henjon Postad 5 April , 2010 Författare Rapport Postad 5 April , 2010 Isch... hade en obehaglig föraning när jag startade upp dagens tredje lilla grindpass. Men eftersom jag inte vill tro på sånt trams så gick jag in ändå... bara för att springa in i en riktig jävla vägg av motrigg. Förlorar till slut närmare 70% av gårdagens plus. Standard visst, men trist ändå då jag hade kunnat bespara mig merparten av förlusten om jag varit lite mer skrockfull Framför allt var DoN-spelet en riktig katastrof idag med 13-5. Dock inga för mig själv uppenbara misstag detta pass åtminstone. Slut på påsken nu och tillbaks till grottekvarnen i morgon. Vill hellre vara hemma och sova och lira poker Citera
Vrakman Postad 6 April , 2010 Rapport Postad 6 April , 2010 Tack för kommentaren. KK var bara ett misklick, dessutom var ju handen i sig inte nån strategifråga utan bara en illustration av hur det fortfarande finns folk som spelar. KT-handen: Okej - jag ska villigt erkänna att jag har problem i spelet kring 20-25bb. Lite beroende på hur bordet känns så lägger jag ibland ändå in 3bb (föreslår du att jag går ner till 2,5bb om jag nu ska in i potten överhuvud?) i detta läge och med denna hand och viker mot omslag om inte stacken är så liten att jag får acceptabla synodds. Får jag en syn (vilket i huvudsak brukar komma från löspassiva fiskar i bb som denne) så får jag utvärdera floppen. Jag tror inte att den här spelaren tänker i pot-stacktermer. Han vill bara inte släppa handen och kan nog antas spela så nästan oavsett våra stackdjup. Tänkte han rationellt så kan han väl lika gärna repusha floppen? Men jag borde ha förutsett detta och möjligen ha nöjt mig med en syn på floppen av rena pottoddsskäl. ICM-mässigt så ligger KTo precis i underkanten av min pushrange i detta läge, men det känns onödigt att sätta ganska mycket av stacken på spel här för en sån hand när man kan misstänka att flera av spelarna bakom synar lite för brett här (man kan misstänka att min verkliga EV+range är en bit smalare således). Så vad blir slutsatsen? Är det bättre att folda i detta läge om inte spelarna bakom är extremt passiva pga risken för repush och handens svårspelade karaktär postflop vid en syn? 88 - Ja tack. En tröst i bedrövelsen att jag insåg det av egen kraft också AK - då är vi överens där också. Jag tror nu iofs att det finns lägen där anpassning kan vara långsiktigt vinstgivande, men vid minsta tvekan bör man förstås aldrig vara tveksam till att skjuta in degen i ett läge som man vet är solklart korrekt ICM-mässigt. KT och spelet med 15-25 BB. Är en av de svårare lägena i sng, och det måste vi också lära oss att utnyttja. Vi straffar exempelvis folk som höjer 3x och höjer i lägen där de måste folda tonvis med händer. Vi gör det genom att ställa stackar som blir väldigt jobbiga för rejsaren att syna. Typexempel är handen du spelade. Nu är ju fi så dålig så han fattar ju inte att han ska repusha JJ ens en gång, men i hans spot pushar vi jättegärna med jättebred range. Ditt uppslag är som sagt inte bra, 2,5 gör samma jobb men billigare (om du nu tänkt ha en raise-fold range här öht). Att ha en raisefold range här är kanske inte jättebra. "Om inte stacken är så liten att jag får acceptabla synodds". Det här är riktigt riktigt knepigt uttryckt. Detta MÅSTE du ju ha koll på innan du spelar raise. Har fi ett djup som du måste syna ifall omslag, ja då måste du redan innan bestämt hur du ska spela handen vid omslag/syn. Därav vill vi inte slå upp här med den här typen av händer i de här lägena! Oavsett om fi tänker i pot-stack ratio eller inte, så ska ju vi göra det och inte sätta oss i den typen av situationer. ICM-mässigt bra att ställa, menar du Nash då? Har lite svårt att se det ändå iofs... Slutsatsen blir fold alt 2,5 om man kan tänka sig bet-folda. Ditt andra inlägg om spelartyper tycker jag också är lite knepigt. Lösningen heter ju alltid anpassning, och det kan ju iofs ta mer eller mindre tid att anpassa sig. Men att det skulle bli fler lösa spelare håller jag inte alls med om. Jag upplever att borden förändrat sig på så sätt att det blir allt fler tighta spelare, och att edgen finns kvar iom att de inte har förmågan att ändra sitt spel även när man närmar sig bubblan. Förr var det ju vanligt att man dubblade upp relativt tidigt, vilket är mycket svårare att göra nuförtiden. Kan iofs vara skillnad på olika nivåer, men jag misstänker att utvecklingen kommer gå däråt mer och mer. Om det är fler som synar för brett, gäller det ju t ex att ta betalt när du har premiumhänder, alt när du träfar kan du stacka av enklare. Så antingen limpa/syna med fler potentiella stackningshänder, höja mer pre med premiumhänder, eller komba dessa är väl en relativt bra motstrategi. Att LAG skulle vara fel behöver inte heller vara sant, se artikel skriven av Jenifear. http://www.pocketfives.com/poker-articles/examining-early-sng-play-from-a-different-view-2426205 Citera
