Gå till innehåll

Är poker värt det?


Iggan

Recommended Posts

Tjena,

 

Efter lite tiltande och tänkande, frågar jag er tycker ni att poker är värt all den tid man lägger ner?

 

Ska berätta lite hur det ser ut gör mig.

Jag har spelat poker sen jag blev 18 år, alltså sen oktober 2008. Som ni ser har jag inte lirat länge utan ganska ny i gamet men fastän jag är ny kan jag inte säg att inte jag har kämpat.

 

Jag har subscribat till DC i flera månader, även pokercampus när de kom till. Har kollat nästan alla videosarna som är på min nivå eller nära. Jag har postat händer för att få kritik. Jag har nästan drömt poker! Betygen och skolan går sämre än innan. Jag spelar hellre poker än gör läxorna/pluggar. Har tom spelat poker på lektionerna, någon enstaka gång när läraren är långt fram och man sitter emot.

 

Även sociala livet har det gått utför. Har hänt flera gånger att jag skitit i att gå ut med polarna för pokern. Det känns inte som att jag är beroende, jag har tagit paus från pokern utan problem. Men på något sätt känns det som att pokern är lösningen till framtiden. I mitt dumma huvud tänker jag att en vacker dag kan jag leva på pokern och bo varfan jag vill. Men jag är inte ens stor vinnande på micro nivåerna. Innan jag började med pokern tänkte jag studera vidare men fokusen har pokern tagit istället och jag har en dröm att leva på pokern och skita i högskolan. Drömmen att kunna jobba när jag vill, bo var jag vill och tjäna rätt mycket pengar. Tills nu tänkte jag inte ens söka in till högskolan, utan börja jobba och satsa på pokern på fritiden.

 

Varje gång jag har dö-tid antingen spelar jag, kollar på dc-film eller läser på något poker-forum. Jag vet att jag endast spelat en kort tid och inte kan förvänta mig att bli stor vinnande direkt, men det tror jag inte heller. Jag kämpar! Fast är det verkligen värt det i min situation, att satsa på pokern fastän de saker jag tagit upp försämras? Jag vet att man kan planera och få allt att funka bra, men jag tror inte att det funkar så hos mig. När jag satsar på en sak så skiter jag i nästan allt annat.

 

Jag kanske har överdrivit vissa saker för att jag är på en liten tilt osv men jag ville bara skriva av mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 115
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Tycker du kan ha poker som en hobby till att börja med.

Få inte storhetsvansinne om du som du säger inte ens är vinnande på microlimit? När du börjat dra in lite kulor så kan dessa tankarna komma tillbaka. Tills dess skaffa jobb eller studera vidare och ha pokern vid sidan om.

 

En utbildning kan du alltid falla tillbaka på oavsett som händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver ju inte lägga ner 10 timmar om dagen för att leva bra på poker...

 

Ja det är värt det.

 

Det gör jag inte heller, är säkert en 4-5 timmar om dagen inkl. surfande på olika forum.

 

Tycker du kan ha poker som en hobby till att börja med.

Få inte storhetsvansinne om du som du säger inte ens är vinnande på microlimit? När du börjat dra in lite kulor så kan dessa tankarna komma tillbaka. Tills dess skaffa jobb eller studera vidare och ha pokern vid sidan om.

 

En utbildning kan du alltid falla tillbaka på oavsett som händer.

 

Jag är vinnande men drar inte alls in mycket pengar för att ens ha tanken att leva på pokern.

 

Problemet är att jag tror det är svårt för mig att "ha det vid sidan om". Fastän jag aldrig riktigt försökt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är likadan på så sätt att när jag väl går in i någonting gör jag det till 110% och satsar stenhårt på det. Men lika fort som något kan ta upp en stor del av mitt intresse och min ambition kan det försvinna om jag låter bli det ett tag eller hittar något annat som väcker lust av något slag. Det brukar gå i vågor. Om du provar att helt lägga ner allt vad poker heter i säg 2 veckor tror jag du kommer blir förvånad över hur lite du saknar det och du kommer nog undra hur du kunde bli så uppslukad av det.

 

Jag tycker du ska göra andra saker parallellt med pokern så du inte blir helt förblindad av den. Då har du något att jämföra med. Jag tror inte man kan säga att poker är dåligt för alla eller poker är bra för alla utan det är upp till var och en att hitta en kombination av poker/vardag/relationer/intressen som funkar bäst. Men generellt sätt tror jag få människor mår bra av att vara helt instängda i en bubbla och bara göra, tänka på eller vara uppslukade av ett väldigt snävt intresseområde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för (matematisk) intelligensnivå jämte dina medmänniskor? Om du inte känner att den är betydligt högre kommer du definitivt må bättre i det långa loppet av att sluta med poker helt.

