Gå till innehåll

Är poker värt det?


Iggan

Recommended Posts

Jag tycker det är värt. Men då har jag i princip inte lagt ner någon tid alls. Jag läser bara runt lite på detta forum ibland och spelar i snitt kanske 1h per dag max! Absolut max.

Men då kan jag väl inte leva riktigt på det, men får säkert ihop 10-20k kr varje månad. Jag spelar relativt högt, men spelar väldigt väldigt lite.

Händer väldigt ofta att jag tar uppehåll också, vissa veckor spelar jag lite mer, vissa ingenting alls.

Så jag tycker det är värt, men det kanske beror på att jag inte lägger ner någon tid alls i jämförelse med många?

Jag har även bara läst en halv bok i studier av poker, thats it! :-P Jag går verkligen inte in direkt för pokern, men jag har lyckats bra ändå

 

Far bara ta och fraga da det kan vara relevant, hur lange har du hallit pa och lirat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 115
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Vilken kategori av spelare skulle du säga att du själv är i?

 

nästan aldrig tyckt att poker varit roligt. läste 4böcker om poker innan jag spelade min första hand för jag var tveksam till gambling och ville inte riskera att förlora. började enbart med poker för att tjäna pengar. hade jag fått mitt 2008-resultat mot att aldrig spela en hand mer hade jag kanske tagit det.

 

anledningen att jag inte gör något annat är för att de flesta alternativen att tjäna pengar också suger och dessutom betalar mycket mindre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nästan aldrig tyckt att poker varit roligt. läste 4böcker om poker innan jag spelade min första hand för jag var tveksam till gambling och ville inte riskera att förlora. började enbart med poker för att tjäna pengar. hade jag fått mitt 2008-resultat mot att aldrig spela en hand mer hade jag kanske tagit det.

 

anledningen att jag inte gör något annat är för att de flesta alternativen att tjäna pengar också suger och dessutom betalar mycket mindre.

 

Hur högt spelar du nu? Såg en film du gjort som var typ nl600 eller något?

Vet att du tycker poker handlar om matematik, är det viktigt att kunna matten för att slå nl100 enligt dig?

 

Undrar lite för jag tänker lite samma som ts. Jag har typ bättre timlön på micro än vad jag har på ett vanligt jobb jag kan få nu innan jag flyttar vidare till uni/högskola. Men det känns ändå inte som att jag någonsin kommer bli rik av att spela poker. Har lirat i typ ett år nu varav jag tagit det ganska seriöst i 3-4 månader men det känns omöjligt att bli vinnande ens på small stakes när jag ser folk här på forumet som varit reggade sen 2006 och fortfarande lirar micro.

 

Får ta och skaffa mig en coach kanske :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nästan aldrig tyckt att poker varit roligt. läste 4böcker om poker innan jag spelade min första hand för jag var tveksam till gambling och ville inte riskera att förlora. började enbart med poker för att tjäna pengar. hade jag fått mitt 2008-resultat mot att aldrig spela en hand mer hade jag kanske tagit det.

 

anledningen att jag inte gör något annat är för att de flesta alternativen att tjäna pengar också suger och dessutom betalar mycket mindre.

 

 

Ge dig ditt årsresultat mot att du aldrig spelar poker och mer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte för att jag är pokerproffs men matematisk intelligens är väl knappast allt som krävs för att vara vinnande på poker? Disciplin är väl snarare det viktigaste. Själv har jag läst matte E men vad hjälper det när jag sitter där och tiltar :D enda skillnaden är att jag faktiskt vet hur dumt jag spelar men utan disciplin gör jag ändå inget åt det:P Tror nog att alla människor som kan multiplikationstabellen relativt lätt kan sätta sig in i pokermatematiken, krävs inget geni för det direkt imo. Vissa har lättare att lära sig men alla kan vi lära oss. Det bästa man kan göra imo är att se pengarna som poäng på en skärm.. och du vill ha mycket poäng!

 

Det handlar mer om vilken matematisk (logisk) talang man har, än vilka kurser man har tagit sig igenom.

Men du har rätt i att disciplin också är väldigt viktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De som har lätt för matte brukar ha lätt för mönsterigenkänning, vilket är en viktig pokeregenskap.

 

Att multiplicera med två och fyra klarar de flesta av utan mattekunskaper.