henjon Postad 6 April , 2010 Författare Rapport Postad 6 April , 2010 Jag velar lite mellan 2,5x och 3x-raisar, kanske borde gå in för att konstant beta 2,5. Det lär ju som sagt göra i stort sett samma jobb som 3x-betet. Hade jag haft en spelare som jag visste var aggressiv så hade jag nog foldat KT-handen, så pass mycket koll har jag. Handen är dock en korrekt push enligt min ICM-kalkylator. Om den är det mot random fi:s calling ranges kan man däremot diskutera... Tror vi har ganska lika bilder ändå av hur folk spelar även om jag formulerar det lite luddigt. Jag var ju också inne på att folk i regel inte är så lösa på låga nivåer längre. Eller - de kanske limpar för mycket men de stackar inte av särskilt lätt precis som du säger. Denna utveckling tycker jag mig ha märkt tom på mitt korta (1,5 år) perspektiv. Men samtidigt har folks benägenhet att både pusha och syna med mer marginella händer än tidigare också ökat generellt. Ofta på ett vis som ställer stora krav på förmågan att justera. Jag tycker t ex att fler spelare tar syner med esshöga händer med medioker eller låg kicker i mörkarna eller broadways. Eller låga par. Många gånger är det i vart fall på gränsen till ICM-mässigt (eller Nash om du föredrar det) korrekt eller helt korrekt mot en optimalt pushande spelare från sen pos. Ibland är det dock direkt fel, men det hjälper ju inte dig om du har 8bb djup stack och har pushat från Hijack med A3o (ett korrekt spel om stackarna är jämnstora vid bordet). - - - - - - - Intressant diskussion i alla fall och en tröst i bedrövelsen när nu återigen mönstret från det senaste halvårets spel slår till med närmast kuslig precision: Varje hyggligt grönt streak har följts av ett jätteras. Spelade idag det kanske mest sinnessjukt motriggade pass jag någonsin lirat. I varje fall landar det på årets värsta back trots att jag i huvudsak lirade DoN. Förutom ett par vunna flippar så fanns absolut inte ett rätt på hela detta pass. Från ca 15 inköp upp efter i söndags till drygt 3 ner nu för månaden på två pass. Tungt, tungt, tungt. Och det enda tydliga felspel jag kan se är en överaggrad reraise från mörken med TT mot en lös, men dock reraisande spelare från CO i en 30-manna. Betalade också av en femtedels stack kanske lite onödigt mot ett set i en DoN tidigt. Annars bara ett maxat oflyt. Men nog om det - har ju lovat att begränsa whinandet Citera
Vrakman Postad 7 April , 2010 Rapport Postad 7 April , 2010 Jag velar lite mellan 2,5x och 3x-raisar, kanske borde gå in för att konstant beta 2,5. Det lär ju som sagt göra i stort sett samma jobb som 3x-betet. Hade jag haft en spelare som jag visste var aggressiv så hade jag nog foldat KT-handen, så pass mycket koll har jag. Handen är dock en korrekt push enligt min ICM-kalkylator. Om den är det mot random fi:s calling ranges kan man däremot diskutera... Tror vi har ganska lika bilder ändå av hur folk spelar även om jag formulerar det lite luddigt. Jag var ju också inne på att folk i regel inte är så lösa på låga nivåer längre. Eller - de kanske limpar för mycket men de stackar inte av särskilt lätt precis som du säger. Denna utveckling tycker jag mig ha märkt tom på mitt korta (1,5 år) perspektiv. Men samtidigt har folks benägenhet att både pusha och syna med mer marginella händer än tidigare också ökat generellt. Ofta på ett vis som ställer stora krav på förmågan att justera. Jag tycker t ex att fler spelare tar syner med esshöga händer med medioker eller låg kicker i mörkarna eller broadways. Eller låga par. Många gånger är det i vart fall på gränsen till ICM-mässigt (eller Nash om du föredrar det) korrekt eller helt korrekt mot en optimalt pushande spelare från sen pos. Ibland är det dock direkt fel, men det hjälper ju inte dig om du har 8bb djup stack och har pushat från Hijack med A3o (ett korrekt spel om stackarna är jämnstora vid bordet). - - - - - - - Intressant diskussion i alla fall och en tröst i bedrövelsen när nu återigen mönstret från det senaste halvårets spel slår till med närmast kuslig precision: