Gå till innehåll

Ken Lennard åtalas för grovt insiderbrott och skattebrott


Sir_Shankly

Recommended Posts

Alltså vem skulle inte utnyttjat insideinformation till sin fördel?

 

Förmodligen därför har du inte har givits möjligheten.:roll:

 

Förövrigt kan jag av egen erfarenhet säga att FI är inga vassa jävlar.

Carnegie affären är ett skämt från början till slut.

Utan att smutskasta dem för mkt så kan jag säga att om de var något att ha så skulle de förmodligen varit på "andra" sidan då de är den dåliga delen av samma yrkeskår de skall bevaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 71
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Du glömde att ta upp hur vidrigt det är med forumdrev och hur sånt här bara kan förekomma i avundsjukans Sverige.

 

Jorå, Hjort. Min egen avundsjuka är gränslös. Varje morgon när jag vaknar , önskar jag att jag fick ta Kentas plats vid skranket.

Jag menar, varför vill ingen åtala mig?

 

Det du kallar forumdrev, har du själv representerat ganska bra själv med dina miljoner inlägg.

Jag förutsätter att du fortfarande tror att takborrandet bara var rykten på nätet. I så fall är du mer korkad än vad dina inlägg ger sken av.

 

Skärp dig Hjort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det här för ett pinsamt drev där anonyma människor passar på att få utlopp för sin avundsjuka?

 

Insideraffärer är ju ett helt konstruerat brott. Det är ett brott utan offer, eftersom ingen tvingar motparten att genomföra affären - det kan till exempel handla om att trycka på köpknappen och suga åt sig en utstående säljorder. Det är också ett brott som gagnar allämnheten genom att göra befintlig information tillgänglig i marknadspriserna snabbare än som annars skulle ha varit fallet.

 

Skattebrott är värre, men även om jag inte vill ta det i försvar har jag svårt att hetsa upp mig eftersom så mycket skattepengar slösas bort på dumheter av typen Konstfack, korruptionsmiljonrullning till LO, hemslöjdsmuseer etc. Sen är det ju förjävligt hur hårda straffskalorna är för den som gömmer undan några tusenlappar från fogden. När man får längre fängelsestraff för skattebrott än för misshandel och liknande har något gått mycket snett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det här för ett pinsamt drev där anonyma människor passar på att få utlopp för sin avundsjuka?

 

Insideraffärer är ju ett helt konstruerat brott. Det är ett brott utan offer, eftersom ingen tvingar motparten att genomföra affären - det kan till exempel handla om att trycka på köpknappen och suga åt sig en utstående säljorder. Det är också ett brott som gagnar allämnheten genom att göra befintlig information tillgänglig i marknadspriserna snabbare än som annars skulle ha varit fallet.

 

Skattebrott är värre, men även om jag inte vill ta det i försvar har jag svårt att hetsa upp mig eftersom så mycket skattepengar slösas bort på dumheter av typen Konstfack, korruptionsmiljonrullning till LO, hemslöjdsmuseer etc. Sen är det ju förjävligt hur hårda straffskalorna är för den som gömmer undan några tusenlappar från fogden. När man får längre fängelsestraff för skattebrott än för misshandel och liknande har något gått mycket snett.

 

Fattar du inte att hela marknaden kollapsar om folk inte följer de regelverk som finns.

 

Problemet ligger dessutom inte att det är för långa straff för skattebrott. Problemet är att det är för kort för misshandel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker jag att varje gammal skinnbula och våldsverkare ska få gå fri från varenda åtal och misstanke om brott.

Spelar liksom ingen roll. Har man varit kommentator och har man halsat ett helrör så är man untouchable.

 

En sån liten skitsak som att vara en av sex åtalade i Sveriges största insiderhärva genom tiderna, ska väl inte lägga någon skugga över Kenta.

 

Ta och vakna lite, skithuvven.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattar du inte att hela marknaden kollapsar om folk inte följer de regelverk som finns.

 

Problemet ligger dessutom inte att det är för långa straff för skattebrott. Problemet är att det är för kort för misshandel.

 

+1

 

 

 

Insiderbrott är inte på något som helst sätt ett brott utan offer. Offret är inte någon enskild person utan alla som är medlemmar i samhället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jorå, Hjort. Min egen avundsjuka är gränslös. Varje morgon när jag vaknar , önskar jag att jag fick ta Kentas plats vid skranket.

Jag menar, varför vill ingen åtala mig?

 

Det du kallar forumdrev, har du själv representerat ganska bra själv med dina miljoner inlägg.

Jag förutsätter att du fortfarande tror att takborrandet bara var rykten på nätet. I så fall är du mer korkad än vad dina inlägg ger sken av.

 

Skärp dig Hjort.

 

Innan du klagar på någons korkade inlägg så kanske du skulle fundera på vad han menar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lappen är nog för gammal för att förstå ironi.

 

Håll käften idiot.

Jag var packad och hajade inte läget. Jag skäms, men vägrar att editera.

Jag ber samtliga om ursäkt på mina bara knän.

Döda mig inte.:oops:

 

Förlåt mig Ola för första meningen. Det bara slank ur mig.:-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattar du inte att hela marknaden kollapsar om folk inte följer de regelverk som finns.

 

Ett synnerligen vagt påstående utan stödjande argumentation. En given invändning är ju att en "insider" till att börja med är en vag och godtyckligt definierad position. Så man undrar varför "hela marknaden kollapsar" om de som faller inom den legala definitionen utnyttjar sin insider information men kollapsen uteblir om de som faller just utanför den legala definitionen använder samma information.