 

Tror du skulle bli förvånad om du tog en sväng utanför dina relativt bildade kretsar (eget antagande att du rör dig i skapligt bildade kretsar) och märkte hur många som har problem med enkel huvudräkning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlar mer om vilken matematisk (logisk) talang man har, än vilka kurser man har tagit sig igenom.

Men du har rätt i att disciplin också är väldigt viktigt.

 

bra pokerspelare bord med andra ord få bra resultat på logik/matte-delen på högskoleprovet! nån som ska göra det i helgen btw?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där behöver verkligen inte vara sant.

En spelare kanske har ett vinnande spel, men saknar nån annan egenskap som kan komma efter ett långt tag. Det kan vara mognad eller liknande, som gör att man får en helt annan förståelse för hela situationen, och då börjar plussa.

 

Så länge man tycker spelet är roligt, och viljan är stark har man alltid chans att lyckas.

 

Dock tror jag chansen för att lyckas minskar om man mestadels har siktet inställt på stora pengar från början.

Och tvärt om att chansen för att lyckas ökar om man fortfarande är seriös, men också verkligen gillar spelet, och spelar för att man verkligen gillar det.

 

Hos dom flesta som tjänat stora pengar på sina företag osv, är pengarna bara ett resultat av det dom gör, men inte drivkraften.

 

Väldigt mycket +1.

 

 

Diskussionen om att det är försent att börja göra pengar på poker känns väldigt skrattretande när man varje dag sitter och spelar mot, vad på allvar kan vara, totalt utvecklingsstörda människor. Dock så kan jag hålla med om att det nog krävs mer av dig idag än vad det gjorde för exempelvis 1-2 år sedan.

 

Om poker är värt eller inte kan du bara själv svara på och om du inte kan svara på det så är nog svaret förmodligen nej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bra pokerspelare bord med andra ord få bra resultat på logik/matte-delen på högskoleprovet! nån som ska göra det i helgen btw?

Bra pokerspelare brukar skriva över medel på IQ-tester. Inte för att de är särskilt intelligentare (tvärt om verkar det ofta!) men för att IQ-tester mäter just mönsterigenkänning. Orsak och verkan....

 

Man blir inte bra pokerspelare för att man har högt IQ, men man kan prestera bra på IQ-tester för att man råkar ha fallenhet för poker, ungefär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.

(skrev från fel konto)

 

Så länge du verkligen vill bli bättre och lägger ner tiden på att bli bra på poker så är det verkligen inte omöjligt.

 

DÄREMOT så kan det vara en bitchig process som fan. Som flera sagt så är värdet inte lika bra som förut, men värdet är fortfarande väldigt bra. Speciellt om poker boomar i japan eller kina (någon som vet hur situationen ser ut där?). Då kommer det finnas överdrivet bra värde.

 

Jag hade dock börjat plugga och spelat poker samtidigt. Ett exempel är Memory. Han jobbade två skift samtidigt som han tog sig ifrån NL50 till NL1k eller NL2k på ett år.

 

Men inget kommer lätt i livet. Kan garrantera dig att alla som är duktiga på något(poker, fotboll, advokat, läkare, boxare, brandmän etc etc) lagt ner en jävla massa tid för att nå deras mål.

 

GL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena,

 

Efter lite tiltande och tänkande, frågar jag er tycker ni att poker är värt all den tid man lägger ner?

 

Ska berätta lite hur det ser ut gör mig.

Jag har spelat poker sen jag blev 18 år, alltså sen oktober 2008. Som ni ser har jag inte lirat länge utan ganska ny i gamet men fastän jag är ny kan jag inte säg att inte jag har kämpat.

 

Jag har subscribat till DC i flera månader, även pokercampus när de kom till. Har kollat nästan alla videosarna som är på min nivå eller nära. Jag har postat händer för att få kritik. Jag har nästan drömt poker! Betygen och skolan går sämre än innan. Jag spelar hellre poker än gör läxorna/pluggar. Har tom spelat poker på lektionerna, någon enstaka gång när läraren är långt fram och man sitter emot.

