-samba- Postad 20 April , 2009 Rapport Postad 20 April , 2009 Hej. Har spelat poker nu i c:a 3 år, dock betydligt mer seriöst de senasta 8-10 mån. Är nu väldigt sugen på att testa och se om jag har vad som krävs för att leva på det. Spelar uteslutande HU SNG & 5 manna SNG på nivåer mellan €40-€100. Mitt ROI ligger på c:a 10% med snittinköp på €60 (Alltså €6 per match) Detta är över en längre tid så det är nog ganska nära sanningen. Nu till mina frågor: 1. Är det rimligt att lägga upp som mål att spela 5h om dagen, 22 dagar i månaden, 10 månader per år som "yrkesspelare" (Vad fan kallar man man det egentligen?) Lite eller mycket? 2. Idag spelar jag c:a 50h i månaden med ett heltidsjobb. Tror ni jag kommer att höja eller sänka mitt ROI om jag spelar på "heltid"? Sänka för att det är svårt att hålla hög nivå 5 timmar om dagen 22 dagar i månaden? Eller höja för att jag kan koncentrera mig på pokern till 100% och utvecklas som spelare? 3. Hur idiotiskt är det att ge sig på detta 2009 när spelen är bättre än någonsin och lagstiftning är osäker? Kommer spelarna att bli ännu bättre? Tror ni det blir ett förbud mot onlinepoker inom en snar framtid? 4. Hur många inköp tycker NI att jag ska/bör ha för HU SNG som yrkesspelare? 5. Pension? Tycker ni man behöver sätta av för det redan första året eller ska man vänta och se om pokern blir långvarig? Om man ska sätta av pengar, hur mycket är lagom? Hur gör ni? 6. Spelar uteslutande på en sajt idag och trivs enormt bra där. Finns det för och/eller nackdelar att bara spela på en sajt? Tycker ni man ska ha fler nätverk man spelar på? 7. Blir jag varken bättre eller sämre kommer jag att spela ihop c:a 300 000SEK skattefritt på ett år. Varför skulle det vara för lite? Motivera. (Mitt heltidsjobb c:a 200 000 SEK) 8. Övriga tips/råd/synpunkter/frågor tas gärna emot. Stort tack för Er hjälp och Era synpunkter. Citera
jkkman Postad 20 April , 2009 Rapport Postad 20 April , 2009 imho: 1. Låter hyfsat vettigt. Rätt mycket dock och du kommer med största säkerhet inte ha särskilt kul när du spelar poker. 2. Svårt att säga, beror mycket på dig, finns möjlighet att du utvecklas mycket och klättrar i timlön rätt ordenligt, finns också en möjlighet att du får det oerhört svårt och får jobba mycket i uppförsbacke. 3. Troligen smartare nu än 2011 i alla fall. 4. 200 inköp + några hundratusen på banken. 5. Sätt av så mycket du kan. 6. Det som ger bäst avkastning. 7. Alldeles för lite. Skulle nog säga åtminstone 3-5x lön. 8. Du verkar ha ett bra jobb. Satsa på det. Citera
Amutu Postad 20 April , 2009 Rapport Postad 20 April , 2009 ska du spela seriöst heltid måste du först klättra till $100+ för att jag tycker det ska löna sig med något utav ett heltids jobb. 3-4x lönen ska du skrapa för de ska va lönt. Folk är mkt bättre nu o blir bara ännu svårare att slå sngs var beredd på att sadla om.. För kmr till slut finnas så oexpoit bara sngs att man kmr gå back på raken tror jag. Tkr rätt lagom speltid kan bli så du lirar mer vissa dagar vissa mindre och ibland inte alls. Du ska tycka poker är kul och brinna för det för att det ska vara lönt. Utvecklas är ngt av en prio nr 1. Sajt ? Mmm leta efter fisk bara, ha ingen bestämd site utan bara sök efter att hitta sajten där de finns mest fiskar =). Jag spelar Hu sng 100+ nivån. Och går ändå i skolan och får ändå in massor me timmar med poker. Men då måste du oxå lira högre än 60 nivån. Slår du 60 nivån slår du säkert 100 nivån oxå. Kliv nivåer snabbt bara. Har hört många pros säga att dom ångrar att dom ej klev upp mkt tidigare då man tappar massa värde annars. Citera