Varje hyggligt grönt streak har följts av ett jätteras. Spelade idag det kanske mest sinnessjukt motriggade pass jag någonsin lirat. I varje fall landar det på årets värsta back trots att jag i huvudsak lirade DoN. Förutom ett par vunna flippar så fanns absolut inte ett rätt på hela detta pass. Från ca 15 inköp upp efter i söndags till drygt 3 ner nu för månaden på två pass. Tungt, tungt, tungt. Och det enda tydliga felspel jag kan se är en överaggrad reraise från mörken med TT mot en lös, men dock reraisande spelare från CO i en 30-manna. Betalade också av en femtedels stack kanske lite onödigt mot ett set i en DoN tidigt. Annars bara ett maxat oflyt. Men nog om det - har ju lovat att begränsa whinandet Ja 2,5 bet är alltid bättre i de här situationerna. Oavsett om det är en korrekt push eller om fi synar för brett, så är det kanske svårbalanserat at börja spela push här? Och om du vill spela någorlunda balanserat så betar du 2,5 här om du nu ska beta öht med tanke på stackdjupen bakom och din hand. Håller nog tyvärr fortfarande inte med dig om hur utvecklingen skett Men vi kan släppa det, för det spelar liksom inte så stor roll imho. Jag tycker inte folk pushar marginella händer eller synar aningen lightare, jag tycker generellt de är tightare, sen finns ju riksmongona kvar som synar med naket färgdrag, hålpipor etc, men de är ju inte ens nära att vara bra. De skadar aldrig vårat förväntade värde, snarare tvärtom. Jag tror i övrigt du ska börja försöka tänka mer positivt. Det verkar som att du bara sitter och väntar på skiten, och när det kommer så får du tycka synd om dig själv. Missförstå mig inte, jag är EXAKT likadan som jag uppfattar det du skriver, och jag försöker verkligen jobba med det. Det går sådär, men jag förstår att det är värt att försöka jobba med det Har precis kommit ur ett hål själv, och poker ÄR snortråkigt i de perioderna. Jag tror dock inte att hela förklaringen stavas varians, utan att man påverkas en del och blir för vass, och vågar/vill inte spela sitt spel. För man uppfattar att det inte spelar någon roll ivf, och när man börjar tänka så och ge upp vissa lägen där man bara spelar deg/fold så tappar man massvis av sin edge. Åtmoinstone upplever jag det på det sättet när det gäller mig. Jag undrar annars lite kring ditt tänk runt DoNs, skulle du vilja resonera lite kring det? Citera
henjon Postad 7 April , 2010 Författare Rapport Postad 7 April , 2010 Absolut, men exakt vad menar du med "mitt tänk runt DoN"? Varför jag spelar just dem eller hur jag spelar dem? Citera
Vrakman Postad 8 April , 2010 Rapport Postad 8 April , 2010 Absolut, men exakt vad menar du med "mitt tänk runt DoN"? Varför jag spelar just dem eller hur jag spelar dem? Jag tänkte närmast på hur du spelar dem. Citera
henjon Postad 8 April , 2010 Författare Rapport Postad 8 April , 2010 Återkommer i den frågan. Fortsatt mycket, mycket tunggrindat tyvärr. Här är en av ett antal likartade händer under dagen. Jag tycker jag gör rätt som spelar den. Visserligen hamnar både jag och UTG allin nästa hand, men random hand kommer vara betydligt sämre för mig och om vi båda bustar så är det jag som drar bubbelsvartepetter. ***** History for hand T5-43111398-38 (TOURNAMENT: S-992-30217) ***** Start hand: Thu Apr 8 19:53:53 GMT+0200 2010 Table: Table #1 [43111398] (NO_LIMIT TEXAS_HOLDEM 400/800, ante: 80, TC) User: HERO Button: seat 9 Players in round: 6 Seat 3: HERO (540) Seat 4: Gilou_ (3030) Seat 5: Stillvapin (895) Seat 6: tubtub20 (5845) Seat 8: DiePatze (1335) Seat 9: BAD _ASS (3355) HERO posts ante 80 Gilou_ posts ante 80 Stillvapin posts ante 80 tubtub20 posts ante 80 DiePatze posts ante 80 BAD _ASS posts ante 80 HERO posts small blind (400) Gilou_ posts big blind (800) --- Dealing pocket cards Dealing to HERO: [8c, Ac] Stillvapin folds tubtub20 folds DiePatze folds BAD _ASS folds HERO calls 60 [all in] --- --- Dealing flop [5h, Ad, 4s] --- Dealing turn [7s] --- Dealing river [3h] --- Summary: Main pot: 1400 won by Gilou_ (1400) Seat 3: HERO (0), net: -540, [8c, Ac] (PAIR ACE) Seat 4: Gilou_ (3890), net: +860, [6s, Qs] (STRAIGHT SEVEN) Seat 5: Stillvapin (815), net: -80 Seat 6: tubtub20 (5765), net: -80 Seat 8: DiePatze (1255), net: -80 Seat 9: BAD _ASS (3275), net: -80 ***** End of hand T5-43111398-38 ***** Citera
