Stoffe Postad 27 April , 2005 Rapport Postad 27 April , 2005 Jag undrar om det är några som spelar/har spelat FL på nivån 0,25-0,5. Har ni i så fall några tips på hur man ska bli en vinnande spelare på den nivån? Jag spelar på unibet/24h och det är runt 60 % som ser flop på 10-borden. Jag följer starthandsguiden i Lee Jones Winning low limit holdem, men ändå kan jag inte plussa. Är jag så dåligt postflop eller vad tror ni? Jag är ganska nya i gamet, men när jag spelar så få starthänder jämfört med motståndarna så borde jag väl ha en klar fördel? Tips och råd tar jag vänligen emot! * RP - QoS * Citera
Stoneburg Postad 27 April , 2005 Rapport Postad 27 April , 2005 Den enda informationen vi har om dig är: - Du spelar FL 0.25/0.5 - Du följer Lee Jones Winning low limit holdem starthandskrav - Du är tightare än genomsnittet på ditt bord Det är nog alldeles för lite för att folk ska kunna ge dig ett intelligent svar på din fråga om vad du gör för fel. Citera
Big Less Postad 27 April , 2005 Rapport Postad 27 April , 2005 Jag följer starthandsguiden i Lee Jones Winning low limit holdem, men ändå kan jag inte plussa. Är jag så dåligt postflop eller vad tror ni? Inte omöjligt. Att vara aggressiv är minst lika viktigt som att vara tight. Ser du inte till att beta dina bra händer ordentligt spelar det ingen större roll vilka tabeller du följer. Som en ren gissning skulle jag tror att det finns chans att du brister där. Citera
Eddie88 Postad 27 April , 2005 Rapport Postad 27 April , 2005 Det jag kan tipsa dig om. Jag spelar själv på dessa nivåer ibland. Spela inte på borden där 5 stycken hela tiden ser floppen....ex. Försök hitta ett bord där inte så många ser floppen, undivk att höja från tidig position - många går med för att träffa med skitkort. Höj från sen position och spela då aggressivt. Många tror att det är så lätt att vinna på dessa nivåer, enligt statistik jag har följt så är det ruskigt svårt-man plussar men inte mycket. Jag plussade 40 dollar igår på den nivåen på en timme, men då såg endast 3 stycken floppen i snitt. Idag gick jag back fast jag jag spelade disciplinerat, så att fortsätt spela tajt- men bli hyper aggressiv om du träffar nåtr och låt dem andra betala om dem nu ska träffa sin straight eller färg. Gå in med mycket färgdrag, alltså spela många drag händer. Citera
Hjort Postad 27 April , 2005 Rapport Postad 27 April , 2005 Lär dig att älska raiseknappen och hata synen så hamnar du nog på rätt spår. För övrigt tycker jag du ska googla "Abdul Jalib" och "Izmet Fekali" två av de bästa introduktioner till fixlimit som finns och som dessutom är gratis. Citera
morberg Postad 27 April , 2005 Rapport Postad 27 April , 2005 Det jag kan tipsa dig om. Jag spelar själv på dessa nivåer ibland. Spela inte på borden där 5 stycken hela tiden ser floppen....ex. Eh, jo, gör det. Många tror att det är så lätt att vinna på dessa nivåer, enligt statistik jag har följt så är det ruskigt svårt-man plussar men inte mycket. Vad är detta för statistik? Det vore intressant att ta del av. Gå in med mycket färgdrag, alltså spela många drag händer. Draghänder är särskilt bra mot många motståndare, inte mot få. Men jag håller med om tipset, dock inte i kombination med det första rådet. Citera
Stoffe Postad 27 April , 2005 Författare Rapport Postad 27 April , 2005 Lär dig att älska raiseknappen och hata synen så hamnar du nog på rätt spår. Kan du utveckla det resonemanget? Ska posta några händer här så får ni såga mig sen.. Vad behöver ni mer för information om mig för att kunna hjälpa mig mer? Citera
