Gå till innehåll

Hur vågar folk spela på för hög nivå?


Bjorn_

Recommended Posts

Altså jag reagerar över att så många "nya" som kommer in med historier om hur de kanske spelet nått enstaka home game med polarna, inte läst någon pokerliteratur och egentligen inte vet speciellt mycket om poker.

 

Och så går de och glatt sätter in pengar och börjar spela 0.5/1, 1/2 eller kanske t.o.m högre.

 

Själv hade jag läst Hold'em for AP två gånger plus Playing poker like the pros innan jag ens satte mig ner och spelade min första "real money hand" och det gjorde jag på FLT $0.05/0.1.

 

Sedan har jag klättrat upp via $0.25/0.5, $1/2 och nu slutligen £1/2 och spelat som vinnande spelare på varje nivå ett antal månader (visserligen bara ca 20h/månad på ett bord) på varje nivå innan jag gått vidare.

 

Nu skall det väl sägas att mitt sätt antagligen är väl konservativt men jag blir ändå förvånad vilka risker folk tar, ofta utan att kanske fullt förstå de bakomliggande förutsättningarna.

 

/Bjorn

 

* RP - dev *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du oxå noterat hur de här postarna blir väldigt inaktiva kort därefter?

Det slutar nog på samma sätt för alldeles för många.

 

Ditt sätt att spela är det förnuftiga, men jag tror det krävs en speciell personlighet för, en personlighet som inte många har.

 

Det kanske inte är du som postar för tillfället om $200-dollarspotten du drog in här och där, men det är nog du som om 10 år fortfarande tjänar pengar på din poker.

 

Det är vad jag tror.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa förstår spelet så dåligt, Folk tror att dom kan spela poker bara för att dom vet vilka händer som slår vilka, men läsa på behövs inte för att "jag kan ju spela poker redan" :roll:

 

Men som sagt, det är ju sådana som man lever på. Jag är mer tacksam än ifrågasättande :). Om dom vill ge mig pengarna så visst, go ahead.

 

 

Men jag håller med dig. Det är konstigt vad alla blir experter för att dom "spelar poker på internet"..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, jag började spela utan att ha läst en enda bok. Spelar man bara med pengar man har råd att förlora krävs inte så mycket mod. Fanns inte på världskartan för mig att jag skulle sätta mig och läsa flera böcker innan jag började spela. Tänk om jag inte tyckt det var kul att spela? Klart man spelar bättre när man kan lite, men jag är en modig kille som vågar beställa in en ny ölsort utan att ha läst om den, vågar prova att åka skidor utan att ha lärt mig allt innan, vågar provköra en bil utan att ha lustläst manualen innan etc. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Fairlane. Har man hyfsad lön och har råd att torska några tusen är det väl ingen fara att lira för nöjes skull innan man är fullärd? Om man ändå så småningom kommer lära sig spelet lär man ju få igen slantarna med råge. Om man backar första året man lirar och därefter plussar i 50 år lär man ju knappast bry sig om de där 10 000 kr man backade första året.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är intressant att det finns ett så brett spektrum av riskbenägenhet. Jag trodde jag var en av de väldigt försiktiga, men efter att ha läst Bjorns inlägg ligger jag tydligen snarare nånstans i mitten. Jag började spela FL 0,5/1 och läste böcker parallellt - lite mer vågat än din variant, Bjorn :)

 

Å andra sidan, trots att jag inte tjänar dåligt är jag inte alls beredd att förlora 10.000 på ett år. Jag cashade in $100 några gånger under det första året, och inte ens dem var jag beredd att förlora, utan jag tog ut dem när jag hade dubblat (i bästa fall). Jag misstänker att det var snålt i överkant och kanske hämmade mig lite, men de belopp man ofta läser att folk på forumet vinner och förlorar betraktar jag ändå som vågade i överkant. Det är en smaksak, förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha också funderat på detta.

Jag kan förstå de som sätter sig på lågnivå med $20-30, det är ju inga vidare pengar. Kan man ju offra för skojs skull. Men hur fungerar det med tomtar på NL2/4 t.ex. Sätter de in flera tusen på skoj?

Stötte på en igår som spelade på 0.5/1 (€100 inköp) och torskade 3 inköp, närmare tretusen kronor. Inte p.g.a otur utan bara urdumt spel. Hur har man råd med något sådant? Har han bara haft enorm tur och dubblat sina pengar 7 ggr för att sedan "ha råd" att spela?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror ni att de som har skrivit böckerna läst 3 böcker innan de ens började spela? Jag säger som Doyle brunson ang hans Supersystem - Books are good but nothing beats experience

 

Man måste inte läsa böcker för att bli en vinnande spelare, men det skadar inte att göra det ändå

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte heller vad det skulle vara för fel att sätta in typ 2000 o spela för nöjes skull. Det är ju ungefär lika mycket som när man lirar med ett gäng kompisar så varför skulle man inte kunna göra likadan tå internet ?