henjon Postad 8 April , 2010 Författare Rapport Postad 8 April , 2010 Vill egentligen få in mer volym idag för min bonus men jag inser att jag inte spelar bra poker just nu, utan behöver ta en paus. Back $60 på ett pass med 11 games varav 6 vanliga $11 SnG som jag inte lyckades casha en enda. Jovisst, standard. Problemet är att just denna standard varit min standard alldeles för ofta föra tt det ska vara hälsosamt. Drog massor av AK/AQ men när jag missade sjätte raka floppen efter att ha fått syn på varenda höjning så bidrog det naturligtvis till att mitt läge blev sämre. Går det att undvika att busta denna bubbla? (en annan av dagens gyllene händer) Jag vill inte slå om pre därför att jag redan gjort det två gånger på bordet utan att få syn och för att denna spelare är ganska dålig åt det passiva hållet. När han betar räknar jag ändå med att jag ligger före merparten av hans betrange som innehåller ett antal esshänder, mellan till höga par och säkert ett och annat drag också även om han som sagt drar åt det passiva hållet. Om jag synar flopp bara så ser jag att jag gör det för värde, för jag har svårt att se hur jag ska kunna undvika att skjuta in resten av degen på turn (ett tredje spader då möjligtvis) ***** History for hand T5-43094735-65 (TOURNAMENT: S-981-89404) ***** Start hand: Thu Apr 8 19:28:20 GMT+0200 2010 Table: Table #1 [43094735] (NO_LIMIT TEXAS_HOLDEM 100/200, ante: 20, TC) User: HERO Button: seat 10 Players in round: 4 Seat 2: edson7 (3975) Seat 3: HERO (3700) Seat 9: salamandreLY (4470) Seat 10: habshy (2855) edson7 posts ante 20 HERO posts ante 20 salamandreLY posts ante 20 habshy posts ante 20 edson7 posts small blind (100) HERO posts big blind (200) --- Dealing pocket cards Dealing to HERO: [] salamandreLY raises 600 to 600 habshy folds edson7 folds HERO calls 400 --- Dealing flop [] HERO checks salamandreLY bets 1000 HERO raises 3080 to 3080 [all in] salamandreLY calls 2080 --- Dealing turn [] --- Dealing river [] --- Summary: Main pot: 7540 won by salamandreLY (7540) Seat 2: edson7 (3855), net: -120 Seat 3: HERO (0), net: -3700, [As, Qh] (TWO_PAIR ACE, SEVEN) Seat 9: salamandreLY (8310), net: +3840, [] (FULL_HOUSE SEVEN, ACE) Seat 10: habshy (2835), net: -20 ***** End of hand T5-43094735-65 ***** Citera
henjon Postad 8 April , 2010 Författare Rapport Postad 8 April , 2010 Annars har du ju förstås rätt Vrakman att min attityd inte är bra för mitt spel. Det finns alldeles för mycket självömkan som ibland har något närmast njutningsfullt i sig. Amatörfreud skulle kanske säga att det beror på att det inte finns så många andra anledningar för mig att få tycka synd om mig själv och vara frustrerad. Problemet är att jag kan ta en backdag och jag kan ta två. Men när det kommer tre i rad och dessutom ganska stora eller som nu för mig riktigt stora back - då känns det så jävla tråkigt. Och toleransen mot enskilda bad beats och coolers sjunker också. Har funderat åtskilliga gånger på hur jag ska lära mig att hantera det här och bli lite mindre löjligt tiltad åtminstone. Vet inte heller hur mycket som förstärks av den resultatmässiga kräftgången det gångna halvåret. Säkert en hel del. Men det gör ju inte saken bättre. Hur mycket humöret påverkar mitt A-game vet jag. Naturligtvis till någon del. Jag skottar eller tiltar inte medvetet. Men jag tar ett och annat överaggressivt beslut blandat med lite för passivt spel i andra lägen, beroende på åt vilket håll humöret drar. Jag är inte dummare än att jag begriper att några inköp nog har tappats på det viset. Citera
henjon Postad 8 April , 2010 Författare Rapport Postad 8 April , 2010 Dagen slutar till slut lillback efter att DoN:erna - räddarna i nöden - rullar på lite bättre igen. Plockar lite pengar på CG också. bb/100 = 28,7 på 181 händer på NL50 denna månad kan man ju inte klaga på. Synd att jag samtidigt undvikit cashen i 22 av de 24 senaste SnG:erna. Några dåliga spel som jag redan postat händer på eller nämnt men mycket dåligt spring också. Skjuter upp DoN-posten ytterligare nån dag eller två. Citera