Stoffe Postad 27 April , 2005 Författare Rapport Postad 27 April , 2005 Players: and96 (EUR 3,75 in seat 1) brdopara (EUR 3,50 in seat 2) pecca69 (EUR 9,00 in seat 3) FANTASI (EUR 8,50 in seat 6) Pokrama (EUR 5,25 in seat 7) Stiffe_05 (EUR 12,00 in seat 8) hylen (EUR 2,00 in seat 10) Dealer: Stiffe_05 Small Blind: hylen (0,25) Big Blind: and96 (0,25) Stiffe_05 was dealt: Kc - Ad brdopara Fold pecca69 Fold FANTASI Call (0,25) Pokrama Fold Stiffe_05 Raise (0,50) hylen Call (0,25) and96 Call (0,25) FANTASI Call (0,25) Flop 2d - Kh - 2c hylen Check and96 Check FANTASI Check Stiffe_05 Bet (0,25) hylen Raise (0,50) and96 Fold FANTASI Fold Stiffe_05 Call (0,25) Turn 2d - Kh - 2c - 4s hylen Check Stiffe_05 Check River 2d - Kh - 2c - 4s - Qs hylen Bet (0,50) Stiffe_05 Call (0,50) hylen shows: Ac - 2s (three of a kind, deuces) Stiffe_05 didn't show: Kc - Ad (two pairs, kings and deuces) hylen wins: EUR 3,75 (with three of a kind, deuces) Ska jag lägga mig direkt när han höjer mig här? ______________________________________________ Players: Tupoleev (EUR 18,00 in seat 1) Havet1 (EUR 9,50 in seat 2) Deddle (EUR 35,00 in seat 3) rilles (EUR 9,25 in seat 5) oho (EUR 13,75 in seat 6) Daez (EUR 7,00 in seat 7) jolar (EUR 10,25 in seat 8) Stiffe_05 (EUR 5,50 in seat 9) kal (EUR 6,75 in seat 10) Dealer: rilles Small Blind: oho (0,25) Big Blind: Daez (0,25) Stiffe_05 was dealt: Ad - Td jolar Call (0,25) Stiffe_05 Call (0,25) kal Fold Tupoleev Fold Havet1 Fold Deddle Fold rilles Call (0,25) oho Check Daez Check Flop 4h - 9d - Js oho Check Daez Check jolar Check Stiffe_05 Check rilles Bet (0,25) oho Call (0,25) Daez Fold jolar Call (0,25) Stiffe_05 Call (0,25) Turn 4h - 9d - Js - 3h oho Bet (0,50) jolar Fold Stiffe_05 Fold rilles Raise (1,00) oho Call (0,50) River 4h - 9d - Js - 3h - Tc oho Check rilles Bet (0,50) oho Call (0,50) rilles shows: Jd - Kh (a pair of jacks) oho shows: 3d - 9h (two pairs, nines and threes) oho wins: EUR 5,00 (with two pairs, nines and threes) Ska jag lägga mig tidigare här? Min tanke var att antingen på steg/flushdrag eller par i ess på på turn. _________________________________________________________- Players: OLMA (EUR 8,25 in seat 1) Gytje (EUR 12,25 in seat 3) Stiffe_05 (EUR 2,25 in seat 4) jekyll (EUR 10,25 in seat 5) Plextor (EUR 8,00 in seat 7) Milevka (EUR 2,50 in seat 8) Dealer: Plextor Small Blind: Milevka (0,25) Big Blind: OLMA (0,25) Stiffe_05 was dealt: Qh - Jh Gytje Call (0,25) Stiffe_05 Call (0,25) jekyll Call (0,25) Plextor Fold Milevka Check OLMA Check Flop 9h - 9d - Tc Milevka Check OLMA Bet (0,25) Gytje Fold Stiffe_05 Call (0,25) jekyll Fold Milevka Fold Turn 9h - 9d - Tc - 6d OLMA Check Stiffe_05 Check River 9h - 9d - Tc - 6d - Ah OLMA Bet (0,50) Stiffe_05 Fold OLMA Payback (0,50) OLMA didn't show hand OLMA wins: EUR 1,75 Ska jag beta den här handen när jag får stegdrag? Har för mig att jag läste det nånstans här på forumet. Vet inte om dom här händerna kan vara till nån hjälp. Kommer fler senare. Jag är väldigt tacksam för att ni är så snälla och hjälper en firre som mig! Citera
Eddie88 Postad 27 April , 2005 Rapport Postad 27 April , 2005 Tycker du spelade rätt. Den handen visar hur många som går in med skit händer som . A-2...fast du raisar...Nl..hade dem inte kunnat gå med.. Citera
Bernt Postad 27 April , 2005 Rapport Postad 27 April , 2005 "Försök hitta ett bord där inte så många ser floppen" Vansinnigt ! Ska man käna pengar på poker gör man det på andras misstag. Även om du kommer bli utdragen oftare känar man MYCKET mer i längden på lösa bord om man kan FL och e tight/aggro Citera
Eddie88 Postad 27 April , 2005 Rapport Postad 27 April , 2005 Det jag syftar på är: Om 5 fiskar ser floppen, så träffar nån av dem. Och på vissa bord- hjälper inte raise. Du blir utdragen i FL. Självklart tjänar du bra om du träffar, men mot så många som följer med på FL...minskar din chans procentuellt. På 3-6 nivån följer sällan 5 pers med hela tiden.. Bara ett exempel från min sida. Detta är mina synpunkter. Citera
