Gå till innehåll

Hade 118100 rätt?


heltok

Recommended Posts

Jag hade tråkigt en kväll och funderade över ett enkelt problem. Pendlade mellan åsikter om vad som var rätta svaret så jag tänkte jag frågar 118100 och ser vad de säger.

 

Frågan var:

"Texas Holdem jam/fold 8bb 3handat, nash equilibrium strategi används, vem får högst vpip av btn sb och bb?"

 

Tog några dagar men tillslut fick jag svaret

"Med Nash Equilibrium-strategin i kortspelet Texas Hold Em bör btn genera högst vpip av btn, sb och bb"

 

Är dock inte helt övertygad, gjorde några simuleringar där

Jam/Fold (skriver alltså inte ut totala antalet simuleringar specifikt) fick följande utslag:

btn: 7/20

sb: 14/13

bb: 8/10

 

Vilket stödjer min egna tes att sb skulle få högst vpip.

 

Hade 118100 rätt?

 

EDIT: med vpip avsåg iaf jag vpip enligt HM, inte enligt PT3:s beräkningsmodell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Haha, det är alltså så dom jobbar.

 

EDIT: Lite humor att kolla upp jHonnys tidigare poster.

 

-varför går uttrycket: x(ln(x+1)-ln(x)) mot 1 då x går mot oändligheten?

-Vad säger alva till maddickens rektor när han har slagit mia och maddicken

-Jag undrar alltså vad ska jag ha för ventilspel på en varm motor som är borrad till 2,2 och strokad till 2,6 för tävling?

 

etc etc

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.holdemresources.net/hr/sngs/icmcalculator.html?action=calculate&bb=200&sb=100&ante=0&structure=1&s1=1600&s2=1600&s3=1600&s4=&s5=&s6=&s7=&s8=&s9=

 

Blir detta rätt? (satte 100% till förstaplatsen, då blir det ekvivalent med cashgames va?)

 

Isåfall kommer btn stoppa in 34.2% av händerna, sb kommer stoppa in 22.5% av händerna när btn pushar och 62.6% när btn INTE pushar, dvs.

 

0.342*0.225+(1-0.342)*0.626 = 48.9%

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heltok / Ola - kan ni inte motivera varför ni anser att SB har högst VPIP?

 

Vore intressant för en lekman som jag.

 

Jag är själv lekman, men så här gissar jag:

 

Big blind är inte troligt att han har högst vpip. För att han ska stoppa in pengar frivilligt så är det ju när han synar. Hade han bara haft en motståndare så hade han ju omöjligt kunna komma upp i mer än den motståndaren. Nu har han ju två förvisso, men hans enda val är ju att syna.

 

Knappens enda val är att beta. Han bör ha en snävare HD för att ställa än small blind, i och med att han har två motståndare att bry sig om.

 

Small blind har möjligheter att stoppa in pengar: Dels när han synar knappens ställ, dels när han själv ställer mot big blind. Han kommer ställa mycket bredare än knappen, när han får chansen.

 

Spontant känns det som svaren på flashback glömde bort att ta med small blinds synmöjligheter, och bara tittade på vem som ställer oftast av knappen och small blind.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.holdemresources.net/hr/sngs/icmcalculator.html?action=calculate&bb=200&sb=100&ante=0&structure=1&s1=1600&s2=1600&s3=1600&s4=&s5=&s6=&s7=&s8=&s9=

 

Blir detta rätt? (satte 100% till förstaplatsen, då blir det ekvivalent med cashgames va?)

 

Isåfall kommer btn stoppa in 34.2% av händerna, sb kommer stoppa in 22.5% av händerna när btn pushar och 62.6% när btn INTE pushar, dvs.

 

0.342*0.225+(1-0.342)*0.626 = 48.9%

 

ser rätt ut... alltså hade 118100 fel... kan man få tillbaka pengarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

intressant länk förresten. skrämmande hur lite värde spelet är för btn. hade nog själv uppskattat att bb skulle ge upp flera gånger mer värde...

 

EDIT: skulle visst gångra med 24x så btn fick visst massa värde helt plötsligt... mer än jag trodde. :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha vafan är detta? Så man betalar alltså 20 spänn för att en johhnyO skall gå in på _samma_ forum som man själv hänger och ställa den frågan som man själv vill ha svar på. Mycket bra affärside...

 

Det mest genialiska är väl att själv ge snubben (fel) svar på frågan på forumet i fråga. Sen klaga till 118100s kundservice och kräva rejäl kompensation för felaktigt svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte så insatt i 1180100 men det de utlovar är väl bara SVAR på alla frågor? Så som jag har förstått det är det inga garantier för RÄTT svar? Om man skulle dra det till sin spets skulle de i princip kunna autosvara "Vet inte" på alla sms som kommer in, troligtvis skulle detta döda all trafik direkt men.

 

Blev lite utsvävat här på slutet men de utlovar väl aldrig _rätt_ svar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trodde du det fanns en massa allvetande genier tillhands på 118100? :shock:

 

Det var den romantiserade bilden jag hade av dom ju. Lite som superfemman hos Fredrik & Filip. Men vår vän Jhonnyo raserar den bilden rejält med följande uttalande (funnet på ett annat forum)

 

"Informationsmäklare är även ett finare ord för "nummerupplysare" kan jag påpeka med ca hundringen timmen som i mitt fall"

 

Buhuu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ag är inte så insatt i 1180100 men det de utlovar är väl bara SVAR på alla frågor? Så som jag har förstått det är det inga garantier för RÄTT svar?

 

En som jag känner fick svaret att dom inte visste. Men då kostade det inget heller, frågan va typ "vad är det för lastbil som åker förbi mitt hus på eftermiddagar kl 3"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...