 

Även sociala livet har det gått utför. Har hänt flera gånger att jag skitit i att gå ut med polarna för pokern. Det känns inte som att jag är beroende, jag har tagit paus från pokern utan problem. Men på något sätt känns det som att pokern är lösningen till framtiden. I mitt dumma huvud tänker jag att en vacker dag kan jag leva på pokern och bo varfan jag vill. Men jag är inte ens stor vinnande på micro nivåerna. Innan jag började med pokern tänkte jag studera vidare men fokusen har pokern tagit istället och jag har en dröm att leva på pokern och skita i högskolan. Drömmen att kunna jobba när jag vill, bo var jag vill och tjäna rätt mycket pengar. Tills nu tänkte jag inte ens söka in till högskolan, utan börja jobba och satsa på pokern på fritiden.

 

Varje gång jag har dö-tid antingen spelar jag, kollar på dc-film eller läser på något poker-forum. Jag vet att jag endast spelat en kort tid och inte kan förvänta mig att bli stor vinnande direkt, men det tror jag inte heller. Jag kämpar! Fast är det verkligen värt det i min situation, att satsa på pokern fastän de saker jag tagit upp försämras? Jag vet att man kan planera och få allt att funka bra, men jag tror inte att det funkar så hos mig. När jag satsar på en sak så skiter jag i nästan allt annat.

 

Jag kanske har överdrivit vissa saker för att jag är på en liten tilt osv men jag ville bara skriva av mig.

 

Måste skriva några rader i o m att jag känner igen mig själv i mycket av det du skriver. Jag är själv en sådan person som fullständigt går in för det som jag är intresserad av för tillfället. Nu är det poker, tidigare har det varit aktiehandel, golf, beachvolleyboll, fiske... u name it.

 

Skillnaden är att jag har passerat 30-strecket, jag är utbildad ingenjör och har ett bra tjänstemannajobb som det trillar in bra säkra pengar från varje månad.

 

Jag blir trött när man varje vecka läser unga killar i 18 årsåldern som drömmer om att spela poker på heltid. Inte för att man inte ska drömma, utan för att det är väldigt mycket intelligentare att skaffa en vettig utbildning och ett bra jobb. Poker kan man spela på sin fritid och tjäna lite extrapengar på.

 

Man ser ofta kommentarer om hur lätt det är att lira poker och dra in 100k i månaden bara sådär. Det framstår fan som ett skämt. Det är jävligt få som klarar av att dra in stora summor varje månad. Minst 90 % av alla pokerspelare förlorar. Väldigt få vinner de riktigt stora pengarna. Många överdriver / ljuger för sig själva om hur stora vinsterna verkligen är. Sedan finns det såklart ett fåtal, t ex på detta forum som faktiskt tjänar bra.

 

Mitt jobb går jag till, det är kul att träffa kollegorna, jag trivs med mina uppgifter. Det rullar in en stabil slant varje månad (över medellönen i Sve i alla fall) jag har tryggheten med a-kassa, sjukersättning, sjukförsäkring, föräldraledighets ersättning och pensionsavsättningar m m... Att jag sedan kan hänga härinne på arbetstid skulle säkert inte min arbetsgivare gilla men jag vet att de är nöjda med mitt jobb så...

 

Hur kul är pokerproffslivet? Sitta framför datorn och nöta i sin ensamhet?

 

Nä, en bra utbildning och ett bra jobb ger klart mer på sikt och det är ett mycket säkrare alternativ. Sedan kan man lira poker för skojs skull och satsa på att bli grym i alla fall!

 

Självklart blir man lite avundsjuk på dem som drar in gigantiska summor. Jag tror dock att det är fullt möjligt att bli riktigt bra även vid sidan om sin ordinarie sysselsättning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra pokerspelare brukar skriva över medel på IQ-tester. Inte för att de är särskilt intelligentare (tvärt om verkar det ofta!) men för att IQ-tester mäter just mönsterigenkänning. Orsak och verkan....

 

Man blir inte bra pokerspelare för att man har högt IQ, men man kan prestera bra på IQ-tester för att man råkar ha fallenhet för poker, ungefär.

Går det att träna upp detta med pokerspelande? Säg att man gör ett IQ test, spelar massa poker i 2 år och kommer tillbaka för att göra ett nytt test. Skulle man kunna få ett bättre resultat för att man lärt sig känna igen mönster från pokern?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste skriva några rader i o m att jag känner igen mig själv i mycket av det du skriver. Jag är själv en sådan person som fullständigt går in för det som jag är intresserad av för tillfället. Nu är det poker, tidigare har det varit aktiehandel, golf, beachvolleyboll, fiske... u name it.

 

Skillnaden är att jag har passerat 30-strecket, jag är utbildad ingenjör och har ett bra tjänstemannajobb som det trillar in bra säkra pengar från varje månad.