Vrakman Postad 8 April , 2010 Rapport Postad 8 April , 2010 Dina två senaste händer: Första handen (DoN), är ju givet syn eftersom du annars (nästa hand) behöver slå bådas händer för att casha. Du har ju minst marker in då. Sen att du har en kanonhand i sammanhanget gör det ju inte sämre. Andra handen tycker jag du ska trycka pre, tycker inte ens det är nära nåt annat. Flera anledningar. Du gör potten 1380 pre med syn och har 3100 bakom. potstack ratio 1:2 nästan, vilket gör att det inte spelar någon roll vad som kommer på floppen - pengarna ska in! Visst, om du tror att fi foldar oftare på det här sättet (stop n go), så skulle det ju kunna vara hänt. MEN om vi ska tänka balanssynpunkt så är det ju enklare att balansera med push. Ditt spel är då mycket svårare att exploatera, om du nu inte ställer alla floppar. Visst kan man tillåta sig att vara obalanserad med AA och KK här, men med händer som AK/AQ/JJ ska degen in, precis som med många par och en del luft. Sen är ju resonemanget efter flop bara trams imo. Klart du inte ska nånstans, och det är bra spelat med CRAI. Sättet du undviker bust här är ju att pusha pre, han ska ju verkligen inte syna med den handen, för den spelar typ alltid 30-70 mot den största delen av din range. Men vi gråter ju inte jättemycket om han synar med händer som A7, visst kanske den här gången och 2 till av tio, de andra gångerna får vi ruggigt markerövertag som hjälper oss till förstaplatsen. Tacka o ta emot (även om jag VERKLIGEN förstår hur tiltande det är att få se det för 30:e gången samma kväll...) Kämpa på! Citera
henjon Postad 9 April , 2010 Författare Rapport Postad 9 April , 2010 allin 3 ggr idag med raketerna. Två gånger är jag uppe mot underpar som settar på flopp respektive river. Självfallet inga mirakel för egen del, dock ett par viktiga flippvinnare som räddar passet till b/e. Om jag inte lyckas casha i sista SnGen. 4/8 där just nu och 10bb djup. Efter pokern blir det filmtajm med kidsen och tjejen som är på väg hit. Skulle tro att något enstaka glas vin eller kanske en kall cider slinker ner också DoN-strategiposten uppskjuts en dag till. Det är ju trots allt bara fredagkväll 1 ggr/vecka Citera
henjon Postad 9 April , 2010 Författare Rapport Postad 9 April , 2010 klonkar den sista - skönt, på tiden efter ett dåligt streak. Spelade solitt bubbelspel och HU tycker jag. 50 dollares gröna idag. Ligger 9 back för månaden. Citera
henjon Postad 11 April , 2010 Författare Rapport Postad 11 April , 2010 Lördagens pass slutar också bra efter en miniklonk i en 30-manna. Annars lite blandad kompott. Var HU på sista bordet mot en dålig HU-spelare (alldeles för passiv som så många). Men ibland hjälper inte det. Först pushar jag i princip upp min stack till 75% av chipsen och får sen drömläget att han - äntligen med insikt att något måste göras - pushar in i mina knektar med 53o. Men nä - han rivrar en stege. Med 2/3 av markerna ungefär pushar jag sen 10bb djup med K8 och får syn av J6 (typiskt såna här spelare, rätt som det är tröttnar de på att känna sig dominerade och tar då inte sällan en syn med en ytterst marginell hand även short HU). Men icke nu heller - han träffar sexan på turn och nu är jag short. Får till slut in det med KJs mot hans 44. Floppar en kung, men på rivern sätter han tvåoutaren. I denna SnG hade jag dock själv varit allin 2 ggr mot samma spelare med dominerade händer men överlevt båda gångerna genom att först sätta en runnerrunner fyrkortsflush och sen själv setta rivern när 66 var uppe mot JJ. Ungefär 3 snitt-BI för månaden Citera
henjon Postad 11 April , 2010 Författare Rapport Postad 11 April , 2010 inne i ett fint streak igen. AK+2 stryk mot 54o resp 22. KQ på bubblan 2bb djup - syn av bordets monsterfisk med T7 som vinner trots att jag träffar min kung genom ett tvåpar - förutom en korkad hand i början mot mig träffade han allt han gick in i. Den ena AK-handen var dessutom HU i en $11 SnG med jämnstora stackar, så den flippen kostade mig 20 dollar. Inget anmärkningsvärt, men någon positiv varians är det ju inte precis Back $80 för passet med 2 bord kvar. Ser hyggligt bra ut på det ena, mediokert på det andra Citera
henjon Postad 11 April , 2010 Författare Rapport Postad 11 April , 2010 undrar hur det skulle utfalla om man checkade utfallet i de värsta moron-synerna mot ens pushar. Nu sitter en iaf dryga 6bb djup spelare i en 30-manna och synar min push med AJ från knappen för över halva stacken med J2o???? Han är 22% att vinna och vid alla pokerfiskars gudar så producerar förstås bordet en tvåa åt honom. Sen vann jag tackgodegud ännu en moronsyn när en knapp plötsligt skeppar in sina 2,5bb i en DoN där vi kommit upp på bb=400 med 8 spelare kvar med 54o???? Jag hade KQ och träffade rivern efter att han hittat en femma på flopp. Passet slut. 17 dollar back. Godkänt så pass krattiga som korten var. Var nere i 3bb på bubblan på en vanlig SnG där jag sprungit brutalt dåligt, men hittade plötsligt ett par bra händer och slog i nr 2 ut den andra ministacken. Sen kom det nån lagom tomtig syn på mitt omslag från bb med A8 med Q6o (från en av alla dessa lirare med VPIP runt 30-35 och PFR som aldrig är över 10) som spikade en dam på floppen. Härligt vårväder idag. Ena grabben och jag tog en riktig långpromenad som sög bra i benen medan den andre var på kalas. Nu ska vi strax unna oss en lagom flottig söndagspizza. Lite mer grind ikväll tror jag. Citera