 

Sen kan jag inte förstå hur ens ngn, hur lite pengar man än har, kan sätta sig och spela 0,05-0,10 fixed limit.. Hur kan man ta det seriöst med 50 öre som big blind ? Gå ut o leta pantburkar en dag så har du säkert en bättre förtjänst :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stötte på en igår som spelade på 0.5/1 (€100 inköp) och torskade 3 inköp, närmare tretusen kronor. Inte p.g.a otur utan bara urdumt spel. Hur har man råd med något sådant? Har han bara haft enorm tur och dubblat sina pengar 7 ggr för att sedan "ha råd" att spela?

 

Eller så har han gott om pengar. Det finns människor som har mer pengar än vad du har som spelar poker. 300€ för den personen kanske motsvarar 3€ för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För många är poker ett nöje. Nöjen ska få kosta. Visst, grundläggande är att man kan och vill vinna pengar. Det är för de flesta en bidragande eller hela anledningen till att det är ett nöje.

 

Men vad gör det om man torskar en del? Det är ganska få som spelar för att leva på det.

 

Om jag åker iväg en helg och spelar golf med kompisar kostar det mig minst ett par tusenlappar. Varför ska inte pokern få kosta lika mycket?

 

Jag låg ca 4000kr som back i början innan det började vända (=jag lärde mig mer och mer). Nu ligger jag totalt sett på plus, men inte ens det är det viktigaste. Det viktigaste är att jag tycker att det är så helvetes kul att spela!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen kan jag inte förstå hur ens ngn, hur lite pengar man än har, kan sätta sig och spela 0,05-0,10 fixed limit.. Hur kan man ta det seriöst med 50 öre som big blind ? Gå ut o leta pantburkar en dag så har du säkert en bättre förtjänst

 

tja, nu var det väl så att Bjorn inte var ute efter att riktigt tjäna pengar, utan mer applicera sina kunskaper från läsningen på pokerborden i början. Jag tycker inte man ska klandra honom för att ha börjat på låg nivå.

 

/ busen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag började så hade jag nästan inte spelat ett homegame eller inte läst någon bok, och hade kanske spelat någon månad med play money. Jag satte in 100$ på expekt och lirade 0,05/0,1 NL, under en månad så gick det runt +-0, så helt plötsligt hade jag min hittils bästa månad där allting fungerade perfekt, och jag tror att jag fick upp dem till 1000$. Efter det gick det knackigt i någon månad, men sedan har det flytit på ganska bra. Jag har pokerhandboken, som jag läst så gott som hela av, och nu även NL & PL poker av Ciaffone som jag läst en del av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Altså jag reagerar över att så många "nya" som kommer in med historier om hur de kanske spelet nått enstaka home game med polarna, inte läst någon pokerliteratur och egentligen inte vet speciellt mycket om poker.

 

Och så går de och glatt sätter in pengar och börjar spela 0.5/1, 1/2 eller kanske t.o.m högre.

 

Själv hade jag läst Hold'em for AP två gånger plus Playing poker like the pros innan jag ens satte mig ner och spelade min första "real money hand" och det gjorde jag på FLT $0.05/0.1.

 

Sedan har jag klättrat upp via $0.25/0.5, $1/2 och nu slutligen £1/2 och spelat som vinnande spelare på varje nivå ett antal månader (visserligen bara ca 20h/månad på ett bord) på varje nivå innan jag gått vidare.

 

Nu skall det väl sägas att mitt sätt antagligen är väl konservativt men jag blir ändå förvånad vilka risker folk tar, ofta utan att kanske fullt förstå de bakomliggande förutsättningarna.

 

/Bjorn

 

 

 

 

Poker for advanced player lämpar sig lätt inte till 0,05/0,10 ...jag tycker den snarare är till dem högre blindsen.

 

En bra bok att börja med är Winning Low-Limit Hold'em

 

författare:Jones, Lee

 

 

Jag har själv läst boken innan jag börja lira hold'em och den hjälpte mig mycket.

 

Secrets of no limit hold'em av howard lederer är en mycket bra poker-dokumentär till nybörjare, han visar vilka händer man ska enbart spela som nybörjare, men han är lite överdriven att han tycker att A 7 är trash hand i alla lägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när han säger att A 7 är en trash hand så syftar han nog mer på turneringspoker? för i turneringspoker är det verkligen en trashhand!