Illvillja Postad 20 April , 2009 Rapport Postad 20 April , 2009 Hej. Har spelat poker nu i c:a 3 år, dock betydligt mer seriöst de senasta 8-10 mån. Är nu väldigt sugen på att testa och se om jag har vad som krävs för att leva på det. Spelar uteslutande HU SNG & 5 manna SNG på nivåer mellan €40-€100. Mitt ROI ligger på c:a 10% med snittinköp på €60 (Alltså €6 per match) Detta är över en längre tid så det är nog ganska nära sanningen. Nu till mina frågor: 1. Är det rimligt att lägga upp som mål att spela 5h om dagen, 22 dagar i månaden, 10 månader per år som "yrkesspelare" (Vad fan kallar man man det egentligen?) Lite eller mycket? 2. Idag spelar jag c:a 50h i månaden med ett heltidsjobb. Tror ni jag kommer att höja eller sänka mitt ROI om jag spelar på "heltid"? Sänka för att det är svårt att hålla hög nivå 5 timmar om dagen 22 dagar i månaden? Eller höja för att jag kan koncentrera mig på pokern till 100% och utvecklas som spelare? 3. Hur idiotiskt är det att ge sig på detta 2009 när spelen är bättre än någonsin och lagstiftning är osäker? Kommer spelarna att bli ännu bättre? Tror ni det blir ett förbud mot onlinepoker inom en snar framtid? 4. Hur många inköp tycker NI att jag ska/bör ha för HU SNG som yrkesspelare? 5. Pension? Tycker ni man behöver sätta av för det redan första året eller ska man vänta och se om pokern blir långvarig? Om man ska sätta av pengar, hur mycket är lagom? Hur gör ni? 6. Spelar uteslutande på en sajt idag och trivs enormt bra där. Finns det för och/eller nackdelar att bara spela på en sajt? Tycker ni man ska ha fler nätverk man spelar på? 7. Blir jag varken bättre eller sämre kommer jag att spela ihop c:a 300 000SEK skattefritt på ett år. Varför skulle det vara för lite? Motivera. (Mitt heltidsjobb c:a 200 000 SEK) 8. Övriga tips/råd/synpunkter/frågor tas gärna emot. Stort tack för Er hjälp och Era synpunkter. 1. Detta beror väldigt mycket på din livssituation. Jag har försökt flera ggr med 5h / dag 20 dagar i månaden men oftast misslyckats. Jag har dock barn och eget företag osv... 2. Beror mycket på dig själv som jkman sade... Jag skulle rekommendera att ta tid att titta igenom ditt egna spel, titta på största förlustpotterna och vinstpotterna och se om du kunde gjort ngt annat. Även titta på pokerfilmer från cardrunners eller liknande för att om inte lära dig ngt åtminstone lära dig hur du borde resonera när du tittar igenom händerna... 3. Tror inte på förbud som e allt för svårt att komma runt. Det finns många tusen amerikaner som spelar fortfarande exempelvis och jag hade flera italienare under mig som affiliate medan de hade IP-blocks där. Spelar du heltid så går det alltid att ordna...Spelar du vinnande poker nu och utvecklar ditt spel tror jag det fungerar även idag, även om man missat de lättaste åren... 4. För HU SNG skulle jag nog ha 200 som ABSOLUT minimum, men om du som jkman säger har ett par 100k i reserv så e det nog safe. Jag skulle vilja ha åtminstone ett års utgifter sparade på banken, men det känns som de e önsketänkande, jag har aldrig haft det... 5. Jag skulle spara åtminstone de 12 000 som man får dra av för. 6. Fördelar om man spelar på en och samma site är att man har bra förhandlingsalternativ och kan få ganska bra dealer eftersom man rejkar en hel del. Nackdelar är ifall dealen inte är den bästa du kan få, men om man trivs bra och har en bra deal så ser jag inga problem att spela på samma sida. Då lär man sig vilka som e regulars osv. 7. Jag skulle nog vilja dra det dubbla åtminstone för heltid (dock har jag nog utgifter över 300 000 per år så det påverkar ju med). Jag har en gång i livet tvingats att