 

Psykologens tvärsäkerhet blir inte bättre av att insider trading är helt lagligt på andra marknader än aktiemarknaden, till exempel bostadsmarknaden och oddsmarknaden. Dessa marknader har så vitt jag vet ännu inte kollpasat trots att tusentals insiders dagligen tjänar pengar på sitt informationsövertag. Men det är klart, om någon bryter mot reglerna så utlöses kanske en metafysisk attack som gör att aktiemarknaden kollapsar - oavsett om regeln i sig är stabiliserande eller ej.

 

Insideraffärer var även helt lagliga fram till 1930-talet i USA - alltså under hela industriella revolutionen - utan att "hela marknaden kollpasade".

 

Så man kan konstatera att den anonyma pöbeln tar chansen att fördöma Ken för ett brott utan offer som de inte förstår.

 

Nu väntar jag bara på att någon ska gräva fram att Ken inte betalat tv-licensen och därför ska hängas högt ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite märkligt att varken Ken Lennard eller Anna Dabrowski kommer upp vid en sökning på ratsit. Om nu inte Anna är 28 år och skriven i Skene!

 

Har dom skyddad identitet/emigrerat? 8-)

 

Inget fel på Skene heller!

 

Men kan någon tala om för mig varför Media måste skriva att han är känd i pokerkretsar,

försöker dom ge ut bilden att pokerspelare är pengamissbrukande rötägg.

eller ja, rötägg iaf, de andra vet vi ju redan om ; ) :mrgreen::evil:

 

 

Även rätt så roligt att min granne, som är pedofil.

Blev dömd för att ha våldtagit och antastat sina brorsöner i 7år

fick 6månaders fängelse, då borde ju ken å dem få, 3månader? : o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Insideraffärer är ju ett helt konstruerat brott. Det är ett brott utan offer, eftersom ingen tvingar motparten att genomföra affären - det kan till exempel handla om att trycka på köpknappen och suga åt sig en utstående säljorder. Det är också ett brott som gagnar allämnheten genom att göra befintlig information tillgänglig i marknadspriserna snabbare än som annars skulle ha varit fallet.

 

 

Öööh?

 

Motparten hade knappast gjort affären om han hade haft samma info som insidern. Således knappast ett brott utan offer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öööh?

 

Motparten hade knappast gjort affären om han hade haft samma info som insidern. Således knappast ett brott utan offer.

 

Grejen är ju att motparten inte har och inte kan få samma info som insidern. Och att motparten dessutom i vissa fall skulle sälja även om han hade haft det (t ex för att få loss pengar). Jag anser inte heller att man är ett offer om man sätter ett pris på en produkt och en kund kommer in och köper den ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett synnerligen vagt påstående utan stödjande argumentation. En given invändning är ju att en "insider" till att börja med är en vag och godtyckligt definierad position. Så man undrar varför "hela marknaden kollapsar" om de som faller inom den legala definitionen utnyttjar sin insider information men kollapsen uteblir om de som faller just utanför den legala definitionen använder samma information.

 

Psykologens tvärsäkerhet blir inte bättre av att insider trading är helt lagligt på andra marknader än aktiemarknaden, till exempel bostadsmarknaden och oddsmarknaden. Dessa marknader har så vitt jag vet ännu inte kollpasat trots att tusentals insiders dagligen tjänar pengar på sitt informationsövertag. Men det är klart, om någon bryter mot reglerna så utlöses kanske en metafysisk attack som gör att aktiemarknaden kollapsar - oavsett om regeln i sig är stabiliserande eller ej.

 

Insideraffärer var även helt lagliga fram till 1930-talet i USA - alltså under hela industriella revolutionen - utan att "hela marknaden kollpasade".

 

Så man kan konstatera att den anonyma pöbeln tar chansen att fördöma Ken för ett brott utan offer som de inte förstår.

 

Nu väntar jag bara på att någon ska gräva fram att Ken inte betalat tv-licensen och därför ska hängas högt ...

 

1932 eller? kreugerkraschen

 

Nää det var ju ingenting.

 

Det handlar om förtroende men det förstår du ingenting om.

 

Du väljer ut ett av mina tre argument för att insideraffärer inte är något större problem och bemöter det summariskt med kreugerkraschen som exempel. Det känns lite ... sådär. Insideraffärer var alltså lagliga genom hela mänsklighetens historia och fram till kreugerkraschen. Det var inte en mer instabil ekonomisk tid jämfört med tiden därefter. Och kreugerkraschen berodde inte på insiderhandel utan på ett för stort och oansvarigt risktagande i ett företagsimperium som byggdes upp som ett pyramidsspel (jfmr T6-poker). Och sedan insideraffärer kriminaliserades har ju turbulens på de finansiella marknaderna inte direkt upphört - något som känns onödigt att skriva år 2009.

 

Varför mina andra två argument, att det finns många de facto men ej de jure insiders som tjänar pengar på sina affärer utan att marknaden kollapsar och att insideraffärer är helt normala på andra marknader än aktiemarknaden, lämnade psykologen däremot okommenterade. Man undrar varför.

 

För att psykologisera tror jag att den vrede och tvärsäkerhet som psykologen ger utlopp för i den här tråden bottnar i en avundsjuka mot Ken i kombination med en oförståelse av hur finansiella marknader fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen är ju att motparten inte har och inte kan få samma info som insidern. Och att motparten dessutom i vissa fall skulle sälja även om han hade haft det (t ex för att få loss pengar). Jag anser inte heller att man är ett offer om man sätter ett pris på en produkt och en kund kommer in och köper den ...

 

håller inte med , inte när kunden blir lurad. insiderhandel är olaglit och alltså kan man inte förvänta sig att motparten i affären ska handla med information som han inte får använda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...