 

 

Ja, han syftar på turneringspoker.

 

Men alltig handlar om posetioner, spelare, chips o s v. Och om ni är 3 kvar, och du är dealer, då tycekr ajg absolut att den handen är värd att raisa, Howard lederer menar att man ska alltiid slänga den vilket ajg tycker är fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ANgående att spela på för höga nivåer.

 

Jag drog ut en kompis till mig på ett homegame en hel kväll , när alla gått så satte han sig med alla sina pengar på ett 5-10 bord och spelade in £2000, vilket han upprepade de följande gånger han spelade.

 

Och nu efter att ha spelat där ett tag har han rulle nog att spela på dessa bord, så att gå upp i nivå och ta en chansning kan vara ett sätt att inte behöva grinda på smånivåer.

 

Jag tog mig oxå ett förösk på partys 3/6 med min rulle på 800, efter en topp på 2500 är jag nu på 1400, och nu ska jag tebax o grinda, men det kan vara skoja tt ta en chansning och dubbla sin rulle på en dag...

 

Så det BEHÖVER inte vara enbart dåligt att spela över sin rulle, så länge man är en duktig spelare..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när han säger att A 7 är en trash hand så syftar han nog mer på turneringspoker? för i turneringspoker är det verkligen en trashhand!

 

 

Ja, han syftar på turneringspoker.

 

Men alltig handlar om posetioner, spelare, chips o s v. Och om ni är 3 kvar, och du är dealer, då tycekr ajg absolut att den handen är värd att raisa, Howard lederer menar att man ska alltiid slänga den vilket ajg tycker är fel.

 

men den filmen är ju till för nybörjare som du sa i ett tidigare inlägg, och är man riktigt nybörjare så bör man nog slänga så man inte gör bort sig post-flop

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag drog ut en kompis till mig på ett homegame en hel kväll , när alla gått så satte han sig med alla sina pengar på ett 5-10 bord och spelade in £2000, vilket han upprepade de följande gånger han spelade.

 

Och nu efter att ha spelat där ett tag har han rulle nog att spela på dessa bord, så att gå upp i nivå och ta en chansning kan vara ett sätt att inte behöva grinda på smånivåer.

En kompis till mig köpte en trisslott och vann 100 000, är inte det också ett utmärkt sätt att slippa grinda på smånivåer?

 

Så det BEHÖVER inte vara enbart dåligt att spela över sin rulle, så länge man är en duktig spelare..

Jo, det är definitivt dåligt och dessutom gäller det rimligen bara för duktiga spelare (dåliga spelare kan inte ha rulle stor nog).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det BEHÖVER inte vara enbart dåligt att spela över sin rulle, så länge man är en duktig spelare..

 

Här kommer mina åsikter i detta ärende (det kanske är lite OT, men ändå):

Nej, det är alldeles riktigt. Jag har också gjort så lite till och från. Spelat med BR för 2/4 tagit ett skott i 5/10... lyckas man lyckas man... förlorar man så vet man att det inte är hela världen. Jag gjorde väl det 4-5 ggr. innan jag lyckades, och det har definitivt gjort mig till en mycket bättre pokerspelare, helt enkelt tack vare att man får spela mot bättre folk.

Det viktiga är att man kan dra sig ur innan det är för sent. Dvs. man blir av med lite mer än man tänkt sig och blir förbannad och vill ha tillbaka pengarna fort.

 

Det är också extremt viktigt att inte bli förvånad över att man loosar massa pengar. Dels kanske man inte är vinnande på den nivån och dels är det naturligt att man kan förlora ett antal inköp på rak endast på grund av bad beats. Kan man inte acceptera detta (vilket inte många kan som hoppar upp i nivå lite för tidigt) så är man ingen bra spelare.

 

Man är också en dålig spelare om man rekommenderar andra att spela med för liten BR. Därför vill jag understryka en sak, gör inte som jag. Eftersom risken finns att man säger åt dem som inte förstår bättre att "det är lugnt, det räcker" trots att man vet att det inte alls är säkert. Vill man ta skott så får man, så enkelt är det. Men man ska vara säker på att man själv är 100% säker på vilka risker som finns involverade.

 

Faktum kvarstår, går man upp med för lite pengar så är det mindre chans att man lyckas än att man misslyckas.

 

Jahopp, vet inte om det finns nån struktur i det jag säger, och antagligen säger jag mot mig själv flera gånger. Om det skulle vara så, så tar jag på förhand tillbaka allt jag sagt och hävdar motsatsen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...