Kotoryu Postad 27 April , 2005 Rapport Postad 27 April , 2005 Posta inte så stora sjok på en gång! Det blir väldigt svårt att sätta sig in i. Angående hand 2: vad hoppas du få egentligen? Om du behöver två kort för att fylla handen ska du i allmänhet lägga ner. Citera
summlan Postad 28 April , 2005 Rapport Postad 28 April , 2005 anledningen till att du i SH-spel bettar ett steg eller färgdrag är för du vill vinna handen direkt men om du får syn har du ändå outs, de funkar ju förstås bäst i NL eftersom du kan betta mer än i FL, i FL kommer nån att syna ändå. HAND 1 jag hade reraisat hans raise. dels för det är rätt troligt att han sitter på en kung med sämre kicker, än att han har en tvåa, och om han inte är en galning kommer han issåfall bara calla din reraise, sitter han på en tvåa kommer han säkert reraisa igen å då vet du va du har emot dej å kan lägga dej. men de är ju jag det. HAND 2 dra aldrig till nått du behöver både turn och river till. och att dra till ett par, som att du vill träffa ett ess på turn är aldrig rätt. När det gäller FL ska du räkna odds hela tiden när du spelar, allt som har med FL att göra är matematik egentligen, om du inte spelar mot en ensam motståndare eller kanske 2. men de är inget bra att börja sin pokerkarriär med. Alltså. du har tre outs för att få ett ess på turn, de ligger 5 bet i potten, du betalar alltså ett bet för att vinna 6 (du räknar ditt egna bet oxå) där chansen att få esset på turn är 1 på 14. alltså ingen bra ide. HAND 3 Ha som regel att aldrig dra till färg eller stege när bordet är parat. för även om du träffar kan nån sitta på en kåk. Sen beror de förståss på, men som ny är de bättre att höja varningslampan när bordet är parat. Fortsätt läsa winning low limit poker, den är bra, och läs framförallt kapitlet om odds och potodds osv. för det är ett måste att kunna oavsett vilken sorts poker du ska spela. Det är det absolut viktigaste att kunna om du ska spela poker, viktigare än starthänderna skulle jag vilja säga. för vet du inte om du tjänar eller förlorar i längen på att syna ett bet spelar de egentligen ingen roll om du har 74 eller AK på hand. Lycka till å må flopparna vara med dej Citera
swedmag Postad 28 April , 2005 Rapport Postad 28 April , 2005 Det jag syftar på är: Om 5 fiskar ser floppen, så träffar nån av dem. Och på vissa bord- hjälper inte raise. Du blir utdragen i FL. Självklart tjänar du bra om du träffar, men mot så många som följer med på FL...minskar din chans procentuellt. På 3-6 nivån följer sällan 5 pers med hela tiden.. Bara ett exempel från min sida. Detta är mina synpunkter. Jag får som ödmjukast be om att vara oense om den saken. Det finns ju inte mycket lättare saker än att slå ett löspassivt bord. Även om att köra över ett tajtpassivt kan nog vara enkelt det också, men då måste omständigheterna vara optimala, IMEM... Bara att spela händer som floppar hårt(småpar och Axs), och lära sig släppa TPTK i tid i en flervägspott(ok, det är inte så enkelt ). Småpar som floppar triss och möjlig kåk och nötfärgsdrag är det jag siktar på. Funkade för mig när jag började lira online med FL 0.5/1. Däremot är det ganska så tråkigt och tålamodsbeprövande. Det kan ju bli långt mellan träffarna och det blir mycket limp-fold, men EV:t i det långa loppet kommer tala för sig självt, IMM. Citera
Largo-Sama Postad 28 April , 2005 Rapport Postad 28 April , 2005 Det jag syftar på är: Om 5 fiskar ser floppen, så träffar nån av dem. Du kommer träffa lika ofta som fiskarna, men de gångerna du träffar kommer din hand vara mycket starkare på grund av dina bättre starthandskrav. Om de är så mycket svårare att slå än tighta spelare så skulle ju den "optimala" preflop-taktiken vara lös istället för "tight". Lär dig bli utdragen, och älska när fiskarna spelar mot sina odds. ett exempel: Du sitter på AA och alla motståndare sitter på skitkort. Vill du att alla callar din raise preflop eller att vara en eller två personer callar? Svaret är ganska självklart. Sklansky beskriver bra i "small stakes holdem" hur hjärnan lurar sig själv att tro att om man t.ex blir utdragen med färgdrag tio gånger i rad så tror man att man alltid kommer förlora. Samma sak när man spelar mot lösa fiskar. Man blir utdragen ofta, och hjärnan naturliga inlärningsmetod får dig att tro att det inte är bra att spela mot lösa fiskar. Nu måste jag stressa för att hinna med bussen Citera