leva på low stakes poker och vet hur jobbigt det är att tvingas ta av bankrullen för att överleva...jag rekommenderar det inte! 8. Tänk igenom det noga...att säga upp sig just nu e inte riktigt optimalt om det visar sig att det skiter sig med pokern med tanke på ekonomiska läget. Jag skulle behålla jobbet och fortsätta spela 50h i månaden om det fungerar och vara nöjd med de 150k extra jag hade att leka med om året. Dessutom ger det ju 50 000 mer om året om jag räknar rätt enligt dina siffror att jobba och spela jämfört med att bara spela... Det kan låta underbart att vara fri och leva av sin hobby. Ganska snart är det inte lika kul längre, du måste styra upp ditt liv och skaffa hyfsat bra rutiner för att orka med och din hobby är inte lika kul när man har pressen att man MÅSTE vinna för att klarar räkningar osv... Vill inte låta tråkig, men tänk igenom och tänk igenom igen... lyssna på spelare som har varit i liknande situation... Citera
-samba- Postad 20 April , 2009 Författare Rapport Postad 20 April , 2009 Stort tack för Era bra och seriösa svar! Ni alla säger 2 grejer som jag inte riktigt förstår (än?) och jag hoppas jag aldrig känner likadant. 1. Ni som svarat säger att ni vill gärna vinna minst 500 000 - 1 000 000 SEK för att enbart spela. Varför så mycket? Jag skulle inte ens fundera om jag var riktigt 100% att jag skulle vinna 300 000 - 400 000 SEK årligen. Inte många jobb man får de inkomsterna efter skatt. Varför måste jag då vinna sådana "extrema" summor för ett "jobb" på 25 timmar i veckan? 2. Ni verkar även tycka det är ganska tråkigt att spela? Idag spelar jag som sagt c:a 50h/mån och älskar verkligen det. Att dubbla den tiden lite drygt för mig känns helt okej utan att det blir alldeles för långtråkigt?! Blir detta projekt "mindre idiotiskt" om jag säger att jag inte är en 18 årig dataspelskille som precis flyttat hemifrån och inte vet något arbetslivet, pengavärde och socialt liv? Min livssituation: 27år, gift utan barn Arbetat heltid i 10år Aldrig varit arbetslös Bostadsrätt med knappt några lån Normal ganska ny bil utan lån Fru som jobbar heltid Bankkonto med en del sparade pengar Kan ordna ett jobb även om pokern skiter sig (Inget överdådigt kanske men ett jobb i alla fall) Tränar 5 dagar i veckan (Styrka, golf, badminton osv) Träffar kompisar några gånger i veckan Hittar på saker tillsammans med min fru Sitter knappt något vid datorn om jag inte spelar poker Hmmmm, känns som jag försöker få er att säga GO FOR IT Nej, ärligt är jag väldigt tacksam för alla nackdelar ni berättar då fördelarna är så lätta att se. Känns bara som att detta liv skulle vara så underbart då jag tycker att tiden idag inte riktigt räcker till allt jag tycker om att göra. Citera
Zebulon_M Postad 20 April , 2009 Rapport Postad 20 April , 2009 en grej bara ja inte hajar e att ni som svarar på detta anser att man ska tjäna 3-5 ggr mer på pokern för att de ska va värt det? Har ni så jävulst roliga jobb så grattis då får jag säga. Själv hade jag lön på 28000 kr före skatt o va pissless på mitt jobb . Säg då att jag nu skulle snitta 50k/månad på CG på skattefria sajter. Varför skulle inte det va värt det? EDIT: too slow . ser att trådskaparen va snabbare o hade samma fundering.............jaa heja samba GO FOR IT!!! Citera