 

Jag blir trött när man varje vecka läser unga killar i 18 årsåldern som drömmer om att spela poker på heltid. Inte för att man inte ska drömma, utan för att det är väldigt mycket intelligentare att skaffa en vettig utbildning och ett bra jobb. Poker kan man spela på sin fritid och tjäna lite extrapengar på.

 

Man ser ofta kommentarer om hur lätt det är att lira poker och dra in 100k i månaden bara sådär. Det framstår fan som ett skämt. Det är jävligt få som klarar av att dra in stora summor varje månad. Minst 90 % av alla pokerspelare förlorar. Väldigt få vinner de riktigt stora pengarna. Många överdriver / ljuger för sig själva om hur stora vinsterna verkligen är. Sedan finns det såklart ett fåtal, t ex på detta forum som faktiskt tjänar bra.

 

Mitt jobb går jag till, det är kul att träffa kollegorna, jag trivs med mina uppgifter. Det rullar in en stabil slant varje månad (över medellönen i Sve i alla fall) jag har tryggheten med a-kassa, sjukersättning, sjukförsäkring, föräldraledighets ersättning och pensionsavsättningar m m... Att jag sedan kan hänga härinne på arbetstid skulle säkert inte min arbetsgivare gilla men jag vet att de är nöjda med mitt jobb så...

 

Hur kul är pokerproffslivet? Sitta framför datorn och nöta i sin ensamhet?

 

Nä, en bra utbildning och ett bra jobb ger klart mer på sikt och det är ett mycket säkrare alternativ. Sedan kan man lira poker för skojs skull och satsa på att bli grym i alla fall!

 

Självklart blir man lite avundsjuk på dem som drar in gigantiska summor. Jag tror dock att det är fullt möjligt att bli riktigt bra även vid sidan om sin ordinarie sysselsättning.

 

 

Tycker inte om nær mitt liv ær inramat och ospontant(vilket det ær nu). Pokern ger en otrolig frihet dær man kan bestæmma sina egna arbetstider och dær man kan exempelvis fara ut och resa utan att behøva ta ledigt och anpassa sig efter andra. Det ger dessutom ett grymt fucking psyke.

 

Kan væl vara skønt att leva on the edge, hur ska man annars kunna motivera sig till en sæker och sund framtid med en utbildning att luta sig tillbaka mot. Drømmar ska levas ut, annars kommer man sitta dær nær man ær nypensionerad och tænka hur det hade gått om man gjort si och så. Allt man ville testa på fast man inte gjorde.

 

Jobba ska man ændå gøra resten av sitt liv!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att man kan planera och få allt att funka bra, men jag tror inte att det funkar så hos mig. När jag satsar på en sak så skiter jag i nästan allt annat.

 

Finns nåt som kallas obsessive personality. Har inte kollat upp exakt vad det innebär men Phil Galfond skrev om det någonstans.

För det stora flertalet som har det tror jag inte poker är särskilt lyckat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OP har alltså spelat poker i knappt ett halvår, på micronivån - och drömmer om att kunna livnära sig på poker..visst, ja, det KAN gå, men risken är nog stor att han tröttnar på vägen.

 

Jag har själv spelat poker i dryga tre år, och helt klart är att värdet sjunkit betydligt på micronivån. Idag kan man läsa dagböcker skrivna av ganska duktiga killar, som spelat SvS 1/2 SEK - och som faktiskt haft svårt att plussa på den nivån under långa (15-30 k händer) perioder.

 

Visst, många synar ju floppen med idiotiska händer fortfarande, men de där riktigt grova missarna, som man såg för 1-2 år sedan, ser man alltmer sällan, speciellt postflopspelet har blivit tightare idag.

 

Skulle OP försöka livnära sig på pokern, måste han väl spela lägst SvS 2,50/5 SEK...det behövs då en BR på låt säga 30 k SEK. Att grinda ihop denna BR på de lägre nivåerna skulle kanske ta ett halvår, eller mer, förutsatt att han sparar alla vinstpengar. Detta med säg 4 timmars spel varje dag.

 

Den som vill leva på pokern idag, bör nog skaffa riskkapital på annat sätt än genom microgrind, det är mitt tips. Sedan krävs det naturligtvis kunskaper och fallenhet också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste skriva några rader i o m att jag känner igen mig själv i mycket av det du skriver. Jag är själv en sådan person som fullständigt går in för det som jag är intresserad av för tillfället. Nu är det poker, tidigare har det varit aktiehandel, golf, beachvolleyboll, fiske... u name it.