morberg Postad 28 April , 2005 Rapport Postad 28 April , 2005 Det jag syftar på är: Om 5 fiskar ser floppen, så träffar nån av dem. Men eftersom du spelar bättre händer träffar du bättre. Och på vissa bord- hjälper inte raise. Syftet med att höja är inte bara för att driva ut spelare utan även att få in pengar när du är favorit. Du blir utdragen i FL. Men du drar även ut. Självklart tjänar du bra om du träffar, men mot så många som följer med på FL...minskar din chans procentuellt. Chansen att vinna just den potten, ja. Men det är inte det poker handlar om. Det handlar om att vinna så mycket pengar som möjligt, inte att vinna så många potter som möjligt. Med många synare vinner du färre men större potter vilket ger mer pengar. På 3-6 nivån följer sällan 5 pers med hela tiden.. Vilket bara är att beklaga. Tänk om de hade gjort det. Mums! Jag tror att du skulle må bra av en genomläsning av t.ex. Small Stakes Hold'em. Citera
Fido Postad 28 April , 2005 Rapport Postad 28 April , 2005 Det jag syftar på är: Om 5 fiskar ser floppen, så träffar nån av dem. Och på vissa bord- hjälper inte raise. Du blir utdragen i FL. Självklart tjänar du bra om du träffar, men mot så många som följer med på FL...minskar din chans procentuellt. På 3-6 nivån följer sällan 5 pers med hela tiden.. Bara ett exempel från min sida. Detta är mina synpunkter. Jättebra helt enkelt! Därifrån "tight" kommer. Du spelar händer som vinner oftare än de förlorar. Visst, är fler fiskar med så sjunker procenten du vinner, men du vinner MER istället. Spelar du AA helst mot 1 kille eller mot 9? Visst, du vinner flest gånger mot 1, men har du ALLA allin varje gång med AA så kommer du tjäna grymt med pengar! Ju fler spelare som går med på skit, desto bättre! Däremot måste man ju anpassa sig. Att raisa preflop med AK, få 6 syn, missa på flop och betta ut... det funkar inte. Mot en kille; Ja, mot 5; Nej. Gäller att spela bättre händer och bara köra på när du träffat bra! Att INTE vilja spela mot fisk är ju idioti. Sedan kräver det ett visst psyke att stå ut! Det gäller att inse att folk kommer att spela skit om och om igen. Men för varje gång han köper med på 22 hela vägen till river och sätter den.... så kommer du ha tagit pengar av honom ett dussin gånger! Till trådskaparen: Jag tror som andra skrev att du måste börja betta hårdare! AK som träffar K måste du ju pressa på lite mer med! Nu fick du stryk av en A2-kombo, men i de absolut flesta fall möter du K7 i det där läget. Bara att låta fisken betala när du träffat bra! Citera
Toan Postad 28 April , 2005 Rapport Postad 28 April , 2005 Det jag syftar på är: Om 5 fiskar ser floppen, så träffar nån av dem. Och på vissa bord- hjälper inte raise. Du blir utdragen i FL. Självklart tjänar du bra om du träffar, men mot så många som följer med på FL...minskar din chans procentuellt. På 3-6 nivån följer sällan 5 pers med hela tiden.. Bara ett exempel från min sida. Detta är mina synpunkter. Jag får som ödmjukast be om att vara oense om den saken. Det finns ju inte mycket lättare saker än att slå ett löspassivt bord. Även om att köra över ett tajtpassivt kan nog vara enkelt det också, men då måste omständigheterna vara optimala, IMEM... Bara att spela händer som floppar hårt(småpar och Axs), och lära sig släppa TPTK i tid i en flervägspott(ok, det är inte så enkelt ). Småpar som floppar triss och möjlig kåk och nötfärgsdrag är det jag siktar på. Funkade för mig när jag började lira online med FL 0.5/1. Däremot är det ganska så tråkigt och tålamodsbeprövande. Det kan ju bli långt mellan träffarna och det blir mycket limp-fold, men EV:t i det långa loppet kommer tala för sig självt, IMM. Du behöver inte vara ödmjuk. Det är okej att vissa inte kan förstå att man vinner MEST pengar mot dåliga motståndare och MINDRE pengar mot bättre motståndare. Om man inte förstår det kan man lägga ner pokern, alt. hålla käften och inte pracka på andra sina åsikter. Citera
