90 x 1,62 x 1,75= 134,69

Sammanlagt: +34,69

 

Att dela upp dom som dubblar är den sista varianten. Inte för att värdet försvinner utan för att risken blir för stor på hela objektet.

 

Det var det jag trodde från början, men sen kollrade jag bort mig.

 

Det är i vilket fall tråkigt att spela singlar till typ 1,25, roligare att försöka hitta en kompis att para ihop spelat med. Både med value givetvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är taget ur luften. Ska till några decimaler också. :-)

 

Botar eller inte på livebettingen. Så fort bollen går i nät under en tät tennismatch så rensas bordet och nya odds kommer upp på sekunden. Det är inget som gemene man fixar med fördröjning och allt. Så även om dom är "vanliga personer" så har vissa verktyg som inte gemene man förfogar över. Betfair själva brukar krafsa åt sig "felsatta odds" och det gör dom ingen hemlighet av ens - finns någon artikel på allt om spel om det, som jag inte hittar nu.

 

Ursäkta, hur skulle en bot kunna avgöra det korrekta nya oddset?

 

Det är folk på plats som skickar ut oddsen. Men jag tror vi haft samma diskussion förut, Wagner, på AoS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ansåg du att sannolikheten var i matcherna då?

Om du värderade chansen till 62% (eller mer) i varje match så har du ett positivt väntvärde i samtliga matcher och ska (som StrangeDays säger) spela en trippel.

 

För respektive spelobjekt så krävs minst nedan chansvärdering för att ha positivt väntvärde:

Odds 1,90 : 53%

Odds 1,75 : 58%

Odds 1,62 : 62%

 

Sedan finns det flera sätt att sköta sin bankrulle och insatser, ett sätt är t ex Kellys Formel (om man förutsätter att den bankrulle man förfogar över inte kan återupplivas när/om man gular).

 

Vart hittar man dessa siffror om väntevärde osv och vart hittar man procentchansen att ett lag vinner mot ett annat? :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda sättet du kan plussa på långsiktigt är att hitta spel där bookien har satt ett odds som är felaktigt i förhållande till sannolikheten. Hur man bedömer sannolikheten är nästa fråga. En seriös bookie har förmodligen ett team med kunniga personer som bevakar sporten, har koll på statistiken, använder olika rankingmetoder och så vidare. Dom jobbar heltid med det här.

 

Men jag jobbar också (nästan) heltid med sportsbetting och jag kan avslöja att oddssättare inte är några oslagbara genier. Kanske har de för många sporter och ligor att hålla reda på, kanske är de inte så begåvade, det är iaf inte svårt att hitta felsatta odds.

 

Eftersom jag gillar statistik har jag analyserat en rad sporter och tom hittat systematiskt gravt felsatta odds. Jag behöver inte ens kunna någonting om matchen ifråga, jag vet utifrån vissa variabler att ett odds har +ev.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag jobbar också (nästan) heltid med sportsbetting och jag kan avslöja att oddssättare inte är några oslagbara genier. Kanske har de för många sporter och ligor att hålla reda på, kanske är de inte så begåvade, det är iaf inte svårt att hitta felsatta odds.

 

Eftersom jag gillar statistik har jag analyserat en rad sporter och tom hittat systematiskt gravt felsatta odds. Jag behöver inte ens kunna någonting om matchen ifråga, jag vet utifrån vissa variabler att ett odds har +ev.

 

Mmm, jag med. Jag hoppas det har framgått att jag är FÖR spel på felsatta odds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja på laysidan uppskattar jag det till så. Betydligt mindre andel på backsidan. Klantarslen var ditt uttryck.

 

Det är många som spelar hos Betfair. Dom bra - läs vinnande - har inte så mycket annat att välja på.

 

Behövs det förklaras varför ett företag inte är intresserade av kunder som dränerar verksamheten på pengar?!

 

Nej, du behöver inte förklara det. Jag hittar snea odds på Betfair och spelar på dom, det räcker för mig. Jag har väl tur eller nåt (felkodade botar kanske). Det är ju analysmodellen bakom spelen som är intressantast. Om jag kan räkna fram ett bra fairodds och köpa/sälja spel över/under det, så har väl min motspelare ingen fördel av att han har en bot som spelar åt honom om han tar de dåliga spel jag erbjuder honom (mer än att han kan göra det snabbt och 24/7 tack vare sin bot).

 

Och jag snackar naturligtvis inte livebetting, utan snarare att vara tidigt ute när matcherna dyker upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, du behöver inte förklara det. Jag hittar snea odds på Betfair och spelar på dom, det räcker för mig. Jag har väl tur eller nåt (felkodade botar kanske). Det är ju analysmodellen bakom spelen som är intressantast. Om jag kan räkna fram ett bra fairodds och köpa/sälja spel över/under det, så har väl min motspelare ingen fördel av att han har en bot som spelar åt honom om han tar de dåliga spel jag erbjuder honom (mer än att han kan göra det snabbt och 24/7 tack vare sin bot).

 

Och jag snackar naturligtvis inte livebetting, utan snarare att vara tidigt ute när matcherna dyker upp.