heltok Postad 20 April , 2009 Rapport Postad 20 April , 2009 Hej. Har spelat poker nu i c:a 3 år, dock betydligt mer seriöst de senasta 8-10 mån. Är nu väldigt sugen på att testa och se om jag har vad som krävs för att leva på det. Spelar uteslutande HU SNG & 5 manna SNG på nivåer mellan €40-€100. Mitt ROI ligger på c:a 10% med snittinköp på €60 (Alltså €6 per match) Detta är över en längre tid så det är nog ganska nära sanningen. Nu till mina frågor: 1. Är det rimligt att lägga upp som mål att spela 5h om dagen, 22 dagar i månaden, 10 månader per år som "yrkesspelare" (Vad fan kallar man man det egentligen?) Lite eller mycket? 2. Idag spelar jag c:a 50h i månaden med ett heltidsjobb. Tror ni jag kommer att höja eller sänka mitt ROI om jag spelar på "heltid"? Sänka för att det är svårt att hålla hög nivå 5 timmar om dagen 22 dagar i månaden? Eller höja för att jag kan koncentrera mig på pokern till 100% och utvecklas som spelare? 3. Hur idiotiskt är det att ge sig på detta 2009 när spelen är bättre än någonsin och lagstiftning är osäker? Kommer spelarna att bli ännu bättre? Tror ni det blir ett förbud mot onlinepoker inom en snar framtid? 4. Hur många inköp tycker NI att jag ska/bör ha för HU SNG som yrkesspelare? 5. Pension? Tycker ni man behöver sätta av för det redan första året eller ska man vänta och se om pokern blir långvarig? Om man ska sätta av pengar, hur mycket är lagom? Hur gör ni? 6. Spelar uteslutande på en sajt idag och trivs enormt bra där. Finns det för och/eller nackdelar att bara spela på en sajt? Tycker ni man ska ha fler nätverk man spelar på? 7. Blir jag varken bättre eller sämre kommer jag att spela ihop c:a 300 000SEK skattefritt på ett år. Varför skulle det vara för lite? Motivera. (Mitt heltidsjobb c:a 200 000 SEK) 8. Övriga tips/råd/synpunkter/frågor tas gärna emot. Stort tack för Er hjälp och Era synpunkter. 1. du avgör själv 2. din roi bör stiga med erfarenhet. 10% låter rätt högt, antingen spelar du för lågt eller så har du varit rungood. posta din sharkscopegraf och låt oss göra en korrekt bedömning istället för att du riskera ljuga för dig själv och oss. 3. inte alls. lär bli mycket svårare. ingen större risk, ser mer potential att det kommer tillbaka amerikanare. 4. 100 5. beror ju vad du som har som mål. om vi antar att du vill bli ekonomiskt oberoende inom 5år, dvs lägga undan 6M(räcker till 20kkr skattefritt i månaden i 70år med 4% ränta och 2% inflation) tills dess, så bör du spara ca 50kkr/månad. 6. finns nackdelar i att man riskerar att inte spela mot mest lönsamma motståndet och att man riskerar lära sig ett spel som bara funkar mot ett metagame som kanske inte finns kvar i framtiden. fördelen är att man får bättre continuitet och bättre koll på motståndet på siten 7. sjukt svårt att uppskatta vad man kommer tjäna. många som gjort det och haft väldigt fel. tror det är en av de vanligaste nybörjarmissarna, att man tidigt gissar vilka man kommer tjäna. 8. du har rätt meningslösa frågeställningar du redan vet svaret på och knappast kommer ta bättre beslut med ny info du får. varför slösa tid på dem istället för att bara grinda eller på att förbättra ditt spel? är du säker på att du verkligen har det som krävs för att vinna även när motståndet hårdnar mycket mer. snart kommer lowsakes-sng översvämmas av fd vinnande midstakesgrinders som numera är breakeven där. ska du vara vinnande även då måste du arbeta på faktiskt förbättra ditt spel, inte bara sitta och filosofera om hur mycket pengar du kan göra. Citera
pezdawg Postad 20 April , 2009 Rapport Postad 20 April , 2009 Jag rekommenderar att gradvis gå över till heltidspelare. Gjorde det sj och det var bekvämt för mig samtidigt som det tog bort en hel del av pressen på att tjäna utan det fick fortf vara ett kul sidoprojekt. Man känner när man är redo för heltid imo... känner man det inte så sluta inte jobba. Citera