Skulle du vara jag ändå påstå att du troligen kommer må bättre av att inte spela poker, men då har du i alla fall möjlighet att nå dit du vill. Dock är det inte så fruktansvärt glassigt att spela poker på heltid som dom som inte gör det tror. De lyckligaste stunderna är då man har semester från pokerspelandet. Själva vardagen är imo inget att ha.

 

låter iaf sunt att du ifrågasätter värdet av att spela poker för dig.

+

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner igen mig välidgt mycket av det du säger. Som du säger har du direkt inte vart vinnande, och att tänka i dem banor att man "vill leva på pokern" känns väl lite realiskt i din situation?.. Men ge det i alla fall en chans.. Sen tycker jag defintivt att du ska plugga/jobba eftersom att spela poker i vissa stunder kan vara ett rent helvete. Som du själv nämner så tar poker upp en väldigt massa tid där man t ex skippar att göra viktiga saker så som skolarbete..

Har själv tänkt i dem banorna att strunta att söka till högskolan och försöka satsa på poker(tar studenten i sommar) men bättre att försöka söka in till några utbildningar än att inte göra det alls.

 

Men försök även att göra något annat än att hela tiden köra poker, vad som helst såsom sporta eller bara umgås med vänner, det viktiga är i alla fall du kan koppla bort pokern när det behövs(fast det såklart kan vara svårt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även sociala livet har det gått utför. Har hänt flera gånger att jag skitit i att gå ut med polarna för pokern.

 

Mitt råd till dig är hålla dig ifrån att göra detta. Har själv gjort det och även om det verkar vara en bra idé just då man gör det så är det bara fruktansvärt korkat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

låter iaf sunt att du ifrågasätter värdet av att spela poker för dig.

 

+1

 

Du ser i pokern en möjlighet att kunna tjäna pengar. Friheten, bo var du vill osv. Det gjorde pokern lockande, inte intresse för spelet? Nu gör du reflektionen att du har alldeles för långt dit och att det kostar för mycket. Mycket bra. Att leva i den sk verkligheten är många gånger betydligt tråkigare än att leva i någon sorts drömvärld. Fördelen man har jämfört med drömvärlden är lägre kostnader av ens psykiska hälsa.

 

Du är ung. Du måste inte läsa på högskola/Universitet nu. Du kan fortfarande ge pokern tid, men glöm aldrig bort vad du skrev här på pf. Du bör helt klart minska ditt pokerspelande och så får du göra ett nytt bokslut om några månader/ ett halvår med nya reflektioner om ditt pokerspelande.

 

Vad du än gör. Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att lockas av pengarna när man börjar är nog ett misstag, lockas du av själva spelet är nog chansen större att lyckas. Så har jag uppfattat det iaf.

 

tvärtom imo. ogillar man spelet försöker man vara effektiv de få timmar man lägger på skiten. tror rätt många av de svenskar som lyckas bäst idag nästan enbart spelar för pengarnas skull och väldigt gärna skulle köpa ut sig för en hyfsad procent av sina framtida vinster mot att de aldrig spelar poker igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade inte sett det som värt det om jag vairt i din sits. För sent ute helt enkelt...

 

Bara för att du inte kan vinna längre betyder inte det att det är försent.

 

Poker är inte något särskilt roligt jobb men det slår dom flesta alternativ jag kan komma på.

Dessutom tjänar man bättre än vad man någonsin skulle göra på ett normalt jobb om man inte har en grym säljtalang eller någonting sådant.

Jag tycker verkligen att poker är "värt det" för min egen del i alla fall.

 

Jag hävdar bestämt att alla medelintelligenta människor med hyffsat god matematisk förståelse kan lära sig att slå nl200 om tillräckligt mycket tid läggs på pokerspel och pokerstudier.

Redan på nl200 tjänar en bra vinnare med bra rb åtminstone 6-7 gånger mer än vad en normallön ligger på i sverige.

Det är ju svårt för mig att avgöra om du faller inom åvanstående kategori men gör du det och poker är din dröm så är det klart att det är värt det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför var fotbollsliknelsen så himla dålig? Om man har bra anlag och satsar är det ju inget som säger att OP inte kan vara bäst i världen om ett par år. Det är jävligt lätt att hopplöst se ner på folk som börjar på botten men man tenderar att utvecklas i nåt man övar på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför var fotbollsliknelsen så himla dålig? Om man har bra anlag och satsar är det ju inget som säger att OP inte kan vara bäst i världen om nåt år.

 

Pengarvärdet inom fotbollen har ökat väldigt mycket senaste årtiondena medans värdet inom pokern har sjunkit senaste åren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...