 

Nej då, inget är felkodat. Finns fler än du som vinner på spel. Men diskusionen handlade om vilka som försåg marknaden med odds.

http://www.bettingpromotion.se/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De lägger väl främst ut odds med stora marginaler på marknader utan likviditet?

 

Ingen aning, var bara ett exempel. Finns flera aktörer än dom.

 

Fast 88 % (inklusive livespel) av deras omsättningen är på fotboll.

 

...och em-kval, uefa, bundesliga, primera, serie a, franska 1, pl, champions och CL stod för halva omsättningen. Så nej, det stämmer inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det spelar faktiskt roll. Du tjänar mer pengar om du spelar den som en trippel.

 

Oddsen var: 1,90, 1,62 samt 1,75. För enkelhetens skull så säger vi att sannolikhetn per match är 63%.

 

Skulle vi spela dom som singlar med en insats av 100 så skulle det på sikt sluta så här:

100 x 0,63 x 1,90= 119,70

100 x 0,63 x 1,62= 102,06

100 x 0,63 x 1,75= 110,25

Sammanlagt: +32,01

 

Skulle vi enbart spela den som en trippel så hade vi i stället för att omsätta 300:- endast omsatt 100:-. Då hade resultatet på sikt sett ut så här:

100 x 0,63 x 0,63 x 0,63 x 1,90 x 1,62 x 1,75= 134,69

Sammanlagt: +34,69

 

Att dela upp dom som dubblar är den sista varianten. Inte för att värdet försvinner utan för att risken blir för stor på hela objektet.

 

Anledningen till din differens är att din insats (i snitt) är högre på trippeln (den blir inte 3 x 100 utan något högre eftersom du i snitt har förtjänst på varje bet som du återinvesterar). För att kompensera för den ska dina singelbet vara högre än 100 kr/st.

 

I förhållande till vad du är villig att satsa är det ingen skillnad på singlar, dubblar eller tripplar. Det är helt enkelt ett faktum. Av samma anledning finns det inga vinnande system på roulette - det går inte att kombinera fasta odds så att de förändrar EV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan bjuda på ett överodds till i morgon :-)

FC Inter Turku mot TPS Turku i finska ligan.

Marknaden (21 bookies) värderar hemmalagets chanser till 38.87%.

Unibet ger oddset 2.55 vilket (om marknaden har värderat rätt) är ett överodds.

 

Just detta "överodds-spel" gick hem, 2-0 till Inter Turku :-)

 

Jag fortsätter med Unibet:

SK Kladno - Slovan Liberec i Tjeckiska ligan på söndag.

22 bookies värderar bortalagets chanser till 38.19%

Unibet ger 2.55 i odds (value 1.119).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till din differens är att din insats (i snitt) är högre på trippeln (den blir inte 3 x 100 utan något högre eftersom du i snitt har förtjänst på varje bet som du återinvesterar). För att kompensera för den ska dina singelbet vara högre än 100 kr/st.

 

I förhållande till vad du är villig att satsa är det ingen skillnad på singlar, dubblar eller tripplar. Det är helt enkelt ett faktum. Av samma anledning finns det inga vinnande system på roulette - det går inte att kombinera fasta odds så att de förändrar EV.

 

Den blir inte alls 3x100, den blir bara 100:-. Visserligen stiger värdet på trippeln efter var match som går in, men i slutändan hur det än går så har du bara investerat 100:-.

 

Förstår inte vad detta har med rouklette att göra. Jo, det är så att ev förändras av att vi kombinerar fasta överodds.

 

Gissa varför bolagen vill att vi skall spela tripplar. Jo, för att de tror sig sitta på överoddsen och ju fler matcher du stoppar in i påsen, desto lägre ev. Svenska spels återbetalning är 80%. Har de satt rätt odds och vi kombar två matcher så är återbetalningen nere på 64%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den blir inte alls 3x100, den blir bara 100:-. Visserligen stiger värdet på trippeln efter var match som går in, men i slutändan hur det än går så har du bara investerat 100:-.

 

Nej. En trippel är helt ekvivalent med att spela en match, vid vinst återinvestera hela vinstbeloppet på ny match, och vid vinst återigen sätta hela nya vinsten på en tredje match. Din omsättning måste beräknas därefter. Att du råkar fylla i kupongen på en och samma gång gör inte din omsatta summa lägre, och det är här du lurar dig själv (vilket spelbolagen naturligtvis inser är mkt vanligt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag jobbar också (nästan) heltid med sportsbetting

 

[...]

 

Jag behöver inte ens kunna någonting om matchen ifråga, jag vet utifrån vissa variabler att ett odds har +ev.

 

Jo, paybacken på trippeln är högre än på singarna, förutsatt att man har hittat tre singlar med värde. Är man duktig på att hitta spelvärda lågoddsare så kommer man få bättre ROI med tripplar.

 

Här är två citat som åtminstone inte jag får ihop. Tacksam om du med ett räkneexempel kan påvisa skillnaden i EV på spel på singlar och tripplar (allt annat lika).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...