 

Skillnaden är att jag har passerat 30-strecket, jag är utbildad ingenjör och har ett bra tjänstemannajobb som det trillar in bra säkra pengar från varje månad.

 

Jag blir trött när man varje vecka läser unga killar i 18 årsåldern som drömmer om att spela poker på heltid. Inte för att man inte ska drömma, utan för att det är väldigt mycket intelligentare att skaffa en vettig utbildning och ett bra jobb. Poker kan man spela på sin fritid och tjäna lite extrapengar på.

 

Man ser ofta kommentarer om hur lätt det är att lira poker och dra in 100k i månaden bara sådär. Det framstår fan som ett skämt. Det är jävligt få som klarar av att dra in stora summor varje månad. Minst 90 % av alla pokerspelare förlorar. Väldigt få vinner de riktigt stora pengarna. Många överdriver / ljuger för sig själva om hur stora vinsterna verkligen är. Sedan finns det såklart ett fåtal, t ex på detta forum som faktiskt tjänar bra.

 

Mitt jobb går jag till, det är kul att träffa kollegorna, jag trivs med mina uppgifter. Det rullar in en stabil slant varje månad (över medellönen i Sve i alla fall) jag har tryggheten med a-kassa, sjukersättning, sjukförsäkring, föräldraledighets ersättning och pensionsavsättningar m m... Att jag sedan kan hänga härinne på arbetstid skulle säkert inte min arbetsgivare gilla men jag vet att de är nöjda med mitt jobb så...

 

Hur kul är pokerproffslivet? Sitta framför datorn och nöta i sin ensamhet?

 

Nä, en bra utbildning och ett bra jobb ger klart mer på sikt och det är ett mycket säkrare alternativ. Sedan kan man lira poker för skojs skull och satsa på att bli grym i alla fall!

 

Självklart blir man lite avundsjuk på dem som drar in gigantiska summor. Jag tror dock att det är fullt möjligt att bli riktigt bra även vid sidan om sin ordinarie sysselsättning.

 

låter härligt, önskar jag kunde vara som du. men jag har inte lyckats hitta något vanligt jobb som jag mår bra av. så för mig handlar det om att lägga så få timmar som möjligt på att tjäna pengar och kunna ha resten av timmarna till annat. hellre grinda 6månader och ligga 6månader på beachen än att stå vid bandet 11månader och ha 1månad semester. just nu är pokern väldigt lönsam för mig så känner lite press på mig maximera exponeringen, hellre grinda 6år och ligga på beachen 50år än att stå vid bandet 40år. typ så resonerar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den som vill leva på pokern idag, bör nog skaffa riskkapital på annat sätt än genom microgrind, det är mitt tips. Sedan krävs det naturligtvis kunskaper och fallenhet också.

 

tror största missen är att många tänker "om jag hade mer rulle skulle jag kunna vinna på poker". viktiga är att skaffa kunskapen som krävs för att kunna vinna. har man väl den så fixar man en rulle relativt snabbt. se boku87 som förvandlade $100 till $10k på 13dagar på $1->$16 snger. kör man 20BI-regel och håller 10bb/100händer så krävs det bara 20k händer för att få rulle till nästa nivå. 1000händer/h så är det 20h grind som krävs vilket man kan fixa över en helg. 4helger så har man gått från NL10->NL200. varför gör inte folk detta, jo för att de faktiskt inte har kunskapen som krävs för att slå sina nivåer och nästa nivå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tror största missen är att många tänker "om jag hade mer rulle skulle jag kunna vinna på poker". viktiga är att skaffa kunskapen som krävs för att kunna vinna. har man väl den så fixar man en rulle relativt snabbt. se boku87 som förvandlade $100 till $10k på 13dagar på $1->$16 snger. kör man 20BI-regel och håller 10bb/100händer så krävs det bara 20k händer för att få rulle till nästa nivå. 1000händer/h så är det 20h grind som krävs vilket man kan fixa över en helg. 4helger så har man gått från NL10->NL200. varför gör inte folk detta, jo för att de faktiskt inte har kunskapen som krävs för att slå sina nivåer och nästa nivå.

 

Så sant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...