henjon Postad 11 April , 2010 Författare Rapport Postad 11 April , 2010 suck... en kille steeeeeksynar till slut min push på en bubbla med 99 från button med A6o från stora mörken och spikar ett ess på floppen. Han täcker mig nätt och jämnt, vi sitter båda ung 6-7bb djupa. Så jävla irriterande. Nu ska jag kolla om han verkligen gjorde en korrekt syn där. Det kändes on the margin minst sagt. edit: Jo. Gränsen för honom om jag pushar optimalt går vid A8o. Inget jättefel men ändå ett exempel på överspel av esshöga händer i mörkarna som jag tycker blivit allt vanligare. edit2: förlorade en till 99-hand nu. Gör resteal mot lös höjare (som visar sig sitta med 77) men olyckligtvis har mörken damerna och översettar mig dessutom. Stacken halverad. Citera
Vrakman Postad 11 April , 2010 Rapport Postad 11 April , 2010 suck... en kille steeeeeksynar till slut min push på en bubbla med 99 från button med A6o från stora mörken och spikar ett ess på floppen. Han täcker mig nätt och jämnt, vi sitter båda ung 6-7bb djupa. Så jävla irriterande. Nu ska jag kolla om han verkligen gjorde en korrekt syn där. Det kändes on the margin minst sagt. edit: Jo. Gränsen för honom om jag pushar optimalt går vid A8o. Inget jättefel men ändå ett exempel på överspel av esshöga händer i mörkarna som jag tycker blivit allt vanligare. edit2: förlorade en till 99-hand nu. Gör resteal mot lös höjare (som visar sig sitta med 77) men olyckligtvis har mörken damerna och översettar mig dessutom. Stacken halverad. 6-7BB? Har ju liksom all betydelse i världen hur djupa de andra två stackarna är. Om du spelar regs så lär ju ni två vara rätt mycket kortare än resten av bordet, och då är det ju snapsyn med Ax om push från SB. Sen är det ju som vanligt surt att bäst hand in ite får stå i de viktiga lägena, men det är ju superstandard. Överspel med esshöga händer? 6-7 BB djupa Sb ställer, vad tänker du är din range från SB foldat fram till dig på bubblan? Citera
henjon Postad 11 April , 2010 Författare Rapport Postad 11 April , 2010 6-7BB? Har ju liksom all betydelse i världen hur djupa de andra två stackarna är. Om du spelar regs så lär ju ni två vara rätt mycket kortare än resten av bordet, och då är det ju snapsyn med Ax om push från SB. Sen är det ju som vanligt surt att bäst hand in ite får stå i de viktiga lägena, men det är ju superstandard. Överspel med esshöga händer? 6-7 BB djupa Sb ställer, vad tänker du är din range från SB foldat fram till dig på bubblan? Alltså - jag går bara på vad min ICM-kalkylator säger om läget. Den säger att A6o är utanför hans callingrange - givet att jag pushar optimalt. Tror han att min range är vidare än: 31.8%, 22+ Ax+ K6s+ KTo+ Q8s+ QTo+ J8s+ JTo T7s+ 97s+ 87s så kan synen vara korrekt. Annars är den - om än på marginalen - fel. Om inte min kalkylator har fel vill säga. Jag satt förresten på knappen. Flyttar vi mig till SB säger kalkylatorn att han ska syna med alla ess. Citera
henjon Postad 11 April , 2010 Författare Rapport Postad 11 April , 2010 Nåväl - hela söndagskvällen efter barnens läggning stektes iväg på poker. I min nya hårda värld får jag inte utan vidare spela MTT utan ska försöka satta mig in i dem istället. Jag har spelat rätt lite satelliter, men har förstås studerat grundstrategin + att det finns en del likheter med DoN-strategi. Nu har jag varit jävligt kall i de satelliter jag spelat och åkt på en del gräsliga set-ups, men idag gick det i alla fall att efter nästan 3 timmars spel kvitta ut en $20+2-biljett för en insats av $2,20. Förmodligen bör man kunna få en hygglig inköpsrabatt om man orkar sitta och lira dessa satelliter, särskilt de med långsam struktur. Känner väl igen dragen från Everest frirullekvalificerare som jag ganska ofta lyckades ta en av de 50 platserna av 2000-2500 spelare bara genom konsekvent ABC-strategi. Summa summarum så får man iaf spela en 20dollarsturre i veckan Bra dag annars också med dryga 60 bucks upp och vinst i sista $11an. Känns onekligen som att värdet är bättre för mig i den långsamma strukturen på den nivån än att spela på $22. Jag tableselectar dessutom dem nu och går aldrig in om Sharkscope visar en haj eller fler Bara 3% av bonusen kvar att spela in nu också, så lär bli klar med det i början av veckan på 2/3 av tiden. Fortsätter sen på Betsafe så länge och ser om de kommer med några reloadbonusar efter hand - tveksamt annars om värdet av enbart cashback och race motiverar lojalitet. Men det känns inte riktigt läge att hoppa på något nytt mer ambitiöst bonusprojekt förrän efter sommaren. Månadsresultat $113 Citera