Mr_Tight Postad 20 April , 2009 Rapport Postad 20 April , 2009 Min livssituation: 27år, gift utan barn Var i liknande sits för några år sen, fint jobb, ej gift men med stabilt förhållande med en flickvän som bokstavligen hatade poker. Vad säger egentligen din fru om dina tankar? Seriösa damer brukar inte direkt gå igång på pojkvänner som har bra jobb men nu plötsligt ska bli pokerproffs istället... ...och undrar också vad du tycker om ditt nuvarande jobb/din karriär? Med tanke på att du VERKLIGEN verkar taggad att prova detta och dessutom inte har barn att försörja tycker jag du ska köra på det. Annars lär du ha "what if"-tankar i skallen resten av livet och det suger nog mer än att ha provat och misslyckats. Fortune favours the brave (ps: Jag är själv numera singel och mest pokerspelare till yrket sedan 2 år tillbaka, delvis orelaterat men inte helt kanske...... Kommer nog göra detta några år till iaf, beror på hur lönsamheten/ev. lagstiftningen försämras/förrändras framöver) Edit: se dock till att ha BUFFERT innan du kör igång, att behöva vinna för att betala mat/räkningar lär inte vara kul direkt Citera
Drunken_Penguin Postad 20 April , 2009 Rapport Postad 20 April , 2009 1. Ni som svarat säger att ni vill gärna vinna minst 500 000 - 1 000 000 SEK för att enbart spela. Varför så mycket? Jag skulle inte ens fundera om jag var riktigt 100% att jag skulle vinna 300 000 - 400 000 SEK årligen. Inte många jobb man får de inkomsterna efter skatt. Varför måste jag då vinna sådana "extrema" summor för ett "jobb" på 25 timmar i veckan? Alla jobb där du får 300K efter skatt får du 300K efter skatt för. Spelar du poker är du aldrig garanterad inkomst, oavsett hur bra du är. Även om du i dagsläget har 10% ROI är det inget som säger att du absolut kommer ha det nästa vecka, månad eller år. Du kanske backar ett år, då måste du ha en buffert. Som andra sagt så har du heller inga säkerhetsnät ifall du skulle bli sjuk och tvingas sluta spela poker. Citera
protte Postad 21 April , 2009 Rapport Postad 21 April , 2009 Spela deltid Har gjort det något år nu och kan verkligen rekommendera det. Då får du allt det goda Tryggheten med jobb,det sociala,rätt till sjukers,pension mm. Du får mer tid över till pokern trots allt plus att det inte känns lika pressande att man verkligen måste vinna varje månad. Jag tror inte man spelar sitt bästa spel när man hamnat i en downswing o haft massa badbesta och ligger rätt mycket back en månad och inser att man måste hämta igen backet + att vinna sin vanliga summa. Finns massa fördeler mer som jag inte kommer på just nu men prova det sen när du gått upp i nivå så tycker jag du kan testa längre fram. Säg inte upp dig så här i finanskrisen iaf. Citera
Duekass Postad 26 April , 2009 Rapport Postad 26 April , 2009 Bästa tipset är att gå ner gradvis, tex halvtid eller ta tjänstledigt emellanåt så märker du hur d går bättre, d är lättare att spela utan krav så att säga upp sig för att spela heltid direkt är nog dumt,jag började med tjänstledigt ca2-4 dagar i veckan,i över ett årstid nu spelar heltid, är helt ok Citera
liraren54 Postad 27 Maj , 2009 Rapport Postad 27 Maj , 2009 3. Hur idiotiskt är det att ge sig på detta 2009 när spelen är bättre än någonsin och lagstiftning är osäker? Kommer spelarna att bli ännu bättre? Tror ni det blir ett förbud mot onlinepoker inom en snar framtid? Spelarna kommer väl alltid bli bättre. Men vad är det för lagstiftning? Sverige eller EU som är på gång med ett förbud mot online poker!? Det hade ju varit döden, även om det går att komma runt. För de som tar sig tid att gå runt det är ju mest de seriösa spelarna. Citera