Stoffe Postad 28 April , 2005 Författare Rapport Postad 28 April , 2005 Tack för alla råd! Har tagit till mig vad ni skrivit och plussade mer nu på förmiddagen än nånsin tidigare. Vi får väl se framöver om lyckan bara var tillfällig. Risken finns.. Har lärt mig från tidigare pokerspel att man inte ska tro man är världsmästare bara för att man plussar en session. Jag har dock några händer som jag behöver hjälp med. Postar dom senare idag. Citera
Toan Postad 28 April , 2005 Rapport Postad 28 April , 2005 Tack för alla råd! Har tagit till mig vad ni skrivit och plussade mer nu på förmiddagen än nånsin tidigare. Vi får väl se framöver om lyckan bara var tillfällig. Risken finns.. Har lärt mig från tidigare pokerspel att man inte ska tro man är världsmästare bara för att man plussar en session. Jag har dock några händer som jag behöver hjälp med. Postar dom senare idag. Till sist råder jag dig verkligen att läsa "Small stakes holdem" av Ed Miller m.fl. Citera
rulti Postad 28 April , 2005 Rapport Postad 28 April , 2005 Jo small stakes holdem är bra bok som jag med just tagit mig igenom. Jag tycker att du spelade alla dina händer bra. Det enda jag kan komma på som ingen annan sagt är: 1. Lär dig acceptera att du kommer att ha enormt stora swings. En hygglig pot är lätt skillnaden mellan vinst och förlust på dagen. (Satt häromdagen på 0.5/1 på 24, får AA, höjer , settar på floppen och betar som en galning. Blir givetvis utdragen av en färg på rivern och missar en pot på 30 euro.) 2. Släpp inte en stor pot för lätt. Har du missat nötdraget på rivern men ändå har en hygglig hand - syna! Låt dig inte skrämmas av ett "farligt kort", tex tredje färgkortet när du har en stege. Den som bettar kan betta på ett par, och den som höjer kan lika gärna ha fångat tvåpar på rivern. Jag har sett det en massa gånger. Någon enstaka gång har jag ju trott att någon har nötfärgen och lagt en vinnande hand. Det gör ont. Citera
PeO Postad 29 April , 2005 Rapport Postad 29 April , 2005 Sök bord med hög flopp% och spela händer som du kan bygga stegar och färg med och limpa in med dessa. Mellan och låga par spelas endast för att träffa triss på floppen. Höga par (AA-JJ) bör däremot höjas eftersom de tappar i värde ju fler motståndare du har. Har du ej färgdrag, stegdrag eller triss på floppen foldar du. Kom ihåg att ställa höga krav på floppen. Det är lätt att vinna..... /PeO Citera
Hjort Postad 29 April , 2005 Rapport Postad 29 April , 2005 Sök bord med hög flopp% och spela händer som du kan bygga stegar och färg med och limpa in med dessa. Mellan och låga par spelas endast för att träffa triss på floppen. Höga par (AA-JJ) bör däremot höjas eftersom de tappar i värde ju fler motståndare du har. Nej det gör de inte. Har du ej färgdrag, stegdrag eller triss på floppen foldar du. Kom ihåg att ställa höga krav på floppen. Det är lätt att vinna..... Paren är fortfarande jätteviktiga och om man foldar alla sina par kommer man bli jäkligt pank. Citera
PeO Postad 29 April , 2005 Rapport Postad 29 April , 2005 Nej det gör de inte. Det är vad jag lärt mig iallafall och vad det står i mina böcker. Förklara gärna mer igående. Det är jättepotter det handlar och paren är fortfarande jätteviktiga. Så du menar att man skall spela små och mellan par ända till rivern? Citera
Recommended Posts