henjon Postad 12 April , 2010 Författare Rapport Postad 12 April , 2010 Anonymt pass som slutar i princip BE. Försökte satta in mig i en ny $22 igen också men pajar allt efter 2 timmar när jag drygt 12bb djup skeppar in 66 i en storstackssynfisk. Nu hade han 77, men det spelar ingen roll. Jag ska vänta på bättre lägen där, de har fortfarande goda möjligheter att komma. Låg 28/36 eller nåt sånt tror jag med 19 biljetter och det kunde absolut ha gått vägen så krattigt som folk spelar på denna nivå. Visst känns det lite fånigt att sitta och spela $2-sattar när man skeppar in som regel minst 5 $22 DoN per pass. Men jag gillar min nya money management och principen att jag inte ska steka bort för mycket på MTT:s. Sen återstår väl att se hur många $2,20 med långsam struktur jag orkar sitta och spela i längden... Bör plocka hem bonusen imorgon - bara cirka 15 dollar kvar att rejka nu. Citera
henjon Postad 12 April , 2010 Författare Rapport Postad 12 April , 2010 DOUBLE OR NOTHING: Ja, jag lovade ju att skriva några ord om det. Min strategi är nog inte särskilt originell och jag vet inte hur pass optimal den är. Jag misstänker att den är för passiv och är lite inne på att gå ner på $11 och testa en mer aggro strategi (dvs spela mer på ICM). Föga förvånande så spelar jag väldigt få händer på låga blinds, dock lite mer än de supertajta DoN-grindarna som har stats av typen 8/6. Jag kan syna på knapp eller co bakom limpare med typ låga par eller SC. Jag höjer också alltid JJ+ och AK om jag är först in. Kan däremot mycket väl lägga dessa händer på låga nivåer om det blir action med flera spelare inblandade. Upp på 25/50 kan jag börja stjäla från CO/knapp om mörkarna är tightpassiva eller grinders. Från övriga positioner har jag däremot fortfarande ett mycket konservativt handurval. På 50/100 går jag ibland över direkt i PF-läge, det beror lite på hur min stack ser ut och hur spelarna vid bordet är. Ligger den på avg fortfarande så kan jag från sena pos lägga in en standardhöjning och folda mot omslag om jag inte har en monsterhand, eftersom en stack på runt 1200 fortfarande har bra FE. Jag synar pushar mycket konservativt här - KK+ och möjligen också QQ om det inte är en shortstack som trycker då jag kan syna från blindarna lite mer tajt. Kan spela tillbaka från mörkarna/knappen om det är höjare från sen pos som jag tror att jag har FE på, eller mot limpare. Vill då ha en hygglig hand att falla tillbaka på vid syn, typ nånstans i häradet AT+ och 88+ Beror lite på min stack och vad som hänt runt bordet. Ibland kan man ha fått upp stacken till 1800-1900 och ett par spelare kan ha bustat redan. Då spelar jag mer konservativt och inväntar säkrare lägen eftersom jag inte tror det är +ev att sätta stacken på spel med annat än riktigt stål (Man vill inte hamna i flippsituationer i en DoN förrän man börjar komma i mer akut nöd) På 75/150 går jag i princip alltid över till rent PF-spel. Här dikteras mitt spel också av hur många som är kvar och hur jag ligger till. Försöker om möjligt att pusha från sen pos och mot tighta mörkar (inget originellt direkt). Här har man ibland problem med att man sitter bakom en fisk som byggt upp en stor stack vid det här läget och tycker det är Jäääääätteroligt att spela tillbaka med den med allsköns händer. Beroende på hur många som är kvar och mitt läge så löser jag upp mina kriterier för både push och syn här. Inte sällan kan hela bordet eller 9 spelare vara kvar och man har själv sjunkit ner mot 1100-1200 och ligger 7-8. Särskilt om det är turbostruktur så tror jag att man bör syna med händer som AQ och 88 från mörkarna, åtminstone mot sena eller lösa pushare. Här är man mer benägen att ta en flipp av skälet att man sannolikt ändå behöver dubbla för att ha en chans att casha. Annars är ju DoN-strategins gyllene regel att undvika alla onödiga konfrontationer. Du är ju fullt nöjd med att ha din startstack kvar när spelet är slut - kan du uppnå det genom att inte göra något annat än att pusha in några gånger i några tajta mörkar så är det bara fint. Vad som händer på högre