baller Postad 27 Maj , 2009 Rapport Postad 27 Maj , 2009 Intressant. Kan du visa mig din uträkning? Några tankar. 70 år låter mycket... men ni är väl bara 14 Men har du tänkt på att 20k kr om 40 år inte är värt 20k kr idag utan kanske hälften pga inflationen. Dvs man måste ha någon form av stegrande grej där man börjar med o ta ut 20k år ett... sen 20k +2% år 2 osv... eller? Intressant anyway. har du tänkt på att Heltok inkluderade inflation i sin uträkning? Citera
heltok Postad 27 Maj , 2009 Rapport Postad 27 Maj , 2009 uj, blev lite osäker på mina siffror nu. reserverar mig för att jag kan ha fel. Citera
-samba- Postad 13 Juli , 2009 Författare Rapport Postad 13 Juli , 2009 Får tack för Era svar tidigare. Har nu tänkt igenom detta och kommer att köra poker på heltid from. 1 aug. Kanske dumt att sluta på ett jobb som är okej, men måste ge det en chans som det känns. Spelar uteslutande €100 - €200 HUSnG nu och har lyckats bygga upp rullen c:a 70k SEK till så det känns okej. Vi får hoppas att beslutet är rätt, men nu kan jag inte gräma mig i alla fall. Mvh Citera
jkkman Postad 13 Juli , 2009 Rapport Postad 13 Juli , 2009 Får tack för Era svar tidigare. Har nu tänkt igenom detta och kommer att köra poker på heltid from. 1 aug. Kanske dumt att sluta på ett jobb som är okej, men måste ge det en chans som det känns. Spelar uteslutande €100 - €200 HUSnG nu och har lyckats bygga upp rullen c:a 70k SEK till så det känns okej. Vi får hoppas att beslutet är rätt, men nu kan jag inte gräma mig i alla fall. Mvh GL. Citera
DrRoland Postad 13 Juli , 2009 Rapport Postad 13 Juli , 2009 En årlig inflation på 2% är väldigt optimistiskt. Det är först de senaste 10åren som prisökningarna har lugnat ner sig lite, http://sv.wikipedia.org/wiki/Konsumentprisindex#Ber.C3.A4kningsexempel http://www.riksbank.se/templates/Page.aspx?id=26813 Sedan vet jag inte riktigt vilka grejer de har jämfört. Den där inflationen verkar slå väldigt olika beroende på vad man jämför. I princip all elektronik och i synnerhet datorer och datorprogram har blivit mycket billigare sedan 1990-1995. Det är väl ungefär det enda. Priserna på att åka buss och tåg har fördubblats (Kanske ännu mer.) på mindre än 15år. Böcker har också gått upp som fan i pris. 1990 så var det väldigt ovanligt att en bok kostade mer än 150kr. När jag gick in i bokhandels härom veckan hittade jag en bok stor som en cd-skiva, 50sidor tjock, om ens det. Var tvungen att titta två gånger. Jodå, det stod faktiskt 300:- Trodde de hade satt en nolla för mycket:-D Mjölk vill jag minnas kostade 6kr 1990. Idag står den i 8kr Skulle tippa på att det är den matvaran som ökat minst i pris Priset på dags och veckotidningar ligger på minst det dubbla. En bamsetidning kostade inte ens 5kr när jag var liten (Vilket var länge sedan, men inte Ûberlängesen.). Idag ska väl de jävlarna ha bortåt 40spänn för denna. Citera
affe2000 Postad 13 Juli , 2009 Rapport Postad 13 Juli , 2009 Mjölkens egentliga kostnad är väl mycket högre? Är inte den sjukt subventionerad? Citera
Nice Hand GG Postad 13 Juli , 2009 Rapport Postad 13 Juli , 2009 Vet inte om om någon redan skrivit. Men du har inte möjlighet att gå ner på deltid? 30% / 50%? Citera
heltok Postad 13 Juli , 2009 Rapport Postad 13 Juli , 2009 visst är det fint med en stat som förbjuder invånarna från att handla med egna valutor och sedan pressar upp massa sedlar för att finansiera sin verksamhet vilket sänker värdet på alla andras pengar. längesedan vi hade överdrivet mycket negativ inflation: hade varit så skönt med lite guldstandard igen så man slapp oroa sig över om pengarna ska räcka tills man blir gammal... Citera
Recommended Posts