Gå till innehåll

Varför vänta på BB när man kan posta på knappen? [Omröstning]


GBSkaning

Väntar du på BB?  

80 medlemmar har röstat

  1. 1. Väntar du på BB?

    • Jag väntar alltid på BB.
      39
    • Jag bryr mig inte, utan postar där jag är.
      26
    • Postar på knappen.
      7
    • Postar på BB idag, men kanske ska tänka om?
      8


Recommended Posts

Varför är det så poppis att vänta på BB innan man spelar på nytt bord när man kan posta på knappen 1BB och få position?

 

Jag upptäckte detta fenomen live i Vegas. Där postade aldrig reggsen på BB utan väntade till knappen och postade då. Och efter att han funderat lite tror jag mycket väl det kan vara bättre. Du betalar då 1BB första rundan, i position, istället för 1,5BB ur position....

 

Vad säger ni? Själv anser jag det är bättre än att vänta på BB.....

 

/A

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Live postar jag alltid direkt när jag sätter mig ner, allra helst en eller två platser före big blind? varför? Jo det finns inget bättre sätt att skaffa sig en fisk-image (regularsen vid bordet i Vegas brukar nicka till varandra och slicka sig om munnen), för bara kostnaden av 1 bb.

 

Helst ska man ha en paraplydrink i näven också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Online kan du inte posta på knappen men på cutoff, och det gör jag på 6-mannabord om ingen e sitout.
Och det har du räknat på? Du bör nog tänka om där.

 

Att posta på big blind på ett sexmannabord ger dig 1,5bb/6 händer, dvs 0,25bb/hand.

 

Att posta på CO på ett sexmannabord ger dig 1bb /3 händer, dvs 0,33bb/hand.

 

Med andra ord dyrare att posta på CO på sexmannabord.

 

På ett tiomannabord är det 0,15bb/hand (10 händer) på UTG respektive 0,143/hand på CO (7 händer), dvs billigare att posta på CO på tiomannabord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Live postar jag alltid direkt när jag sätter mig ner, allra helst en eller två platser före big blind? varför? Jo det finns inget bättre sätt att skaffa sig en fisk-image (regularsen vid bordet i Vegas brukar nicka till varandra och slicka sig om munnen), för bara kostnaden av 1 bb.

 

Helst ska man ha en paraplydrink i näven också.

 

Och en Ukraina-tröja obv ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Live postar jag alltid direkt när jag sätter mig ner, allra helst en eller två platser före big blind? varför? Jo det finns inget bättre sätt att skaffa sig en fisk-image (regularsen vid bordet i Vegas brukar nicka till varandra och slicka sig om munnen), för bara kostnaden av 1 bb.

 

Helst ska man ha en paraplydrink i näven också.

 

Och så ska du titta väldigt frågande på dealern som då berättar att det kostar $x att gå med nu och sen ska du lägga in en marker för lite och bli tillsagd igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saken är ju den att det blir så grymt mycket i längden när man grindar. Jag lirar 4-8 bord några timmar om dagen och om jag alltid skulle posta bb direkt när jag sätter mig så skulle det förmodligen sänka min winrate en hel del
Japp, därför jag sa live.

Online märker inga motståndare det.

 

Och så ska du titta väldigt frågande på dealern som då berättar att det kostar $x att gå med nu och sen ska du lägga in en marker för lite och bli tillsagd igen
Japp, eller försöka posta out of turn i varje pott, eller något liknande. Eller fråga om "insurance gäller" eller vad som helst.

 

Bäst är att hitta ett Omahabord och protestera när du får fyra kort i stället för två...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och det har du räknat på? Du bör nog tänka om där.

 

Att posta på big blind på ett sexmannabord ger dig 1,5bb/6 händer, dvs 0,25bb/hand.

 

Att posta på CO på ett sexmannabord ger dig 1bb /3 händer, dvs 0,33bb/hand.

 

Med andra ord dyrare att posta på CO på sexmannabord.

 

På ett tiomannabord är det 0,15bb/hand (10 händer) på UTG respektive 0,143/hand på CO (7 händer), dvs billigare att posta på CO på tiomannabord.

 

Fast en sådan där uträkning är lite missvisande, hade mörken varit död (och därmed snarare en ante) så kan man ju räkna den som en ren kostnad på det där sättet. Nu är ju mörken live vilket innebär att du de facto betalar mindre än det fulla värdet.

 

Rimligtvis är större andel av mörken "waste" ju sämre positionen är.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och det har du räknat på? Du bör nog tänka om där.

Givetvis förstår jag att 1/3 är mer än 1,5/6 :)

Tycker dock att detta vägs upp hyfsat av att man slipper spela de sämsta positionera, de 2 till vänster om knappen, samt att jag är vinnande spelare så jag kommer plussa litegrann på de 3 händer som jag inte hade fått spela om jag skulle vänta på bb. Jag får även rakeback för dessa händer. Jag menar alltså inte att jag hellre postar på cutoff än på bb. Jag är helt enkelt indifferent, postar på antingen bb eller co, den som kommer först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...