blindsnivåer varierar mycket och beror ofta på strukturen. I DoN med standardtid så spricker ofta bubblan på 100-200 eller senast 200-400 genom att någon till slut plockar upp en tillräckligt bra hand i mörkarna för att syna en push, utan att någon ännu riskerar att bli utblindad åtminstone nästa varv. Ibland blir förstås någon short efter en sån förlorad batalj och blir då som regel synad av ett par spelare när han ställer in sin sista 1-2 bb. I turbos uppstår oftare situationer när så gott som hela bordet börjar bli rejält short uppe på 300/600, 400/800 eller rentav 600/1200-nivån (har vid nåt tillfälle tom varit uppe på 1000/2000 tror jag). Då gäller det att räkna vem som först hamnar allin med tvång och anpassa strategin efter det. Här får man ibland göra oerhört tighta foldar och lämna kvar en stack på 250-300, bara för att man vet att två spelare kommer att hamna allin de närmaste 2-3 händerna. Och så får man hoppas att någon av storstackarna gör jobbet att syna (ibland kan dessa göra absurda foldar i dessa lägen istället för att komplettera in 150-200 för syn) och slå ut den olycklige som är allin först. Ibland slår den här strategin förstås fel. De andra shortisarna vinner sina konfrontationer och så får man själv svarte petter. Ibland har man också fortfarande tur som shortie själv att någon ouppmärksam spelare pushar in in nån storstack som synar och slår ut honom. Rent generellt kan man säga att jag är beredd att låta stacken sjunka rätt lågt innan jag tar onödiga risker - särskilt om det är lösa spelare kvar som jag tror kan göra jobbet och slå ut varandra. Men undantaget situationer på bubblan enligt ovan i turbos så spelar jag normalt efter vanliga principer att dra in markerna medan jag fortfarande har FE kvar. Denna strategi har då alltså räckt till ett ROI på knappa 3% över drygt 1500 spelade. Finns säkert en hel del att jobba på dock. Ska titta över push/callranger mer framöver när jag är klart med jobbet med de vanliga SnGerna. Läser också regelbundet strategiposter på 2+2. Någon litteratur kring DoN-spel finns ju dessvärre inte än vad jag vet och jag är inte medlem på några videosajter än. Citera
henjon Postad 13 April , 2010 Författare Rapport Postad 13 April , 2010 Apropå DoN så gick de finfint idag: 7-6 och 165 investerade dollar gav 260 tillbaka. Tänk om det bara var att lira två såna pass om dagen på nånstans 2,5 timme totalt och casha in runt $5K i månaden. Bara 1 cash på de andra 5 borden (3:a i en 30-manna), men hittade ett fint litet plus på några dussin CG-händer igen. Dessutom trillade bonusen a' $500 ut idag. Summa summarum $227 upp för månaden + bonusen. Med bonusen i hamn är ju frågan hur mycket mer volym jag har lust och ork att trycka in. Motivatorn är att hålla min plats i racet på Betsafe så att jag kan få en $30-biljett till en WSOP-satellit som i sin tur leder till en $300 med paket till main event. Bara för att få nära en helt orealistisk dröm en liten stund Tänker dock boka en resa med ungarna samtidigt bara för att orsaka mig själv riktigt angenäma problem om jag mot all rimlighet och förmodan skulle lyckas med det omöjliga Citera
henjon Postad 14 April , 2010 Författare Rapport Postad 14 April , 2010 Springer mycket bra just nu. Skönt efter allt motflyt som hösten och vintern bjudit på i pokerväg för mig. Vinner en 30-manna som avslutning efter mycket fina träffar. Samtidigt tycker jag att jag anpassar mig bra efter löspassiva tendenser hos motspelare. Med goodrun kommer också mer självförtroende och man skjuter in markerna i situationer där man vet att det är ICM-mässigt rätt utan att tveka och balla ur. På 13 spelade och $260 omsatta hittar jag hela $184 och ligger nu för månaden $411 (exkl bonusen) Citera
henjon Postad 15 April , 2010 Författare Rapport Postad 15 April , 2010 11bb djup fick jag idag in det i en standard-SnG med JJ mot AA. Inga mirakelkort och ner på exakt 1bb som jag fick tvångsposta redan nästa hand på det sex man starka bordet. Genom ett par limpar fick jag trippla när mitt ess träffade på rivern. Sen fortsatte det att gå den rätta vägen och plötsligt hade jag återtagit min forna stack och sen dubblat den. Slutade HU mot en svårspelad typ där jag som bäst var ungefär på samma stacknivå men till slut förlorade mina sista 4000 marker i en flipp. Annars en kass dag och det var väl inte så mycket att säga om kanske efter bra spring. Ner cirka 4 snittinköp. Ligger 23 snittinköp plus för månaden. Citera
Recommended Posts